{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.187 visninger | Oprettet:

Pris {{forumTopicSubject}}

Jeg er ikke helt up to date med priser nu om stunder, så hvad ville i mene var et realistisk bud på denne hest:

7 år, vallak, oldenborgtype (ved ikke om der er papirer).
Fine, taktfaste gangarter, men ikke over middel.
Ikke helt alderssvarende uddannet, men kan rides og køres i alle tre gangarter og har den grundlæggende dressur på plads.
Sød og nem i omgang. Har haft stejleproblemer ved sælger, men virker umiddelbart til at bunde i for meget pres og måske ikke helt tilstrækkelig følsom hånd - under nuværende afprøvning over et par uger har det ikke givet problemer.
Springer fornuftigt.
Ikke en tophest i nogen grene af sporten, men en god allround hest, forudsat stejleriet blot handler om passende træning og tid - der er mulighed for lang prøveperiode, så der er tid til at få bygget lidt muskler og se hvordan den udvikler sig.




Kommentarer på:  Pris
  • #1   11. nov 2020 Hov, skulle måske tilføje, at det er en mellemstørrelse hest (omkring 165-167) og ganske fint sat sammen, står fornuftigt på benene osv.

  • #2   11. nov 2020 Generelt er priserne steget på heste. Men alt efter, om der er rød pas eller ej, vil jeg mene en sådan hest, forudsat det ikke er smerter, der er årsagen til den stejler, vil være ca 30-40000

  • #3   11. nov 2020 Siger det samme, 30-40.000. Det lyder fair, for en sund og rask, god solid hest, i en attraktiv størrelse og alder. Som er tilredet og tilkørt.

    At hesten kan finde på, at sige fra ved at stejle, er for mig ikke noget der som sådan trækker ned, såfremt dens grænse er et realistisk sted, og derved ikke kommer til at påvirke træningen. Forstået på den måde, at der er stor forskel på, om den stejler ved en lille fejl i signaler, eller om det først er når man giver den modsatte signaler og presser den hårdere end hvad godt er, som du selv skriver. Det sidste kan fremprovokere stejl hos mange heste, uden der ligger noget fysisk eller adfærdmæssigt problem.


  • #4   11. nov 2020 Nu ved jeg ikke hvor meget det tæller at den er tilkørt, men som ridehest, ligger jeg som de andre 30.000- 40.000,-

    Papir kan du ikke bruge til så meget, når det er en vallak. Andet end at se om den måske har dressur- eller spring afstamning.


  • #5   11. nov 2020 Celina - lige nu og her giver stejletendensen heller ikke anledning til bekymring. Hvis det ender i køb, skal der self laves undersøgelser, men det umiddelbare indtryk er, at det simpelthen er en reaktion på lidt rigelig pres og en hest med en følsom mund, der ikke tåler en ufølsom hånd. Den kaster sig i øvrigt ikke uhæmmet bagover e.l. blot lidt moderat " Nej tak"-stejlen.

    Den er noget muskelfattig og eftersom der er mulighed for lang prøveperiode bliver der lige nu bare arbejdet med helt basis dressur og muskelopbygning, og så må man se, hvad reaktionen er, når der kræves lidt mere, når den faktisk har muskler og forudsætning for at honorere kravene.
    Den stejler af og til ved igangsætning, men ikke voldsomt og tænker, den også lige skal finde ud af, at der ikke stilles nævneværdige krav til den - den går fint, når den er kommet fra start efter forspænding.
    Men... Den sælges jo altså inkl stejleproblemet (og pga det)... uanset om det så senere skulle vise sig at kunne trænes væk. Lige nu, på salgstidspunktet, stejler den ved pres og i en grad så sælger ikke kan/Vil køre den mere. Igen, vi er ikke super bekymrede, men jeg finder det heller ikke helt irrelevant.

    Jeg tænkte selv omkring 30.000 ville være realistisk - synes 40.000 lyder af meget for en middelmådig hyphest, selvom den da er vældig sød. Men som sagt er jeg slet ikke up to date på priser, jeg følger ikke ligefrem med i markedet, så dejligt med jeres input.


  • #6   11. nov 2020 Jeg synes ikke at 30.000 er urealistisk, men ikke mere.
    Priserne er enormt høje pt. hvilket jo også giver anledning til at folk sætter prisen høj, for sådan er det lige nu.
    Dog synes jeg at det burde brydes lidt, vi kan god få realistiske priser for hestene uden at vi behøver at få overpris.


  • #8   11. nov 2020 Lisette S: Sælger ønsker ikke selv at køre med hesten - så er det jo svært at træne...

    Jeg ville så i prøveperioden få en god kiropraktor på, for at se om der er nogle skjulte ting. Stejle adfærd kan komme mange steder fra.


  • #10   11. nov 2020 Det er ikke mig, der har en hest til salg - det er en hest der p.t. er til låns med henblik på køb, fordi hestens ejer ikke kan/vil køre den - der er en meget fair aftale om afprøvning af hesten og der er god hjælp til træningen.

    Så det er egentlig bare for at høre, hvad en realistisk pris for sådan en hest er smiley


  • #11   11. nov 2020 Lisette : Nu ville jeg heller ikke bruge kiropraktor, til en handelsundersøgelse, men kun for at tjekke hestens krop igennem (og det sker ikke ved en handelsundersøgelse).

    En stejle adfærd kan komme af en stram overlinie, en øm skulder eller en forkert sadel eller noget helt andet.

    Men hvis TS er int. i hesten, tænker jeg også at hun får den korrekt undersøgt.

    (min erfaring er bare at en kiro, hurtigt kan spore sig ind på problemet, hvor dyrlægen holder sig til sine kliniske undersøgelser)


  • #12   11. nov 2020 På nuværende tidspunkt, ud fra hestens reaktionsmønstre osv, virker det ganske enkelt som et træningsproblem - der er et helt tydeligt mønster i, hvornår den gør det.
    Men ja, bliver det aktuelt med køb, vil den selvfølgelig blive undersøgt.


  • #14   11. nov 2020 Lige pt som problemhest tænker jeg også at 30.000 kr er fair.

    Havde den været uden problemer og med DOA pas så er priserne steget sindssygt meget pt, og så snakkede vi 65-75.000 kt pt.

    Mvh Charlotte


  • #15   11. nov 2020 Charlotte - for sådan en almindelig, middelmådig hyphest? Det er jo ikke engang en hoppe, der kan avles på smiley

    Hold da op - min fars gamle gamle kørehest, som desværre måtte aflives grundet skade i foråret kostede noget mindre end det ved anskaffelsen for omkring 5-6 år siden. Han havde samme problem med at stejle på købstidspunktet (om end en noget vanskeligere hest) men var samtidig VIRKELIGT godt gående.

    Bliver helt glad for, det ikke er mig, der skal have penge op af lommen smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #16   11. nov 2020 En god og trofast hest, som er nem at omgås, og fornuftig under ridning og kørsel (kvalitetsmæssigt), ligger forholdsvist højt i pris, fordi at der er markedet for den type heste.

    At hesten har adfærd der gør at den stejler, ændre jo så markant på situationen, da hesten i min optik ikke længere er nem at omgås - men istedet en hest der kræver en rytter som er enormt opmærksom.

    Jeg tænker at 20.000-25.000 i skrivende stund er meget realistisk, fordi at man ikke helt konkret kan sige hvorfor at hesten stejler.


  • #17   11. nov 2020 Jeps priserne er steget rigtigt meget på DOA heste - følger med inde på FB, og folk har problemer med at finde ungheste 3-8 år til under 50-75. 000 kr. Og uden at ville fornærme nogle, så er DOA ifht DV nok mere det man vil kalde middelmådig, men det de mangler i gangarter har de i takt og arbejdsvilje.

    Min fornemmelse er, at der ikke laves så mange DOA, og at racen er blevet meget populær blandt ryttere som gerne vil have en god ridehest fremfor en Ferrari de ikke tør ride på når det blæser smiley

    Jeg har jo selv både grøn pas, DOA og DV, så jeg tror jeg har forsøgt at fornærme og fremhæve alle parters gode og dårlige sider smiley Men ingen tvivl priserne er steget og udbuddet er mindre.

    Mvh Charlotte


  • #18   11. nov 2020 Sød og rar, 7 år, 165 cm, har Grundridningen i orden + er tilkørt.
    Ingen stamtavle, men det er en vallak med middel gangarter.
    Med nuværende priser 40-80.000?
    Den har livet foran sig, den højde mange søger, osv.

    Desværre, det med at stejle.
    Nogle heste lærer sig stejleadfærd som "ad modus operandii", altså altså, at det er i deres mentale værktøjskasse, når der er noget og de ved sgu ikke lige hvad de skal.
    Stejleadfærd er konfliktadfærd, og i fremtidens konflilter kan dyret med større eller lavere sandsynlighed "tage stejleri som redskab" op ad den mentale værktøjskasse.
    Og det er en uønsket adfærd, som er nem at forstærke ved et uheld, fx dyret presses fremaf, hest går opad, rytter presser ikke frem, hest oplevelser lettelse og gentager næste gang en krokodille har forklædt sig som en sten.

    Derfor er der mange, der som mig slet ikke gider købe heste med stejleri.
    Det kan være pivfarligt. Og det er lidt uforudsigelig om det er et stort problem senere.

    Det reducerer prisen. Manglende efterspørgsel efter stejleheste - lav her og nu pris.
    Omvendt, hvis du efter en lang prøveperiode har set, at stejleri ser ud til at være fortid, fungerer stejleri ikke længere som argument for en lav pris. (Og hvis du ikke vil købe hesten kan sælger sige - hesten har været udlånt i et halvt år - gik fint, ingen problemer! Altså, fraset at låners bil gik i stykker, hun måtte købe ny bil og kunne ikke beholde ham... )

    Jeg ville sige 20.000 kr her og nu.
    Efter en lang prøveperiode er 50.000+ kr realistisk, se hvilke crap der udbydes til salg for højere priser.
    -og det ved sælger jo også.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #20   11. nov 2020 Lisette: ja, det ville jeg ud fra de oplysninger der er kommet med, og når muligheden for en låneperiode er der.

  • #21   11. nov 2020 Jeg ville heller ikke købe en hest, der sejlede, med røntgen.

    De har potentiale til at stejle højt, vælte og det giver store skader at få en hest over sig...


  • #22   11. nov 2020 Jeg ville heller ikke købe en hest med stejleadfærd - selvom det kan afhjælpes med fx korrekt ridning, så har det tendens til at ligge latent i dem, hvis de presses.

    Men nu er jeg også en ældre pylret dame smiley

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Pris

Annonce