{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.137 visninger | Oprettet:

HEGN HJÆLP {{forumTopicSubject}}

hej alle. vi har haft hest i 12 år og aldrig har vi haft en som gik igennem hegnet også selvom der ikke har været strøm på ( uheld sker swlv ved hegn)
MEN vi har får første gang en 2 års vallak, han blev kastreret i foråret.
som bare stikker mulen i jorden og går ''under'' hegnet. først skete det en gang da vi skulle opdele hestene, han stod og spiste græs på marken og lade sig ned sådan som unge heste nu går en gang mellem. han ser mig og kommer frist gående og vil gerne med ind i folden. jeg tjekkede hegnet igennem og trammede op. men når man så har hentet ham og orndet hegn 4 -5 gange på en dag kom han i boks.... hver gang vi har lukket ham ud er der gået max 1 dag .... så han står alene i boks for tiden og har tabt sig sindssygt da han self gerne vil ud og er alene. men nu har han været på 2 folde, med dem han er vokset op med og avlhopperne på en anden. dem han er vokset op med stod han alligevel næsten 1 uge hos før han gik ud....
nu står han igen på boks.. der er strøm i hegnet men tænker åbenbart ikke nok ? - og hegnet knækker jo ikke.
jeg havde tænkt at sætte 2 snore nede og sådan noget hønsehegn i bunden. MEN der er ikke mine heste eller mine folde, så det er jo begrænset hvor meget materiale jeg kan bruge.. har overvejet en tråd mellem grime og ryg men den kan jo stikker både ham selv og andre. dog har vi også snor med lidt tråd i den ville ikke stikke. men hvad filan ??


Kommentarer på:  HEGN HJÆLP
  • #1   15. okt 2020 Tjek hele vejen rundt at der er strøm på og ingen steder med jordforbindelse.
    Og er der svag strøm eller et ordentligt smæk på?

    Dernæst - hvordan er hegnet generelle kvalitet?

    Hvis hesten er opstaldet, og hegn ikke kan opgradere, så kan man overveje en flytning til et sted med bedre hegn.

    Jeg ville tjekke hegn kvalitet før jeg vikler ham ind i tråd.
    Og så tænke på hegn igen.
    Og så være led. Servere lækker foder under tråden på en måde, så jeg lokker ham til at røre tråden med mulen. Så jeg ved, at han har prøvet at mærke stød et sted, hvor der er smæk på. Hvis han er vant til at der er halv jordforbindelse mange steder, så er han jo ikke bange for at røre. Hellere narre ham til at få et kraftigt stød på kontrolleret måde.

    Men, hvis dyr er meget motiverede, så kan de bryde ud.
    "Det bedste hegn er grænt græs inde på folden."



  • #2   15. okt 2020 Jeg er enig med ovenstående - det bedste middel er elefantstødhegn, så de nærmest er ræd for hegnet og ikke vil gå i det. Herhjemme har det aldrig været nødvendigt med to tråde, da der er mega stød i hegnet smiley

  • #3   15. okt 2020 Min første dreng hoppede over hegnet. Men vi fandt ud af at han aldrig havde været i hegnet som føl
    Så han måtte ihegnet med det resultat at han bed i tråden.
    Han hoppede aldrig mere over hentet igen


  • #4   15. okt 2020 Køb en hegns tester, der fortæller hvor mange V hegnet slår med. Test hegnet hele vejen rundt efter hver pæl, for så kan du finde ud af, hvor evt brud på strømmen er. Er der ingen brud og hegnet slår max, så træk hesten hen til hegnet og brug hegns testeren til, at gi hesten stød på mulen. Ondt over for hesten? Helt sikkert, men det er bedre den får respekt, end den blir kørt ned eller er skyld, at nogen kommer alvorligt til skade, fordi den færdes uden for hegnet.

  • #5   15. okt 2020 hegnet er gennemtjekket og der er bare knald på. lige nu har han holdt sig inde bag hegnet og er sat sammen med hingstene. han har gået under hegnet og jeg har været rund med en tråd helt i bunden så han ikke an komme under uden at skulle hive i pælene, han har også tråd rundt om halsen så når han prøver får han ''smæk''- har holdt øje og indtil videre har han villet men ikke prøvet..


  • #6   15. okt 2020 Hvad sker der hvis tråd om halsen (og tråd viklet andre steder) hænger fast i noget. Har du sikret dig, at det knækker og ikke bare skærer sig ind i hestens kød?

  • #7   15. okt 2020 det er sikret


Kommentér på:
HEGN HJÆLP

Annonce