{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.448 visninger | Oprettet:

Gisp - hesten er blevet fed - hvad gør jeg med sadel?!? {{forumTopicSubject}}

Her de sidste 14 dage har jeg næsten ikke været ude hos hesten.
I snevejret har jeg ikke magtet 2 x 1/2 times kørsel, hvis man tager den korte zigzagvej over meget små og idylliske veje. Længere køretid på store veje..
Aslan har vist brugt tiden på at lade være med at gå i sne, ikke lege med de andre vallaker i løsdriften, men i stedet stedet stå ved buffeten og æde hø...
Eller også har nogen fodrer ham med balloner?
Eller, måske udbyttet min sadel med en mindre?

Ohh @!#$.
Da jeg kom derud i går lagde jeg sadlen på, undrede, det så sgu mærkeligt ud? Næ, jeg kunne ikke have lagt den forkert på?
Gjorden kan ikke nå rundt om ham, for sadlen svæver over hans ryg.
Hvis en western sadel ikke passer, så er det ret sorthvide - nej, passer ikke.

Ohh @!#$, ohh @!#$.
Corona tid, remember? Butikkerne har ikke åbent, så det er ikke helt let at få en ud og hjælpe mig til at finde en billig sadel at købe.
Jeg leger med tanken om en bomløs, simpelthen fordi den bør kunne følge ham i hans skrump?
Hvis jeg er heldig, så kan Poppelgård rides med den bomløse bagefter?

...
Når det er sagt - jeg har mest lyst til en bomsadel.
De er mere stabile, bommen fordeler rytters vægt, og de ligner ikke en sort, gigantisk skovsnegl draperet over en hesteryg.
Men hvor finder man lige den til et par tusind kroner og sikre sig at den passer, når man har redet i western sadel i 4+ år?.

Nogen råd? Ideer?
Er der et sted man kan få hjælp i Corona tider for en østsjællænder?
Oh, @!#$...

Er det idiotsikkert nok at købe noget i stil med http://www.jo-po.dk/shop/expert-bomloes-sadel-5413p.html og tro på at det giver mere støtte end lammeskindssadel og tro på at det passer nogenlunde?

...
Det billigste alternativ er at købe 2 stigremme og sikkerhedsbøjler og putte det på min discount lammeskindssadel, som forresten ikke er egnet til stigbøjler overhovedet.
Normalt bruger jeg lammefætter til at træne balance uden stigbøjler.
Oh @!#$. Men motion skal der til.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gisp - hesten er blevet fed - hvad gør jeg med sadel?!?
  • #1   18. feb 2021 Hvad med en billig Wintec sadel der kan justeres i kopfjernet? Der vil nok også være mulighed for at den anden hest kan passe den om ikke andet med et andet kopfjern som koster 200kr fra ny.
    Ellers synes jeg ideen om en bomløs også var en god ide, men kan godt forstå din modstand.
    Havde det været mig selv havde jeg bare redet i lammesadlen eller uden, så får du også en super balance win win smiley


  • #2   18. feb 2021 En billig bomsadel er også en mulighed - men hvem pokker kan hjælpe mig med at vurdere, om den passer??
    Ohh møg...


  • #3   18. feb 2021 Hvad er billigt for dig? Hvis din anden hest muligvis kommer til at kunne passe sadlen efterfølgende, og sadlen er en bomsadel - hvad har du så at købe for? smiley Hvis sadlen ikke kna passes af den anden hest, kan den sælges til samme eller en højere pris..
    Jeg har måske et rigtig godt forslag! smiley


  • #4   18. feb 2021 Rid med den bilige lammefætter, få motioneret dyret og trænet din egen balance = win-win smiley smiley smiley

    Jeg har selv sådan en bilige lammefætter, som jeg bruger når min "rigtige" sadel er til sadelmageren. Jeg havde dog en plan om at skulle ride lidt mere fast i den, feks. en gang om ugen, meeen min hest er sgu lidt vinterkæk, så jeg er bange for at han kommer til at tabe mig smiley


  • #5   18. feb 2021 Doctor Who ja det kan jeg godt se, jeg er nok ved at være forvænnet med en veninde der kan se det og som ligeså stille har smittet af så jeg selv kan se hvornår mine sadler ikke ligger optimalt. Jeg tror da ikke sadelmagerne har lukket? det bliver self. dyrt når det bare er indtil dyret taber sig. hmmm


  • #6   18. feb 2021 Hvis den kære hest er blevet SÅ fed af at stå og mæske sig, så tror jeg ikke du skal regne med at ride uber seriøst den første stykke tid - det er jo sindssygt hårdt for hesten at slæbe rundt med et læs overvægt, så lange skridtture villenok være en god ide, ind til den vanlige sadel passer smiley

    Så jeg ville bruge lammefætteren smiley

    Og så som dette her fra Evidensia dyrlægerne :
    Den mest effektive vej til vægttab er dog motionering, hvor intensivt skridtarbejde fører til fedtforbrænding, i modsætning til hårdere arbejde, der er kulhydrat-forbrændende.

    https://evidensia.dk/dindyredoktor/overvaegt-hos-hest/

    God tur smiley

    Mvh Charlotte


  • #7   18. feb 2021 Jeg kan godt se at det er problematisk med Western sadlen... Dette er også sket for mig, hvor jeg skiftede kopfjernet. Nu aner jeg ikke en dyt om western sadler, men jeg ved at man kan købe lammeskinds sadler til 600 -kr i Tika, som du evt. kunne bruge indtil din hest er i form igen smiley

  • #8   18. feb 2021 IKKE køb bomsadel, hvis du vil have en sadel til Poppel så køb en Barefoot trail. De er ikke så vildt dyre, og du kan bruge den på begge heste så længe den ikke er for lang til en af de smiley

    Mvh TT


  • #9   18. feb 2021 #7.
    Jeg har en tika lammefætter.
    Og har i dag købt stigbøjler med sikkerhed i + stigremme.
    Suk. Stigremmene er dog alt, alt for lange.
    (Jeg sætter mig ikke op i stigbøjler, og vil heller ikke lægge vægt i - men det er lettere at finde balancen, når man får data fra fødderne.)


  • #10   18. feb 2021 Rid i lammesadlen.
    Den du linker til, ligger SÅ dårligt, vi havde en i stalden og der var ikke en eneste hest den lå tilnærmelsesvis ok på, hverken på de smalle eller brede heste.


  • #11   18. feb 2021 Guldhesten.
    OK, så ved jeg det. Jeg har kun fundet 1 anmeldelse af dem. Så er det ikke den bomløse som jeg køber


  • #12   18. feb 2021 Den er virkelig ikke pengene værd, desværre. Det en rigtig pap sadel.

  • #13   18. feb 2021
    Bomløse sadeler fås i mange afskygninger, der ikke ligner det du beskriver.
    Men, hvis man ikke vil ofre penge på dem - så får man hvad man betaler for - en sadel uden støtte der ikke er særligt køn.

    Men vil man ofre penge på det, så kan man sagtens få en sadel der ligner en bomsadel på en prik og er med god støtte.

    Så det lyder mere som om du er til ridning uden sadel, til dyret har fået slanket sig.


  • #14   18. feb 2021 Krikken.
    "ofre penge".
    Alt er relativt.
    Jeg er ikke motiveret til at kaste et større beløb efter noget, som jeg måske - måske ikke vil bruge på sigt - når det jeg egentlig har brug for er en hurtig løsning på et aktuelt problem.

    Hm.
    Den perfekte sadel lægger godt på Aslan, men også godt på Poppelgård og og jeg sidder godt i den, sadlen er god for min ridning og opstilling.
    Hvis jeg lige vidste at x model lige var en perfekt løsning, så ville jeg nok give omkring 5.000 kr. Måske lidt mere.

    Men, i en verden hvor man ringer til forhandlere og "beklager, vi kører ikke ud til sadelprøvning, men vi har åbent, så vi kan sælge foder ved døren " (det er svært at finde folk der lige finder perfekt match for mig ) og jeg ikke har nok viden om sadler til at være sikker på, at det jeg køber er godt for mig, Aslan, min rumpe eller Poppelgård...
    Jamen, hvis det jeg gør ender med at være et kvalificeret gæt og" godt nok til ikke at gøre skade" er grænsen for bestået, og jeg er usikker på om jeg kan sælge det igen - så er grænsen 2500 kr.
    For det kan jeg tåle at miste.

    Jeg giver hjemmelavet kage og stærk kaffe ad libitum, hvis du lige kommer herover og fixer mit sadelproblem.
    smiley
    Kom. Min kage er værd at køre efter.


  • #15   18. feb 2021 Jeg ville ride i lammefætter ind til den anden sadel passer og så er det Bare ud på nogle lange skridt ture, er kondi og bentøj til det, så er lidt frisk trav også fint, så han får pulsen op ind i mellem.
    Longe er også en super mulighed, bare husk at longe ikke bare er at stå på midten og have hesten til at jerne rundt i en cirkel. Brug hele banen, læg et par bumme rundt omkring så der også er mulighed for lidt variation. smiley


  • #16   20. feb 2021 Jeg har denne fra L-D foder til 1600 kr Lammesadel med puder og antiskrid underside. Passer hver gang

    profilbillede
  • #17   20. feb 2021 Hej Gitte.
    Tak for tilbuddet.

    Din lammeskindssadel ligner en fin opgradering ift min egen lammefætter.
    På mandag kører jeg ud og ser på en brugt sadel. En wintec, så kopfjern kan skiftes. Så må jeg se, om den virker?


  • #18   20. feb 2021 Wintec har stadigvæk bom.. Så hvis ikke bommens udformning passer så er du på den.. smiley

    Mvh TT


  • #19   20. feb 2021 Jeg har aftalt med sælger, at så levere jeg tilbage...?

    Men ja, argh, grynt, piv... Jeg hader at skulle sætte mig ind i sadler... smiley


  • #20   20. feb 2021 Jeg har sådan en her som alternativ til lammefætter og uden sadel:
    https://bomløsesadler.dk/produkt/edix-amazone-dressur-bareback-pad-2/

    Synes den er udemærket. Jeg har prøvet at have bøjler i for min egen balances skyld. Jeg bruger den dog mest uden.
    Den fås i øvrigt i en westernudgave smiley


  • #21   20. feb 2021

    profilbillede
  • #22   20. feb 2021 Hvor sidder stigbøjler så? Bare fordi, jeg kan ikke se fæstnet?

  • #23   20. feb 2021 Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener?

  • #24   20. feb 2021

    profilbillede
  • #25   20. feb 2021 Ved ikke om billede kan give svar?


  • #26   21. feb 2021 Du må gerne ligge billeder op af sadel på hesten evt. Også et af ryggen. smiley det kan være vi kan hjælpe lidt

  • #27   21. feb 2021

    profilbillede
  • #28   21. feb 2021

    profilbillede
  • #29   21. feb 2021

    profilbillede
  • #30   21. feb 2021

    profilbillede
  • #31   21. feb 2021

    profilbillede
  • #32   21. feb 2021 Man kan sige "vente" og vise ham håndfladen, og han bliver stående.
    Han kan brumme af selvtilfredshed.
    Men, stå lige på benene på kommando.. Nope.

    Jeg vil beskrive ham som lige nu rund, derfor ser manken fladere ud end vanligt. Manken er der, men fladere end vanligt.
    På en skala fra 1-5, hvor 3 er middel, 1 er en meget flad koldblod, så er han 2.
    Ellers et almindelig ryg - når han står sært kan det se hulrygget ud, men det er han ikke.


  • #33   21. feb 2021 Jeg kan ikke lave bedre billeder, ligesom det er urealistisk at jeg lærer at spille violin.
    smiley


  • #34   21. feb 2021 Jeg bryder mig ikke om sadler med syntetisk ruskind - det er skidt når over halvdelen af ens bukser er med grip.

    Jeg har lyst til at købe en dressur sadel med bom - i en perfekt verden en sadel begge heste kan passe.
    Gerne en sadel, der kan skifte kopfjern.
    -ender måske bare med en god balance og min nuværende lammeskindssadel fra Tika...

    Og jeg kan ikke finde hjemmesider, der systematisk beskriver sadler, så det er svært at læse op på hvad der dur.


  • #35   22. feb 2021 Hvad er det for en sadel du har fundet med syntetisk ruskind?

    Jeg kan godt forstå du gerne vil have en bomsadel eller bare en sadel der går til begge dine heste. Det er dog nok drømmetænkning. Men man ved aldrig.

    Kopfjern og bommen er ikke det samme (hvilket du selvfølgelig ved), så udskifteligt kopfjern er ikke nødvendigvis svaret. Men igen, det kan jo godt være.

    Jeg har ingen forstand på at se om sadler passer. Et råd fra mit udgangspunkt mht at finde en bomsadel der passer begge heste - vent til du igen kan få en fagkyndig ud. Det ville jeg gøre.

    Jeg har også haft TIkas fake lammefætter - synes ikke den var supergod, den er noget tynd i det.
    Men som du skriver - du får trænet balancen smiley





  • #37   22. feb 2021 For år tilbage, før jeg fandt Aslan lærte jeg at en del sadler, når de har noget der minder om syntetisk ruskind, så binder grippen slet ikke.
    Jeg opdagede det ifm jeg prøvede heste der var til salg og tilhørende forskellige sadler.

    Når så selve stoffet i en del af mine yndlings tights er syntetisk stof a la 80'ernes gymnastikbukser - så er det bare pludselig meget, meget glat.


  • #38   22. feb 2021 Øhh okay, jeg ved ikke så meget om ridebukser med grip eller at ride i gymnastikbukser eller om sadler med syntet materialer smiley
    Jeg rider i mine fjallrave, jeg er simpelthen for doven til at rende og skifte bukser hele tiden.
    Held og lykke med at finde en sadel.


  • #39   22. feb 2021 Er enig med Lisette han ser ud til at være banan formet så du skal ikke have noget med lige bom. Jeg lærte man kunne se det ved at sadlen tippede frem hvis man ligger den på smalt inventar så den selv skal finde balancen når den ligger der. Hvis det var giver mening smiley jeg tror det er lidt forskelligt hvad der er i Wintec. Hvis du ikke vil have ruskind kan du overveje Bates de er ligesom Wintec modellerne men i læder. De er så noget dyrere. smiley

  • #40   22. feb 2021 Puuhhh..
    Det er svært.
    Jeg lytter


  • #41   22. feb 2021 Ja det noget af en jungle smiley jeg håber det lykkes og hvor er han fin tror det er første gang jeg ser billeder af ham smiley

  • #42   22. feb 2021 Der er få ting, jeg sent lærer.
    At spille violin og tage gode billeder er noget af det


  • #43   23. feb 2021 Hehe vi kan ikke være gode til alt smiley

  • #45   23. feb 2021 Tak for en pragmatisk tilgang!

Kommentér på:
Gisp - hesten er blevet fed - hvad gør jeg med sadel?!?

Annonce