{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.089 visninger | Oprettet:

Claus J
Claus J
Tilmeldt:
21. nov 2020
Følger: 12 Emner: 1 Svar: 3

Brændemærke "Kongekrone over granatæble" {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg forsøger at finde frem til et brændemærke på grå heste, som er beskrevet i en tekst.
Mærket beskrives som en "Kongekrone over granatæble" altså en Hest der tilhøre Kongen.
Hvor kan jeg finde en oversigt af de kongelige brændemærker ?
venlig hilsen Claus


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brændemærke "Kongekrone over granatæble"
  • #1   22. nov 2020 Det lyder som en meget spøjs beskrivelse, men er det måske Dansk Oldenborg Avl?

    profilbillede
  • #2   22. nov 2020 Jeg tænkte måske de gamle Frederiksborg stod kunne have haft sådan et brændemærke - men ingen af dem havde sådan et mærke, men mange andre typer :
    http://www.frederiksborghest.dk/Ny_mappe/historieside.htm

    Hvor har du læst om grå heste med et kongekronemærke og et granatæble - så kan det være det kan hjælpe med at spore os ind på racen smiley

    Mvh Charlotte


  • #3   22. nov 2020 Og så kiggede jeg alligevel lidt nærmere - et granatæble ser sådan ud, når det er skåret over - og går man ind på ovenstående link med frederiksborghestene, så har Stjerneklepper stutteriet med grå heste en brændemærke med Krone over en “granatæble- stjerne” - hvem ved om det kunne være det smiley

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • Claus J
    Claus J Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 3
    #4   22. nov 2020 Jeg er spejder leder og er ved at gøre klar til løb
    jeg har på denne info side fundet et GRATIS telefon nr. (og nej, jeg prøver ikke at bede nogen om at ringe til nummeret) som forklare om "Fantasiens Ø" i Hillerød.
    Søg evt. "Fantasiens Ø" i google
    https://www.visitnordsjaelland.dk/nordsjaelland/planlaeg-din-tur/fantasiens-oe-gdk620564
    Her står .....
    "Vil du vide mere om Fantasiens Ø?
    Hør den interessante historie om Fantasiens Ø, med endnu flere detaljer på audioguiden, tlf. +(45)99400515"

    jeg har nok hørt den 20 gange her beskriver de følgende.

    "Frederik II, gav området som tjænstejord til en præst i 1570erne, og blev 1600 talledde blev jorden hovedsaglig brugt som vang til græsning af de Grå heste, som var brændemærket med en "Kongekrone over granetæble"

    Men jeg mangler et billede af denne "Kongekrone over granetæble" til løbet

    Venlig hilsen Claus


    profilbillede
  • #5   22. nov 2020 arh jeg havde overset det med at de skulle være grå...

  • #6   22. nov 2020 Ved en hurtig Google søgning kan jeg se at Frederik 2. Henter heste hjem fra hele Europa, men især Spanien.
    Og at hopperne gik i stod efter farve, hvor man hver forår satte en udvalgt hingst i hver stod.
    De blev solgt til hele europa kendt under navnet dansk hest som senere blev kendt som Frederiksborg hesten.
    Det er det nærmeste jeg lige kan komme det.


  • #7   22. nov 2020 Hejsa - prøv at kig her, så har jeg taget et billed af det link jeg henviser til længere oppe. Nordsjælland og vange med hesteavl tilbage i 1600 tallet, så er det helt sikkert frederiksborghestene der menes - og omend de i dag i avlen ofte er røde, så var de tilbage i 1600 tallet i mange forskellige farver bla grå, hvor man opdelte vange/folde med hver sin farve.
    Den gang var det vigtigt at have et flot forspand til ens kareter, der kunne være 2-4-6-8 heste spændt for vognen - de skulle være ens i størrelse og farve, og frederiksborghestene var meget eftertragtede som gaver fra det danske kongehus til andre kongehuse i Europa.

    Mvh Charlotte


    profilbillede
  • Claus J
    Claus J Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 3
    #8   22. nov 2020 <Hej Charlotte
    det billede du har set ind er det "Kongekrone over granetæble" og i såfald hvor har du fundet denne
    Claus


  • #9   22. nov 2020 Claus prøv at åben det link jeg har sat op i mit første indlæg, så kan du finde det, og med beskrivelse af at det dækker “grå heste”.

    Mvh Charlotte


  • Claus J
    Claus J Tilmeldt:
    nov 2020

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 3
    #10   22. nov 2020 Tak Charlotte
    Nu er jeg også med , jeg var ikke klar over hvordan mærket så ud . Tak for din hjælp og tid , jeg har brugt dage på at lede efter det.
    Fantasiens ø er et besøg værd , var der i sidste weekend , skoven er neget smuk lige nu .
    Tak og god weekend
    Claus


  • #11   22. nov 2020 Velbekomme - det er så interessant vores danske historie, og når man som jeg er hestenørd historien om den danske hest Fredriksborgeren.

    God weekend til dig også.

    Mvh Charlotte


  • #12   22. nov 2020 Uha jeg har lige, for ca en mrd siden læst, at de kongelige stalde søgt en ny groom og der stod en, for mig ukendt hesterace, der oprindeligt stammede fra Tjekkiet. Hestene det drejede sig om er grå og tilhøre racen Kladruber.

  • #13   24. nov 2020 Kommer i tanke om, at du måske kan kontakte Kongehuset for yderligere oplysninger. Evt prøve at finde en kontakt adresse til De Kongelige Stalde.
    Måske de vil/ kan svare?
    Ellers har Billedbladet en royal side, man kan stille spørgsmål til. Måske de kan hjælpe? Men der må du nok påregne lang svartid.


  • #14   24. nov 2020 Sunshine - clausskriver, at hestene der omtales er fra 1600 tallet :

    “Frederik II, gav området som tjænstejord til en præst i 1570erne, og blev 1600 talledde blev jorden hovedsaglig brugt som vang til græsning af de Grå heste, som var brændemærket med en "Kongekrone over granetæble"

    Så det er ikke heste fra “nutiden” det drejer sig om smiley
    Selvom der sikkert har været en masse handel på tværs af Europa i 1600 tallet medheste - man lavede jo ikke renavl i den tid, men typeavl. Så om der er fredeiksborger i klaudruper racen eller omvendt, det kunne snildt være. Fx er en af de lippizaner hingstelinier som de findes den dag i dag efter en dansk Frederiksborg hingst ved navn Pluto tilbage fra enevældens tid smiley

    Her info om Pluto og lippizaner

    https://dansklipizzanerforening.dk/pluto

    Mvh Charlotte


  • #15   24. nov 2020 Charlotter.
    Jeg har været inde og læse om Kladruperen og ja den er også et mix af bla Lippizaner. Selvom ren race avl har fundet sted i århundreder, så er der nogen, der har lavet deres egen typer, jeg vil ikke kalde det racer, men bla Knapstrupper, Jyde, DV, Pinto og Palomino... selvom mange tror det er rene racer. De er mix af forskellige racer, der har givet dejlige, særprægede, spændende heste.


  • #16   24. nov 2020 Sunshine - Kladruberne er ikke grå, de er hvide smiley

    De har i efterhånden ganske mange år været brugt i de kongelige stalde, det var Prins Henrik, som forelskede sig i dem, så vidt jeg husker. Det er de hvide heste, der oftest trækker kareten, når vi ser de kongelige på TV smiley



  • #17   24. nov 2020 Mimre
    Kopi fra Hestenettet



    Kladruber
    Fakta
    Type: Let hest.
    Oprindelse: Tjekkiet - Böhmen.
    Udbredelse: Europa.
    Blod: Varmblod.
    Egenskaber: Racen er højt anerkendt som kørehest - men anvendes også til en vis grad som ridehest.
    Temperament: Blid, intelligent og omgængelig.
    Farve: Gråskimmel. Kan dog undertiden også ses i sort.
    Stg.: 163cm - 176cm.
    Racebeskrivelse
    Eksteriørbeskrivelse:
    En smuk og ædel race. Kladruberens hoved er elegant med et fornemt udtryk. Racen har udpræget romernæse, en bred pande samt udtryksfulde øjne. Halsen er muskuløs, velrejst og skulderen skrånende. Ryggen er lang og lav, bagparten muskuløs og velrundet. Benene er stærke og velstillede med en massiv knoglebygning og sunde stærke hove. generelt er Kladruber racen temmeligt typefast og hestene ens i eksteriør.

    Historie:
    Kladruberen kan bryste sig af at være hjemmehørende på det ældste, stadigt fungerende stutteri i verden, Kladrub Stutteriet i Bøhmen i Tjekkiet. Stutteriet blev færdigt i 1579, hvor kejser Maximillian II importerede en del andalusiske hingste til Tjekkiet, andaluseren kendes i dag under navnet Pura Raza Española. Her blev de spanske heste krydset med Frederiksborgere, Napolitanere, Holstenere og Oldenborgere, samt lokale heste.

    Hestene fra Kladrub Stutteriet blev opdrættet med henblik på, at skabe køreheste til de kongelige stalde, og er i bund og grund en højere og tungere udgave af Lipizzaneren. Kladruberen var den kejserlige kørehest, Lippizaneren var den kejserlige ridehest. Frem til I. verdenskrig var der minimum 18 hvide og 18 sorte Kladruberhingste på stutteriet. I 1757 brændte stutteriet og derfor er meget materiale om den tidlige avl gået tabt.

    Som en direkte følge af II verdenskrig, blev der i krigsårene skåret drastisk ned i bestanden af Kladrubere og man måtte derfor efter II verdenskrig ty til blod udefra. Man anvendte da Oldenborgere, Anglo-normannere og Hannoveranere, for på denne måde at genopbygge racen der var i fare for at uddø. Den sorte linie af Kladrubere var nær gået helt til grunde i 30'erne da avlen blev spredt. Heldigvis blev en redningsplan søsat og man fandt de få sorte kladruber hopper der stadig eksisterede og samlede avlen på statsstutteriet Slatinany. Skimlede kladrubere er dog stadig den almindeligste farve. Racen er stadig meget lille og fordi den også har en høj grad af indavl er den sårbar. i 1995 var der 90 registrerede hopper.

    Racen bruges som kørehest og har utallige fine resultater. Derudover bruges de stadig til at trække kareter ved ceremonielle lejligheder. Dronning Magrethe har eksempelvis elleve skimlede Kladruber hingste. Disse trak kareten til prinsesse Alexandra og Prins Joachims bryllup


  • #18   24. nov 2020 Sunshine - hvad skal jeg bruge en leksikonside fra Hestenettet til?

    Jeg skal ikke kunne sige, om de kan være født skimlede, men de kongelige staldes Kladrubere ER altså hvide smiley

    Og jeg taler ud fra personlig erfaring. Jeg har faktisk selv fået en køretur med et af spandene rundt i København.



  • #19   24. nov 2020 Mimre
    Det må du egentlig selv om.
    De billeder jeg har set af dem, er de i, forskellige, grå nuancer, fra, næsten, hvide til skimlede grå.


  • #20   25. nov 2020 Mimre : De er højst sandsynligt født sorte, for derefter at skimle, for til slut at blive hvide...

Kommentér på:
Brændemærke "Kongekrone over granatæble"

Annonce