{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.080 visninger | Oprettet:

Bange på tur {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har en islænder som er blevet brugt til tur ridning, og er vandt til at gå tur osv. Meeenn... for ca 1 måned siden havde vi et uheld, hvor en hund kom bagfra og hun blev så bange og løb og bukkede mig af. Jeg trak så resten af turen hjem. Mit problem er så at nu er min islænder blevet en HELT anden hest!! Hun bliver bange for små ting, som hun aldrig har reageret på før. Og hun flygter hvis der flyver en fugl frem, og det har hun altså aldrig gjordt før uheldet. Der er gået 1 måned siden uheldet skete, og jeg synes at det er mærkeligt at hun ikke er kommet sig over det endnu, især når hun jo er tur hest.
Ved nogen hvad jeg kan gøre for at løse det?
Tak på Forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bange på tur
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   11. maj 2021 En hest tænker ikke rationelt som et menneske.

    Vi kan blive bange, også tænke tingene igennem, det kan en hest ikke. Den er fra naturens side et flugtdyr, og derfor reagere den ud fra instinkter.


    Det gælder om at tage det hele i små bider, så det bare er gode oplevelser på gode oplevelser hele tiden.


  • #2   11. maj 2021 Sidder der noget bevidst/ubevidst i dig? Hvad sker der, hvis det er en anden rytter, der rider/trækker din hest? Noget af hestens frygt kan sagtens stamme fra rytteren, også selvom man ikke er bevidst om det.

  • #3   11. maj 2021 Prøv at smid en anden rytter på det kan sagtens være dig det sidder i ikke hesten

    og her mener jeg en voksen/meget erfarn ung hvis det skal være en ung


  • #4   12. maj 2021 Som rytter kan man godt overføre sin frygt til hesten, selvom du ikke selv har lagt mærke til det, kan det godt være fra dig, hesten har sin frygt. Hvis du er afslappet og rolig, vil det smitte af på din hest. Som andre skriver, så prøv med en erfaren turrytter på din hest, måske i kan bytte hest på tur? Hvis din hest reagere med frygt stadig væk, så er det hesten den er gal med og du må i gang med at træne hesten i ikke, at blive bange for alting. Hvis den er sig selv med anden rytter, så er det nok dig, der har smittet hesten med din frygt.

  • #5   13. maj 2021 Først og fremmest, må du sørge for at det ikke er fordi du selv bliver nervøs, for frygten går direkte ned i hesten... Derefter kunne det måske være en ide, at introducere din hest til en venlig hund, når den står inde på staldgangen, så den kan se det an. Ellers vil jeg anbefale at ride tur med en flok, og måske enda en til at trække din hest smiley

Kommentér på:
Bange på tur

Annonce