{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
718 visninger | Oprettet:

racer uden papirer {{forumTopicSubject}}

jeg ville oprette min pinto vallak idag, og han har ikke nogen papirer på... han blev så afvist pga. at han skulle stå under bl. af racer istedet.....
hvor mange overholder lige det ?????
der er utroligt mange der står under en race, uden at have papirer på hesten ????
godt med regler ... bare alle skal følge dem...
hvad syntes i ????

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  racer uden papirer
  • #1   27. sep 2007 jeg synes det er total latterlig.. For en hest kan godt være ren racet uden stamtavle.. Det er der bare nogle folk som ikk har opfattet endnu.. desværre..

• #2   27. sep 2007 Så du mener at, fordi andre stjæler, så er det helt ok, at jeg også gør det???

Hvis du intet ved om afstamningen på din hest/pony, så ved du ikke om det er en pinto, det brogede gen kan ligeså vel komme fra islænder, paint eller andre racer der har brogede gener.

Pinto forbundet har heller ikke vallak kåringer for afstamnings løse vallaker, så selvom du gerne ville kåre ham, så han ''blev'' en pinto, så kan du ikke.

• #3   27. sep 2007 du må gerne sætte din hest ind under en bestemt race uden at have en stamtavle. Du skal bare vide hvem forældrene er og om de er 100% pinto

Mange går vildt meget op i det herinde. Syns d er ok ikke at have en stamtavle...

• #4   27. sep 2007 en pinto er ligsom en farve... ikke en race..
    ligesom palomino....
    så er den broget så er det dæleme en pinto...:)
    Hvem stjæler???

• #5   27. sep 2007 Hej.

Din pinto kan IKKE afvises som pinto, hvis den er broget. Pinto er en farvebetegnelse - og ikke en generel race.

http://www.heste-nettet.dk/heste/66/

Se ovenstående.

Det er så typisk herinde!

Men held og lykke.

Iøvrigt - vi har lige købt Vandlinggårads Heart Brea, som kan ses herinde under Anettes profil. Se ham lige.

Søndag henter vi vores anden fuldstammede pinto efter Play Boy - bliver skønt!

• #6   27. sep 2007 det blev han nu... to gange:)
    af en hjælpe administrator ....
    sååå deeet !!!! hi hi
    helt til grin smiley

• #7   27. sep 2007 Stald søgård *Tilbyder terrænspring på let bane* . : Det er da noget værre fis - faktum er jo at reglementet ikke bliver fulgt herinde, men at det nærmest er stikprøver og derfor går det pludselig hårdt udover enkelte.

Desuden har du ikke ret i det med farverne - se det link jeg har lagt ind.

• #8   27. sep 2007 Pinto er IKKE en farve!!!!!

Det er meget misforstået, pinto er det engelske ord for broget, men på dansk hedder farven broget.
    Pinto er et avls forbund, og så længe hesten ikke har nogen chance for at blive optaget i forbundet, eller dens forældre er ukendte, så er den ikke den race

• #9   27. sep 2007 louise
    Den skal være kåret eller have kårede foældre, for at være en pinto, dem der ikke er , de er brogede.
    anita W

• #10   27. sep 2007 hej Line...
    nu har jeg haft pintoer i mange år, og det er en FARVE betegnelse og palomino.... kan godt være at de har et forbund, men sådan er det nu, og det står højt og tydeligt uder Louise`s link

• #11   27. sep 2007
    Faktum er nu engang at man kåre broget heste ind i Pinto Avlsforbundet på trods af at de ikke har en fuld stamtavle.

• #12   27. sep 2007 Ej, jeg får da pip ! smiley
    Synes også at det er lamt sådan noget med stamtavle,
    Buller er har heller ikke stamtavle, men han er travhest ,sådan er det bare,
    og jeg ved heller ikke hvad forældrene er.
    Man kan sagtens have andre beviser på at hesten er det den der. smiley

• #13   27. sep 2007 Louise K
    Læs lige dit link igennem igen. Der står det i bund og grund betyder at hesten er broget,
    men der står også tydeligt, at det i DK er et avls forbund hvor vallakker uden kendt afstamning ikke kan kåres.

• #14   27. sep 2007 anita W : Mulligt muligt - men en pinto, som ikke har stamtavle, men istedet bliver stillet til kåring og går igennem ´- kåringen gør det jo ikke til en race ! Den er blot optaget i foreningen, som opfylder deres avlsmål.

DERFOR kan du ikke sige at en hest først blive racehest, når den har været til kåring.

LÆS LINKET !

• #15   27. sep 2007 de kårer ikke vallaker, så den har ikke muligheden for en kåring

• #16   27. sep 2007
    Stald søgård *Tilbyder terrænspring på let bane* . : Og hvorfor i alverden tror du at det er sådan?

Pinto foreningen opstod pga. de brogede heste, som havde øget interesse, og da avlsforbundet i DK først opstod i 1992 er deres regler for tagelse af heste meget løse og man kan få mange heste ind i Pinto foreningen.

• #17   27. sep 2007 nemli ja..... så ka`de lær`det smiley
    en pinto var en pinto længe før de lavede et forbund..
    om det er oldenborg... eller hvad fan.... er den broget, så er det en pinto.......

• #18   27. sep 2007
    Stald søgård *Tilbyder terrænspring på let bane* . : Det gav ikke meget mening?

Idet en kåring ALDRIG kan gøre en hest til en racehest, så vil en pinto nu en gang være en pinto indtil avlsforbundet kan tillade sig at stramme op på deres regler.

• #19   27. sep 2007 men da vallaker ikke er til nogen som helst nytte som avls dyr, optager de dem ikke.

HVis nu du kiggede lidt, ville du kunne se, at vi rent faktis avler pintoer, så jeg kender godt reglerne.
    De har nogle enkelte bedømmelser af vallaker, men det er KUN for vallaker med pinto stamtavle

• #20   27. sep 2007 det er stadigvæk kun en farvebetegnelse..

• #21   27. sep 2007 årh detaljer..

Stald søgård *Tilbyder terrænspring på let bane* .
    er det bare fordi du ikke får ret du skriver sådan noget?
    læs nu det link og forhold dig til hvad der i virkeligheden står.
    en pinto er en broget hest, og det vil jeg sku også sige...
    at de så har et forbund de skider jeg da hul i... en broget hest som lever op til målene for pintoforeningen det er sku en pinto...

og hold nu op med alt det der dit og dat som egentlig ikke står nogen steder.
    selvfølgelig skal man ikke snyde, men hvis man har en broget hest og sætter den ind under pinto så er der vel intet galt i det... man lyver jo ikke.

• #22   27. sep 2007 nu håber jeg ikke at nogen bliver stødt over mit indlæg, men jeg har skrevet min mening...
    en broget hest er en pinto... slut...

• #23   27. sep 2007 Gitte - det er altid et rod, når man snakker racer og ikke-racer herinde. Rex, min pinto er efter Hjalman af Korup, som er stillet til kåring i pintoforeningen, men da kåringskarakterne kan jeg ikke få rigtige papir på ham.

Derfor vil han være pinto alligevel.

Men sådan ser langtfra alle det. Jeg kan godt se problemet i at sige alle brogede heste er pintoer (ved fx ponyer såsom islændere (ren provokation) som også kan være broget).

Problematikken er man obs på, men da det er et nyt avlsforbund bliver de nødt til at tage nye heste ind, da det ellers vil ende med indavl, når det er så ny en interesse.

• #24   27. sep 2007 tak team KA
    det var også det jeg tænkte....
    en pinto er jo tit en blandig af racer... der så bare er blevet broget smiley

• #25   27. sep 2007 Stald søgård *Tilbyder terrænspring på let bane* . : Du avler ikke pintoer, men brogede heste ifølge dig selv. Din hingst er ikke kåret og kan derfor ikke avle pintoføl - kun broget føl. Det er jo dine egne ord.

• #26   27. sep 2007 en hest kan sq sagtens være ren uden papir.. og er enig med camilla H det kan fandme ikke passe man ikke kan forstå det.. men det her emne har været oppe mange gange

• #27   27. sep 2007 Man kan jo blive ved ..

Faktum er at reglerne ikke er helt faste.

Og hvis man avler med en pinto med stamtavle som Søgård mener, så vil hingsten ikke avle pinto, men brogede heste.

• #28   27. sep 2007 nu må i stoppe, en broget pony eller hest, er ikke en pinto, den er broget, og hvad så??? den kan jo være lige så god som en pinto? jeg fatter jer ikke?
    en pinto, er kåret i foreningen, eller er efter kårede forældre, hvor svært kan det være???
    hvis jeg tager fejl, vil jeg gerne at seriøse pinto avlere retter mig.

anita W

• #29   27. sep 2007 kære kære kære gfd D

nu prøver jeg igen at forklare dig reglerne... som jeg har prøvet før ...

En pinto er på HG en racebetegnelse.
    En pinto kan derfor kkun stå som pinto, hvis den har stamtavle. Dvs forældre, der er registrede/kårede i avsforbundet.
    En pinto kan derfor også være ensfarvet, bare den har stamtavle.

din hest er pinto FARVET, men har den ikke stamtavle, eller er kåret som en, kan den IKKE stå under racebetegnelsen Pinto her på HG. Da er det en briget blandingshest.

• #30   27. sep 2007 En hest kan sagtens være ren uden papirer, men hvordan nogen vil kunne "bevise" det, ved jeg ikke smiley Og det skal du kunne for at have den som renracet herinde.

Men farveforbund tror jeg relgerne er noget anderledes. (og DV) Jeg stemmer sådan,når jeg skal afvise eller godkende, at skal jeg acceptere de er under forbundets navn, skal de være optagede i forbundet smiley

Jeg ved det er sådan med palomino, at de bliver optaget i forbundet, også selvom de ikke stilles til kåring. jeg har i hvert fald en vallak i palominoforbundet, og den har ALDRIG været til kåring

• #31   27. sep 2007 tak skal du ha `marie louise....
    så har HG bare lavet deres egne regler om hvad en pinto er......
    fik så at vide fra en af dine kollegaer at når jeg viste at begge forældre var pintoer, så måtte jeg godt oprette som pinto......men glem det de fleste pintoer er jo blandede brogede heste smiley

• #32   27. sep 2007 Marie-Louise .
    Hjælpe-Administrator
    : Med al respekt - burde I så ikke rette det? Nu er det vel ikke til diskussion at der sidder flere og lidt klogere folk, som researcher på heste-nettet.dk, som der ovenover er linket til?

Der kan jo ikke være uenighed fra den ene side til den anden om hvorvidt en race og hvad det indebærer.

• #33   27. sep 2007 men vil du så sige min ikke er ren for ham har jeg ikke papir på?? dett hænger jo ikke sammen at hendes pinto ikke kan komme ind.. fordi hun ikke har stamtavle på. mens min sagtens kunne... det Hænger jo ikke sammen

• #34   27. sep 2007 ja jeg fik også og vide at en hest godt kan være ren uden papir a en a de andre fra admin

• #35   27. sep 2007 jeg ved godt, at mange kalder en broget hest for en pinto...
    men når vi er her på HGs racekategorier, så handler det om avlsforbundende, indenfor de nævnte varianter.
    Ikke alle brogede heste er derfor pintoer her på HG

• #36   27. sep 2007 jo jo.. det er bare fordi at de ikke så det...
    så pas du på du har ikke en pinto, kun en broget hest...
    det er da lidt sødt..
    skal vi ikke oprette et "broget hest" forbund ? he he

• #37   27. sep 2007 jeg snakker ikke om andre racer smiley

KUN de nævnte... palomino, pinto, dv og dsp

indenfor netop de forbund kræves der en stamtavle og/eller registrering smiley

• #38   27. sep 2007 ja hehe nu er min jo en tinker men der er kommet mange PINTO'er ind UDEN papir

• #39   27. sep 2007 det er jo ikke et lukket forbund, da de optager heste der kun er brogede, og ikke pintoer....
    det er en skrue uden ende det her smiley

• #40   27. sep 2007 Marie-Louise .
    Hjælpe-Administrator : Men nu er det sådan at reglerne er noget usikre og at pinto I BUND OG GRUND (Citat heste-netett.dk) er en farvebetegnelse.

En hest kan ikke kåres til at blive race. Muligvis til at blive optaget i foreningen, men ikke som race, som mange ønsker at de skal opfattes som.

Godnat folkens smiley

• #41   27. sep 2007 *Louise Matrix og billy 4 ever* H

jamen det er ikke tilladt, og vi er løbende igang med at sende folk beskeder.

• #42   27. sep 2007 hvorfor er det egentligt så vigtigt, at den er ren racet?????

Anita W

• #43   27. sep 2007 ja det her bliver vi aldrig nogensinde ikke enig om

• #44   27. sep 2007 Louise K

du har helt ret...

ja, en pinto er en farvebetegnelse, og ja, en hest kan blive ptaget i foreningen... Og nej, det er ikke en race som mange ønsker at opfatte det som.

Men her på heste-galleri er det nu I bUND OG GRUND sådan, at racekategorien PINTO er beregnet til dem der er blevet optaget i de navnte avlsforbund.

Derfor kan brogede heste uden papirer og uden denne optagelse i avlsforbundet IKKE placeres i kategorien PINTO.

• #45   27. sep 2007 det er heller ikke vigtigt at den er renracet. Men for at kunne stå i kategorien PINTO, så skal den være med papirer eller registret som en...
    en blandingshest kan jo sagtens reg som en pinto, bare den er broget.
    Men ikke alle brogede heste er pinto når vi snakker avlsforbund

• #46   27. sep 2007

det handler bare om at i BUND og GRUND, så er en broget hest en pinto... pga. sin farve, og så er det lidt tumpet at den ikke må oprettes som en... dem der hænger sig i om der er papirer på, er dem der siger noget andet smiley

• #47   27. sep 2007 jamen vi er jo enige smiley

jeg kalder også personligt alle brogede heste for pintoer...
    men reglerne her på HG er nu således, at den skal være kåret/reg som en pinto for at kunne stå under racekategorien.

den ligger jo på linje med andre racer som Frederiksborg, islænder osv...

det er jo racer, og ikke farver... hvis alle heste skulle kunne kategoriseres efter deres farve, skulle der jo være farvekategorier og ikke racekategorier.

• #48   27. sep 2007 enig...
    men ikke i at det ikke er farver..... det er det eneste en pinto det er.... smiley det er en farve
    jeg har en welsh med papirer, men pga. hans farve er han også palomino

• #49   28. sep 2007 så han er vel en blanding af racer så smiley

• #51   28. sep 2007 hvis du kender afstamningen så skal den ikke under blanding af racer

• #52   28. sep 2007 Marie-Louise .
    Hjælpe-Administrator : Det er jo noget fis at sige vi skal lave farvekategorier. Det er faktum at reglerne i Pinto-foreningen ændres temmelig ofte og det er pga. for få heste endnu.

Pointen er bar at brogede heste kan optages i Pinto-foreningen,og derfor bliver den pludselig til racen Pinto - og det giver ingen mening.

Det er meget vel muligt at det er sådan på HG, men er det så ikke stof til eftertanke? Måske det skulle ændres, så reglerne faktisk er ens.

• #53   28. sep 2007 Louise K : Hvorfor skal alle brogede heste oprettes under kategorien "Pinto". ?
    Så kan alle jo egentlig også bare oprette deres brune ponyer under DSP?!
    Hvorfor ikke bare få noget orden i det?
    En pinto er en hest som er registreret hos DPF.
    Hvorfor er det så svært at acceptere?

• #54   28. sep 2007 heste/ponyer sælges! C
    Ja,det vil jeg mene

• #55   28. sep 2007 heste/ponyer sælges! C
    Kan du bevise den er renracet, eller er den optaget i et forbund.
    Ellers er det blanding af racer.

• #56   28. sep 2007 Florentine på min profil blev også afvist først da jeg satte hende under trakhener.. Der er kun en i alle hendes papirer vi IKKE ved om er trakhener, ellers er der fuld stamtavle, men nogle nævenyttige tøser afviste hende.. jeg prøvede bare igen og nu er hun inde.. hun er efter salamon som er retmeget trakhener smiley

• #57   28. sep 2007 Kine . : Du hører jo ikke efter. DSP er heller ikke en race, så de optager alle mulige ponyer.

Jeg ville da ønske det var stramme retningslinjer, og det skal der også nok komme, men det er der altså nu engang ikke.

Når du har to pintoer med stamtavle, der får et afkom uden stamtavle pga. du måske har brugt en pirathingst.

• #58   28. sep 2007 Hov, det var ikke hele mit indlæg.

.. så får du absolut intet pinto ud af den. Det er bare en blanding. Ifølge dig selv.

Pointen er bare at du ikke kan kåre en hest til at være en race, men at du kan kåre den i avlsforbund. Det bliver den ikke mere race af.

I "racebesrivelsen" er pinto egentlig en farvebetegnelse, og det var i sin tid også eneste adgangskrav for at blive optaget i avlsforbundet og det der kendetegnede pintoen.

• #59   28. sep 2007 Ja, pinto var i sin tid en farvebetegnelse. Det er det ikke mere. En pinto er en hest som er registreret i DPF.
    Hvis jeg valgte at bruge en pirat hingst er det en blanding. For jeg ville ikke kunne få registreret den som pinto. Men jeg ville nu aldrig i mit liv bruge en pirat hingst, men det er en anden side af sagen.
    Jeg synes det er fint man rydder op, og siger at kun registrerede skal under kategorien pinto.
    Folk har en broget blanding indtil de enten kåre eller registrerere den i DPF hvorefter den bliver pinto.

• #60   28. sep 2007 - Desuden kan du også få kåret en ensfarvet hvis den har forældre som er kåret i DPF.
    Så igen, det VAR en farvebetegnelse. Nu er det et avlsforbund. Og det har det været i en del år efterhånden.

• #61   28. sep 2007 Kine . : Nu har jeg selv flere pintoer, deriblandt en fuldstammet ensfarvet, så de ting ved jeg godt. Det tror jeg nu de fleste ved.

Jeg har et hoppeføl, som ikke har stamtavle, men hun er nu i mine øjne pinto alligevel. Hun ville kunne stilles op til rideprøve og den vej igennem få stemplet pinto ligesom dv. Men det kan ensfarvede heste uden stamtavleoplysninger ikke.

Altså er kravet for pintoen stadig i bund og grund : farven.

Så synes jeg vi skal fjerne Pinto som race, og indføre race og avlsforbund separat.

• #64   28. sep 2007 Ja, du har ret.
    Pinto er ikke en race, ligesom Paint er.
    Pinto er i bund og grund en farve, men for at oprette herinde skal den være registreret hos DPF.
    Jeg forstår ikke hvorfor folk bliver så sure over at have deres brogede pony under blandinger. Mine brogede kom også under blandinger hvis de ikke var registrerede men det er de, og har ret til at stå som pinto.

• #65   28. sep 2007 Kine . : Ja, den diskussion har vi så været igennem. MEN så er det måske HG, der burde rette i deres retningslinjer for netop den her slags betegnelser.

Vi har to fuldstammet pintoer, og en efter Hjalman af Korup og så en hoppe, som muligvis bliver stillet til kåring, så vi kan få hende ind i DPF. Men det er jo kun et spørgsmål om at forøge hestens værdi.

Jeg er ikke sur, men synes det er lidt mærkeligt at HG ikke følger retningslinjerne for den slags betegnelser.

• #66   28. sep 2007 De kunne jo evt. lave en pinto kategori for dem som er registrede og for dem som ikke er.
    Pinto og Pintoblandinger f.eks.

• #67   28. sep 2007 Nej, så er vi ko lige vidt.

Pinto'er, der er optaget i DPF og pintoer.

• #68   28. sep 2007 da jeg oprettetede mine ponyer der var der også nogle der har ondt et hvis sted jeg fik den besked at de hørte under blanding af racer når der ikke var stamtavle på dem og da kontaktede jeg en ha og den ha sagde at hvis jeg kendte dens afstamning så skulle den ikke under b¨landing af racer

• #69   28. sep 2007 Men med samme mening bag det.

• #70   28. sep 2007 Nu har jeg ikk læst alle indlæggene da der var mange - Men min blev osse afvist som pinto selvom hun er broget fordi hun endnu ikk er kåret. Jeg blev faktisk ret gal da det i mine øjne er en farve/avlsforbund og IKKE en ren race.

Vill ige sige man godt kan være sikker på sin hest i nogle tilfælde er ren racet UDEN papirer, da jeg kunne vælge papirene med på min den røde for en mer pris på 2000 kr- jeg kunne ha valgt bare at se dem og ikk købe dem med.

• #71   28. sep 2007 Hej
    Er har haft en lille broget pony på ca. 95 cm, er den pinto?
    Jeg har en lille pony på omkring 112 cm, hun er broget, kåret i DSP F1 på grund af manglene tavle, dog ved jeg hvem forældrene er, er hun en pinto??

Tina, man skal ikke give ekstra for papier, de skal følge hesten, ellers er det svindel.

Anita W

• #72   28. sep 2007 Anita W; Hvis du læser beskrivelsen af en pinto, ja - så er det en pinto. De findes i alle størrelser.

Om den kan blive optaget i avlsforeningen for pinto'er, det skal jeg så ikke svare dig på.

• #73   28. sep 2007 § 2
    Afstamningskrav
    Åben stambog med typeavl og farveavl (med forregister, de fleste racer bruges til indkrydsning.
    Afstamningskrav til kåring i hovedafsnit, åben stambog med mulighed for forædling.

Pinto hopper skal have en, af bestyrelsen godkendt registreringsattest eller afstamningsoplysning.

Racer godkendt til indkrydsning hos hopper der stilles til kåring:

Anerkendte racer under Landscentret / Hest.

Dansk fødte efter udenlandsk EU-Hingste kårede i et officielt anerkendt forbund.

Udenlandsk fødte i et officielt anerkendt forbund.

DPF regler for placering i stambog følges.

Dog må der ikke i afstamningen være følgende racer indkrydset :

Knapstrupper, Appaloosa, Pintloosa, Shire, Jyde, Belgier, Islands heste, Irish Cob, Tinker, Traver, Curly Coated, Haflinger, Fjordheste, Frieser, Svensk skovhest, Draft Horses, Hackney.

Hopper kåret i 2000 og før opnår en PIP kåring i afstamningen hvor det er muligt.

Pinto hopper med ukendt afstamning kan optages i bilag til hovedafsnittet, jf. § 4a.

Anita W

• #74   28. sep 2007 Tror bare helt jeg lader være med at skrive andet end at jeg er enig med Kine smiley

Synes da godt nok du er irriterende at høre på i samtlige debatter Louise K smiley

• #75   28. sep 2007 Pauline A
    Det gode ved debatter, er jo at man kan sige det man
    mener, og syntes man ikke om det, så er det bare ærgeligt smiley så din mening om debatten kan du skrive, din personlige mening om dem der skriver, syntes jeg at man skal holde for sig selv.....
    mvh gfd...

• #76   28. sep 2007 gfd D - Jep, men kunsten er at indrømme når man har taget fejl smiley Og nu er faktum at i DK er pinto et avlsforbund, hvor broget er farven. Derfor har alle ikke ret til at kalde deres heste for pintoer smiley

Nå, men jeg tror bare jeg vil sætter Cæsar ind under new forest.. Og synes da helt klart at Helle ligner en... frederiksborg x)

I bund og grund handler det jo om respekt for de seriøse avlere. Tænk at du brugte år på at avle den perfekte sportshest, og fik den kåret. Du ser derefter en masse som tilbyder bedækning med deres hingst uden papirer! Man må et eller andet sted føle sig godt og grundigt snydt og bedraget!

• #77   28. sep 2007 Pauline...
    du kan ikke rigtig se pointen i det her kan jeg høre smiley
    en frederiksborg er en race......
    en pinto er en farvebetegnelse.... med et forbund.
    hvorfor tror du at det er så vigtigt at lave et forbund ????
    PENGE $$$$... men de mangler heste, og derfor så er det stadigvæk ikke et lukket forbund....
    og UANSET så er en pinto en broget hest/pony...
    hvorfor ???? pga. af dens farve.... og ikke andet...
    kan en oldenborghest ikke være broget ? eller en DV ?
    jo det kan de godt, og så kan de godt være registreret i både DV og pinto foreningen.... og det er ikke fordi at en renracet hest kan være to racer vel ??? nej, det er fordi at farven gør så den er en pinto...... simple and easy !!

• #78   28. sep 2007 gfd D - Jeg kan godt se pointen, det er nærmere omvendt smiley En pinto er ikke en farvebetegnelse, og jeg er virkelig ked af at verden ikke indretter sig efter dine meninger smiley

• #79   28. sep 2007 Pauline A : Synes du skal læse hele indlægget. Pointen (som jeg snart har hevet frem 15 gange) er at den brogede hest var pinto før der var noget der hed Avlsforbund for Pintoer.

At du så tydeligvis ikke ved forskellen på Pinto'en og en faktisk race som New Forrest, det siger så noget om den manglende viden, du står inde for.

At jeg virker irriterende på dig, vil jeg opfatte som at jeg rent faktisk kan argumentere for den holdning og opfattelse jeg har. Det må være en kompliment - tak, Pauline .-)

• #80   28. sep 2007 Det skal du nu ikke være smiley
    jeg har sort på hvidt fra mange steder af.. bla heste-nettet. dk at pinto - palomino osv det er farvebetegnelser..... men det lær du nok engang smiley

• #81   28. sep 2007 Louise K - Jeg mener absolut ikke at du kan argumentere, og netop derfor virker du irriterende på mig smiley Jeg elsker en god debat med god argumention. Og den synes jeg du mangler smiley Og jo, jeg kan godt kende forskel på racen og avlsforbundet. Det var netop for at komme med et eksempel. At du så læser det forkert kan umuligt være mit problem smiley

• #82   28. sep 2007 dit eksembel svarede lidt til at man ringer efter en hovsmed, når ens hest har tarmslyng....
    to vidt forskellige ting smiley

• #83   28. sep 2007 Så udtryk dig så vi dannede mennesker kan forstå dig.

Om igen - forklar hvordan jeg ellers skal opfatte dit eksempel? Du sammenligner en race og et avlsforbund - øhm, den har jeg lidt svært ved at forstå sammenhængen i.

Nu får du dig en debat, som egentlig længe er afsluttet - så må vi se hvorvidt det strækker sig. Men tal pænt - gider ikke bruge tid på børn, som ikke respekterer andres meninger.

• #84   28. sep 2007 så vidt jeg kan se, har dem der har oprettet pinto foreningen, haft lyst til at bruge de brogede, og få det bedste frem i dem, det har de nu brugt tid på, og er begyndt at sortere lidt, så kun de bedste i deres øjne bliver kåret, og det er ikke alle der bliver det, inden pinto blev opfundet, hed de brogede, og de fleste var blandinger, på nær de specielle racer.
    En broget hest, er ikke naturligt en pinto, men en broget, og det er der vel ikke noget galt i??
    Anita W

• #85   28. sep 2007 Gitte - nogen gange tror jeg vi har for meget tålmodighed.

Vi starter jo egentlig debatten forfra fordi Pauline ikke har læst det hele.

Lidt molbo-arbejde ..

• #86   28. sep 2007 Anita...
    Pintoer kom til landet fra (som så meget andet) USA, og de har nu altid heddet pintoer...... og når man skulle forklare hvad en pinto var, så svarede man at det var en broget hest/pony..... en ko er broget, og en hest er pinto....... men det er klart at pintoforeningen ikke kunne tjene nogen penge, hvis man ikke begyndte med at stambogsfører..... men uanset så er en pinto en pinto....
    og det kan et forbund nu ikke lave om på.... men de ville gerne smiley

• #87   28. sep 2007 he he, tror du selv du det???

Anita W

• #88   28. sep 2007 TRO, det har jeg altid lært at man kun gør i kirken smiley
    jeg skrev min mening, og den er ikke helt ved siden af....

• #89   28. sep 2007 En islænder kan være broget, men ikke pinto som vi forstår det idag.

Fordi nogen har bestmt sig for at lave et avlsforbund gør ikke nogen pintoer mere pinto end før. Eller dvs.. sådan vil det blive, når folk engang har glemt hvordan og hvorledes.

Som jeg tidligere har sagt, så findes pintoer i alle størrelser og aftegninger. Det er det der kendetegner dem. nu er der lavet et avlsforbund for at gøre pintoerne endnu bedre og for at tjene penge. Faktum.

Anita W : Vi har en del pintoer, med og uden stamtavle. vores hoppeføl, gudesmukt uden papirer er pinto. Hun vil også kåres da hun opfylder kravene (medmindre de ændres inden). Det bliver hun ikke mere pinto af.

Pintoen er bare ikke blevet en rigtig race. Det bliver den. og så bliver der brogede heste, som er blandinger. Men indtil har vi brug for nyt blod i stamtavlerne - som også er pintoer.

Nå, godnat for i aften

• #90   28. sep 2007 gtd, hellere side i kirken og tænke på kroen, end at side på kroen og tænke på kirken, lidt humor, hvis man forstår
    Anita W

• #91   28. sep 2007 Anita W . Det er ikke at tro. Det er at vide. Fakta.

Som du kan læse her : http://www.heste-nettet.dk/heste/66/

Siger du det er løgn og latin?

• #92   28. sep 2007 hmm, alle andre en islænderer der er brogede, er så pintoer i dine øjne, læs lige retningsligningrne jeg har skrevet lidt længere oppe.

måske har jeg misforstået dig??
    Anita W

• #93   29. sep 2007 Anita W; Nej, det jeg nævnte var et eksempel - den glippede du så lige.

Pintoer er de brogede heste. I 92 begyndte man i DK med et specifikt avlsforbund for pintoerne. Man stillede krav for hvilke heste, der kunne optages. Kravene er blevet strammere, men forbundet er stadig ikke lukket netop fordi de ikke har nok heste til at lukke for optagelserne.

Faktum er nu bare at pintoer var de brogede heste. Ligesom der står i det link, jeg har sendt 3 gange. Idag siger nogle - ligesom dig - at en pinto kun e pinto, hvis den har papir eller er reg. i forbundet. Det er ikke helt rigtigt. Overhovedet. Det eneste, som kendetegnede pintoerne dengang var farven. Det var dengang kravet for at være pinto.

På den måde startede avlsforbundet og man har derefter skærpet reglerne. Det er noget et avlsforbund har gjort, men fordi der sidder mennesker og tjener penge på at sætte regler, så vil fakta stadig være at en pinto er en broget hest, når den ikke har papirer (idet de ensfarvede også er reg. år de har papirer).

Pinto er ikke en race. Det har altid været en farvebetegnelse. Nu er der kommet et avlsforbund for pintoerne. De har krav og avlsmål - derfor skærper de på hvilke pintoer de vil have ind.

Nå - nu gider jeg ikke den her diskussion mere. Den starter forfra og forfra og forfra ....

Mvh Louise

• #94   29. sep 2007 Anita W
    humor er der altid plads til smiley
    og det er vi helt enige om.......
    det andet det bliver vi nok ikke helt enige om, men så havde denne dabat jo også været enormt kedelig ikk smiley
    tak for denne gang, det kan være at vi bliver uenige en anden god gang smiley
    mvh gfd

• #95   29. sep 2007 Heey smiley

Nu vil jeg lige sige noget...

En pinto er en race og IKKE en farve.

En pinto VAR engang en frave, men idag/nutid, er det en race betegnelse, hvor man kårer efter farve, kropsbygning og gangarter..

Hvis man tager efter som I siger, så vil min gamle pony være en pinto da hun broget, hvilket hun ikke var fordi der ikke var parpirer på hende og hun IKKE var kåret.. Så hun var ikke en pinto, men kun en smuk BROGET pony.......

Hilsen Natacsha

Kommentér på:
racer uden papirer

Annonce