{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
530 visninger | Oprettet:

Bekæmpelse af brandbæger {{forumTopicSubject}}

Gode råd søges til bekæmpelse af brandbæger tages imod med kyshånd

Vi har de sidste par år fået sprøjtet foldene for rejnfan og brandbæger men det er op ad bakke, når naboen intet gør for at bekæmpe dem på sine egne folde og de forbandet frø flyver om ørene.
Vi har tilbudt hver gang når bonden kom for at sprøjte vores folde, om naboen ikke ville være med for et lille symbolsk beløb, men nej (øv).

Vi kan blive ved at sprøjte vores folde men det er lidt penge ud af vinduet, når naboen ikke vil bekæmpe dem også.
Findes der en billigere løsning end at sprøjte?

Ved godt man kan grave dem op og er i gang med det på den fold hvor mine heste går ( hestene har ikke adgang til dem, da det er hegnet væk). Synes jeg har hørt at salt er brandbæger ikke glad for, er der noget om det og har noget forsøgt sig med det?

Kommentarer på:  Bekæmpelse af brandbæger
  • #1   24. apr træls - men desværre er håndkraft den eneste rigtige måde og med så meget rod som muligt

• #2   24. apr Det er mega træls når man er den eneste der gider at forsøge bekæmpe dem smiley
    Lorte plante. Jeg tænker at jeg nu vil forsøge med salt som en test på nogen af dem mens jeg er ved at tag de sidste lorte planter på hestenes fold denne weekend. Har en forhåbning at salten ville hjælpe og gøre det en del lettere. Men håber stadig på guldkorn af råd jeg ikke har hørt om

• #3   24. apr Salt er mere giftig end de godkendte plantegifte, til gengæld er NaCl kemisk uhyre stabilt og bliver ikke nedbrudt kun skyllet videre.
    Du får en røvfuld herfra, hvis du bruger husråd om salt...

Hvad med at tilbyde naboen, at der sprøjtes hos ham samtidig med at I sprøjter jeres?
    Så er det jo ikke et symbolsk beløb der hæmmer noget som helst - og får i stoppet tilblæsende frø, sparer i måske penge på sigt.

Hvis det alligevel er hegnet af, hvad med hyppig græsslåning?
    Græs har det godt med at blive slået, det er der ikke mange andre planter der trives med. (det slår dem måske ikke ihjel, men)
    Jeg husker ikke de forskellige planters krav til gødning, PH osv.
    Men tjek det og optimer græssets vilkår, så græs har bedst mulige vilkår for at udkonkurrere ukrudt.
    Fejler alt andet, så skal græsset omlægges.

• #4   24. apr Jeg knokler på 4. år med at grave op. Heldigvis kan vi se at vi tog rigtig mange sidste år. Har prøvet med saltblanding . De visner men kommer igen. Hestene begyndte at spise de visne planter så ekstra arbejde til mig.
    Har prøvet at holde dem nede med buskrydder i afspærret område uden virkning.

• #5   24. apr Alt hvad jeg har hørt og læst om brandbæger, så er der kun to muligheder - sprøjte eller grave op.

Og fordi den møgplante ikke er invasiv, så er der ikke krav om at bekæmpe den smiley

Næste problem er så også, at den først blomstre som 2 årig, så man kan rent faktisk have engbrandbæger på ens mark uden at se den nemt.

Er der ikke nogle andre bønder i nærheden, som måske også kunne henvende sig mht at få det fjernet ? Nogle gange giver det et vist socialt pres, hvis flere i omegnen er generet end bare “lille Lotte og hendes heste” smiley

Mvh Charlotte

• #6   24. apr Dr who - planten er røv ligeglad med at blive slået gentagende, det eneste det hjælper på at du holder den nede så den ikke går i blomst, hvilket vi også gør her men ellers har det ikke anden effekt.

Mhs til salt, så er jeg ved at være lettere “ligeglad” for hvis det hjalp de steder hvor de er, for det er pest eller kolera for om du bruger gift eller salt, men desværre kan jeg høre at salten kun genere planten og ikke får den til at dø helt.

Lettere ligeglad kan man blive, Når man de sidste par år kæmper for at holde den plante væk for døren og naboen er pisse ligeglad. Og så bruger jeg penge ud ad vinduet, tid og en dårlig fysisk på at holde noget nede/væk som egentlig ikke hjælper og det er det samme shit hvert år - så bliver man faktisk en smule træt. Jeg er ikke fortaler for at bruge gift overhovedet og har kun fået blandet gift som er målrettet rejnfan og brandbæger. har ikke engang fået omlagt jorden de sidste syv år, da jeg er den opfattelse af at heste skal ikke have ren græs kun og lader gerne ukrudt være på foldene, som hestene faktisk har glæde af.

Charlotte - jeg er desværre den eneste som er generet af naboens planter, da jeg nemlig bekæmper den og derved stopper spredningen til de bagved liggende marker. Vores jord er bakkede og derfor lægger frøene sig nemlig lige i vindretningen fra naboen og vinden blæser 9 ud af 10 gange derover fra, så vi står til måls hver gang.
    Nu har jeg været ude og kan se hvor omfattende spredningen af naboens frø har sidste/forrige år og jeg er målløs, faktisk chokeret, det er halvdelen af mine folde som er ubrugelig smiley de to tørre somre har givet brandbægerne gode betingelser desværre. hvad jeg skal stille op, ved jeg ikke helt for jeg kan ikke holde til at grave lortet op med håndkraft. Så måske er løsning at slå det, sprøjte og vende jorden de steder uden at plante græs og så blive ved med at sprøjte og vende jorden.

Måske er løsningen at manden skal have skiftet pakninger på traktoren og jeg må finde en brugt brakpudser og enten en lille plov eller en havre.

Nu ved jeg ikke om der er kommet bedre middel på markedet til at sprøjte med, måske nogen ved det?

• #7   24. apr En anden ting, er der nogen som har erfaring med at gøde kraftigt jorden de områder hvor brandbæger er eller bruge eddike på planten ? Det synes jeg også at jeg hørt noget om som husmor råd

• #8   24. apr Eddike er langt hen ad vejen ugiftigt, let nedbrydelig og jeg har set test, der beskriver eddike som værende lige så effektivt som round up, hvis korrekt blandet- men eddike bliver aldrig testet og dermed godkendt som sprøjtemiddel, da godkendelse processen er pivdyr.

Men, jeg husker ikke test på brandbæger?
    Hvis det ikke skader, så afprøv.

• #9   25. apr Eddike får planten til at visne... Men den kommer igen.

• Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 105
    #10   26. apr Miljøstyrelsen fraråder faktisk både slåning og optrækning - og at harve/pløje er heller ikke optimalt, da det jo netop giver bar jord:

Undgå at skabe bar jord/huller i vegetationsdækket ved overgræsning, rydning mv. Frøene kræver bar jord/meget lys for at kunne spire.

Optrækning frarådes. Det har tidligere været anbefalet, men det er svært at få alle rodstykker med op. De der er tilbage vil vokse op som nye planter og dermed øge antallet.

Slåning frarådes. Slåning stimulerer væksten af sideskud, og forlænger plantens levetid. Det afslåede kan give forgiftningsfare.

Vi valgte at sprøjte - meget mod principperne, og for hidtil første gang i de 18 år vi har haft ejendommen, men det ser indtil videre ud til at ha' virket.
    Det løser så bare ikke problemet med en ikke samarbejdsvillig nabo - det er vores heldigvis...

• #11   26. apr Dorte - tak for viden

Kommentér på:
Bekæmpelse af brandbæger

x