{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
825 visninger | Oprettet:

Få hest til at æde mere. {{forumTopicSubject}}

hej
min ene hest har siden mandag morgen ikke haft den store appetit grundet smerter og op til 40 i feber. havde det dog helt fint fra tirsdag formiddag til onsdag aften, hvor han pludseligt fik tilbagefald.
han er under smertebehandling som også slår feberen ned på 37 men kun kortvarigt. er også fra i dag kommet antibiotika. et forsøg da dyrelægen ikke ved hvad der er galt.
jeg kan ikke lide at han ikke æder og drikker så meget og heller ikke at han hellere vil have hø end mysli som han ellers plejer at æde med stor appetit. det gavner jo ikke ligefrem at mangle næring.
lige nu er den steget til 38 grader fra 37 for en time siden. han er rimelig opmærksom, men bare ingen ædelyst.
findes der noget der kan gøre foderet mere interessant?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Få hest til at æde mere.
  • #1   5. feb 2021 Søde sager, måske.
    Men har du overvejet at få en anden dyrlæge ud? Kunne jo være den første har overset noget eller stirret sig blind. Ingen af dem er jo perfekte smiley


  • #2   5. feb 2021 Mynte stimulerer ædelyst og æblejuice er også et godt bud. Jeg har desværre lige oplevet en hest med lignende symptomer (brandfeber), som måtte aflives, den havde dog været syg med en kværke- lignende sygdom først.

  • #3   5. feb 2021 Tilslutter mig æblemost som lokkemiddel til drikkelyst. Måske havregryn evt med sukker på? revet gulerødder? Kan hesten li mash? Prøv med varm mash i så fald.

  • #4   5. feb 2021 Naturligvis, find årsagen, fjern årsagen.
    Men, her gør du vist, hvad du kan??

    Revet æble, revet gulerødder, osv.. Så dufter det af mest.
    Hæld sirup over.
    Osv.
    Men, hvis den ædet hø med nogenlunde appetit, så er hesten jo nok i gang med det, som for hesten, er vigtigst.


  • #5   5. feb 2021 har lige prøvet med en håndfuld sukker. det kan han godt nok ikke lide.
    dyrelægen har konsulteret med kollegaerne og jeg har også haft kontakt med et par vagtlæger det sidste par døgn.


  • #6   6. feb 2021 Lad ham æde hø, ingen hest tager skade af, kortvarigt, ikke at få krybbefoder, så længe han spiser hø, så får han det der er vigtigst; noget i maven.
    Drop sukker, sirup osv. prøv med noget lun mash og ellers lad ham spise hø, alt det han gider.
    God bedring, jeg håber I finder ud af hvad han fejler, det er aldrig sjovt at stå med syg hest, slet ikke når årsagen ikke er kendt!


  • #7   7. feb 2021 https://horsedoc.dk/giftige-planter/

    Prøv evt. at gå ind på dette link, og se om du kan se de symptomer din hest har... Anoreksi og feber kan godt være et tegn på giftig plante smiley


  • #8   7. feb 2021 Hvordan går det med din hest? Håber den har fået det bedre. Det er frygteligt når ens dyr er syge!
    Jeg vil også foreslå mash evt sammen med lidt høcobs.
    God vind til jer


  • #9   7. feb 2021 jo, temperaturen har været omkring 37 eller under siden han kom på antibiotika i fredags og jeg har ikke brugt det smertestillende. skulle jeg også kun bruge, hvis det andet ikke fik den ned. han udviser heller ingen stivhed og smerte mere.
    han æder da sin mysli og hø. dog ikke med samme hastighed som før og slikker ikke spanden som han plejer.
    kan ikke lide der kom en lille klump halvstørknet blod ud af det ene næsebor da han spiste myslien her i aften. kan heller ikke lide han til tider har kolde forben fra knæet og ned. nu står han med lammeskindsgamacher. håber de kan lune lidt.


  • #10   7. feb 2021 Det kunne sagtens være en almindelig virus, men så burde dyrelægen ha´vidst det.. Næseblod kan være ret alvorligt.. Måske det ville være en ide at at ringe til et heste/dyrehospital?

  • #11   7. feb 2021 ja, hun sagde godt nok der er lidt herpes og andre virus i omløb for tiden.

  • #12   8. feb 2021 Har den smerter, så æder den ikke. Altid smertebehaldle.

    Du skriver du har smertebehandlende til at ligge, jeg fatter ikke, du ikke har brugt det, når du har spottet at ædelysten er faldet.

    Prøv at give den hel havre, masser af energi og fibre på én gang. Det har jeg reddet min hest med (og adskillige af vores gamle køer).


  • #13   8. feb 2021 grunden er som skrevet, at jeg kun skal give det såfremt feberen ikke kom ned vha antibiotikaen. men nu er der kommet næseblod til og hun siger nu jeg skal give det et par dage. men nu er det pga dets antllnflamatoriske egenskab.

  • #14   9. feb 2021 Dyrlæger har forskellige holdninger til brug af smertestillende.

    Det er heller ikke alt penicillin, der er lige godt til at dæmpe feber, og det afhænger også af, hvad det er for en slags infektion. En børbetændelse kan godt slås ned med penicillin, men en lungebetændelse skal behandles med smertestillende. (Jeg har en del erfaring med at stille diagnose og behandle, i det omfang det er tilladt i en mælkeproduktion). Vi smertebehandler altid, det er det mindste man kan gøre for sit dyr når det er syg. Vi tager jo også selv en panodil, hvis vi har det skidt smiley

    God bedring med din hest.


Kommentér på:
Få hest til at æde mere.

Annonce