{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.306 visninger | Oprettet:

Kremering af hest aske vedsiden af {{forumTopicSubject}}

Okay en sen aftentanke slog mit hoved, og jeg forstår simpelthen ikke grunden.


Et menneske på op til 250 kilo, kan brændes ved det krematorie jeg lige læste om. Asken kommer i en fin urne, og jeg tænker de hælder hele personen i urnen.


Hvorfor siger man så rundt på nettet at hvis man skal have brændt en hest, så vil man få flere murespande med aske ved siden af urnen.

Altså min pony får medicin for at skulle veje 250/300 kilo

Der siger min hjerne, at der burde den da godt kunne komme i en urne på størrelse som den et stort menneske får.
Uden at jeg skal få flere murespande aske vedsiden af.

Og ellers hvis den vejer nærmere de 300 kg, så kunne jeg da finde en pottemager der lige lavede en urne et par cm størrer i diameter, da de 50 kg ifølge min logik ikke bliver en 20 liters spand aske ved siden af.



Er der noget jeg har misforstået?
Får man som pårørende til et 250 kilo menneske også resten af mennesket i en murespand vedsiden af?

Er heste aske så meget anderledes end mennekse aske ?

Ærligt min hjerne den knækker, jeg har lige brug for afklaring.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kremering af hest aske vedsiden af
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
  • #2   20. dec 2020 Jeg ved ikke hvor, man kan slå det op, men.

    Temperatur og hvor lang tid, der forbrændes, er afgørende for, hvor meget aske der er tilbage bagefter.
    Hvis temperaturen er høj nok, og man bliver ved længe nok, så bliver et menneske jo til CO2 og H2O.
    Men det kræver store mængder af materiale at nå dertil. Og tid i anlægget.

    Jeg aner simpelthen ikke, hvor man slår op hvor lang tid det tager at forbrænde en krop, eller mængden af brændsel.
    Men for år tilbage læste jeg en artikel om den hinduisme tradition om, at brænde afdøde og sprede asken over Ganges. Det blev nævnt, at man brugte et par ton brænde pr person og det tog det meste af en dag, fordi de store bækken og lårbensknogler ellers lå tilbage..
    Hvis man for en hest kan nøjes med, at knogler er brændt til aske, og det er ok med kulstof i asken, vil det kræve væsentlig mindre end hvis idealet er at alt organisk materiale skal væk.
    Man kunne nok reducere askemængden - hvis man betalte ved kasse 1.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   20. dec 2020 Tilføjelse til den link jeg lagde op - der står at asken fra en hest vejer Ca. Mellem 5-20 kg, alt efter hestens str. Og bygning..

    Man kan også købe urne til heste der Inde.

    Men tænker at 20 kg. Aske er rigtig rigtig rigtig meget aske.


  • #4   20. dec 2020 AMT

    Jo kan godt se 20 kilo aske kan være meget, men det jo stadig ikke håndgribeligt. Jeg kan i hvertfald ikke massefylden på aske.

    Men hvis nu nogen viste hvor meget en 250 kilos menneske urne endte ud i af aske mængde. Så kan man vel bare gange op.

    Eller er min logik forkert.


  • #5   20. dec 2020 Uden at vide noget som helst om det, gætte jeg på, at det er mængden af knogler i hesten, der gør forskellen. Mennesker, der vejer 250 kg har jo ikke tilsvarende ekstra knoglemasse, men fedt, der smelter ved høj varme. En fed hest kommer jo ikke til, at veje mere end en normalvægtig heste efter kremering.... efter min bedste overbevisning.

  • #6   20. dec 2020 sunshine det giver lidt mere mening.

    Men der er også menneske knogler som ikke kommer med i aksen fordi de er for store.

    Så hvis hesten har store knogler så kommer dens knogler så nok heller ikke med i urnen.

    Så står vi selvfølgelig tilbage med lidt mere ikke fedt på en hest, end på en 250 kg stor person.


  • #7   20. dec 2020 Og som Doktor Who skriver, så er det varmegraderne, der afgør, om knoglerne kan brænde.
    Ved forbrydelser, hvor gerningspersoner forsøger afbrænding som dække for mordet, lykkes det aldrig, at bortskaffe liget helt, da åben ild ikke kan opnå så meget varme, at tænder og knogler forsvinder helt.


  • #8   20. dec 2020 #8.
    Se billede.
    3 dl aske fra brændeovn vejer 125 g.
    Dvs 1 dl vejer 40 gram. 1 kg aske fylder 25 dl, dvs 2,5 L.
    20 kg aske fylder derfor ca 50 liter - hvilket svarer til 4 af de almindelige sorte 12 liters spande fra stalden.

    Man kan sagtens opnå høj varme ved et udendørs bål, det kræver bare at man ved hvordan man opbygger et bål.
    Dvs egnet brænde og god adgang for luften =ilttilførsel. Kig i enhver spejderbog....
    (Siger Baghera her!)

    Jeg har da smeltet metal i min baghave, ups, der var vist metalstykker i blandt de gamle grene. Sikkert stumper af et hængsel??


    profilbillede
  • #9   20. dec 2020 sådan tak

  • #10   20. dec 2020 Og det er noget fims, at man ikke kan brænde lig af.
    Det kræver bare et par tons brænde og naboer, som ikke stiller spørgsmålstegn ved fed, sort røg...

    Ahh.
    Ide til en ny krimi...


  • #11   20. dec 2020 hesteurner, så du behøver ikke lige at skulle ud og opfinde en urne
    https://danskdyrekremering.dk/p/urner


  • #12   20. dec 2020 Anja de skriver intet om størrelsen der

    og man kan ikke se om der er plads til ud fra doktor who's udregning om der er plads til 4 murespande aske i dem du linker til


  • Franciska D
    Franciska D Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Svar: 50
    #13   21. dec 2020 Tror i ikke man bare får lidt af asken med hjem? Det der passer til en menneske urne måske?

  • #14   21. dec 2020 ved det faktisk ikke
    de brænder jo heste (til samme pris som en ny hest næste) og det må jo så passe med deres urner


  • #15   21. dec 2020 franciska og anja

    Det jo det DD snakkede om hun ikke fik hele hesten med andet end det ville være i murespande.

    Derfor hun kun fik brændt hovedet.


  • #16   24. dec 2020 Lige en indskydelse der. Der var ikke derfor jeg fik brændt hovedet. Jeg fik brændt det fordi det blev 16.000kr billigere og var den eneste mulighed økonomisk at jeg kunne få min hest i urne. Samme årsag til jeg vil gøre det ved alle de andre også smiley

    Men ja. Jeg havde, nu du nævner det, heller ikke just vidst hvad jeg skulle med 10-20 kg murerspand med aske.


    Vi fik kremeret min søns oldefar i sommers. Og hans urne var på størrelse med min ponys (den vejer 2kg og er den største urne man kunne få). Han var en stor mand på 110kg. Min ponys hoved vejede 45kg.
    Jeg sad også selv og tænkte: How? Jeg spurgte enda bedemanden. Hans svarede blot at kiste, indmad og tøj futtede af ved de høje tenperaturer. Så det er rent menneske i urnen. Men det forklarede for mig stadig ikke hvordan de kunne passe i samme størrelse.

    Jeg ved ikke om noget af mit aske er sivet fra fordi det ikke passede i urnen. Men forestiller mig da at de så havde nævnt det.

    Jeg fik også min hund på 7,5kg kremeret. Hun har fået en bette urne ud af det. Som i virkelig lille.

    Vedhæfter lige billed sammenligning af 7,5kg hel hund vs 45kg heste hoved.


    profilbillede
Kommentér på:
Kremering af hest aske vedsiden af

Annonce