{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.903 visninger | Oprettet:

Kan en hest få pomfritter? {{forumTopicSubject}}

Jeg var til stævne i dag, og kom lige til at give min pony 1 lille pomfrit. Kom bare lige i tvivl om de egentlig kan tåle det? Nu tænker jeg dog ikke at der sker noget ved 1 lille bitte en, men gad godt at vide det.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan en hest få pomfritter?
  • #1   11. sep 2021 Generelt så hold dig til at fodre den med hestefoder og godbider lavet til heste. Jeg tror nok, at det går med en enkelt friturestegt kartoffel, men jeg ville bestemt ikke gentage det smiley

  • #2   11. sep 2021 Enig med hippie, det er næppe en enkelt pommes den bliver syg af, men mere gentagelser.
    Så hold dig til det som er lavet til heste, æbler og gulerødder smiley


  • #3   12. sep 2021 Bliver den syg af en pomfrit?
    Næppe.

    Men, listen af ting en hest ikke kan tåle, og bliver syg af at æde, er meget, meget lang.
    Så, giv kun ting der er beregnet til hestefoder - medmindre du ved hvad du gør.
    Og lad være med at fodre andres dyr.

    ...
    Eksempel.
    At plukke græs og stikke det ind over hegnet er da ok, ikk??
    Tja. Ved min indkørsel er der en del smørblomst. Smørblomstsaft på hestemuler giver soleksem. Smører du min hests mule med faktor 30 resten af året? Nej? Lad nu bare være...


  • #4   13. sep 2021 Heste kan ikke tåle salten Så det er en dårlig ide. Men selve kartoffel planten kan de godt tåle

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #5   14. sep 2021 @Ishesten: Heste tåler da fint salt - de skal faktisk ha' det..

    Til gengæld er kartoffel planten giftig - selve kartoflen kan også være det, hvis den har fået lys og er blevet grøn, men som andre har skrevet, så er en enkelt pomfrit nok uanset under bagatelgrænsen. smiley


  • #6   14. sep 2021 Ja de tåler salt men ikke det vi mennesker spiser, pga der tilføjet noget til det salt vi mennesker spiser.

    Heste kan godt tåle selve kartoffel planten den må bare ikke være grøn, være for gammel eller have jord på sig. Det en dårlig ting at foder med da det kan sætte sig i hestens luftveje


  • #7   14. sep 2021 Min pony fik altid et lille stykke småkage, hvis jeg én sjælden gang stod og spiste en. Men det er selvfølgelig ikke noget man skal give på daglig basis! Din hest dør ikke af ÉN pomfrit smiley

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #9   14. sep 2021 @Ishesten: NaCl er NaCl - uanset om det er til mennesker eller heste... smiley

    Der er tilføjes jod til i hvert fald danskproduceret køkkensalt - at det skulle udgør et problem for heste har jeg ikke kendskab til, tvært imod har jeg netop set anbefalet at give alm. køkkensalt, da heste jo også har behov for jod.

    Kartoffel planten er altid giftig - frugten=kartoffel-knolden bliver det hvis den får lys og danner solanin.

    EDIT: Nå, kan se at @Lisette S var hurtigere end mig... smiley


  • #10   14. sep 2021 Prøv at se mit sidste svarB) og spise salt til mennesker kan heste som skrevet ikke tåle. Der er nemlig tilføjet jod og i mængder der ikke er sunde. Har det fra erfaren dyrlæge. God dag til jer

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #11   15. sep 2021 @Ishesten - det er netop dit sidste svar jeg kommenterer på... smiley

    Et hurtigt regnestykke: Heste har behov for en jod i en mængde, der svarer til 0,1 mg pr. kg tørstof daglig fodermængde - lad os for nemheds skyld regne med en hest, der får 10 kg. incl. grovfoder og har behov for 1 mg jod dagligt.

    I køkkensalt er der tilsat 13 mikrogram jod pr. g, dvs. at 80 g køkkensaltsalt indeholder en mængde jod svarende til hestens dagsbehov.

    Naturligvis får den allerede jod i sit almindelige foder (må man da håbe... smiley ), men den skal godt nok stadig spise mange pomfritter, for at det ekstra jod-indtag begynder at blive problematisk... smiley


  • Johnny N
    Johnny N Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 2 Svar: 1
  • #13   16. sep 2021 Selvom den liste ikke nævner alt, så er den faktisk rigtig god! -Tak for det, Johnny smiley

  • #14   16. sep 2021 Skriver blot det ikke er en god ide at give pomfritter. Da ikke at den dør af den ene.

  • #15   16. sep 2021 Selvfølgelig må den det. Mig og min pony har tit gået i drive in og fået fritter, cola og burger ?? endda også pizza.. før i tiden fik heste ikke kun hestefoder, siger ikke den kan få det hver dag men engang i mellem sker der sgu ikke en skid ????

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #16   16. sep 2021 @Ishesten: Njaeee....du skriver jo faktisk også, at heste ikke kan tåle salt, men at de kan tåle kartoffelplanter...
    Salt - og for den sags skyld også en pomfrit i ny og næ smiley - tåler de fint, hvorimod kartoffelplanter faktuelt er giftige.


Kommentér på:
Kan en hest få pomfritter?

Annonce