{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.939 visninger | Oprettet:

Hvad skal hun gøre? {{forumTopicSubject}}

Hvis min veninde, har en opstalder med to plag, hvor plagene ikke har set skyggen af en smed, og den ene er stok halt. Hvad skal man så gøre? Det hjælper ikke at hun taler med opstalder en, for der bliver talt for døve øre.
Samtidig med det går hestene ude, i denne varme, og min veninde har ikke mulighed for at tage dem ind, da de ikke er til at få med og disideret er farlige.
Smeden som var der idag, sagde at hestene skulle have set en smed for længst, og siger så til min veninde at hvis de ikke for smed, så er det min veninde der kommer til at hænge på den, da de står på hendes grund, og det ønsker hun selvfølgelig ikke.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skal hun gøre?
  • #1   10. aug 2020 Det eneste, hun kan gøre er:

    1. Tale med opstalderen og håbe på opstalderen forstår, evt. "true" med at smide opstalderen ud/give et antal dage for hvornår de skal have set en smed, ellers skal de ud.
    2. Smide opstalderen ud
    3. Betale en smed for at komme og gøre arbejdet
    4. Lade stå til og håbe på det ikke bliver anmeldt, for i så fald, ja, så er det din venindes ansvar, nu de står på din venindes grund.


  • #2   10. aug 2020 Ville give hende en frist på fx 14 dage til enten at få det ordnet (hvilket er håbet) eller få dem væk.

  • #3   10. aug 2020 hun synes bare ikke at det er en rar tanke det der med at smide dem ud,netop pga, hestene er i så dårlig stand med hovene. For ja det har været på tale i 3 måneder nu, da hun heller ikke er for god til at betale.

  • #4   10. aug 2020 Det er desværre den ufede del af at have opstaldere.
    Jeg ser ikke andre muligheder end dem, der allerede er nævnt. Måske andre har gode ideer smiley


  • #5   10. aug 2020

    profilbillede
  • #6   10. aug 2020

    profilbillede
  • #7   10. aug 2020

    profilbillede
  • #8   10. aug 2020

    profilbillede
  • #9   10. aug 2020 Har din veninde ikke lavet en kontrakt med pågældende opstalder hvori der evt står at hesten skal passes med smed efter behov?? Og at hvis dette ikke bliver gjort, vil ejer af stedet selv få det gjort på ejers regning ?? smiley

    Hvis opstalder SLET ikke hører efter, så ville jeg kontakte en dyreorganisation og "melde hende", før jeg selv ville risikere en anmeldelse af heste(ne)....

    Og ja som en skriver , så er det stort set aldrig sjov og hygge og have opstaldere , tværtimod , der skal sommetider snakkes med store bogstaver ....


  • #10   10. aug 2020 Hun skal skrive til ejer at hestene skal have smed inden x dage, ellers opsiges hun med flytning inden udgangen af måneden og evt. depositum beholdes.
    Det er vigtigt at hun henvender sig på skrift da det gælder i retten, det gør det ikke hvis hun blot har sagt det, da der ingen beviser er. Men undersøg lige reglerne, for mener at der skal have været skriftlig henv. 3 gange før man kan tage retslig affære.

    Ellers kan hun tilbyde at bestille smed for ejers regning, så ved hun det bliver gjort.


    Hvis hun anmelder til dyreværn så er det hende selv der hænger på den da man som ejer af stedet er ansvarlig for de dyr der går der.


  • #11   10. aug 2020 Tjae.

    Hvad er ejers hjemadresse?
    Jeg har tidligere hørt om folk, der ikke betalte, og så i stedet for at råbe for døve øren så advarede staldejer hesteejer om, at var der ikke betalt det skyldige beløb til den første, ville opstaldningen være opsagt og hest og ting sat af på ejers hjemadresse.
    Hesteejer var jo ikke vant til konsekvenser og betalte ikke til tiden.
    Og så kom staldejer med hest, udstyr i en trailer til deres opgang, bandt hesten til trappen , og så kunne folk pludselig betale på stedet...
    Og betale fremover...

    ...
    Jeg tror, at man skal passe meget på med at købe halvt misrøgtede dyr for at redde dem (så støtter dine penge jo idioter) og man skal passe på med at acceptere dårlig pasning af opstaldede dyr.
    Med andre ord - ingen tolerance for idioter.

    Jeg havde nok varslet, at hvis man ikke havde haft smed fx indenfor en uge, så ville opstaldningen blive opsagt pga misvedligeholdelse af kontrakten.
    (Jeg ved så ikke hvordan man kan tvinge folk til at fjerne dyrene??)

    ...
    Alternativ kan man tilbyde at købe plagene for et symbolsk beløb, og så selv sørge for smed, opdragelse og træning.
    Fx købe plagene for gælden.
    ...
    Juridisk set er heste en ting.
    Men levende ting. Hvis man har dyr i sin varetægt er man forpligtet til at tage sig af dem.
    Hestene er i din venindes varetægt, og den der bestiller dyrlæge / smed mv er den som får regningen. Og det er ved at være så kritisk, at nogen skal bestille den smed.
    Men, hvis folk ikke betaler, er der noget med at man kan gøre udlæg i tingenes værdi, altså overtage for at sælge og bruge pengene til at dække gælden.
    Jeg er dog ikke skarp på, hvad kriterierne er for det.
    ..

    Jeg ville nok kontakte en hesteadvokat for at få reel viden om, hvad man kan gøre i denne situation.


  • #12   10. aug 2020 Hun kan opsige dem under henvisning til at de ikke kan trækkes med. Altså uhåndterbar. Lyder bedre end at man opsiger dem pga dårlige hove

  • #13   10. aug 2020 Smed indenfor en uge? Arh, det er nok utopi.
    I min stald ville det aldrig være kommet så langt ud - men hvis det var, ville jeg både sige og skrive til hesteejeren, at jeg skulle have smed tilbinde heste den-og-den dato, og jeg havde bestilt tid til hendes to plage - og hvis hun ikke mødte op med kontanter til at betale smeden, så kunne hun fjerne hestene.


  • #14   10. aug 2020 Mimre:
    Helt enig - heller ikke hos mig havde en opstalder fået lov og lade deres hest gå så lang tid uden smed smiley


  • #15   11. aug 2020 Anja, årsagen til opsigelsen er et eller andet sted underordnet og hvis man ikke giver den reelle grund, så er man jo ikke selv til at stole på, lige meget hvor godt det end -lyder-
    Desuden kan ejer jo ikke tage affære hvis vedkommende ikke ved hvorfor man bliver opsagt, så vil man måske prøve at håndtere hestene, frem for at få smed til dem, (selv om begge dele er tiltrængt)
    Nej, sig sandheden, det kommer man længes med!


  • #16   11. aug 2020 Måske hele 2 plage har taget modet fra ejer. Det er hårdt arbejde, at opdrage en plag og 2 er dobbelt arbejde. Jo større de blir jo svære er det, at håndtere dem.
    Alternativt kan man tilbyde hjælp med, at lære dem, at blive håndteret så de kan få smed.
    En anden ting hun kan gøre er, at hæve prisen på opstaldning, så smed er ink og så ellers forlange hun får tæmmet vilddyrene, så smeden kan gøre sit arbejde, uden risiko for, at blive slået til lirekassemand.
    Ellers må ejer opsiges, men jeg tvivler på det nytter.
    Jeg har selv bøvlet med en opstalder, der altid, som i altid havde sidst på mrd d 3 = 0 kr resten af mrd. Jeg måtte leve med, at være første fravalg når der skulle betales opstaldning og smed. Da vi så blev ueninge om en dyrlægeregning, som hun ikke ville betale til hendes hest, som hun selv havde bedt om, ja så blev hun altså opsagt. Jeg ville ikke risikere, ikke at kunne tilkalde dyrlæge hvis der opstod et akut behov. Den forgående vinter havde jeg ikke set ejer i 5 mrd. Om hun blev sur? Mon ikke og hun stjal en ridehjælm på vej ud af døren. Men karma ramte hende, da hun var nødt til, at ha hesten bedøvet af samme dyrlæge, som så fik sin betaling og også forud på bedøvelsen. Jeg har ondt af hesten og tænker tit på den, men trøster mig med, at jeg alligevel ikke kan redde alle heste i verden. Selvom det er en ringe trøst.


  • #17   11. aug 2020 Hvad siger ejer af hestene selv er grund til manglende smed??
    Hvis hun ellers er en, der betaler det hun skal til tiden, synes jeg ( som en anden også har skrevet), at forhøje lejen så smed er inklusiv er en god idé. Hvis din veninde ellers er klar på det, kunne hun hjælpe med at "opdrage" hestene i fællesskab. Måske har ejer bare ikke viden nok til at håndtere heste...


  • #18   11. aug 2020 Chastine - trådstarter har skrevet, at hesteejeren ikke er for god ti at betale. Det tolker jeg som at det halter med betalingen for opstaldningen.
    I dén situation ville jeg ikke være særlig large - for det ender med at staldejer kommer til at betale gildet smiley


  • #19   11. aug 2020 Staldejer har nu givet 14 dage til at finde et andet sted til hestene. Hun kan ikke selv overskue at have 2 fuldtidsheste mere, da hun selv har 4 heste, 5 børn og fuldtids arbejde.

    Hver gang der bliver skrevet til pensionæren, bliver dette enten ignoreret eller der bliver trykket undskyldninger ud og bliver lovet guld og grønne skove. Pensionæren er der sammenlagt 20 min i ugen, og halvdelen af tiden, køre hun i sin bil om til folden uden at stige ud af bilen for at kigge til sine heste, og det gider min veninde ikke at stå model til mere.

    Så derfor har hun nu fået 14 dage til at finde et andet sted til dem.

    Så h is i har opstaldning i sønderjylland giver jeg gerne navn i pb.


  • #21   12. aug 2020 i følge dyreværns loven er det staldejer der hænger på det hvis en opstalder ikke passer sine dyr.
    hun skal se at få opsagt de plage. ell få bestilt en smed og sende regningen til ejer. det andet er uansvarligt som udlejer.


  • #22   13. aug 2020 Helena : Lige præcis..
    Det er nemlig os som ejer af stalden der får politi og dyreværns organisationer på nakken hvis dyrene ikke bliver passer korrekt...

    Vi har 5 heste i opstaldning hos os, og vores opstaldnings kontrakt bliver betragtet som ret grov en af slagsen, fordi vi har skrevet 4 følgende ting ind i kontrakten , 1. Hvis hesten bliver akut syg eller skadet og vi ikke kan få kontakt til ejer, må vi kontakte dyrlæge for ejeres regning 2. Hesten skal være korrekt beskåret af smed (sker det ikke påtales dette) 3. Opdager vi at hesten ikke spiser sit stråfoder/krybbefoder op gentagende gange indenfor 3 dage (påtales dette).
    4. Hestene skal tildeles hø så det rækker til alle dens timer i boksen, vurdere vi at hesten ikke har nok, tildeler vi ekstra hø for ejers regning

    Vi har lige måtte lave ny opstaldnings kontrakt mht punkt 3 og 4, da vi oplevede disse 2 ting sidste vinter og hvor ejerne blev fornærmet når vi pointerede disse ting...

    Men det kan bare ikke hjælpe noget, reagere vi ikke som stald ejer ender det med hestene bliver tynde og ikke får det og spise som de skal...

    Udover det tager vi os et beløb hver mdr for hø på folden , hvor vi som stald ejer tildeler det til hestene, i sommerperioden 2 gange daglig og i vinter perioden 4. Gange dagligt ...

    Her fandt vi os ret hurtig ud af at i vores område hvor vi bor er det meget usædvanligt at et opstaldnings sted har hø på folden ... hvor vi bare nærmest er rystet over det ikke er en selvfølge, og specielt i vinter perioden...

    Nej som opstaldnings sted skal man godt nok sikre sig i hoved og røv nu om dage smiley
    Og vi gør det i sidste ende kun for at hestene har det så godt som muligt smiley


  • #23   13. aug 2020 Theresa; Jeg synes ikke at det er strengt at man forventer at folk passer deres dyr, men der er selvfølgelig mange måder at Holde hest på og mange holdninger, derfor mener jeg at det er godt, som i har gjort, at have en stræng kontrakt, men så er det jo heller ikke være end at man i det daglige snakker sammen om tingene og lige nævner hvis man synes noget er ved at løbe af sporet, ofte bliver det jo modtaget pænt og man behøver ikke gøre brug af "trusler"
    Så ja, hvis man vil have opstaldere, så synes jeg det er super smart, for en selv, at have en grundig kontrakt og kan folk ikke finde sig i det, jamen så er det jo bare ikke det rigtige sted for dem smiley


  • #24   13. aug 2020 jeg er så gammel, så jeg er fra den tid hvor det ikke var nødvendigt med en kontrakt for alt. men skal jeg have disiderede opstalder igen. så bliver det også med en kontrakt på alt. i opstaldnings prisen er der stråfoder alibitum, alligevel har jeg haft en del som ikke formåede at sørge for at deres dyr havde til hele natten. nogen der mente at smed skulle de kun ha en gang om året. foder var brød, gerne muggent for hun arbejdede på en kro så kunne hun jo lige tage det med hjem til unghesten.
    faktisk har de sidste 3 hold opstalder kostet mig så mange penge at, jeg slet ikke gider ha opstalder mere. især pga det med anmeldelse og misundelse.
    jeg har frieser og er blevet anmeldt for at min hingst havde for langt man ?????


  • #25   13. aug 2020 Helena:

    Jeg kan sagtens følge dig i at du ikke gider opstaldere mere , efter vi har haft det i 1 år snart, er det sku heller ikke det "sjoveste", det er virkelig en utaknemligt og hård branche mht opstaldning...

    De ting vi gør for vores opstaldere, ville jeg da elske andre havde gjort for mine heste der hvor jeg stod med mine førhen - men nej herude bliver det betragtet som at vi blander os for meget, og at vi får det til og virke som om de ikke selv kan passe deres heste , men vi forsøger jo bare og gøre det så godt vi kan for hestenes skyld...

    Så ja det virkelig en svær balance og finde , mht hvornår gør det man rigtige ? Hvornår går man over stregen?

    Og du har fuldstændig ret - det burde ikke være nødvendigt med en opstaldnings kontrakt hvor alt bliver skrevet ned til punkt og prikke - men man bliver virkelig klogere med tiden smiley

    Nu skal det heller ikke lyde som om vores opstaldere er en belastning for vi elsker deres færden herude og det at der er liv i stalden osv. - MEN shit mand der er mange forskellige måder folk passer deres heste på...

    Og i sidste ende, tjah, vi har nogle retningslinjer de skal følge, og dem som ikke synes om dem, de er velkommen til og finde et andet sted, for det er i bund og grund os der ejer stedet...

    Desværre er det bare ikke alle der ser sådan på det!


  • #26   13. aug 2020 årh hvor jeg kender det.
    jeg har gået højgravid i storm med opstaldningskolik hest, pga ejer var træt, gar stået med dyrlæge osv for de glemte det. hest der skulle ha speciel kost pga spiserørsforstoppelse, dette var en låne hest og låner mente jeg bare skulle lade være da det ik var hendes problem, men ejers. vi har en i en radius af max 5km ihvertfald 4 ridehuse, ingen har kunne få lov til at bruge dem pga deres opførelse... nu har jeg ingen opstalder pt og må bruge alle sammen hvis jeg lyster.
    men du har ganske ret, det er klaret bedre at ha liv i stalden en kun sine egne heste


  • #27   13. aug 2020 Theresa.

    Jeg har haft en... Speciel vinter og forår, så vi venter til 2021 "med at tage heste hjem.

    Jeg vil gerne tilbyde opstaldning, laver løsdrift og grundlæggende vil jeg gerne have nogle at ride tur med.
    Men ja, der kommer nok til at stå en passage i kontrakten om at dyr skal passes forsvarligt, inkl fx foder og smed.
    Men - hvis du er hys så vil jeg ikke vide hvad jeg vil blive kaldt. For jeg vil nok mene at det er udsmidningsgrund at ride uden hjælm eller med flade gummisko eller andet uegnet fodtøj i stigbøjler. Et minimum af sikkerhed og omtanke SKAL der være.


  • Lisette S
    Lisette S Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Svar: 3
    #28   13. aug 2020 Vi har aldrig haft kontrakt ved opstaldning, da jeg synes det blev super firkantet og omfattende. I stedet har jeg sagt vilkårene for opstaldning mundtligt. Vi har tidligere haft opstaldere uden problemer. Vi kunne altid komme til rette ved at snakke om det, men i nyere tid kan jeg godt mærke at tingene har ændret sig. Hvis der ikke er klare retningslinjer, finder folk på de særeste ting og gør totalt oprør når man påtaler noget, så en kontrakt er vist blevet et must.

    Hvis vi skulle have opstaldere igen skulle der stå noget med at vi sørger for hø, foder (og fodring), ud og indlukning, men at opstalderen selv muger og strøer i passende mængde efter vores anvisning. Der skal også stå noget med at hesten passes med smed, vaccination og tandeftersyn og at ridning og træning/omgang, skal foregå på en efter vores opfattelse, etisk forsvarlig måde. Også den med dyrlæge ved akut behov skal med. Børn (som ikke har pony herude) og hunde må ikke medtages, medmindre det aftales med os. Så er der alt det kedelige med oprydning og rengøring efter sig, samt hjælp til vedligehold af stald, faciliteter og indhegninger.

    Om voksne opstaldere har gummisko på eller rider uden hjelm er mig ligegyldigt, deres hoved og deres krop. Til gengæld skal børn under 18 have hjelm på og selvfølgelig kunne magte den pony/hest de er sat til og ride, ellers griber vi ind.

    Vi bestemmer foder, flok sammensætning, ind og udlukningstider og sætter minimums krav til pasning og pleje af hestene herude, samt til at ridningen/træningen er etisk forsvarlig og sikkerhedsmæssig forsvarlig for rytteren og omgivelserne. Det vil sige har man en problematisk hest man ikke magter, kræver vi at opstalder rekvirere hjælp, eller skiller sig af med hesten (eller flytter). Jeg vil ikke have det sådan at vi ikke selv som familie kan færdes i vores egen stald, uden at frygte for sikkerheden. Det har jeg set alt for tit andre steder.


  • #29   13. aug 2020 har det på samme måde som Lisette.

  • #30   13. aug 2020 Lisette.
    Jeg vil tilføje en klar forventning til sund fornuft og omtanke ift almindelig sikkerhed, da jeg har fucking fri, når jeg er hjemme.
    smiley

    Jeg ved hvor galt det kan gå, hvordan det ser ud, hvad der er sket og hvilke prognose folk har.
    Det lugter af arbejde og det gider jeg ikke, når jeg har fri...
    Så, sund fornuft.
    Man må kun gøre dumme ting i mit hjem, hvis man gør det med vilje og er afklaret... smiley
    At blive slået til lirekassemand pga ubetænksomhed må man gøre andre steder...


  • Lisette S
    Lisette S Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Svar: 3
    #31   14. aug 2020 Doktor, det forstår jeg godt, men man kan sagtens blive slået til lirekassemand, OG have hjelm og støvler med hæl på. Da jeg var barn blev jeg sparket i hovedet af en hest (og var tæt på åben kraniebrud) og jeg havde hjelm på... så det er ingen garanti. Jeg tror ligeså meget på forebyggelse af uheld ved at lære og læse hesten rigtigt, sikre sig at man ikke gaber over mere end man kan tygge træningsmæssigt og sørger for at finde det rette match, mellem hest og rytter. Synes mange går rundt og tror at hvis de bare har hjelm og sikkerhedsvest på i stald og under ridning, så er de nærmest udødelige. Lige indtil hesten modbeviser det... meget kunne have været undgået.

  • #32   14. aug 2020 31.
    Lisette.
    Det er vel det jeg mener med, at man ikke må gøre potentielt farlige ting uden betænksomhed...
    Hjælm, passende sko i stigbøjle osv er naturligvis intet værd, hvis man har hovedet under armen.
    Og - det er vel bare det, som jeg ikke gider?? Hovedet under armen og ubetænksomhed??


  • #33   14. aug 2020 Jeg har gennem årene haft flere opstaldere - uden kontrakt, men blot med mundtlige aftaler.
    Alle var nogle, jeg kendte i forvejen - og der var tænkt over sagen inden samtykke. Det er jo ikke blot min stald jeg åbner, det er også mit hjem og mit privatliv.
    Der var helt klare aftaler om, hvordan vi gjorde tingene, og opstalderne var piger, som så på hestehold med nogenlunde samme øjne som jeg selv - og det har aldrig givet nogle problemer.

    Reglerne var ganske få - og én af dem var "ingen ridning på min matrikel uden hjelm". Jeg blander mig ikke i, hvordan andre behandler deres hoved, når de ikke er på min ridebane/min jord - men hvis der sker et uheld hjemme hos mig, så vil det uværgerligt falde tilbage på mig, hvis de mest almindelige sikkerhedsforanstaltninger ikke er truffet. Måske ikke i retslig forstand - men ingen skal køre forbi min ejendom og pege på den og tale om, at "det var dér det skete, og de havde ikke engang en hjelm på".

    Jeg må sige, at jeg har aldrig haft en opstalder, ung som gammel, der ikke kunne respektere min holdning omkring mit rygte smiley

    - og hvis jeg havde, så havde de ikke været hos mig ret længe.


  • #34   14. aug 2020 Mimre - jeg kan godt lide din tilgang.

  • Anne K
    Anne K Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 6 Følgere: 6 Svar: 1
    #35   14. aug 2020 Det korrekt at ansvaret ligger hos staldejer. Så ville klart bede heste ejer om at flytte sine dyr.


  • Lisette S
    Lisette S Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Svar: 3
    #36   15. aug 2020 Jeg synes bare ikke det er passende at jeg som staldejer skal bestemme over andre voksne menneskers krop. Det er deres ansvar, ikke mit. Derimod har hesten ingen selvbestemmelse og siden det er den der bor herude, er det kun passende at jeg er med til at varetage dens tarv, ligeså børn der færdes herude.

    Jeg mener oprigtig talt at vi er blevet manipuleret af industrien der producerer hjelme, sikkerhedsveste og andet sikkerhedsudstyr, til at tro at disse ting er magiske og beskytter os ligegyldigt hvad. Deraf ses der mere og mere uansvarlig, ubetænksom og letsindig opførsel i stalde og under ridning. Træning og viden er mangelfuld, bare se på alle de spørgsmål på de forskellige fora ang. helt basale ting, som enhver hesteejer kunne svare på for 20-30 år siden.

    Men uanset, så er det faktum at sikkerhedsudstyr, ikke er nogen garanti for at man er "sikker". Jeg havde en opstalder på et tidspunkt, en rigtig dygtig pige, som havde taget diverse uddannelser og selv havde træningsheste inde. Hun red altid sin egen hest uden hjelm og ofte uden sko, sadel eller trense, aldrig faldt hun af eller kom til skade. Så var der en af hendes træningsheste, der smed hende af på tur med hjelm, støvler, sikkerhedsvest og mobil i lommen. Hun sidder nu i kørestol og kan ingenting selv!
    I mit arbejde har jeg set rigtig mange af disse uheld. Det betyder ikke at det er nyttesløst at bruge hjelm m.m, det betyder bare at der er mange andre ting der er _mindst_ ligeså vigtige at tænke på, hvis man vil undgå at blive en grøntsag eller få varig skade. I sidste ende er det ethvert voksent menneskes eget ansvar at vurdere hvilke risici man vil tage og hvilke foranstaltninger man vil tage for at forebygge uheld. Og sidst men ikke mindst, så er der en grund til at det hedder uheld - fordi ligegyldigt hvad man gør, så KAN de forekomme. Det er risikoen man tager ved at have med heste at gøre.


  • #37   15. aug 2020 Lisette jeg kan ikke være mere enig! Sikkerhedsudstyr giver ofte en falsk tryghed, når det er sagt, rider jeg selv altid med hjelm og som regel ridestøvler.
    Det er nemlig ikke udstyret, men fornuften og erfaringen der er det vigtigste. Er det ikke i orden, så kan udstyret ikke rede en, det kan måske mindske skaden, men ikke nødvendigvis.
    Man ser ofte at folk tror, at de kan hvad som helst og være "smart" når de har sikkerhedsudstyr på, men det er jo ren dumhed!


  • Elisabeth H
    Elisabeth H Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 4 Svar: 29
    #38   15. aug 2020 Jeg synes du er i en rigtig kedelig situation. Hvis det var mig, ville jeg, i henhold til dyreværnsloven, få hestene ordnet af en smed. Dette skal være sikkert for smeden, og hvis det er nødvendigt, må de to plage have noget beroligende. Prisen for dette lægger du på opstaldningen. Har du tvivl om hun vil betale for dette, ville jeg, såfremt hun har noget stående af tilsvarende værdi, tilbageholde dette til hun har betalt. Jeg ville opsige hende normalt før den første i måneden med 30 dages opsigelse. Betaler hun det skyldige giver du selvfølgelig det tilbageholdte til hende. Du kan ikke have sådan et problem i den stald, når du samtidig er fuldtidsarbejdende, og har familie og heste selv. Jeg tror det er rigtigt at det falder tilbage til dig, hvis du ikke gør noget. Husk at have alt på skrift og kopier heraf. Ved ikke om dette er forkert men det er hvad jeg ville gøre. Held og lykke.

  • #39   15. aug 2020 Godt at hun er bedt om at flytte, for det ville være noget kedeligt, hvis staldejer kom til at hænge på den, hvis det blev meldt. Samtidigt er det jo så synd for den næste staldejer der skal stå med den hovedpine, men det er så allermest synd for hestene, at de har en ejer der enten ikke gider dem, eller ikke magter dem.

    Jeg lærer nok heller aldrig at forstå hvorfor man har hest, hvis man kun tilser den en gang ugentligt eller mindre.. Eller kommer for at glo på den i 10 min og så lister afsted igen.

    Kontrakt er et must og staldejere er altid i deres gode ret til at skrive det ned i kontrakten de vil og være strenge. Det er op til opstalder at acceptere og skrive under, eller lade være og finde noget andet. Jeg kunne fx. ALDRIG stå et sted, hvor staldejer bestemmer hvad min hest fodres med, medmindre det er det jeg allerede fodrer med, ligesom jeg heller aldrig kunne acceptere kun at have 6-8kg wrap i boksen


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #40   16. aug 2020 Den er lidt svær. Som andre også skriver, så skal hun hurtigst muligt have fjernet disse plage fra sin stald og sine marker. Her er mit bud på en løsning. Hun skal skrive en opsigelse, hvor hun henviser til at hun ikke vil tage ansvaret for dyrenes manglende hovpleje og ubehandlet halthed. Hun angiver en opsigelsesdato og skriver, at hvis dyrene ikke er fjernede før den af hende angivne dato, agter hun at rådføre sig med politiet. Hun skriver 3 enslydende opsigelser. Den ene giver hun til hesteejeren (sørger for at en anden ser "overrækkelsen"). Hvis hesteejeren ikke er myndig, skal hun sende den 2. udgave af opsigelsen til forældrene som en orientering. Hvis så der ikke sker noget før den angivne frist er udløbet, skal hun gå på politistationen, forklare dem sagen og viser dem 3. udgave af opsigelsen. Da det er noget med dyreetik, vil de se på forholdene sammen med kredsdyrlægen. Hermed er din veninde ude af sit ansvar. Og politiet vil temmeligt sikkert tage sig af de to således hjemløse dyr. Hvis det er et par hingsteplage, er de temmelig sikkert værdiløse i almindelig handel.

  • #41   20. aug 2020 Hun har rykket sine heste nu, selvom hun lovede nyt hesteliv at de skulle have smed inden de blev rykket, men nu er det ikke min venindes hovedepine mere, selvom at man kun kan tænke stakkels heste. Nyt hesteliv kunne desværre ikke få hende til at overdrage hestene,så de kunne ikke rigtig gøre mere, end at tale med hende hvad der var godt for hendes heste og køre igen, og hun lovede selvfølgelig at hestene fik ordnet hove og tilset af dyrelæge og påbegyndt træning. Men det er så ikke sket, nyt hesteliv kom i torsdags i sidste uge, og hun rykkede mandag aften.

  • #42   20. aug 2020 Så kan man ikke rigtig gøre mere, andet end hvis man ved hvor de er flyttet hen, så køre ned og se om der bliver gjort noget og ellers så melde hende igen.

Kommentér på:
Hvad skal hun gøre?

Annonce