{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.627 visninger | Oprettet:

Petrine C
Petrine C
Tilmeldt:
25. maj 2020
Følger: 5 Emner: 6 Svar: 6

Hvor meget koster det at eje en hest og købe alt det man skal bruge? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Mit mål er at, på et tidspunkt i mit liv, kunne jeg godt tænke mig at købe min egen hest og have den på egen grund osv.

Jeg har bare svært ved at regne ud og finde info om, hvor meget det koster.

Er der nogen af jer, som ville have det fint med at dele det i cirka har fået det til? Hvor meget det altså vil koste at:

1. Først og fremmest at købe hesten
2. Købe en ven til den
3. Sætte stald op
4. Sætte ridebane op
5. Sætte folde op
6. Mad til hestene
7. Udstyr
8. Forsikring, smed osv
9. El og vand
10. - Hvis jeg har glemt noget så tilføj gerne smiley

Tusind mange tak på forhånd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget koster det at eje en hest og købe alt det man skal bruge?
  • #1   14. sep 2020 Priser på det du ønsker, kommer meget an på hvad du gerne vil ha og hvad du kan nøjes med.
    Vil du bygge med købe materialer eller vil du bruge genbrugs materialer?
    Et løseligt gæt på at bygge et skur / meget lille stald, indhegning og en billig ridebane vil nok ca ligge på 100000 kr. Lyder nok af meget, men det løber altså op.
    Hvad hesten kan købes for, kommer jo an på dit behov. Selskabs hest kan udmærket være en Shetter.


  • #2   14. sep 2020 Jeg har ikke så meget andet at tilføje, end det Sunshine allerede har skrevet. Men en selskabspony skulle være nem at finde. Shetlandsponyer får man nærmest kastet i nakken smiley

  • #3   14. sep 2020 Det er praktisk taget umuligt at svare på...
    Du får et mere præcist og brugbart svar ved at finde ud af hvad og hvordan du vil have det og derfra beregne materialer, arbejdsløn etc.
    Fx 2 ha jord til fold? Hvor mange folde på arealet, hvor mange hjørner, tråde, led, i hvilke materialer og kvalitet osv osv.
    Når du ved hvad du skal bruge så er det blot at gå i gang med at søge priser og beregne. Såfremt det er et gør-det-selv-projekt. Alternativ skal du indhente tilbud fra fagfolk til helt eller delvist, afhængig af hvad du klarer selv.
    Og sådan kan du faktisk gribe alle dine spørgsmål an.
    Rigtig god vind med projektet smiley




  • #4   14. sep 2020 Uhh, det bliver langt... (er redigeret en smule)

    1. Først og fremmest at købe hesten
    - En ridehest koster... Det afhænger af dit ambitionsniveau. Fra 20.000 kr til 200.000 kr.
    2. Købe en ven til den
    - Igen, hvad forventer du? En jerseykalv, småsyg pensionist eller sund og rask hest? Fra et symbolsk beløb til 20.000 kr. (Hvis du vil have noget, som er sund og rask, ikke tidligere forfangne, ikke halt er det jo næsten samme kvalitet som en ridehest.) (Jeg regner med simpelthen at købe en ekstra ridehest + kødkvæg. Livet er for kort til dyrlægeregninger på småsyge, billige selskabsheste - de kan blive meget dyre på sigt)
    3. Sætte stald op
    - Jeg planlægger at sætte 1-2 løsdrift skure op, max 50 m2 pr skur - pga lokalplan. Jeg vil have læsdriftskure på marken, som dyrene selv kan gå ind og ud af.
    Det koster 30-40.000 kr pr skur på 40-50 m2 hvis jeg køber fra et firma, der leverer løsdriftskure.
    Jeg skal snart til at sætte mig ned og regne på pris for stolpebeton, bærende stolper, lægter, brædder, skruer, beslag og tagpap/tagplader - og hvor meget tid tager det? Kan det mon betale sig at lave det selv, hvis tidsforbruget medregnes? Jeg gætter på 10.000 kr for et stort skur.
    4. Sætte ridebane op
    Hvis du har et naturligt veldrænet område og er heldig med jordtype, kan du lave en billig ridebane ved at skrabe græstørv af og lægge ridebanesand på, pris er fra 10.000 kr og op. En professionel bygget ridebane, som du bør kunne bruge hele året kan koste op til 120.000 kr. Husk penge til ridebanehegn, ridebaneplanner og andet udstyr til vedligehold kommer oveni.
    5. Sætte folde op
    Jeg har ikke regnet på det endnu. Afhænger meget af pæletype, trådtype, hvordan deles folde op, hvor stort et område. Gør du det selv med håndkraft eller betaler du dig fra det? Et kvalificeret gæt er 10.000 for et par hektarer for træpæle, 3 aluminiumtråde, isolatorer, leje af pælebor, standard afstand mellem pæle, yderst en vandrestier og inderst en håndfuld mindre folde. Du kan jo regne efter.
    Hvor jeg bor koster jord ca 260.000 kr pr hektar at købe. Hvis du allerede ejer jord, så taber du måske 6000 kr pr hektar pr år i at du ikke kan forpagte jorden ud.
    6. Mad til hestene
    Det afhænger meget af græsmængde, hvad dyret bruges til, osv. Måske 500 kr pr hest i grovfoder, saltsten og vitaminer koster ikke meget, men kraftfoder koster let et par hundrede kroner pr måned pr hest.
    Strøelse koster også. 4-8 sække træpiller eller 15 kg halm pr uge er realistisk.
    7. Udstyr
    Hvad skal du? Jeg brugte ca 10.000 kr på en brugt western sadel, sadelunderlag, gjord, hovedtøj, tøjler, bid, et par grimer, træktove og småting. Jeg har fx ikke dækkener.
    Hvis du vil have hest hjemme, så diverse værktøj og udstyr til det. Høhække, greb til at muge ud, høtyv, kost, trillebør, trailer til at kunne køre hø hjem osv. Musesikker opbevaring af foder. Find selv på flere ting. 5000 kr tror jeg hurtigt er minimum.
    8. Forsikring, smed osv
    Jeg har kun ansvarsforsikring, som del af husstanden. Smed er 4-500 kr for beskæring hver 6-8 uge, smed koster hurtigt 1400 for 4 sko?
    9. El og vand
    Småpenge sammenlignet med resten.
    10. - Hvis jeg har glemt noget
    - mange af udgifterne ved at have hest hjemme er usynlige. Det er fx ikke ret synligt, at min forpagtningsindtægt falder - men usynligheden gør det svært at sammenligne.
    En bolig, der tillader hestehold er meget dyrere end et tilsvarende parcelhus.
    Jeg bor super idyllisk, hardcore liebhaveri og derfor er det svært at sammenligne. Men var det ikke for mit ønske om naturskønne omgivelser, kunne vi have haft halvt så høj en boligudgifter til realkredit, istandsættelse, osv.
    Landejendomme kræver meget mere vedligehold osv. Jeg bruger min havetraktor et par timer om ugen, og for tiden mindst lige så meget på at fjerne "gammelt ukrudt" med motorsaven. Asketræer, kirsebærtræer, osv er sommerens tema. Her den sidste uge har vi fået malet og kalket gavle - kan du lide 5 meter høje stiger?
    En anden ulempe /fordel er, at du kan stå meget alene med det. Hvem får du råd af, når du er i tvivl om mug? Hvordan får du grovfoder hjem? Vil du savne det sociale? Vil du savne trygheden ved at dele en potentiel farlig hobby med at der er andre i nærheden? Osv.
    Hvordan kommer du til ridehal om vinteren? Kan din underviser køre ud til dig? Husk at regne undervisning ind i det, så du fortsætter din faglige udvikling.

    Jeg regner med at have heste og lidt kødkvæg hjemme fra 2021.
    Bare jeg har plads hjemme og selv betaler, så har han det fint med, hvad jeg bruger min jord til.
    Det er FEDT at eje selv, bestemme selv - men du skal ville det. Og vide, hvad du gør og være afklaret med hvad du vil.
    Men vil folk stå forpagtet her, forventer jeg at det vil koste ca 1500 kr pr hest.

    ..
    Så, 180.000 kr for 2 rideheste og at skabe faciliteter til at have dem hjemme - plus penge til at købe ejendommen og trailer og bil, der kan trække trailer?
    De løbende udgifter er ca 2000 kr pr måned for to heste, uden undervisning, dyrlæge, stævner.
    Og i mit eksempel ved jeg hvad jeg har brug for - men er prisbevidst og fastlægger et stramt budget.


  • #5   15. sep 2020 Jeg kan kun give Doktor Who ret.
    Det ER langt dyre, at bygge selv, end det er, at købe noget der er færdig til brug. Ulempen er bare, det er ikke helt som DU gerne vil ha det.
    Så det lille landsted, der lyder billigt, men hvor du selv skal lave det hele fra bunden, er ikke så billigt, som det sted, der ser dyrt ud, men er klar til brug.
    Med hensyn til hegnspæle, så behøver det ikke være runde pæle til 40 - 60 kr stk.
    Hvis du selv vil skære dem til, så køb trykgimprenerede lægter i det lokale byggemarked. Bare se godt efter, at det er en go kvalitet, ikke for billig, da de er fulde af store knaster, så pælen let knækker, når du slår den i. Længden er også vigtig, at holde øje med, så du undgår et for stor spild.
    Jeg har selv bygget løsdriftstald for 7 år siden og inden jeg var færdig havde jeg, endda med genbrug i stor stil, brugt 60000 kr og det uden fold.
    Jeg vil ikke anbefale det, med mindre du er opvokset på landet med dyner af sne om vinteren, frosne vandrør og en evig kamp for, at få det hele til at fungere i minus 20 grader. For, selvom vi er blevet forvendt med milde vinterer, så slås vi med mudder i stedet og det blir vinter igen.
    Det ER lækkert, at ha sit eget sted om sommeren, når alt er grønt og alt bare spiller. Men om vinteren, når du skal slæbe varmt vand i spandevis og falder inde for de sidste 3 m før baljen, fordi det er glat, hvor du skal op kl 02 om natten for, at banke is i vandbaljen, ja så forbander du dit valg langt væk og ønsker dig tilbage på det dejlige opstaldnings sted, hvor antallet af heste gjorde stalden dejligt varm og hvor der var andre hestefolk.
    Selvf kan du få opstaldere til selskab og hjælp til staldarbejdet, men det kan du ikke stole på de gør og hvad hvis de ikke betaler? Du vil hurtigt opdage, at du bliver første fravalg, når regningerne skal betales og så er ansvaret dit, når deres heste skal fodres og ha smed. Surt? Ja, men det er desv fakta.
    Så medmindre du stadig er tændt på ideen, så lad være med, at ta chancen. Løber du sur i det, ja så sætter du RIGTIG mange penge til. Penge du kunne ha haft det rigtig sjovt for på anden vis.
    I dag har jeg mine 2 heste opstaldet ude, da jeg flyttede. Men hvor er jeg GLAD for det frostsikrede vandkop på stedet. Jeg er fri for det sure ansvar ved, at eje selv. smiley


  • #6   15. sep 2020 Det billigste er så absolut at opstalde sin hest ude smiley

    Jeg bor selv på et nedlagt landbrug, hvor vi har lavet alt selv fra bunden af - og nu efter 12 år er jeg så småt ved at have renoveret 2/3 del af huset, og har styr på 95% af hestenedelen på ejendommen ......pris uhadada, som de andre siger, man skal ikke købe noget som skal bygges fra bunden af for at spare penge.

    Jeg har fx lige i år nedlagt min hestestald med 3 bokse, som var lavet for 12 år siden....bare midlertidigt og billigt - det har holdt fint i 12 år smiley Og endelig i år havde jeg sparet op til mine nye hestebokse, ny stalddør, ny port, nyt staldvindue smiley
    Og ja det er fedt - og hvis jeg ikke havde verdens bedste handymand, så havde mit budget været minimum det tredobbelte smiley
    Min veninde som ikke kan lave ting selv fik lavet 3 bokse som jeg, og skulle have folk til at sætte det op - pris 80.000 kr. Min mand og jeg fik 3 bokse for 24.000 kr på tilbud, og så har vi lavet alt selv, samlet, olieret ect.

    Ridebane fik jeg for 4 år siden iforbindelse med vi skulle rive et par udbygninger ned - pris 55.000 kr, og det var billigt pga vi jo havde de store maskiner herude pga nedrivningen, og kunne bruge brokker fra udbygningerne til dræn.

    Skure på foldene har vi støbt fundament og lavet selv - ca pris for et skur på 3x3 meter ca 6000 kr, og for 9x3 meter ca 12.000 kr.

    Næste år spare jeg sammen til vandkopper i boksene og en frostfri vandkop på folden - der skal vi så have entrepenør ud og grave vandledning ned ect, så prisen er aldrig bare tingene selv, det er alt det udenom og udstyr man skal bruge for at lave det, som også er en skjult udgift.

    Så start med at opstald ude, fornem hvad du ønsker dig på sigt - og vælg den rigtige livsledsager, hvis du ønsker at flytte på landet og bygge selv - enten verdens bedste handymand eller en millionær smiley

    Mvh Charlotte


  • #8   15. sep 2020 Charlotte M
    Verdens bedste handyman, som også er millionær;)


  • #9   15. sep 2020 Køb af hest afhænger fuldstændigt af dine krav til hesten. Alt fra 10.000 til 50.000 for en gennemsnitlig/almindelig hest til hygge/let dressur på LC-LB-niveau/lave spring. Har man højere ambitioner, skal budgettet være væsentligt større - ellers kan man næsten kun blive skuffet.

    Jeg har min opstaldet ude, så jeg kan ikke svare på alle dine spørgsmål.
    Jeg står ret billigt ift. opstaldning. En stor hest i
    3x4 boks med delvis selvpas koster her i 8881 ca. 1.400. Der er udluk i hverdage med i prisen og derudover ormekur, men ellers er resten selvpas. Ridehus på stedet med fiberbund, men prisen er ret fair i forhold til kvaliteten af folde, udendørsbaner, staldmiljø osv.
    De fleste steder tænker jeg at man betaler for det man får. smiley

    Min hest (dansk varmblod, dressur) spiser for ca. 1.000 kr krybbefoder om måneden inkl. diverse tilskud og spiser ca. 20-25 kg hø i døgnet - det er rundt regnet ca. 600 kr om måneden i små hø-baller.
    Smed er hver 8. uge her - nogle heste kan slet ikke gå så langt, andre kan gå længere. 4 sko er 1400, 2 sko er noget mindre - tror 800-900?

    Min hest står på knuste halmpiller. Vi kan bestille flere hjem af gangen, men vi giver ca. 2400 inkl. levering for en bigbag, der holder ca. 9 måneder. Lidt mindre, hvis det inkluderer opstart af boks.

    Udstyr er også meget forskelligt, og afhænger helt af dine præferencer. Nogle gange kan man være heldig at sælger vil sælge noget udstyr med, og andre gange må man starte helt fra bunden med udstyr ved køb af ny hest. En ny sadel ligger fx fra ca. 10.000 og op mod 30-40.000, og der kan være meget at spare ved at købe brugt udstyr. En tur til sadelmager kan dog sjældent spares væk.


  • #10   16. sep 2020 Puha, det kan blive en dyr fornøjelse, allerførst kommer det jo an på om du HAR gården eller om du først skal ud og købe den. Det må jo være første udgift.

    Hest, pasning og plejer, foder mv. Det er jeg enig med de andre.

    Skur kan variere meget i pris alt efter str. materiale, og om man laver det selv, køber et færdigt eller skal have nogen til at lave det for en.
    Det samme gælder stald.

    Men jeg vil dog sige, dok. who at pris for hegn er meget dyre! Men veninde her nede 0,5 ha ind i 2-3 folde med 8 m. mellem stolperne, 3 tråde, det kostede hende godt 5000 og så ganger du bare op, er det 2 ha. hvor langt vil du have mellem stolperne, en vandre sti uden om koster oven i så det kommer i hvert fald op i 20.000
    Når jeg skal have hegnet ind (da jeg lavede mit regnestykke regnede jeg med 1. ha)
    Jeg vil have 4 m. mellem stolper, men kun 2 tråde og 5-6 led.
    Vandrespor hele vejen rundt og så er stykket på midten faktisk bare 1 fold, + en ridebane. Løseligt udregnet ville det koste ca. 20.000
    Jeg kiggede også på hvad det ville koste med sådan et flot hegn fra pithegn el. lign. men uha det har jeg slet ikke penge til!

    Som andre skriver, hvis du ikke har ejendommen endnu, så gå efter en hvor min. stald allerede er der, så det måske bare skal fixes op. Det optimale er jo at finde noget hvor både stald og fold er der, så er der i hvert fald det mindre at gøre, måske man ikke er helt enig i hvordan det lige er lavet, men det er da overskueligt lige at lave om så.

    Jeg har bygningerne, og intet andet, så der skal laves løsdrift, sygeboks, sadelrum, foderrum, vaske/strigle plads, fold og forhåbentligt ridebane.
    Jeg ved at det hele ikke kommer på en gang, det kommer til at tage laaaang tid, da det jo koster.
    Mit gæt er, fra start til slut, med alle dine punkter, hest, selskab, udstyr, læskure, stald, værktøj og div. redskaber, ridebane, vedligeholdelses materiel, folde (÷gård) ca. 3-500.000
    Det er møg dyrt at bygge og når du både vil have stald og læskure, så løber det op.


  • #11   16. sep 2020 Hov og så er der den månedlige udgift ca. 1000-1500 pr. Hest alt efter om den er er trivelig, svær at holde huld på, skal gå med sko osv.

  • #12   16. sep 2020 Som de andre siger er det praktisk talk umuligt at sige.

    1. At købe hesten
    - Det kommer an på hvilken hest du vil have. Du kan få heste for mellem 5000-200.000+ kr. Priserne er selvfølgelig ud fra dette. Du skal derudover lægge ekstra til for eventuel handelsundersøgelse og transport.

    2. Købe en ven til den
    En shetlænder er en fin makker, er relativt billig og kan i sig selv give rigtig megen glæde. Når man har hest hjemme finder man hurtigt ud af hvor megen mere glæde man har af heste, end blot ridningen.

    3. Sætte stald op
    Først og fremmest skal du tænke på om hesten skal på boks, eller stå i løsdrift, om der er stald i forvejen og hvor fancy det skal være.
    Skal den ikke på boks, kan man nøjes med at lave nogle lidt mere pengebesparende bokse (lav kvalitet), hvis det alligevel er bare fordi den kun skal ind i forbindelse med sygdom, dårligt vejr o.l.

    4. Sætte ridebane op
    Hvor fancy skal den være? Vi har hest i løsdrift, og har hegnet et semiplan stykke af folden ind til ridebane, og ikke gjort mere end det. Det fiungerer, men er ikke optimalt for seriøs sandkasseridning. Så hvad er dine forventninger?

    5. Sætte folde op
    Hvor stort et areal er der tale om? Der er stor forskel på om det er minimums arealet eller om det er 2 hektar. Ligeledes kommer det an på hvilke materialer du bruger, både i form af pæle og tråd. Og priserne varierer også alt efter forhandler. Du kan få det meget dyrere end andre steder. Og så kan man være heldig at finde det brugt og i god stand til endnu billigere penge.

    6. Mad til hestene
    Hvad skal de have at spise. Skal der laves foderplan i samarbejde med en professionel, eller finder du blot noget ved en forhandler? Hvilke vitaminer og mineraler skal den have? Er der behov for tilskud?
    Derudove rer der grovfoder. Hvad vil du fodre med? Hø, wrap eller andet? Og hvor meget vil du have ad gangen? 1 balle, til 1 måned eller til et halvt år ad gangen?
    Her er det vigtigt at du kigger på kvalitet, for man kan virkelig finder noget ringe crap. Priserne varierer meget alt efter hvor i landet du bor.

    7. Udstyr - ikke så dyrt
    Her er vi tilbage til hvad vil du med din hest? Udstyret skal jo gerne passe til dine ambitioner, så er det hyggeridning kan du i princippet nøjes med en kombisadel (med dertilhørende), en trense, et bid (eller ikk?), et underlag, hjelm, støvler/jodphurs. Er det mere end skovtur er vi ude i hvilken disciplin? Hvilken sadel/trense/bid egner sig? Er div. gamacher, klokker mv. nødvendige? Skal hesten gå med dækken?
    Så er der striglere (+ kasse), trækketove (hav ekstra), grimer (hav ekstra), div. plejeprodukter og en førstehjælpskasse til hest kan anbefales.

    8. Forsikring, smed, dyrlæge
    Forsikring kan variere meget i pris, særligt fordi vi endnu ikke aner værdien på hesten.
    Smed varierer meget i pris alt efter hvor i landet, og det kommer an på om hesten er barefoot eller skal have sko på - Og om den skal have special sko på, eller skal have smed oftere end normen.
    Dyrlæge og smed vil jeg anbefale dig at lægge til side hver måned, så du aldrig bliver taget med bukserne nede. Ting der kommer fast: Tandtjek en gang om året, vacciner (hvis hestene skal vaccineres) og ormekur hver forår og efterår. Derudover kan du forvente at få dyrlæge ud min. 1 gang årligt ud over det, til uforudsete ting.

    9. El og vand
    Kommer an på hvad I giver for el og vand, om der er gang i din stald (fx med lys, radio osv. når/hvis du muger). Hvilke pærere du har i dine lamper har også stor betydning.

    10. Hvis jeg har glemt
    Transport er en ekstra udgift, hvis du skal ud. Dyrlæge i weekenderne eller om aftenen koster dyrt. Læskur på folden (kan købes færdigt for ned til 10.000 kr., og kan laves selv for samme. Det gode ved at lave selv er, at man kan strække udgifterne, samt få det som man gerne selv vil.

    Som du kan se er det umuligt for os at give en pris, for selvom om vi så kunne give en anslået pris, så har det stor indflydelse hvor i landet man bor. Men kig lidt på de forskellige svar, og så gør dig lidt tanker om hvad du ønsker. Hvis du så skriver lidt mere præcist herinde kan vi måske give dig en lidt bedre idé, eller om ikke andet hjælpe dig med at finde gode forhandlere af div. smiley
    Held og lykke med projektet. Det lyder overvældende, men har man midlerne er det det hele værd smiley


  • #13   16. sep 2020 For os koster det ca. 60.000 kr om året at have hest.

    (Dyrelæge, tandrasp og vaccine, smed, kiroprakter, undervisning, rytter license, klub gebyr, opstaldning, foder, tilskudsfoder, mash, wrap, bund til boksen, småting såsom klokker og godbidder osv.)
    Derefter kommer selve købet af hesten, forsikring, stævner sadel, trense og bid, hvilket jeg ikke kan sige så meget om, da det jo kommer an på hvad man vil og hvem man er smiley


  • Petrine C
    Petrine C Tilmeldt:
    maj 2020

    Følger: 5 Emner: 6 Svar: 6
    #14   17. sep 2020 Tusind tak allesammen for at være så søde og hjælpe. I må undskylde at jeg ikke lige tænkte over at give en lidt mere præcis forklaring osv, glemte, hvis lige at det ikke sådan er bare lige.

    Jeg vil klart tænke noget mere over det i har sagt og foreslået smiley

    Endnu engang mange tak! Det er virkelig sødt af jer at bruge tid på at svarer og komme med foreslag, ideer og give mig en lidt bedre forståelse for det hele. smiley Rigtig god dag!


Kommentér på:
Hvor meget koster det at eje en hest og købe alt det man skal bruge?

Annonce