{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.680 visninger | Oprettet:

Bofællesskab heste {{forumTopicSubject}}

Hej...
er der mon nogen som kunne være interesseret i sådan.
Hvilke muligheder, der er, når man er hesteglad.
Jeg selv er en kvinde på 58 og jeg har en dv vallak på 16 år. Jeg kan lide at dyrke horsemanship med min hest. Ellers er jeg jobaktiv og økonomiuddannet.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bofællesskab heste
  • #1   16. okt 2020 For ikke så længe siden, i denne uge faktisk, så jeg en søge muligheden. Så det tror jeg bestemt kunne være interessant for nogen smiley

  • #2   16. okt 2020 Det er nok en ide der lige skal vækkes.

  • #3   16. okt 2020 Bofællesskab for heste?

    Mener du et kollektiv for hesteglade mennesker??

    Hvorfor ikke??
    I min nuværende livsfase er jeg ikke interesseret i kollektiv - men for 5-6 år siden undersøgte min mand og jeg muligheden - og fandt ikke nogen.

    Jeg tror, at det sværeste næsten er at finde ud af, hvor interesserede folk færdes, så de kan se dine opslag og "bide på krogen".
    Derfra er det vel ikke sværere end alle mulige andre kollektiver??


  • #4   16. okt 2020 Jeg tror ikke det er umuligt, men jeg tror det er nemmere hvis man bor i hver sin lille lejlighed. Så skal man ikke både være enige om hestepasningen og alt i huset.

    Jeg bor nok i noget af det der kommer tæt på. Jeg bor i stuehuset på en rideklub. Matriklen er eget af foreningen og stuehuset er delt op i flere lejemål.


  • #5   16. okt 2020 Det er jo noget man skal finde ud af sammen.
    Der er fordele, der er til at få øje på.
    1. Økonomiske, flere om udgifterne,
    Man kan have mere plads end man ellers kunne få.
    2. Man er fælles og ikke alene.
    3. Man deles om arbejdet/vedligeholdelse
    4. Man deles Om interessen heste,
    5. Man kan have gode fællesoplevelser med heste
    Der er også nogle juridiske aspekter, som man må
    tage med i en kontrakt.
    Men det er jo ting der skal snakkes igennem, hvis man er nogle stykker, der står med nogle brændende ønsker om det at have hest som en fælles mission.



  • #6   16. okt 2020 I bofællesskab bor man i seperate boliger modsat kollektiv, hvor man bor i det samme hus.
    Jeg mener at have hørt de gør det en del i Sverige. Endda små byer hvor alle har heste.


  • #7   16. okt 2020 Det kunne være spændende at undersøge.
    Har du et link eller sådan til det svenske..


  • #8   16. okt 2020 Desværre ikke. Det var bare noget jeg hørte fra nogen engang

  • #9   16. okt 2020 Ok tak. smiley smiley

  • #11   17. okt 2020 Det er også en stor proces. Men jeg
    Tænkte at jeg kunn kopiere
    De kriterier fra et ret velfungerende og stort bofællesskab i nærheden, hvor jeg bor, hvis eller når det bliver akut brug for det. Men lige nu er det en undersøgelse om muligheder og interesse. smiley


  • #13   22. okt 2020 Jeg kunne klart have brugt det nu ifm uddannelse. Jeg har boet i stalden i 3 år hvor jeg har haft mit daglige staldarbejde. Så det er ret svært pludseligt at bo et andet sted og skulle få det til at fungere med transport til/fra hestene. Heldigvis er det stortset fuldpas. Men jeg ville gerne have haft mere med mine heste at gøre end bare ride dem.

    Jeg undersøgte lejlighedsmulighederne på vilhelmsborg, men det ville desværre blive for dyrt samt ikke passende forhold for mine islændere.


  • #14   22. okt 2020 Det hele skal jo passe sammen eller duer det jo ikke for den enkelte. smiley smiley

  • #15   23. okt 2020 Jeg har også tit tænkt på muligheden....er selv 55 år og alene, så kunne være en god måde at blive gammel på smiley

  • #16   23. okt 2020 Ja det ku da være fint at deles om arb med hestene og hygge / ride og så ha sin ejen lille boligdel at ku bestemme over og lukke sin dør. Så der også er privatliv , det der ku blive en udfordring er hvor i landet om der er nogen at ha et bofællesskab med , hvor man ca ønsker at bo.

  • #17   24. okt 2020 Den største udfordring er STEDET. Hvem har råd til at købe en ejendom med flere boliger? Og hvis man skal købe sammen, så skal der forud dannes en andelsforening osv. Og til leje er det ikke lettere, fordi én person enten skal kunne leje ejendommen (til en heftig pris) og have råd til at vente på, at der kommer flere/andre lejere OG den første person vil stå med en udlejers (omfattende) ansvar.
    Derfor er der, helt generelt, meget få muligheder af denne art. Desværre.


  • #19   24. okt 2020 Ja der er lidt forarbejde der skal gøres. Der er et meget stort bofællesskab i Hillerød, der hedder Bauneholm, der fungerer meget fint, men der er ikke plads til heste.
    Så er et i Hallingelille på Midtsjælland. Et meget stort areal er bebygget med huse og seniorboliger og der er tilhørende fredsskov. Der kan de have løsdriftsheste. Området til bofællesskab kom istand ved at arealet der oprindeligt tilhørte en landejendom blev tilbudt af privat til anvendelse for denne type.
    Lige pt bliver der projekteret flere forskellige kollektiver,
    F.eks. Ellevilde i Tisvilde med Rambøll som bygherre.
    Der er flere steder i landet undervejs hvor man i projekteringsfasen kan deltage med indskud og få medbestemmelse om ide- og bygnings grundlaget. Det projekt tænker jeg, er særdeles interessant.
    Ja, der er mange penge på spil. Der bliver rejst kapital via indskud fra interesserede mod at man så har fortrinsret til erhvervelse af bolig.
    Der er omkring 16 nye projekter i gang i hele landet.
    Se link https://almenr.dk/ Hver med deres idegrundlag.


  • #20   24. okt 2020 BF.
    Så er det ikke sværere, end at det kaldes "at etablere en andelsboligforening".

    Andelsboliger er en ret unik ordning, som er udbredt i DK men ikke i resten af verden.
    Men, så svært er det heller ikke.

    En medvirkende årsag til, at andelsboliger er så almindelige i DK er, at når en lejebolig ejendom sælges, så har beboerne forkøbsret ifølge dansk lovgivning.
    Derfor er de fleste andelsboligforeninger baseret på lejlighedsbyggeri.
    Men ingen har sagt, at det skal være lejligheder.
    Man kan faktisk etablere lige præcis, det man vil.

    Hvis du kommer forbi hos mig, så kan jeg vise dig både en andelsbolig i min landsby og nabo landsby, som er baseret på henholdsvis et hippie landbrug og nedlagt landbrug.
    Sidstnævnte ombyggede man staldbygningerne til lejligheder. Førstnævnte ligner rækkehuse??

    Der er regler for, hvor højt man må sætte andelskronen.
    Når man køber en andel køber man x kvadratmeter og med købet af den del af det hele, følger brugsretten til x kvadratmeter af andelsforeningen.
    Andelsboliger er ikke købt /solgt på markedsvilkår, men regler dikterer hvad Max prisen pr kvadratmeter må være.
    Det kan afgøres på 3 måder.
    Købsprisen. Jeg mener at det max må være 80% af købspris, dengang foreningen startede.
    Valuar vurdering. Som ovenstående, men baseret på en valuar vurdering. Har man en rådden moral hos valuaren og naiv bestyrelse, kan det give en kunstig høj og urealistisk pris. Men en ærlig valuar vil give mest opdaterede +retvisende vurdering.
    Baseret på told og skats ejendomsvurdering - som regel urealistisk lav

    ...
    Men.
    Folk køber deres andele.
    Lad os forestille, at boligerne er 10.000 kr værd pr kvadratmeter. Andele sælges til 5.000 kr pr kvadratmeter.
    Andelsforeningen har så 50% af købsprisen, når boligerne er solgt, resten skal der betales afdrag af.
    Huslejen, som man betaler for i andelsboliger er ofte relativt høj, fordi der skal betales afdrag på originale købslån, men også nyt tag, nye vinduer, udgifter til administration, havemand osv.
    Andelshaverne køber en bolig til fx 5.000 kr pr kvadratmeter. De kan pga regelændring for ca 10 år siden låne penge til det køb ved at stille garanti i deres andel. (Før i tiden måtte banker ikke acceptere pant i andelsboliger - hvilket giver god mening, da kun personer og ikke "juridiske personer" må eje en andel - så bankerne skal straks sælge deres pant og kan ikke vente på en god pris. ) Folk betaler af på eget lån + "husleje" til foreningen + vand, varme og andre almindelige faste udgifter.
    -håber forklaringen er ok.

    ...
    Jeg har været i bestyrelsen i min gamle andelsforening i... Ca 6 år...
    Da foreningen blev etableret var det 50.000 kradratmeter elendig vedligeholdt lejebolig på Nørrebro, jeg tror at det blev købt for 30 eller 50 millioner?? Pushere var en etableret del af området, osv.
    I løbet af de næste 20 år blev istandsat - nyt tag, vinduer, fortov, vaskeri, you name it. For et 9 cifret beløb...
    Nu er det en af de mest populære områder på Nørrebro, charmerende butikker på gadeplan, ret velholdte boliger, osv.

    Jeg bor i et husmandssted.
    Købt for 1,5 million.
    Jeg regner med at bruge 1-1,5 million på istandsættelse af huset + 50.000 kr bare på at etablere folde +løsdrift.
    Men, når jeg er færdig med første fase af istandsættelse, er ejendommen nok 3 millioner værd.

    Pointe:
    Selvfølgelig kan man finde boligerne, og ombygge til det man vil - og få økonomien til at hænge sammen samtidigt!
    Det kræver dog, at grundlæggerne af andelsforeningen er god til at læse regler, lægge budgetter og tale med banker og myndigheder.


  • #21   24. okt 2020 Har selv tænkt at det er ideelt med et "bofællesskab",. Jeg ønsker at bo med hesten på landet, men vil ikke være alene om det hele...
    Så jo vi er flere der går med tanken ??


  • #22   25. okt 2020 Tak for fint skriv Doktor Who.
    Det vil nok være smartest at omlægge til andelsbolig forening, ligesom der bliver gjort i Elleville.
    Der er ihvertfald god inspiration at hente. smiley


  • #23   25. okt 2020 God idé !

    Også nu når vi har holdt nogle fødselsdage, ved et rimligt godt mats ville det være en fordel måske succes for både heste og mennesker, både heste og jeg kunne godt tænke sig at bruge mere tid sammen, det vil jo uundgåeligt være aktuelt, da der vil være mindst et menneske mere til den daglige kontakt og pleje.

    Geografisk befinder heste og jeg sig på Midtfyn, med både stald, mark og beboelse.


  • #24   25. okt 2020 Min store drøm. 59 år og ejer af en dv smiley

  • #25   26. okt 2020 Jeg er helt med på hvordan en andelsforening fungerer. Personligt ville det bare være langt over min økonomiske formåen, - og sikkert en del andres.
    Men sådan er det jo så bare smiley


  • #26   26. okt 2020 Det er over almindelige dødelige, der står alene.
    Men det sker, at folk i fællesskab kan rejse etableringskapital


  • #27   28. okt 2020 Jeg er 50 år, på førtidspension, og har 2 shetter vallakker.
    Jeg har længe ønsket mig at finde noget sådant, så jeg bare lige kan gå ud ad døren og så er ponyerne der smiley
    I mit tilfælde skal det dog være egen lejlighed, med eget køkken, da der ellers bliver trukket i pensionen smiley


    profilbillede
  • #28   28. okt 2020 Fredensborg finans hus har i nyhedsbrevet denne gang
    Rådgivet ved køb af andelsbolig.
    https://www.finanshus.dk/koeb-af-andelsbolig-3-bedste-raad.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #29   30. okt 2020 Nu har jeg, i lighed med Dr. Who, allerede landejendom med hestehold, og er ikke umiddelbart i målgruppen - men jeg kan da bestemt godt se fordele i konceptet med at være fælles om pleje og pasning af såvel arealer som dyr.

    Rent praktisk tænker jeg, at en FB-gruppe er stedet at starte - FB er bestemt ikke min ven, men det er en kendsgerning, at det er stedet hvor der skabes kontakter i dag.
    Beskriv vision, målgruppe og geografisk afgrænsning - og sæt dig gerne ind i det juridiske og praktiske på forhånd - så kunne jeg fint forestille mig, at projektet viser sig at kunne realiseres... smiley


  • #30   30. okt 2020 Dorte, det lyder som en god ide.

  • Charlotte Marianne D
    Charlotte Marianne D Tilmeldt:
    apr 2021

    Følger: 1 Svar: 1
    #31   18. apr 2021 Hej
    Du skrev ikke, hvor i landet du ønsker et bofællesskab med heste.
    Jeg sørger selv, bor pt i Sønderborg.
    Der er steder på sjælland med bofællesskab med hestehold.
    Jeg har selv søgt i et par FB grupper.
    Mvh Charlotte


  • #32   18. apr 2021 Hej,
    Det kommer lidt an på om man er i den jobaktive alder.
    Hvor arbejder man, og har man et arbejde. Hvis ikke man har præferencer på dette område, så er det i princippet ligegyldigt hvor man bor. Jeg syntes umiddelbart ikke det er nemt at finde de bofællesskaber, hvor også jobelementet rent geografisk også skal indgå.


Kommentér på:
Bofællesskab heste

Annonce