{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.368 visninger | Oprettet:

AMT
AMT
Tilmeldt:
20. maj 2007
Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714

Kan en hest snyde?? {{forumTopicSubject}}

Er der nogen som kan uddybe hvad en hests hjerne er i stand til/ikke i stand til?

Altså kan en hest egentligt drille, snyde, lave ballade? Eller hvad er en hest egentligt i stand til.
f.eks. Vi beder hesten springe over et spring - hesten løber så uden om. Nogle vil sige at den snyder/driller rytteren, andre vil argumentere med at det er signal forvirring mellem hest og rytter.

Når man læser her inde, og hesten hjerne bliver diskuteret, så starter de fleste svar med "jeg syntes", "jeg tror", "i følge mig".. Så håber lidt at nogen kan fremlægge en uddybende forklaring. smiley

på forhånd tak.!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan en hest snyde??
  • #2   30. jun 2018 Hesten mangler jo frontal lappen, så evnen til at planlægge har den ikke. Men den lærer jo hurtigt, og deres motivation for diverse er stor.
    Feks så har Tindur "snydt" mig med galoppen på venstre volte.
    I realiteten har han ikke snydt, men han lærte ekstremt hurtigt, at når han galoperede på en dårlig måde (langsomt tempo, ikke bagparten med) så blev han ikke presset da jeg troede han havde svært på den volte pga at han galoperede godt på den højre volte. Så jeg gav ham ikke nok press på venstre til at han gad at galopere.
    Altså indlært adfærd.. Jeg troede han havde det svært, men han "snød" da jeg ikke presset ham nok på den volte efter hans sygdomsforløb. smiley

    Så nej, de har ikke hjerne til at snyde/planlægge, men de er ikke dummere end at de ved at udnytte deres motivation til at slippe for at arbejde/press smiley

    Mvh TT


  • #3   30. jun 2018 For at en hest bevidst kan snyde en rytter, kræver det nogle ret veludviklet frontal lapper, og der har hestens ikke, så nej hesten kan på den måde ikke snyde.

    Men den kan have et ønske om IKKE at springe, det kan være den ikke gider. Også henter den fra sin enorme samling af adfærdshandlemetoder fra tidligere situationer, at en måde at undgå at springe på, er at løbe uden om.

    Dette motiv har ikke til hensigt at genere rytteren, hestens eneste motiv er at den ikke gider at springe. Rytterens følelser i denne ligning er ikke væsentlig.

    Nogle heste springer alligevel selvom de ikke gider, det kan være de har fået koblingen løbe-uden-om=smerte, så er hesten motivation til at springe, at indgå smerte, ikke at glæde rytteren.

    En hest kan ikke overveje om dem ene handlemetode er bedre end den anden. Den vælger den som virkede sidst, også er det rytterens opgave, at sørge for at det som virkede sidst, også er den adfærd som rytteren ønsker.

    Vi ryttere kan ubevidst lære hesten, en adfærd vi ikke ønsker, så når vi føler at hesten snyder os, ja vi kan godt have den følelse, selvom det ikke er hvad der sker i hestens hjerne, så er det ofte fordi vi enten ikke har lært hesten, hvad den skal, eller vi har lært den noget forkert.


  • #4   30. jun 2018 Jeg ved ikke; men en lille historie fra det virkelige liv.

    Min gamle dreng (hest) fik jeg købt hjem, velvidende at han havde gigt i begge forben - jeg prøvede alverdens ting der skulle virke - og det gjorde det så vidt også - ind til en vinter - hvor det var helt galt.

    Jeg kom på marken og han kom løbende hen til mig- haltfri og glad - jeg sadlede op og red en tur i skoven (han var ikke plaget af smerter) vi hyggede 1 times tid i skoven og red hjem - jeg fodrede ham og min anden pony og kørte hjem (intet at se eller mærke på ham) men da jeg havde glemt noget på marken - kørte jeg tilbage - og så stille på min hest der haltede HELT VILDT- men da han så mig - rejste han hovedet og løb "ubesværet" ned til mig - vrinskende og glad - hmm tænkte jeg - han haltede jo lige før - og nu intet???

    Nå jeg hentede det jeg skulle - begyndte at køre - da jeg så tænkte igen - jeg stoppede bilen - gik meget stille ned mod folden - og kiggede på min hest - halte - løb haltende rundt med min pony - og tydeligt at han havde ondt.

    Jeg drøftede så min oplevelse med dyrlægen - hvor vi blev enige om at hans tid var slut nu.

    Så snyde - det ved jeg ikke - men min gamle dreng nægtede at vise mig han havde ondt til den dag jeg kom med dyrlægen - ja det var jeg ikke et sekund i tvivl - han var stok halt og vidste godt at nu var det pågensyn.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #5   30. jun 2018 Dorte: Tak for dit svar! Det var rigtig interessant, og velformuleret smiley

    Team Tindur: Men hesten galopperer vel bare langsommere, fordi at du ikke giver den det korrekte signal? Altså rytter fejl? For vis hesten faktisk gør so du beskriver, for at slippe, så begynder den jo netop at planlægge, og reflektere.?


  • #6   30. jun 2018 En hest vil altid gøre hvad der er nemmest for den, sat lidt på spidsen, så man kan godt komme til at indlære det, der ser ud som snyd/overvejet undragelse af arbejde.

    Det handler vel dog blot om at hesten belønnes/ikke straffes for handlingen.

    Feks vil nogle heste beslutte at midt under turen er det nemmeste at smutte hjem, sidder der så en rytter, der ikke formår at forhindre dette, kan hesten hurtigt lærer at ja, vend om og løb, så kommer jeg hjem.

    Eller feks hesten hopper, rytteren ryger af og kommer ikke op igen, vil i de fleste tilfælde også opfattes som slip for pres=belønning.

    Det har intet at gøre med det bevidste snyd vi kan planlægge, og slet ikke med ind vilje eller stædighed. Blot at heste er motiverede af hvad der er lettest at gøre uden for meget konflikt, det er også derfor vi kan træne dem som vi gør.

    I TT’s tilfælde snyder Tindur heller ikke planlagt, men han har oplevet at presset slippes på den ene volte, ved at gå med en bestemt bevægelse, sikkert noget der opstod tilfældigt, men fordi TT reagerer med at tro han har svært ved det, ja så indlæres at “jeg får det nemmere af at gøre det”. Tindur står ikke i stalden og tænker “sidst jeg red så gjorde jeg sådan og slap for galop, det gør jeg igen idag” Han har blot fået belønningen på samme måde som hvis der havde været tale om at få frem på signal.

    At heste så indlærer i forskelligt tempo og nogle er mere “ide-rige” end andre er en anden sag, men sådan er det jo også i menneskeverdenen, at der er forskel på individer. Og selv hos heste så er der nogle der afprøver merer og dermed vil se ud somom de tænker mere/planlægger mere end andre, det er dog ikke planlægning som sådan, mere et udtryk for at hesten har lært at man kan opnå ting, ved at afprøve det.

    Det er hvertfald sådan jeg har forstået den teori jeg har læst, det kan sagtens være det ikke er 100% korrekt, men jeg har ikke lige kildehenvisninger til de studier jeg har set smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   30. jun 2018 Karen: Så, ud fra hvordan du har forstået det du har læst, så kan en hest tænke "Nu gider jeg ikke mere, så jeg vender om, og går hjem?".

  • #8   30. jun 2018 Jeg har altid fået at vide, at en hests hjerne svarer til en 3-årigs. og dem med børn ved godt at en på 3 prøver grænser af og lærer "Hvad der virker", hvis der er noget man vil eller ikke vil

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   30. jun 2018 Chastine: Men en hests og et barns hjerne er ikke opbygget på samme måde, derfor kan de heller ikke sammenlignes.

  • #10   30. jun 2018 Det ved jeg godt...men pointen er at de kan prøve grænser af

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   30. jun 2018 Chastine: Hvorfor kan de det?
    Hvis en hest kan prøve grænser af, så kan den også planlægge.


  • #12   30. jun 2018 Langt de fleste mener ikke heste kan rende om hjørner med en, planlægge eller tænke over tingene - lige undtagen, når hesten gør noget hvor de føler sig snydt, ikke har haft kompetencerne til at fikse eller forudse det hesten gør, så kan deres heste pludselig godt tænke at den ikke gider noget eller snyde rytteren.

    Og omvendt, så de der mener heste kan snyde, planlægge og rende om hjørner med en - de har tit problemer med hesten, de ikke formår at få løst - også ender de med at smide " den forsøger at tage røven på mig! " kortet

    Mit kræ snyder mig ikke, planlægger heller ikke - hun er bare mere eller mindre motiveret for forskellige ting a forskellige årsager.


  • #13   1. jul 2018 AMT - Ja det kan kaldes en rytter fejl da jeg ikke presset nok på, da vi startede op med galoppen på venstre volte. Hans venstre volte har altid været lidt dårligere end højre, så da jeg havde svært ved at få ham frem på den(og ikke på højre) så antog jeg han havde fået det mere svært efter han stod stille. Jeg undersøgte til og med om han var stivere men det var han ikke..

    Vi skal huske at hestene har en fantastisk arbejdshukommelse. Nogle bedre end andre. Så derfor skal der ikke mange fejl til før hestene lærer. Endnu et eksempel her var Tindur for nogle uger siden. Vi trænede på grusvejen hos naboen. Jeg satte ham i galop og jeg skulle justere på foden i bøjlen. Han blev bange for noget ude i marken og hopper ind i en lille lomme, stopper brat op og laver et hop til siden og jeg ryger af. Jeg slog mig så jeg lå et minut e.l. (dette var anden ridetur efter styrtet med Rocky) Tindur nåede at hapse lidt græs. Jeg tager turen igen, og Tindur forsøger nu på at lave samme nummer uden at han er bange... Ugen efter forsøger han igen at lave samme nummer to gange. Her blev jeg vred så han fik et rap med pisken da han ikke skal lave det nummer mere. Det holder min krop ikke til i længden..
    Så arbejdshukommelsen er stor. Så derfor føler vi ofte at de "tager røven" på os, selvom det er adfærd der er indlært fordi en hændelse gav belønning (her fri for rytter pres og græs) smiley

    Mvh TT


  • #14   1. jul 2018 En hest måde at blive klogere på er fra naturens måde at prøve sig frem, da den ikke som os kan tænke sig frem til en mulig løsning.

    Når den i sine forsøg har fundet en løsning som virker, bliver den lager som en løsning.

    Så en hest på tur som gerne vil hjem, er det ret logisk at vende om at gå hjem. Får den held med dette, har hesten nu lært at den bare kan vende om når den vil hjem.

    Kæmper rytteren i mod, og tilsidst giver op, så får hesten lært at den bare skal blive ved med at insistere på at gå hjem, så kommer den hjem.

    Den anden side af denne handling kan være at hesten er usikker og synes nu har den nået max af hvad der er ok, sådan en hest skal self behandles anderledes end hesten som bare ikke gider mere.


  • #16   1. jul 2018 Amt det er netop det jeg skriver den ikke kan, men den er motiveret af flok og mad, så der vil den så vende om, med mindre rytteren kan overbevise den om det modsatte. Der skal enten være motivation eller straf/pres, der indlærer den at det kan ikke betale sig at vende om.

    Heste prøver ikke grænser af bevidst som børn (H R skriver det fint), de er bare altid motiveret af den nemmeste løsning, eller hvertfald at få opfyldt de basale behov.

    Tilføjet:enig med Dorte C smiley


  • #17   1. jul 2018 Jeg er begyndt at gå lidt i den anden grøft, at lade hesten bestemme mere i min ridning, som et forsøg.

    På tur har mine heste altid bestemt gangart og tempo, ud fra den overenskomst at jeg til en hver tid har veto ret, og de lige siger til inden de skifter gangart.

    Nu har jeg taget skridter længere også indført medbestemmelse på dressurbanen. Ikke i så vid udstrækning som på tur, men hvordan de ønsker at varme op. I dag daffede Aslan rundt med lang lidt stiv hals, og bøjning var lidt en by i Rusland. Men da jeg satte mig ned på han, gik han noget af den letteste samling til dato.

    Andre gange foregår opvarmning i meget kort lunte trav, men så længe at den efterfølgende ridning fungere, så tænker jeg at hesten trods alt har noget insider viden som jeg ikke har.

    Han bestemmer også intervallet for strække hals pauserne, ligesom han gerne må sige fra, når der er noget som i følge ham ikke fungere ( hvordan skal jeg ellers blive klogere?)

    Om han så vil benytte sig af denne frihed til “at snyde” mig, må tiden vise, jeg har ikke helt færdig udviklet hele konceptet, men indtil videre, er mine erfaringer positive.

    Jeg vil ikke sige denne form for ridning er nem, men utrolig lærerig det er den.


  • #20   1. jul 2018 Heste har fronttallapper de er bare ikke udviklet til at den form for tænkning som der skal til for at bevidst at snyde rytteren.

    Dertil er der nok lige så stor forskel på hestens evne til at bruge deres hjerner som der er hos mennesker.

    Jeg har selv en som er mere end alm kreativ når det gælder om at åbne låger, der har vi nogle ret finurlige sikkerheds foranstaltninger for at holde ham inde.

    Men han kan ikke stå og overveje hvis nu jeg flytter den dims og prikker til den digenot og presser lidt her, så kommer jeg ind til fodret. Men han har opdaget at hvis han forsøger længe nok, så lykkes det for ham.


  • #24   1. jul 2018 Hesten lære via deres helt fantastiske hukommelse. Når de via at prøve sig frem har fundet noget som fungere, bliver denne færdighed koblet sammen med situationen. Også ligger den eller der, til næste gang hesten er i samme situation, også kommer denne færdig frem på hestens “lystavle” og den kan benytte viden igen.

    Men den kan ikke stå i stalden og overveje hvilke strategier den skal bruge, der skal en situation til, for ar hente det pågældende hukommelses spor.


  • #31   1. jul 2018 Nu er spejl metoden en særdeles velkendt og meget anvendt måde at forske i bevidsthed hos dyr, det kan man ikke underkende. Om man tror på det er så en anden sag, men der ligger nu en del bevidst forskning bag smiley

    Vi starter tråden med at tale om om heste kan snyde og det tror jeg simpelthen ikke på de kan. At de kan gøre mange andre ting er vi enige om, men jeg tror ikke på at de kan stå i stalden og tænke: i dag når min rytter kommer, så gider jeg ikke ride...

    Så kan de på andre måder, når rytteren er kommet, prøve at undslippe, ikke for at genere eller snyde, men igen fordi de vil det nemmeste/rareste som feks er at blive i stalden og spise hø eller lignende. Derfor kan de feks “protestere” på vej ud af stalden, det gør min da også. Han stopper lige for at se om det giver resultat, men det er ikke fordi “jeg gider ikke ud at ride” men fordi behovet for mad og selskab i det øjeblik er størst, og han har lært (min fejl) at stopper han, så stopper jeg.

    Så der skal en sitution til, før de reagerer, altså kan det virke planlagt og meget bevidst, men det er blot samme reaktion som kom der en løve og de skulle løbe.

    Der er i øvrigt lavet meget sjov forskning, der beviser dette, altså at de ikke kan reflektere. Feks en fold der er delt i 2, her placeres mad på den ene og heste på den anden, på et tidspunkt fjernes tråden i den ene side og der er nu fri adgang til maden, det reagerer hestene dog ikke på med det samme, som et bevidst individ gør og først ved en tilfældighed opdages hullet af en. Der ses at den er kommet ind, men de andre formår ikke bare at gå igennem hullet, selvom den ene er kommet ind, hvilket også tyder på manglende evne til at reflektere.

    Tilgengæld husker de bedre læring i situationer, og kan derfor lynhurtigt hente den erfaring frem, men ikke koble dem bevidst. Det er jo også derfor heste miljøtrænes, det er ikke nok at man ser en bil, der ikke er farlig, det skal gentages og gerne flere steder, før hesten i sidste ende kobler bil og ikke farlig sammen i alle omgivelser. Var de bevidste ville de være trygge overfor alt, der ikke var farligt, blot de havde set det en gang.

    Igen er der så nogle, der er hurtigerer til at lære og husker bedre.


  • #32   1. jul 2018 Jeg kan ikke bidrage med om heste specifikt kan snyde, men tænkte debatten trængte til en kilde, så her er en rimelig overordnet en om forskellen mellem menneskehjerne og hestehjerne. Hvis nogle skulle være interesseret. Jeg lærte i hvert fald noget af dem smiley

    Og for lige at rette noget, som altid bliver nævnt i de her slags debatter, vedr. at hesten mangler en frontallap. Det er forkert. Hesten har sådan en. Den er bare meget mindre udviklet end menneskets.

    https://holistichorse.com/health-care/to-know-your-horse-know-his-brain/

    "The third layer is the neocortex or cerebral cortex. It makes up most of the human brain. Language, speech, and writing are all possible because of this layer. It’s also where we perform abstract thinking, organize things, categorize ideas, reason and multi-task. The large human neocortex versus the underdeveloped version of the equine is one of the most notable differences between the way humans and horses operate."


  • #33   1. jul 2018 (Kan se nu at Stald Phoenix allerede har skrevet det med frontallapperne :b)

  • #35   1. jul 2018 #19, du skriver at hesten eller ethvert andet dyr ikke kan reflektere. Hvordan kan du være så sikker?
    Du nævner selv mirror testen som et eksempel. Den er der mange dyr som har bestået, dvs har kunnet genkende sig selv i et spejl.
    Bl.a.:
    Øresvin, spækhugger, fire forskellige primater inkl. mennesket (vi kan genkende os selv fra vi er 18 måneder), asiatisk elefant, husskade og duer. Selv visse fiskearter er på en "måske bestået" liste, da de viste noget af adfærden for at kunne genkende sig selv.


  • #37   1. jul 2018 Jeg tror ikke, at en hest kan decideret snyde. Faktisk tror jeg slet ikke, at den kan snyde. Jeg har ikke lige læst, hvad de andre tror herinde, men det er heller ikke så relevant for, hvad jeg tror på. Det er jo igen ikke et endegyldigt svar, blot en "jeg tror" udfra mine erfaringer, så måske skal du bare se bort fra mit svar smiley

    Nå, i hvert fald mener jeg, at en hest ikke kan snyde. Jeg mener, at den reagerer udelukkende udfra, hvad der er mest motiverende for den. Min egen hest er fx virkelig motiveret for mad. Hun vælger stort set altid mad fremfor alt andet.

    Men i forgårs skulle jeg læsse hende, for vi skulle ud at køre 3 timer til Nordjylland til hingst. Hun stod og sov, da jeg hentede hende på folden. Det var en ny trailer, hun ikke har stået i før. Én gang for 4 år siden er hun gået HELT amok i en trailer. Så voldsomt, at min meget seje og "macho" (ja, han giver altså aldrig op og er aldrig bange!!) far, som i 20+ år har kørt min familie og jeg sydpå til Kroatien eller Italien hver sommer med campingvogn, i bjergene på små snoede veje, med min i bilen søster der skreg og hylede, slog ham og nev ham i armen, fordi hun var bange. Forbi alverdens små "fuglekasser" med jesusfigurer i, som symboliserede at nogle var kørt ud over skranten.

    Nå, men han nåede kun op ad indkørslen med hende, så sagde han: "Det her, det går ikke. Og det gør jeg aldrig igen" og jeg fik pænt at vide, at skulle vi 5 km hjem igen, når sommer 2014 var slut, så måtte jeg trække hende gennem byen, hvis hun skulle hjem igen, og det var også sådan, det blev..

    Nå, men efterfølgende har hun ikke været vild med at køre trailer, og hun har ikke rigtig ville gå op. Det har måske taget 40 minutter at læsse hende, hvis jeg ikke har trænet det nogle dage forinden. Og hun har ike stået pænt stille.

    Tilbage til i forgårs, da jeg skulle læsse hende. Jeg tog hende ud fra folden, og hun ville selvfølgelig spise græs. Der var virkelig, virkelig varmt, og derfor mega mange klæg, og jeg måtte tage hende direkte fra skuret, som hun ikke ville gå ud fra. Da hun så, at vi skulle i trailer, travede hun hen til den og op ad rampen, og så var vi inde.

    Hele turen igennem stod hun helt stille, lige pånær når hun mistede balancen lidt (jeg kunne se hende).
    Jeg kunne have sagt, at hun havde snydt mig tidligere. Men nej, jeg ved, at det handlede om, at hun i forgårs var virkelig motiveret efter at komme "indenfor" og det gjaldt også traileren. Der var jo insektfrit, og så var hun pludselig mere motiveret for den end for græsset. smiley

    Sådan er det altid med hende. Hun har heller aldrig gidet ride på en ridebane. Faktisk kunne jeg ikke andet end at skridte rundt, og hvis jeg bad om mere, så stoppede hun op og ville ikke gå længere. Jeg forsøgte og forsøgte, og for nogle år siden gav jeg op og sagde, at "Mini kan ikke rides på en ridebane".

    En dag i vinter forsøgte jeg igen, blot med underviser på. Hun bad mig om at give hende et rap i numsen - og det gjorde jeg. Mini bukkede som svar, men jeg fik besked på at "svare igen". Vi havde én af sådan en tur, og så holdt hun op med at stoppe op. Min underviser bad mig så om at bruge pauser, enten helt stillestående eller bare skridtpauser, som belønning, så hver gang hun har gået en rigtig god trav, så får hun en skridtpause. Også selvom det så giver 10 skridtpauser, og hvis hun er virkelig, virkelig god, så skridt og stop.

    Pointen er, at nu kan hun rides virkelig let på ridebanen, og med kun én "kamp" er vi kommet over flere års mislykkede forsøg. Hun "snød" mig vel til at tro, at hun ikke kunne rides på ridebane, men det handlede jo slet ikke om, at hun ikke kunne. Jeg motiverede hende bare ikke for det. For godbidderne kunne hun sagtens undvære - hun kunne jo bare spise græsset på folden, så på ridebanen vægtede motivationen for godbidden ikke højere, end motivationen for at komme tilbage på fold.

    Så nej, jeg synes ikke heste kan snyde og planlægge, men den handler på baggrund af sine motivationer, og hvis motivationen ikke er større, end det den "ikke gider", så kan man godt selv blive snydt.

    Jeg tænker ikke det handler om, at hesten snyder, men at man i stedet selv bliver snydt. Og der er væsentlig forskel. smiley


  • #38   1. jul 2018
    Min overbevisning er også, at hvis heste og andre dyr kunne ræssonnere/tænke og planlægge, forudse mm. så fandt de sig ikke i det vi mennesker udsætter dem for.

    Vi mennesker har netop overtaget, fordi vi er klogere - og kan forudse og planlægge, ligge to og to sammen.


  • #39   1. jul 2018 Man kan også overveje om vi overhovedet kunne ride vores heste, hvis de var i stand til at resonære. Så kunne der jo være de kom frem til, at de var os mennesker ret overlegen i muskelkraft.

  • #40   4. jul 2018 Min fjordhest må ikke gå på græsfold men ved godt hvor græsset er. Hun står aldrig bundet i stalden. I græsperioden vil hun gerne lige smutte en tur ud og nappe lidt.. så hvis jeg har ryggen til hende for længe, smut siger det, men kun når jeg vender ryggen til.
    Under ridning i terræn mærker hun straks hvis jeg mister focus og haps tager man en bid af et eller andet...
    Snyder hesten ??? måske er det bare mig der bliver snydt som skrevet tidligere.
    Det gør hun fordi hun kan. Er det snyd eller bare deres natur. Nogen er nød til at tage beslutningerne.. De er de født til: at der skal være en der bestemmer.
    Hesten kan læse dig på lang afstand. Dens måde at agere på er afhængig af dig og din adfærd. Det kræver ingen planlægning, det ligger i naturen.


  • Inge S
    Inge S Tilmeldt:
    aug 2017

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 7
    #41   5. jul 2018 Hvis man oplever sære ting, med hesten, kan man da godt tro de er i stand til at tænke/ snyde. De har i hvert fald en god hukommelse. Begge mine er blevet mishandlet, og begge hader visse ting. Freyja ismule er bange for greben, kosten osv. Lilje Haflingeren hed faktisk Perle, men reagerede uhensigtsmæssigt når jeg brugte navnet. Jeg har en veninde der er clairvoyant. Hun fortalte at Freyja var blevet slået/ stukket med forken. Og Lilje, hver gang de straffede ulydighed råbte de hendes navn. Hun er osse slået, nægtet vand og foder. Ved ikke Hvor, da hun er tysk. I dag, lytter jeg meget til dem, forstået på den måde, at jeg ser hvordan de opfører sig sammen med mig. Freyja er stadig meget nervøs.

  • Lene H
    Lene H Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 6 Følgere: 3 Svar: 10
    #42   5. jul 2018 Jeg har selv ofte oplevet ryttere som tror, at hesten bruger en masse tid på at stå og udtænke hvordan den kan snyde rytteren. Min egen erfaring er, at hesten er styret overordnet af instinkt. Af hvilke de mest basale er flok- og flugt mentalitet.

    Kender man sin hest, stoler den på sin rytter, og får hesten de rigtige signaler - så er der en rigtig god chance for et godt samarbejde. Rytteren skal kunne "læse" hesten, og gøre den tryg nok til at gøre de ting rytteren ønsker.... Ellers - er det bare 500-600 kg modarbejde !

    Så nej, ingen hest snyder fordi den har planlagt det. DEt er ene og alene rytteren, der ud fra hestens forudsætninger, temperament og viden om de naturlige instinkter tillærer hesten den ønskede (eller den uønskede ) adfærd.


  • #43   6. jul 2018 Heste vil jo hele tiden gøre hvad der er rarest/nemmest for dem selv, så hvis det er nemmere at løbe udenom et spring end over så gør den det.

Kommentér på:
Kan en hest snyde??

Annonce