{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.604 visninger | Oprettet:

Hest meget generet af "tynd mave"/"efterløb" {{forumTopicSubject}}

Hejsa min hest har de sidste par dage haft meget efterløb. Det kommer ud når han fx prutter(han prutter næsten heletiden lige for tiden), men også når han bare står stille engang i mellem, hvor det bare flyder ud.


Her i går fandt jeg ud af at det faktisk generer ham ret meget, fordi "den flydende afføring" størkner og det ender så med at klø, og det resulterede i at meget af hans hale blev kløet af. Jeg vaskede så al den størknede afføring af.
Jeg vaskede ham så også bag i her i dag, men jeg kunne stadig se at han havde kløet sig i halen(dog ikke lige så meget som i går). Jeg sad også i hans boks i omkring en time imens han spiste, og jeg opdagede at når han prutter og det kom ud blev han ret urolig og slår lidt ud i luften med sine bagben eller rykker rundt på sig. Hans mave rumler også ret meget, men ved ikke om den plejer at gøre det, for jeg har ikke lige tænkt over det før nu.

Udover det opfører han sig, som han plejer. Han får det samme foder, som han plejer, så jeg tror ikke det er det. Dem der ejer stedet prøver at give ham noget andet foder, men jeg ved ikke om det hjælper endnu.
Kan det være fordi han er lidt stresset? Han er lige blevet redet i ridehus 2 dage i træk, hvor der bliver forventet mere af ham end hvis han fx var i skoven. Og jeg plejer at ride i ridehuset med et par dages mellemrum, så det ikke bliver "kedeligt". Jeg har i hvert fald tænkt mig at ride ham i skoven de næste par dage.
Har i nogen ide om hvad der kan være galt, eller er der nogen der har oplevet noget lignende? Hvis det ikke bliver snart stopper, bliver han i hvert fald tjekket af en dyrlæge, bare for en sikkerheds skyld.

Jeg har også nogle videoer/billeder, men ved ikke om det hjælper. Stil endelig spørgsmål.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest meget generet af "tynd mave"/"efterløb"
  • #1   8. sep 2020 Jeg har ikke lige råd til din problemstilling, men væsken kaldes også efterløb. Bare lige så du havde et ord for det.
    God bedring med hesten. Lyder også træls for ham. Godt du opmærksom.


  • #2   8. sep 2020 Der er diverse husråd.
    Nogle virker - andre gør ikke.
    Hvor slemt er hestens mave??

    Men jeg lærte engang et godt tip af en gammel sygeplejerske.
    Det bedste til at vaske afføring af med er babyolie.
    En engangsklud. Dyp den i varmt vand, brug ikke sæbe, men put nogle dråber babyolie på kluden. Vask.
    Eller. Tag en skål med rent, varmt vand. Smid et par engangsklude i vandet og et skvæt babyolie. Tag en klud op, vrid, vask, smid kluden ud.
    Tag næste klud. Vrid kluden. Vask.
    (nej, jeg er for grundig oplært af gamle nurses til at dyppe klude med afføring i det rene vand. Det er der så nok andre, der bare gør.)


  • #3   8. sep 2020 Okay tak for rådet, jeg har bare vasket ham med en våd klud, men det kan da være jeg skal få købt mig noget babyolie. Nogle gange er hans afføring fast og andre gange er afføringen meget smattet, men det der generer ham mest er nok det her efterløb. Jeg troede i starten at han bare havde tynd mave, fordi hans bagben var blevet lysebrune, men det er så det her efterløb, som glider ned af hans ben.

  • #4   9. sep 2020 Jeg har samme problem ved foldskifte, skift i temperatur osv. Slet ikke i voldsom grad, men nok til at jeg synes jeg ville afprøve ting (hesten er tjekket af dyrlæge først)
    Jeg har haft lidt held med kartoffelmel i pulveret, men det er ren symptombehandling og så læser jeg for ganske nylig at en dyrlæge (og jeg husker ikke hvem) skriver at h*n har observeret at opblødte grønpiller 2 gange daglig kan hjælpe. H*n kan ikke sige hvorfor, altså ingen “stor fin videnskabelig baggrund” blot en erfaring gennem en del år, at heste med efterløb har glæde af dette.
    Jeg finder så et produkt, der er grønpiller, roepiller og fiberpiller som han får 1 gang dagligt og siden har der ikke været problemer. Om det er tilfældighed kan jeg først sige når vi når længere hen - men det ser ud til at virker - og han elsker det, trods han før har afvist alle de former for opblødt mad jeg har forsøgt (forskellige mash, der skulle hjælpe mod maven) absolut en billig løsning, og jeg arbejder hen mod at det er det eneste foder han skal have + vitaminer selvf.
    Vælger man ren grønpiller er de endnu billigere end den løsning jeg har, selvom den nu er ok i prisen også.


  • #5   9. sep 2020 Der kan være mange årsager og det bedste er jo at finde årsagen og få det løst.
    Når det så er sagt, så kan man til en vis grænse prøve sig frem, så jeg har da alligevel et par råd.
    Da min vallak hver efterår og vinter døjede med efterløb, han fik opblødte roepiller fra jeg kunne se det begyndte, ind til vi igen gik over til mere lune temperaturer. det hjalp på ham.

    Men er der sket ændringer i holdet af ham, er han kommet på stald fra sommerfold, er det det samme hø/wrap han får (nogle heste tåler ikke så godt wrap, hvilket kan give efterløb) Står han på halm bund, nogle heste får efterløb af at æde halm.
    Kan han have udviklet mavesår, er der en fejlgæring i mave/tarm?
    Er han tjekket for orm?

    Amequ Balancer er ofte god at give både som kur, men også forebyggende, man kan jo starte med en kur og se om det ændrer noget.
    Der ud over er der andre produkter på markedet som kan være gode for maven, ofte hedder de noget med gastric.

    Men inden man starter med at fylde alle mulige tilskud på, ville jeg nok se på grovfoder, strøelse, andre stress faktorer og så prøve fx. balancer, gør det ingen forskel så ville jeg få dyrlæge på.
    Vær opmærksom på at det ikke ændrer sig fra den ene dag til den anden, giv det tid.


  • #6   9. sep 2020 Fandt ud af at grunden til at han bliver urolig med bagbenene når det her efterløb kommer er fordi han har kløet noget af sin hud af, så det svier/gør ondt når mavesyren rammer. Og han har det bedre i dag, og klør sig mindre, så at han har fået noget andet foder har nok hjulpet. Tak for alle rådene smiley

  • #7   14. sep 2020 Ved godt, at det nok er det sværeste råd at efterprøve, men min hest døjede med det i 2 år trods alverdens forsøg med tilskud, behandling osv.
    Det stoppede i samme øjeblik han flyttede stald, hvilket (i dette tilfælde) betyder, at der har været et problem med vandet det gamle sted. 2 andre heste oplevede samme effekt af at flytte.

    Jeg håber du finder årsagen - det har stor betydning for deres velbefindende smiley


  • #8   22. sep 2020 Jeg har haft stor held med kartoffel mel på en hest hvor diverse tilskud intet hjalp.
    1 spiseske morgen og aften i foderet i en 5-7 dage så var det ovre og ingen problemer med det kom igen efter stop
    Årsagen til løs mave var på min skift af wrap fra en ret tør balle til en mere våd


  • #9   23. sep 2020 Det vigtigste med dårlig mave er, at få styr på hvorfor det kommer - ellers kan du behandle i blinde i mange år. Derfor skal du tjekke dit foder(både grov og krybbefoder), omgivelser, generel trivsel og hvis du stadig ikke kan finde årsagen skal du nok have en dyrlæge ud og tjekke hesten smiley

Kommentér på:
Hest meget generet af "tynd mave"/"efterløb"

Annonce