{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.627 visninger | Oprettet:

Råd - ridebane {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Så er det på tide, at etablere ridebanen.

Jeg har talt med Fredsøe.
To læs muslingeskaller koster 40.000 kr inkl moms og levering til 20 x 40 meter. Øv. Alle hesterelaterede priser er vist steget.
Findes en holdbar løsning, som er lidt billigere?

Alle jer derude - er der nogen, som bor på Østsjælland, der har en ridebane jeg må kigge på?

...
Vilkår for ridebane.
Det er kun til mig selv og evt en opstalder eller to. Jeg vil gerne holde tættere på 15.000 end 50.000 kr.
Jeg vil gerne have noget, som ikke er voldsomt dyb, skal kunne dræne sig og må ikke blive glat.

Jorden er højtlæggende. Førsteklasses landbrugsjord, dvs muld med moderat lerindhold - vi befinder os lige vest for Tryggevælde Å. Der er markdræn.
Jeg har aldrig set vand på marken der. Min mor kan heller ikke huske det. Vi er tredje generation, så jeg har kendt jorden altid. På billedet kan man fornemme, at det går lidt opad til det sted jeg vil lægge banen.

1) Er der andre leverandører af muslingeskaller end Fredsøe?
2) Forslag til andre metoder end "smid hele muslingeskaller på, kør på det så toppen knuses og skaller presses ned og letter dræning" - som jeg ellers tænker lyder lovende.
3) Gerne anbefalinger af leverandører på østsjælland.
4) Hvad er odds for at "smid ridebanesand på marken og rid der" virker? Andre ideer, andre ideer?

Øj.
Jeg savner upartiske hjemmesider om ridebane opbygning.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Råd - ridebane
  • #2   19. dec 2020 Jeg var lige på skovtur med min veninde i dag, hvor vi passerede hendes “skrab græssetaf, og smid noget ridebanegrus på” - og der stod blank vand på den.
    Det er også “god landbrugsjord” det er lagt på, højt i terræn og med fald - og der er fold hele vejen rundt om med græs, og der står ikke vand på folden smiley

    Så hendes erfaring er, at hun ikke kan bruge den her i vinterperioden - men 8 måneder om af året er den super smiley Og den har ikke kostet meget.

    Når det er sagt, så tror jeg du er helt inde på det rigtige - ud og se nogle lokale ridebaner, og få en ide om hvordan du gerne vil have den. Min bane er fx anlagt af vores lokale entrepenør, og han har gjort det perfekt - men den er så også bygget op med dræn og det hele. Og det er så også ham, som har skrabet græs af hos min veninde. Så han laver det man beder han om, og det man har råd til.
    Han er sindsyg billig, og laver et super arbejde - så selvom han bare er lokal, og ikke en ridebaneekspert, så kan de der gravkofolk vide en masse alligevel smiley

    Mvh Charlotte


  • #3   19. dec 2020 Charlotte - kan du ikke sende ham til Sjælland?
    smiley
    Eller, spørge ham om han har en go sjællandsk kollega. Suk.


  • #4   19. dec 2020 Lisette - hvor bor du?
    Kender du nogen, hvor jeg kan kan komme ud og se på forholdene?


  • #6   19. dec 2020 Uhh, Lisette - jeg bor syd for Køge

  • #8   20. dec 2020 Ja, DIY hjemmesider mangler jeg også smiley
    Hjemme hos far(som er en entreprenør) har vi lavet ridebane på det højeste jord vi havde - ikke godt i forhold til det sjællandske jord. Det er drænet for mange år siden. Jeg mener, at han gravede 30 cm muld af og lagde 20 cm knus beton der blev trumlet og sluttede af med 10 cm sand. Banen er super fin og fungere 11 ud af 12 mdr - selvfølgelig ikke i frost. De første par måneder trumlede vi også ovenpå sandet, når vi jævnede den og fjernede de få stykker knust beton der kom op. Der er dog mange år siden og den er stadig ligeså fin og god - dog med lidt ukrudt i hjørnerne ;P
    Min faster på Sjælland lavede en ridebane med stenmel. Den var også rigtig fin og vældig god. Jeg kender dog overhovedet ikke priserne på hverken det ene eller det andet - men måske det var værd, at undersøge smiley
    Held og lykke med det - fortæl endelig hvis du finder den perfekte løsning smiley


  • #10   29. dec 2020 Godt nok lidt tid siden du har lavet indlægget, men jeg vil alligevel komme med min erfaring smiley Vi har nemlig reetableret ridebane i sommers.

    Vi har også moderat leret jord. Banen ligger på det højeste sted på grunden (hvor tilstødende grund dog fortsætter opad).

    Vores løsning var at få gravet det øverste lag jord af (så græsrødderne blev fjernet) og smide 04 vasket grus på. Der er ingen dræning.

    Det fungerer super godt og selv efter skybrud eller flere dages regn har vi intet vand på banen!

    Vi fik et tilbud på det hele fra den lokale entreprenør (dog på Fyn). Selve gruset gav vi 4.500 + moms for inkl. levering via entreprenøren smiley Vi har lavet 20x50m bane

    Giver gerne mere info i privat besked, hvis det er smiley


  • #11   29. dec 2020 Jeg takker meget for flere råd.

    Jeg er SÅ tæt på at ringe til Fredsøe.
    Men - hvis der er realistiske alternativer, så er det jo fristende at forsøge.
    Åhh,, suk.


  • #12   30. dec 2020 Dennis og jeg har lige været ude at gå på marken og markeret området med murersnor.

    Jorden er ret plan, fraset hjørnet mod skoven, hvor de yderste 2 meter er 1/2 meter lavere end resten.
    På den ene langside og halvdelen af kortsiden er der en lille grøft mod skoven... Den havde jeg faktisk glemt...
    Suk.

    Trods regn glæder jeg mig til at få min hest hjem.
    Post Corona fatigue er aftagende, så, energien på vej tilbage til normal, er top motiveret for at der skal ske noget.
    Nu!

    Suk.


  • #13   2. jan 2021 Jeg har været ude at se på en lokal muslingeskal ridebane.
    Den var anlagt ved, at man havde et plant stykke jord og smit muslingeskaller på. Fordelt dem og kørt til toppen var knust.
    Med et par års mellemrum, et ekstra læs på.
    Vandet løber fint igennem. Aldrig glat. Måske lidt tendens til at være hård, men det går jo nok.

    ...
    Muslinger det bliver.


  • #14   3. jan 2021 Havde man bare smidt muslingeskaller ovenpå græsset og lavet banen sådan?

  • #15   3. jan 2021 Som jeg husker det, havde man smidt sand på, tænkt at det ikke var en holdbar løsning - og så muslingeskaller direkte på.
    Fordelt dem.
    Kørt på dem, så toppen knustes.
    Done.


  • #16   3. jan 2021 Tak for info smiley hvad havde det kostede dem med den løsning.

    Hvordan ville du lave løsningen med muslinger ?


  • #17   3. jan 2021 Tale med Fredsøe.

    Skal det være hele eller knuste skaller fra start?
    Købe skaller inkl levering.
    Hælde dem af på marken.
    Fordele dem.
    Køre ræs på skallerne til de øverste er knust.
    Ride.
    Æhh, hegn på, og så ride.



  • #18   12. jan 2021 Vi har også købt ejendom og er ved at lave bane. Jeg har i forreste omgang forsøgt mig med bare at smide sand på jorden (meget leret) og jeg er stadig ikke helt sikker på det ikke nok skal blive godt. Lige nu står den dog under vand desværre og sandet er stadig ikke fordelt ordentligt over hele banen
    Måske muslingeskaller skulle overvejes...


Kommentér på:
Råd - ridebane

Annonce