{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.156 visninger | Oprettet:

Slowefedder - erfaring efter en uges brug {{forumTopicSubject}}

Jeg har lovet nogle at give en tilbagemelding på en slowefeeder, som jeg har købt til mine nye bokse.

Jeg har forsøgt ig med net ect - og det har aldrig rigtig fungeret. Samtidig ønsker jeg så vidt muligt at de har en nogenlunde normal ædestilling, dvs ikke stå og flå hø ud af et net sat på tremmerne.
En af hestene er en easykeeper, så han skal ikke have for meget - de to andre må gerne få ad lib.

Jeg har en ret voldsom vallak, som foretrækker at stå op i sin høkasse, og derfor ender med at svine hele boksen til i hø - og det som ikke ligger i kassen, er jo noget man ikke kan spise smiley
Så jeg har smidt meget hø/wrap ud gennem tiden.

Jeg lavede lidt reache på nettet, og fandt en slowefeeder i plastik med metaltremmer med plads til 8 kg, som folk generelt talte godt om. Desværre til en lidt pebret pris smiley Men der var så en som ville sælge hendes, ogaf sted det gik efter den.
Hun solgte fordi det som kan være problemet er, at hestene kan klapre med tremmerne, hvilket kan larme. Men jeg satsede.

Og ja nu har alle tre heste fået sådan en slowefeeder smiley

Det spare mig for rigtig meget udsmidning af hø/wrap, og så er udmugningen er også blevet nemmere.

Ind til videre har de havrehalm i bunden, og får 4 kg hø til natten - og det fungerer rigtigt godt.
Det er ikke en “rigtig” slowefeeder, fordi de kan faktisk få gode totter hø ud mellem tremmerne, men det gode er at de går mere fra/til, og da de ikke kan sorterer og smide ud, så har de faktisk hø hele natten pt.
Til vinter når der ike er så meget græs påfaldende plejer de at være mere “grådige”, men lige nu og her ville de med de gamle kasse have smidt det ud, mens de rodede efter de bedste bidder.

Her et billed af en boks med slowefeeder om morgenen før udmugning.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slowefedder - erfaring efter en uges brug
  • #1   9. sep 2020 Og her boks om morgenen med min alm høkasser

    profilbillede
  • #2   9. sep 2020 Og her kan man se, at man godt kan tage nogle gode totter smiley

    profilbillede
  • #3   9. sep 2020 Om jeg er lige så tilfreds næste forår må vi se - men lige nu er jeg glad for at LH foder i Lading har dem til 999,00 kr/stk, så man kan spare de 300 kr som de koster mere alle andre steder smiley

    Her Pinot med en halvtom feder, vor man kan se hvordan tremmerne falder nedad.

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • #4   9. sep 2020 Hvor høj er sådan en? Jeg tænker på hvor små heste kan bruge den.

    Jeg er umiddelbart ret vilde med dem, men prisen kombineret med en lejet boks holder mig meget tilbage (og størrelsen på min hest).


  • #5   9. sep 2020 Det ser rigtig godt ud.
    Er der en større version, fx til folden?


  • #6   10. sep 2020 Selvom prisen er hamper, så blir den jo betalt over tid, ved alt det hø/wrap man ikke får valuta for, som man før har kørt ud som nedtrådt uspist. Og nogle heste er bare nogle svin, der helst skal stå og tisse og ski.. i høet og det gælder især heste, der går flere sammen. Man fristes til, at de tænker: Kan jeg ikke spise det, skal ingen andre ha det. smiley

  • #7   10. sep 2020 Hønen : den har følgende mål B89XH60XD47
    Jeg har sat den lidt højt, fordi Caspian altid lige skal se om han kan få sine ben op i kassen smiley Og da han er en stor klyne på 172 i stang, så måtte de op i højden - så er det dejligt at stå og se, at når han forsøger først med det ene forben, og så med det andet, så kan det ikke lade sig gøre smiley
    Havde det bare været de to søde olleboller, så kunne jeg have sat dem lidt lavere smiley

    Det smarte rengøringsmæssigt/støvmæssigt er, at der er huller i bunden, så støv og snuller falder ud forneden smiley

    Doc who - jeg har desværre ikke set dem større til foldbrug, så der skal man nok over i andre slowefeeders.

    Sunshine - ja jeg tænker, at jeg kommer til at spare en del på grovfoderet smiley Og så er det dejligt at vide, at de har noget de kan spise hele natten, som de ikke har brugt til at rode rundt i og pisse på smiley
    Rengøringsmæssigt er det også en fornøjelse, at første dag med to høkasser og en slowefeeder, ja der kørte jeg 2,5 trillebører med hø/halm/møg på møddingen - og nu med tre slowefeeders, så kører jeg kun 1 trillebør afsted om dagen smiley

    Mvh Charlotte


  • #8   10. sep 2020 Den er ret smart den der, Charlotte, jeg havde godt tænkt på tremmerne, men det er jo super at de følger med ned når mængden falder.

    Og hold op en pæn boks! Det sparer da en hel del hø endda på ret kort tid vil jeg sige, bliver spændende at høre om du kan se en stor besparelse af hø til foråret smiley


  • #9   10. sep 2020 Jeps Marie - jeg skal nok lave en opfølgning længere hen på året, om jeg stadig er lige tilfreds smiley

    En ting jeg har luret er, at høet skal “rystes op” for at tremmerne virker med at følge med høet nedad. Jeg var i begejstring kommet til at putte nogle slag af en Morten k ned på højkant i feederen, og så åd hestene noget, men lod et slag stå op mod tremmerne, så de ikke fulgte med nedad.
    Om hestene havde fået fikset det i løbet a natten ved jeg ikke, men jeg ryster det op/ fluffe det lidt op nu hver gang jeg giver dem høet.

    Mvh Charlotte


  • #10   12. sep 2020 larmer det ik en del når de trækker høet op?

  • #11   13. sep 2020 Nej ikke hos mig - jeg har faktisk siddet i stalden for at lytte, og det sker kun sjældent at man kan høre de rykker på tremmerne smiley
    De rusker ikke i tremmerne, som hvis det var et hønet - og de får fint store totter ud mellem tremmerne hver gang.

    Men hende jeg købte den ene af som brugt solgte den, fordi hendes hest larmede med tremmerne. Jeg har dog set mange andre sige, at deres ikke larmer, så det har måske noget med den enkelte hest at gøre smiley

    Mvh Charlotte


  • #13   13. sep 2020 Jeg skal nok opdatererløbende om min erfaring - for 1000 kr er altså også en slat penge smiley

    Jeg kan allerede se, at jeg har et ændret forbrug af hø, fordi jeg fylder kasserne op når de skal ind til aften, og så igen til natten - og der er noget tilbage hver morgen smiley
    Jeg ville normalt have haft en masse hø der var spredt ud over boksen, og det har jeg ikke nu - så der er to muligheder tænker jeg fremover :
    1: at hestene kommer til at tabe sig, fordi de ikke får ædt nok, fordi de ikke kan sorterer høet, og derfor “giver op”
    2 : at hestene kommer til at holde huld, bruger slowfeederen som en slowfeeder, fordi de har hø/wrap hele tiden. Til gengæld vil jeg komme til at minimerer mit grovfoderforbrug rigtig meget.

    Lige pt tror jeg mest på 2 - fordi hestene virker ikke specielt sultne.
    De går på græs om dagen lige pt, og får 3 kg eftermiddag og 3 kg til nat.

    Normalt får Caspian 20-25 kg wrap dagligt om vinteren, det samme til Freiherr og så 10-12 kg til Pinot.

    Så måske kunne jeg nøjes med 15 kg dagligt til Caspian og Freiherr og så bibeholde Pinot på 10-12 kg, han har aldrig sorteret i sit grovfoder.

    Nu har jeg ikke prøvet med wrap endnu, hvor jeg tænker der måske godt kan være 8 kg i kassen. For 8 kg hø tror jeg ikke jeg kan få mokket i - nærmere maks 6 kg er min fornemmelse pt.
    Jeg skal lige lure på, hvordan man “pakker” kassen korrekt, lige pt fluffe jeg høet op før jeg ligger det i, da jeg har oplevet at hvis det ligges ned i slag/skiver, så er det ikke så nemt for hestene at æde det mellem tremmerne.
    Så det er noget af det jeg skal eksperimenterer med.

    Mvh Charlotte



Kommentér på:
Slowefedder - erfaring efter en uges brug

Annonce