{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.867 visninger | Oprettet:

Kremering af hest {{forumTopicSubject}}

Okay dette bliver både lidt en debat, men også en information emne.
Svar på det I kan, og hold tonen pæn, for det er et ømt emne for nogen.


Hvad syntes I om tanken om at kremere ens døde hest, kom med for og i mod.

Kan det overhovedet lade sig gøre.

Hvis ja, hvad koster det ca at få kremeret sin hest.

Ville I selv gøre det hvorfor hvorfor ikke.

Og hvordan syntes du at du blev behandlet, hvis du har fået det gjort.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kremering af hest
  • #1   1. maj 2017 Ved at Linette fra hestefornuft har fået det gjort.
    Har selv overvejet at fået det gjort ved min når den tid kommer, men har endnu ikke besluttet mig - forhåbentligt går der også mange år smiley

    Der er rigtig mange blandede holdninger til det ved jeg smiley

    Som random bonusinfo ved jeg også, at man kan få lavet smykker med en smule af asken i smiley


  • #2   1. maj 2017 Det er en ting jeg virkelig overvejer! Dog er prisen jo en ret så afgørende faktor for om det er realistisk for mig. Dog håber jeg ikke det er noget jeg behøver at tage stilling til før om 20 år. Og så håber jeg det er mere normalt og ikke ret dyrt smiley

    Mvh TT


  • #4   1. maj 2017 Jeg ville SÅ gerne have haft Isabella kremeret - men havde altså ikke lige 12.000-15.000 kr som det ville løbe op i med en hest på hendes størrelse med fragt osv osv smiley

  • #5   1. maj 2017 Øv smiley sikke en pris.. smiley håber virkelig det bliver billigere med årene..

    Mvh TT


  • #8   1. maj 2017 1.
    Det må folk egentlig selv om, det er deres dyr og penge. Og så er det egentlig ligegyldigt om det er deres hest, hund, kat, onkel eller noget andet.

    2.
    Ja det kan det. Både enkel og fælles kremering, mener kun der er et sted i DK som gør det.

    3.
    Kan du se på deres hjemmeside, men det er dyrt især enkelt kremeringen.

    4.
    Nej jeg ville ikke selv få det gjort. Jeg har ikke behov for at have hesten stående i en urne. Det er mange penge for at kunne grave urnen ned. Desuden forstår jeg det så slet ikke hvis man får lavet en fælleskremering, for så det jo ikke rigtig dut dyr du får med hjem i urnen.


  • #10   1. maj 2017 No matter what, min pony skal kremeres. Om jeg så må låne i banken til det.

  • #11   1. maj 2017 Der kan læses lidt her: http://danskdyrekremering.dk/priser/
    De kremere hele dyret, ellers er der steder hvor man kan få skåret hesten/ponyen op også kremeret. (Jeg leder lige efter et link) smiley

    Medmindre der findes en kirkegård hvor jeg kan få lov at begrave urnen, ville jeg heller ikke få min fremtidige hest kremeret. Det er ikke så rart med sådan en urne i huset smiley


  • #12   1. maj 2017 Fet der link ser dumt ud på min telefon der står bare

    0 90 kg
    og så andre tal under

    og så er alt informationen om urnerne ikke til at se


  • #13   1. maj 2017 Ina, det er sikkert fordi hjemmesiden ikke er optimeret til mobil.
    Linket ser helt fint ud på computer.


  • #14   1. maj 2017 Okay så må jeg se om jeg får startet min computer en dag smiley

  • #15   1. maj 2017
    excl. moms incl. moms
    0 – 200 kg. 7.000,- 8.750,-
    200 – 500 kg. 9.000,- 11.250,-
    500 – kg. 11.000,- 13.750,-

    Det priserne på enkel hest kremering.


    Jeg ville aldrig gøre det.. Helt seriøst ville jeg sys det var fucking wierd at have min hest aske i en krukke. og lidt ulækkert..

    Helt fair til dem som vil.. Men personligt ville jeg selv sys det var meget mærkeligt især hvis som mange man ikke begraver det men har det stående.


  • #16   1. maj 2017 Jep jeg er weird.. Ønsker at få kremeret Tindur og have hans aske stående i huset smiley

    Mvh TT


  • #17   1. maj 2017 Ude ved os på klinikken er det faktisk 50/50 mellem dem der ønsker kremering af deres dyr (mest hunde og få katte). Kender også en som fik aflivet sin Araber efter mange år sammen, hun fik den kremeret, har urnen til at stå med et billede af den, jeg blev rørt over at høre det. Vi er alle forskellige, nogle mindes blot gennem minder, andre har mere brug for et fysisk minde (jeg har behov for fysisk minde om det er dyr eller familie)

    Sam ønsker jeg inderligt at få kremeret når den triste tid står for dør. Desværre står prisen og er den endelige afgørelse på om det bliver virkeligt eller ej smiley


  • #18   1. maj 2017 Kan godt se jeg lige skal have pillet nogle kilo af pony inden hun skal her fra, hvis hun skal kremeres smiley

  • #19   1. maj 2017 TT: det er der da intet underligt i, kender en der har gjort det smiley og ønsker selv at gøre det samme med Sam smiley

  • #21   1. maj 2017 Lunse - det var som svar på Camilla sit indlæg smiley

    Mvh TT


  • #22   1. maj 2017 TT: det så jeg først efter jeg havde svaret smiley men stadig intet underligt i det smiley og hvis verden ser det underligt, så må jeg bare leve med at være underlig smiley

  • #23   1. maj 2017 Ja jeg også smiley

    Mvh TT


  • #24   1. maj 2017 Jeg synes også det er lidt underligt.. men jeg synes også det er underligt med afdøde familiemedlemmer (mennesker), katte, hunde, fugle osv. Det ændre ikke på hvem der ligger i urnen, men at der ligger en afdød i urnen. smiley

  • #25   1. maj 2017 jeg vil virkelig gerne have kremeret min hest(heste) når vi når så langt, jeg kan bedst lide et fysisk minde, spørg mig ikke hvorfor:-)

  • #26   1. maj 2017 haha TT skal du ikke være ked af jeg er også underlig..

    Og kan ligeså vel være mig som er underlig fordi jeg sys det ville være wierd og lidt klamt haha .. Men det bare i mit hoved. at jeg vile være lidt freakt out over at min døde hest lå en urne på min hylde.

    Men jeg er også ret wierd for jeg er bange for døde du måske derfor jeg ville være lidt freakt out over det.

    Og fordi jeg har det sådan selv har jeg nok lidt svært ved og forstå andre sys det ville være helt fantastisk =D Men ikke destomindre har jeg fuld respekt overfor folk der vil det. For det 100 % deres egen sag og hvis det såan de har det bedre med det så det jo helt deres eget valg. =)


  • #27   1. maj 2017 Jeg ville gerne kunne begrave mine dyr - og plante et træ over graven.
    Tænke sig, at lægge det sted man har hjemme, roligt formulde og give kraft til træerne over en mens årene går og livet går videre, og være lidt en nærværende del af det.

    Men, I de kommende år vil vi bo til leje, flytte regelmæssigt og det er derfor slet ikke en meningsfuldt mulighed.

    Jeg mindes og ærer mine afdøde, hver gang jeg gør noget jeg har lært af dem. Derfor har jeg et meget lille behov for mindesmærker, især hvis kroppen er blevet til aske og "er trukket ud af livets store kredsløb" og jeg er derfor ikke motiveret til at betale for at begrave en krukke aske. Og jeg vil ikke bære på gammel aske - det gode tager jeg med mig, i mig.


  • #28   1. maj 2017 Jeg ville gøre det med min dreng, hvis jeg havde pengene. Men det er, som en anden skriver, en udgift på cirka 10.000 kr. Dertil kommer udgiften til transport af den døde hest til stedet, hvor den bliver kremeret. Pt. finder der kun kremering af den størrelse dyr i Jylland.
    Allerhelst vil jeg gerne begrave ham. Men det er jo desværre ikke lovligt.

    Da jeg ikke har de penge, har jeg i stedet besluttet at få lavet et armbånd af hans halehår, få lavet et maleri af kunstneren Jeppe Eisner af ham, samt få belagt en af hans sko med 18K guld og rammet ind.


  • #29   1. maj 2017 Havde det ikke været så dyrt, ku jeg godt ha fundet på det.
    Men nu har jeg besluttet, at Pølle ska begraves på sin fødegård.


  • #32   1. maj 2017 Har hørt man ikke må begrave sin hest "i baghaven"

  • #33   1. maj 2017 Tjekkede lige angående begravelse af hest. Det kræver tilladelse fra Fødevarestyrelsen og kommunen.

    Travhesten Tarok blev begravet på gården hos ejerne. Derudover ligger der også en legendarisk travhest begravet på Charlottenlund Travbane.


  • #34   1. maj 2017 Tina
    Ja men man må ikke bare lige begrave hesten som var det en kat eller kanin.

    Det var det jeg mente ?


  • #35   1. maj 2017 Ina S - Nej, din kat eller kanin kan du jo begrave som du vil. Vil du begrave din hest, så skal du have tilladelse fra Fødevarestyrelsen og kommunen smiley

  • #36   1. maj 2017 Ja og der siger jeg held og lykke med at få lov til det før den er rådnet op :).

  • #37   1. maj 2017 Det skal man jo så søge om før man afliver den smiley

  • #38   1. maj 2017 Tina er det noget man kan søge, uden specifik at have en grund til at gøre det i nærmeste fremtid.

    Fx jeg har denne 4 års hest,
    jeg søger om at få lov til at grave den ned, til hvis nu når den fylder 10 får akut tarmslyng og skal aflives.

    Eller skal man have en hest der er allergisk for pollen i efteråret, og man ved at til foråret skal den aflives da den ikke holder mere.


  • #39   1. maj 2017 Ina - Det spørgsmål ville jeg stille Fødevarestyrelsen. Men jeg tror ikke at du kan få tilladelse flere år i forvejen.

    Personligt - ville jeg, hvis jeg boede på en gård og havde meget jord til, begrave min hest uden at spørge. Der er regler for dybden af graven, men de bør være nemme at finde frem til.


  • #40   1. maj 2017 Nej, self må man ikke bare begrave sin hest.
    Det er noget man søger om ved kommunen.
    Man skal begrunde det og eje grunden, altså man ka ikke bare grave et tilfældigt sted.
    På et kort over grunden, mærker man 2-4 steder, hvor man påtænker det.
    Så tjekker de i forhold til grundvand, om det vil blive et problem.
    Gør det ikke det, bør det ikke være det store problem.

    Og ja, jeg har søgt, så det er klar til hun ikke ka mere.

    Tina C. Ja, hvis du har styr på alt grundvand på din grund og i nærheden, så du er sikker på du ikke forurener hele området med rådden hest.
    Men ellers er det sgu uansvarligt.
    I forvejen lyder det ikke helt til, at du hvad du ska gøre, eller hvad der ska undersøges.


  • #41   1. maj 2017 Sorte slyngel: Jo - man skal søge Fødevarestyrelsen og kommunen om tilladelse til det.

    Men da det ikke er noget der er aktuelt for mig, så har jeg ikke tænkt mig at sætte mig 110% ind i det.


  • #42   2. maj 2017 Jeg har ikke søgt ved fødevarestyrelsen, kun kommunen og det var nok.
    Eller så er det noget kommunen har klaret.


  • #43   2. maj 2017 Jeg har hverken lyst eller behov for at få mine kæle dyr kremeret eller begravet på egen grund. Det er helt fint at få dem bortskaffet af enten dyrlæge eller DAKA.
    Generelt bryder jeg mig ikke om tanken om kremering, og ønsker heller ikke selv at blive kremeret.
    Jeg har ikke et problem med døden, for mig er det en naturlig del af livet, uanset om man er menneske eller dyr, og uanset alder.


  • #44   2. maj 2017 Øhm.
    Da vores kat skulle aflives læste jeg op på reglerne ift begravelse af kæledyr.

    Så vidt jeg husker, er det ulovligt at begrave alle dyr, hvis man bor indenfor bymæssig bebyggelse.. Dvs hund, kat osv er også inkluderet.

    Hvis man bor udenfor bymæssig bebyggelse (og jeg mener at der er en ekstra klausul ift afstand til naboer) må man begrave smådyr, dvs hund, kat, kanariefugle men ikke din ko, får, hest...

    Jeg fandt ikke frem til info om dispensationsmuligheder.
    Så... Der er få af os danskere, der kan begrave egne dyr legalt.


  • #45   2. maj 2017 Ups ?? smiley vi har begravet 4 dværghamstere under et træ hvor vi boede førhen.. Dette var i en byzone, 2 meter fra naboens skæl smiley

    Mvh TT


  • #46   2. maj 2017 Fy TT smiley

  • #47   2. maj 2017 Ja jeg er SÅ fyldt op med anger, den spiser mig levende... Jeg må hellere kontakte kommunen og melde mig selv så jeg får løftet den tunge skyldfølelse af mine skuldre smiley

    Mvh TT


  • #48   2. maj 2017 Sorte Slyngel: For at bruge dine egne ord: I forvejen lyder det ikke helt til, at du ved hvad du skal gøre, eller hvad der skal undersøges.
    Så hvis du I forbindelse med begravelse af din hest ikke har en skriftlig tilladelse fra Fødevarestyrelsen, men kun fra kommunen, så tyder det jo på at du har begravet din hest uden lovkrævet tilladelse.

    Det tog mig under 1 minut at finde følgende:
    "Der er alternative måder at komme af med den døde hest på. Det er f.eks.
    nedgravning af enkelte heste. Det kræver en tilladelse fra både Fødevarestyrelsen og kommunen"

    Kilde: https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/D%C3%B8de-dyr.aspx



  • #49   2. maj 2017 Nej, jeg kunne aldrig drømme om at kremmere, hverken hest eller hund.
    Jeg vil få lavet et eller andet form for varigt minde. Jeg har hår fra min gamle hest, som nu har ligget i 2 år og jeg har stadig ikke lyst til at få lavet noget. Så det må vel betyde at det ikke er så vigtigt for mig....

    Mine dyr lever stadig i mit hjerte og i minderne. De er alle husket og stadig elsket, for at være dem de var.

    Hvad andre gør må de selv om, deres penge - deres valg...... Men JEG synes at det er mærkeligt at have en afdød stående inde i stuen...


  • #50   2. maj 2017 Hehe vi begravede nu en hest på min gamle gård (da jeg var barn ) men tror nu nok den vil gå under hund. Det var et 3 dage gammel mini føl. såh jah hehe

    Den blev begravet af den ene grund at vi gad virkelig ikke betale jeg ved ikk hvor mange penge for at få hentet et jah hvad 10 kg føl max. =)


  • #51   2. maj 2017 Med al respekt hvad i ønsker om jeres heste.

    Jeg ville personligt ikke bryde mig om det.
    Så hellere så malet et flot maleri eller et prof billede jeg kunne hænge på væggen end en grå aske i en urne.

    Og så måske få lavet en flot halskæde med den en flot smugle hale eller man.

    At bruge så mange penge på at få aske syns jeg er forkert i stedet for at bruge pengene fornuftigt på en ny go hest.

    Der ingen kritik af hvad folk ønsker min holdning er bare at det fjollet at bruge krudt på det og ikke mindst penge.


  • #52   2. maj 2017 Dolly, så du synes det er forkert jeg vælger at bruge penge på en hest som jeg har elsket i flere år? For mig lyder det ihvertfald som kritik og som om du synes det er latterligt.
    Jeg har ikke røven fuld af penge desværre, men for mig er 12.000 ikke meget for at jeg kan have min bedste ven stående.
    Som flere skriver er det jeres egen personlige holdning, men jeg synes nu alligevel det lyder som om at nogle af jer mener det er forkert at man vælger at have sin hest stående ved sig.

    Kunne jeg begrave min hest havde jeg gjord det i stedet, men da det ikke er en mulighed, så vælger jeg en anden løsning. det giver mig en trøst at have min dyr ved mig smiley


  • #53   2. maj 2017 Nej det ikke personligt.
    Overhovedet.
    Jeg gør også som det passer mig selvom folk syns det mærkeligt smiley

    Jeg siger bare hvad jeg tænker det ikke fordi det mere rigtigt det jeg tænker end det du tænker.

    Jeg elsker også mine heste meget men ønsker ikke deres aske i urnen.
    Det syns jeg er for grænseoverskridende for mig og jeg ser det slet ikke nødvendigt for at bevise min kærlighed til mine bedste venner.

    Jeg syns man bør elske dem nå de er der og ikke deres aske nå de ikke lever mere.

    Men jeg siger ikke det forkert og nedgør ikke.
    Jeg er bare bund ærlig om min mening som der ønskes i emnet.
    Jeg skyder ikke efter nogen.
    Det et frit land og jeg stemmer for man gør præcis hvad man føler for i denne beslutning men for mig er det bare ikke sagen.
    Man får dem ikke mere tilbage eller flere pr med dem fordi deres aske er der.
    Min mening uden at træde på nogen.


  • #54   2. maj 2017 Tina C. Jeg skrev til kommunen og spurgte hvad der sku til.
    Jeg har ikke søgt på noget, for regner med de ved hvad jeg ska gøre.
    Og hun er ikke begravet endnu.


  • #55   3. maj 2017 Og så er der mig den mærkelige dyrlæge studerende, der kunne finde på at have min hests kranie stående smiley
    Men kremeres det skal han ikke. Sandsynligvis ryger han bare til DAKA til den tid, hvis ikke jeg har nogen andre der kan bære sig ad med at få lavet hans kranie til mig. Og så have hestehår og billede som minde.


  • #56   4. maj 2017 Det er ikke noget, jeg vil bruge penge på.
    Så hellere bruge de 12000 på noget levende. Dette kunne være en ny hest, hjælpeorganisation, ferie eller andet.
    For mig vil jeg hellere have et smykke af hårene og så have det som minde.


  • #57   4. maj 2017 Sådan har jeg det også Maria. Kunne være cool at få sin hest lavet til et skelet til f.eks. uddannelse eller undervisningsbrug smiley

    Jeg skulle heller ikke have en hesteurne. Smykker, ja tak, jeg synes man kan få rigtig mange flotte hestehalesmykker. Så også en der lavede heste-hårs-engle-vedhæng, der var også vildt fine.

    Men jeg har det altså også sært med både gravsteder, begravelser, kister, urner you name it. Folk og dyrene er døde, jeg behøver ikke et sted eller lignende for at mindes eller sige farvel som det passer mig.



  • #58   4. maj 2017 Hej Dansk husdyrkremering mener jeg det hed i Hedensted, kremerede vores elskede connemaraponny Øxenholm Topsider. Min mand købte ham som 4-åring og vi nåede at fejre og feste til hans 30. års fødselsdag. En skøn sommerdag lå han gammel af dage på folden og kunne ikke mere. Vi havde længe været enige om, at hvis det skete, så var det nu, at det var nu. Han blev aflivet på marken, og næste dag blev han læsset og kørt til Hedensted. Det er et fantastisk sted, hvor de havde stor respekt for vores handling. Her kan du så vælge, om dit dyr skal enkeltkremeres eller kremeres sammen med andre. Du vælger også, om du vil have det hjem i en urne. Vi valgte enkeltkremering og hjem i urne. Det kostede 14000- med aflivning-transport og kremering. 14 dage efter kom han hjem til mor og far i 2 smukke grønne urner. Vi brugte noget tid på, at sige farvel og en smuk forårsdag blev han bisat i vores mindelund under det store egetræ, hvor solen falder så kønt. Vi havde valgt en flot natursten ved stranden. Den blev sat som mærke på hans grav. Ved siden af ham hviler vores 4 afdøde katte og vores 2 afdøde hunde de har også alle en sten. Næsten hver dag går jeg gennem vores lille skov. Stopper eller sætter mig altid i mindelunden, og tænker tilbage på alle de glæder, jeg har haft med dem. Har vi råd til at have dyr/hest, så er min mening, at vi også har råd til det sidste, nemlig kremering og bisættelse. Det koster minimum 2500- pr. mdr. og for mange meget mere, at have sin hest, så 14-18000 er i mine øjne ingenting. Læg et lille beløb til side hver måned. Vi har det super godt med vores beslutning. Håber at mit indlæg bliver godt og respektfuldt modtaget. M.v.h.

  • #59   4. maj 2017 Ann-Gitt

    Nu det jo ikke kun et spørgsmål om at have råd til og man skal bisætte sine dyr/heste.

    Men at man ikke gider eller har lyst. Hesten er squ røv ligeglad med hvad du gør ved den nå den er død. Derimod ikke nå den lever..
    Derudover 2500 om måneden minumum ? aaaaah. detkommer da bestemt an på hvordan man har dem. jeg nærmer i hvertfald ikke bare en smule det beløb med mine heste =)


  • #60   4. maj 2017 Har ikke hørt om det herhjemme, men mon ikke det kan lade sig gøre, i USA bl.a. Begraver de deres galopheste på den måde udover to andre, som de også bruger, hvor de begraver dele af hesten, og den anden er, at de begraver dem hel, udover selvfølgelig kremering, da de har stor respekt for dem, og mange af galophestene får idol status vis de bliver store berømtheder, de behandler dem med en anden fandyrkelse der end herhjemme, arbejder med travheste, og har aldrig set en trav hest udover Tarok blive behandlet sådan smiley

  • #61   4. maj 2017 Tanja J: Travhesten Rex the Great ligger begravet under den store flagstang på Charlottenlund Travbane

  • #62   4. maj 2017 Tina C: viste jeg ikke, er ret ny indenfor travsporten, så nu lærte jeg noget nyt, takker smiley Over i USA har de gjort det samme, de har en bane der hedder Belmont Park, hvor de ved målstregen har begravet en der hedder Ruffian, så de gør det samme der, anede bare ikke, at de også gør det her smiley

  • #63   4. maj 2017 Det er jo kun i et overflodssamfund man kan få sådanne ideer der er uden nogen form for fornuft, ja undskyld den hårde tone.
    Når hesten er død og den afsjælede krop/kadaver er tilbage så kan den lige så godt blive til sæbe eller bedre hvis den blev givet til en Zoologisk Have/dyrepark så ville den da gøre lidt gavn.


  • #64   4. maj 2017 Tjah, hvis jeg vil have min hest stående i en urne så gør jeg da det :). Kan ikke se hvorfor hun skal blive til sæbe som folk vasker hænder osv i, den tanke kan jeg ikke lide. Og sådan er vi trods alt så forskellige :).

  • #65   4. maj 2017 Der er folk der dør af sult ude i verden, send pengene dertil i stedet, jeg er stor fan af Læger Uden Grænser brug pengene på dem .-)

  • #66   4. maj 2017 Det må jeg da heldigvis selv om :). Jeg og min familie støtter/har støttet forskellige organisationer.
    At du synes det er åndssvagt at ville kremere sin hest, fair nok. men det er vi altså nogen som gerne vil :).


  • #67   4. maj 2017 Peter så brug du dine penge på det istedet... Hvad folk bruger deres egne hårdt tjente penge rager ikke dig og har du på ingen måde krav på og brokke dig over..

  • #68   4. maj 2017 Det er ikke brok, det er et spørgsmål om holdninger, tag et billede af hesten mens den er på toppen og stil det på kaminhylden, i stedet for sådan noget dumt pladder, der grænser til det uartige overforbrug.

  • #69   4. maj 2017 Igen fair du ikke vil bruge penge på det med lad være og kritisere andre som vil. Og det er hvad du gør. ved og kalde det uartigt overforbrug. hvad det jo overhoved ikke er og virkelig noget mærkeligt noget og kalde det.



  • #70   4. maj 2017 Jeg er nu glad for min beslutning om at bruge penge på noget dumt pladder :). Heldigt at det er mine egne penge hva?

  • #71   4. maj 2017 Peter der er forskel på at have en holdning, og kritisere andre på deres holdning..

    Hvis det er uden fornuft at have en urne stående fra min hest, hvorfor er det så ok at betale for 3 gravsteder for afdøde familie medlemmer?
    Blot fordi det er en hest, vil jeg ikke lave den til sæbe.. han er ligeså meget familie for mig som min menneskelige familie. Og hver person er forskellig i hvordan de "kommer videre og sørger over tab" jeg personligt finder ikke ro af at kigge på billeder af min mor eller bedstefar, jeg finder ro af at gå til det sted hvor de er (eller resterne af dem) og sådan har jeg det skam også med dyr, billeder er ikke nok, og jeg går ikke med smykker, så det vil jeg ikke få lavet af hans hår smiley


  • #72   4. maj 2017 Peter - Hvem har tisset på din sukkermad? smiley Jeg blander mig ikke I eller kritiserer hvad du bruger dine penge på, så hvorfor skal du blande dig og kritisere hvad jeg bruger mine på?!
    Du har din holdning og jeg har min, men hold den på egen banehalvdel.

    Mvh TT


  • #73   4. maj 2017 Der er ingen der har tisset på min sukkermad, men i er nogle små forkælede pigebørn der kun tænker på jer selv og lader al sund fornuft ude, det er vel et forum til at diskutere holdninger i så må jeg vel også have en mening lige meget om i kan lide den eller ej, det er totalt latterligt at give 10-15 tusinde kroner for en bunke aske fra en hest

  • #74   4. maj 2017 PETER Så syntes jeg lige du holder tonen, som var en af de ting man specielt skulle i dette forum.

  • #75   4. maj 2017 smiley det er godt nok længe siden jeg har blevet kaldt et pigebarn smiley men fint nok smiley og forkælet.. Jeg har klaret mig selv siden jeg var 16 år og har arbejdet og slidt for hver eneste krone. Jeg havde to små børn, heste, fuldtidsarbejde + weekend arbejde ved siden i flere år for at spare op osv. Så jeg har arbejdet mere end rigtig mange andre smiley

    Mvh TT


  • #76   4. maj 2017 Peter: At være forkælet betyder at man får sin vilje og får hvad man vil. Nu er det så sådan at vi ikke lige får en kremeret hest, det koster, hvilket er VORES egne penge smiley så forkælet er ikke helt ret at bruge..

    Self. må du have din egen holdning, men at sige andre ikke kan bruge fornuft, at kalde andre forkælede pigebørn og bestemme over andres penge, er ikke en voksen måde at opføre sig i et forrum (såvel som ude i verden) smiley

    Derudover bruger jeg skam rigeligt med penge på at hjælpe andre, og det har jeg altid gjort. Så resterende penge syntes jeg da jeg må bruge helt og aldeles på mig selv smiley


  • #77   5. maj 2017 Peter du har selvfølgelig ret til at have dine holdninger og give udtryk for dem, og jeg er enig med dig så langt at jeg også syntes det er mange penge at bruge på afsked af sit kæledyr, men vær rar at bruge en ordentlig tone, dine holdninger kan sagtens ytres uden at nedgøre andre og deres ønsker, valg og holdninger.
    Faktisk når du længere med et ordentligt sprogbrug.


  • #78   5. maj 2017 Man kan jo undre sig over hvad en mand på 67 år laver i et forum med "pigebørn"

  • #79   5. maj 2017 Vil så langt fra sige at jeg er forkælet, lige hvad det angår. Jeg betaler sgu selv.
    Hvorfor bliver du så sur og fornærmet over hvad VI vil bruge vores penge på? Jeg synes ærligt det er lidt komisk :).


  • #80   5. maj 2017 Beklager, men jeg kan altså godt følge Peter et langt stykke af vejen.

    Det er som om at mange efterhånden får et næsten unaturligt forhold til sit dyr, sådan en lidt romantisk verden omkring det at holde/ have et dyr. Altså så lidt for meget ihe og åhe jeg ææælsker bare min hund, kat, hamster, hest så og så højt.
    Selvfølgelig gør det ondt at sige farvel til sit elskede dyr, men vi kommer ikke gennem livet uden at skulle forholde os til døden.
    Det er en sorg som vi er nød til at få bearbejdet, for at komme vider med vores liv.
    Sorgen vil altid være der, men den er til at leve med. Jeg har mistet et par heste og hunde gennem tiden, men tabet kan slet, slet ikke samlignes med tabet af et nært familiemedlem.

    Og jeg kan ikke forstille mig at have et familemedlems aske stående hjemme i stuen…

    Men selvfølgelig må man gøre som man lyster, så længe det er ens egen penge.


  • #81   5. maj 2017 Karin - der er mange i udlandet der har en urne af sine kære stående. Jeg vil ikke have en urne stående af et menneske, men jeg har da ikke noget imod at andre har det. At have det stående med et dyr er anderledes for mig, og siden jeg ikke kan begrave mine heste så kommer de i urne hvis jeg har råd når den tid kommer smiley Jeg sidder ikke og smider lort i hovedet på andre der ikke deler min mening af den grund.

    Mvh TT


  • #82   5. maj 2017 Igen, vi må da selv om det, og hvis vi har et unaturligt forhold til vores dyr, så er det vel sådan? Jeg er sgut bange for at sige min pony er min bedste ven, for det ér hun. Det er sådan jeg har det med hende :). Hun står mig næsten lige så nært som et familiemedlem. Hvorfor er det så slemt?

  • #83   5. maj 2017 Ja jeg forstår heller ikke hvorfor det er sådan et problem at vi er nogle der betragter vores hest som vores bedste ven og nogke måske endda et familiemedlem.

  • #84   5. maj 2017 Team Tindur: kender jeg faktisk en kvinde der har, og kan godt forstå hun vil have sin mand stående i huset, så er han der jo, hun har så en aftale med sin datter om, at hun også skal kremeres, når den tid kommer, hvorefter de skal bringes tilbage til DK, så de kan begraves sammen, syntes jeg da er en sød, og kær tanke, kan dag godt forstå hun vil begraves med sin elskede mand smiley

    Vid også Linse Kessler har sin mor stående derhjemme, men det er mere fordi hun ikke har kunne give slip endnu, og hun vil finde et særligt sted, at sprede hendes aske, kan godt forstå hun vil finde et et særligt sted først, som også betyder noget for hende smiley

    Og vid man, appros smykker, laver ringe, og halskæder osv. Hvor man kan have sin afdøde i, syntes dog det er en ret makaber tanke, tænk, at gå rundt med din bedstemors aske på fingeren smiley men er helt ok, med folk der gerne vil det, vis det giver dem noget trøst smiley


  • #85   5. maj 2017 Ja det må folk helt selv om. Jeg nøjes med at begrave mine mennesker og kremere mine heste. At andre gør det anderledes kunne jeg ikke finde på at blande mig i eller sige noget på smiley

    Mvh TT


  • #86   5. maj 2017 Karin: det er da helt ok din hest kun er en hest for dig. Men sådan er det så bestemt ikke for alle andre smiley Min hest er min bedste ven, han giver mig en glæde og tryghed som min egen familie og venner ikke kan give mig. Tabet over et dyr kan så afgjort samlings med tabet af et familie medlem. Det har jeg da oplevet nok af i mit ejet liv..

    Og ærligt ville jeg elske at have haft min mors aske stående hjemme, jeg mistede hende da jeg var 3 år... Eller generelt have haft mere end blot billeder og en sten som jeg betaler for at have på en kirkegård..

    Om jeg har et unaturligt forhold til min bedsteven som har 4 ben er vel helt op til mig, han er i det mindste mere til at stole på end de fleste mennesker og dømmer mig ikke smiley


  • #87   5. maj 2017 Ja hvad laver jeg på disse sider?????? jeg ser ind hver dag og tjekker om der er noget jeg kan tage ved lære af, har holdt mange 30 års pause i ridningen, så der er da nyheder, og ind imellem er der også et guldkorn, som jeg kan bruge, det er vel ikke forbudt????????


  • #88   5. maj 2017 Hej allesammen jeg synes at det er trist læsning. Mange bander og ryger i hovedet på hinanden. Vi har jo alle lov til at gøre som vi vil med vores kære afdøde venner. Det er det indlægget er baseret på, så prøv at holde fokus. Ærgeligt når så godt et oplæg løber ud i sandet....................................

  • #89   5. maj 2017 Bare for ikke at blive misforstået.

    Så er min hest ikke bare en hest, min hest betyder alverden for mig. Den bringer mig glæde, gir "kriller" i maven, bekymringer - kort sagt den er en stor del af mit liv.

    Men jeg synes stadig at der er stor forskel på føleser for menesker og så til dyr, og det er der jeg synes at det er vigtigt at skelne.

    Peter fremtoning er måske lidt direkte, men han går ikke efter nogen, og han har vel lige så meget ret til at fremkomme med sin holdning, som andre?

    Et debat forum er ikke meget værd, hvis alle er enige smiley


  • #90   5. maj 2017 Hej.
    Da vores dejlige Hampus blev aflivet i efteråret, kom Dansk Dyrekremering fra Hedensted og hentede ham, kørte ham til Hedensted hvor han blev kremeret. Både Knud og deres chauffør er søde og venlige og meget hensynsfulde.
    Der er ingen steder på Sjælland der kan kremere så store dyr - derfor var det kun 'enten/eller' der skulle vælges. Jeg kunne ikke forlige mig med, at han skulle i DAKA's kødkværn, så valget var nemt. Og det har været en stor hjælp for mig i tiden efter, at vide, at han kom herfra på en god og respektfuld måde.
    Og jo - det var dyrt, mest fordi han skulle afhentes på Sjælland.
    Jeg tror, at langt flere ville vælge kremering, hvis tilbuddet var der. I dag er der jo kun DAKA, der henter - og de er Bestemt heller ikke billige. Der burde være flere valgmuligheder. DAKA har jo nærmest monopol.
    Knud fra Dansk Dyrekremering fortalte, at de leder efter egnede lokaler på Midtsjælland til en afdeling af deres firma, så der er håb forude for os på Sjælland, der gerne vil gå denne vej, om at prisen i fremtiden bliver mindre.




  • #91   5. maj 2017 Jeg fik kremeret min elskede Myggen .. det kostede 14.000 men det var det hans forsikring penge gik til.
    Fik ham kremeret alene og hel og de var så gode ved ham. Bedste beslutning jeg har gjort smiley
    kun få mennesker ved det da folk var meget dømmende bare da det kun var en tankegang. Så de behøver ikke vide hvordan han kom væk bare det gik godt og jeg kan sove om natten
    . smiley


Kommentér på:
Kremering af hest

Annonce