{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
424 visninger | Oprettet:

Tage hesten hjem til sommer {{forumTopicSubject}}

Hej! Jeg er interesseret i at høre jeres holdning til dette, og hvad i ville gøre hvis det var jer smiley

Jeg har en ældre hoppe som er kommet med mig til København (fra Aarhus). Jeg går og drømmer om at tage hende med hjem til Aarhus igen i sommerferien (måske en måned) og så tage tilbage igen til København hvor vi normalt bor. Men jeg er i tvivl om jeg kan tillade mig det på hendes vegne. Hun vil komme til at gå på døgngræs (som hun er vant til om sommeren), men med nogle fremmede heste. Desuden er der den lange køre tur, både til Århus og tilbage til København igen. Hun tog turen til København sidste år helt uden problemer. Hun plejer at falde hurtigt til ved nye steder, men er altid lidt oppe at køre de første par dage. Udover det er hun super sund og rask og i rigtig god form, og man kan hverken se eller mærke på hende at hun er 20 år.
Hvad syntes i at der er mest fair? Lade hende blive i København i sommerferien eller tage hende med mig på ferie "derhjemme" i det jyske?? smiley

Kommentarer på:  Tage hesten hjem til sommer
  • #1   10. jan Jeg har taget mine heste med hjem i sommerferien og det virker ikke til at påvirke dem. Det er så også et kendt sted for dem med heste som den ene var vant til at være i flok med. Den anden er vant til at gå alene, så den reagerer lidt mere på de "nye" heste.
    Jeg flytter dem mellem Århus og Odense, hvis det har noget at sige. De har begge gået stævner i udlandet og er således vant til lange rejser.

• #2   10. jan Om hesten står på sommergræs et sted i Jylland eller Sjælland tror jeg ikke, at den mærker forskel på.

Hvis den tilmed kender stedet og har rutine i at blive flyttet rundt på, så ville jeg gøre det.

Men, hvis den ikke er vant til at køre trailer, kommer aldrig "med i byen på eventyr" og du har et velfungerende alternativ ved at lade den blive hjemme - så ville jeg lade den stå.

• #3   11. jan Uanset om man kan mærke det, så er det en stor belastning for hesten at skifte flok. Der er lavet nogle forsøg hvor man skiftede foldkammerater mellem hestene med et vist interval, og det påvirkede hestene rigtig meget og nogle af dem udvist depressive symptomer. Det sker ikke af en gang, men det er bare for at sige, at det er en stor belastning for dem psykisk. Om du skal gøre det synes jeg afhænger meget af hvilke forhold den vil få i Århus. Jeg tænker faktisk at enefold, med udsigt til andre heste, er det mest skånsomme. Og som DW siger, hvis den ikke er vant til at komme ud, så synes jeg heller ikke det er en god idé at tage den med. For mig har det intet med alderen at gøre.

• #4   11. jan Tak for jeres svar - jeg skal grundigt overveje det. Det er stadig lidt uklart om hun kommer til at gå alene eller med andre. Ligegyldigt hvad vil det være et sted hun ikke kender, med heste der er fremmede for hende. Så jeg skal overveje om jeg skal tage hende med eller lade hende blive hjemme.

• #5   11. jan
    Jeg ville for en måned ikke lukke hesten i en ny flok, men vælge den gik alene på det nye sted.

• #6   13. jan Det må de så ikke mere, gå alene, ny lov fra 2021

• #7   13. jan Little John: De må forsat gerne gå på enefold bare de kan se artsfæller så vidt jeg husker smiley

• #8   14. jan Nope, ifølge den nye reg SKAL de gå på samme folde også, og i stald, osv

• #9   14. jan LittleJohn: Det er så ikke korrekt. Hestene må stadig godt stå på enefold og også stå alene inde i stalden i kortere perioder. Man må bare ikke kun have 1 hest i hesteholdet smiley

jf den nye lov paragraf 3: Enhver hest skal holdes i et hestehold, der består af mindst to husdyr enten af hestearten eller af æselarten eller af to krydsninger heraf.

I loven benævnes ikke at enefold er ulovligt. smiley

• #10   14. jan Heste må ikke gå helt alene på matriklen men gerne alene på fold med andre heste på matriklen også. Det gør min og det kommer hun forsat til.

• #11   15. jan Hængemule, nej nej nej, de skal være samme med hest, det står der altså, ikke klovdyr, æsler eller lign.

• #13   15. jan LittleJohn: Du henviser til en artikel, som er skrevet længe før lovforslaget blev til en bekendtgørelse. Jeg har været inde og læse direkte i bekendtgørelsen og henviste også direkte til en konkret paragraf, hvor der direkte står at det bare er et krav der er andre klovdyr. Og det du nævner er ikke beskrevet i bekendtgørelsen.

Derudover, og dette er bekræftet af en dyrlæge, gælder reglerne om at hesten ikke må stå alene i mere end 4 måneder først fra 1. januar.
    Dvs alle heste der har stået alene på en matrikel før 1. januar 2021 må stå alene frem til de dør.

og til sidst står der intet i den artikel om at hesten ikke må gå på enefold.

Kommentér på:
Tage hesten hjem til sommer

x