{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.010 visninger | Oprettet:

Ida
Ida
Tilmeldt:
4. dec 2021
Emner: 1 Svar: 1

Udlejning af 4 bokse {{forumTopicSubject}}

Hej!

Min kæreste og jeg har købt et nedlagt landbrug hvor der på ejendommen er en stor stald med 4 store og fine bokse med vindue samt udendørs ridebane. Jeg har i mine yngre dage redet en del på part, men da jeg ikke længere selv har lysten til at ride alene, så påtænker jeg at leje boksene ud.
Jeg søger råd og svar på spørgsmål angående opstaldning generelt, da jeg aldrig har haft egen hest selv.
Faciliteter:
- udendørs ridebane 25x60 meter.
- to folde på henholdsvis 2.000 kvm. og 1.700 kvm.
- vandspiletov, opvarmet saddelrum masser plads til egne ting
- jeg vil sørge for ind- og udluk alle ugens dage
- jeg vil sørge for hø/wrap ad libitum (hvor meget skal der købes og hvor ofte? hvor meget skal en hest cirka have om dagen? hvor meget skal de have på folden hver dag om vinteren?)
- jeg vil sørge for at fjerne klatter hver dag
- jeg vil sørge for morgen og aftenfodring
- jeg vil sørge for træpiller som bundstrøelse i boksene (skal de have halm som ekstra i boksen om vinteren?
- opstaldere skal selv sørge for at medbringe eget foder og udmugning (medmindre det tilkøbes)

Hvor meget kan man tage for sådan noget?

Gør mig endelig klogere, da jeg ikke har den store erfaring med selve pasningen af hest.
På forhånd mange tak!!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udlejning af 4 bokse
  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #1   4. dec 2021 Tillykke med ejendommen! smiley

    Opstaldningspriser varierer voldsomt fra landsdel til landsdel, så før nogen kan komme med et relevant bud på prisniveau, skal vi vide hvor i landet I befinder jer...
    Dernæst, så er det mit indtryk, at der er et relativt højt udbud i forhold til efterspørgsel, når det kommer til opstaldningsmuligheder, i hvert fald når vi taler de mindre private - og det har naturligvis også indflydelse på prisen.

    Faciliteterne lyder umiddelbart fine - stor ridebane, opvarmet sadelrum og vandspiltov - til gengæld er foldarealet lille, under 4000 m2 til 4 heste lyder som noget der hurtigt kan blive til meget mudder og meget lidt græs..
    Omvendt, hvis man sammenligner med hvad der er til rådighed pr. hest på mange af de større og ikke mindst bynære ridecentre, er det jo tæt på luksus... smiley

    Stråfoderforbrug - tjaaa, det afhænger igen af hvilke heste der er tale om, men som udgangspunkt skal du kalkulere med stråfodertildeling året rundt, da der næppe bliver tale om perioder med døgngræs.

    Og så et velment råd: Når du ikke har den store erfaring med pasning af heste, så gør dig selv den tjeneste at tilegne dig viden om området, også


  • #2   4. dec 2021 Prisen afhænger rigtig meget af hvor i landet det er. Er det tæt på en storby? Er der gode transport muligheder derud? Hvor meget hø/wrap er der med i prisen ad libitum eller x antal kg?

    Hvis jeg var dig vil jeg undersøge hvad de nært liggende opstaldningssteder tager og så sammenligne deres faciliteter med dine/jeres og beregne en pris udfra dette.

    Kg hø/wrap afhænger af hesten størrelse og om den hurtigt bliver for tyk eller om den har høj forbrænding og bare skal have alt det den kan spise.
    Mener man siger 2kg tørstof pr. 100kg hest, men er ikke helt sikker så det er der nok andre der ved det mere præcis. Igen afhænger det dog af hesten.

    Det med halm i boksen er nok en smagssag, men jeg må da indrømme af jeg har været rigtig glad for at mine har haft en god varm halm boks at ligge sig i her imens der har været snestorm smiley


  • #3   4. dec 2021 Hej Ida

    Din tanke er virkelig god og lyder rigtig spændende.
    Men du skal vide at have opstaldning, er næsten et fuldtids arbejde ved siden af sit almindelig arbejde.
    Specielt med de ting du gerne vil tilbyde, og jeg kan sagtens forstå at du gerne vil være behjælpelig plus man så os kan tage mere i opstaldning. Men det er virkelig hårdere end man regner med.

    Jeg tager hatten af for de folk som har et 37 timers job, børn, osv og som har opstaldning oveni.

    Vi har lige haft opstaldning i 2 år, og her tilbød vi ud og indluk + fodring morgen og aften. Dækken af og på hver dag.
    Her skulle ejerne selv stille foderbøtter plus poser frem så de var klar til morgen og aften smiley

    Stråfoder + strøelse til boksene skulle hver opstalder selv stå for og få fat i til deres heste, hvor det stråfoder der blev givet på folden stod vi for.

    Efterhånden som vi lærte opstalderne og kende og vi fik et fast hold ind af opstaldere igennem længere tid gik vi dog sammen om stråfoderet, så til sidst sørgede vi for stråfoder, men det er ærligt IKKE noget jeg vil anbefale nogen, det var seriøst ren kaos!

    For det første endte vi med og komme ind i en stime af dårlig baller fra leverandøren, og vi måtte ende med og få fra en anden, så stod vi med et problem hvor 1/2 af hestene ikke ville rører stråfoderet, og hvor den anden 1/2 del gerne ville, amen det var forfærdeligt! Og fordi vi var gået med til og stå for det, var ansvaret jo vores for og finde noget andet hver gang der var "problemer". Vi kørte rundt og rundt for og finde noget ordentlig og som alle ville æde!

    Det kørte meget bedre da ejerne selv skulle stå for stråfoder i boksen og vi sørgede for det til folden.
    Os fordi der er nogle heste der kun kan tåle hø f.eks og andre kan kun tåle wrap osv.

    Udover det sørg for og få lavet en god kontrakt, hvor der bliver skrevet ned hvad du forventer af en opstalder.

    Vi har desværre oplevet at et par opstaldere, troede de kunne "parkere" deres heste her, og så kom ejeren kun 3-4 gange om ugen og nogle uger mindre for at se til deres hest.
    Vi troede ærligt ikke folk var sådan, men vi blev klogere. Derfor ændrede vi ret hurtigt vores kontrakt til at vi ville have at der blev ordnet boks hver dag alle ugens dage. Det resulterede i at disse 2 flyttede, men det kunne ikke hjælpe noget. Vi ville ikke acceptere at hestene nogle dage hverken fik vådt eller tørt fordi de ikke havde været og muge ud.
    Så selvom en opstaldnings kontrakt hurtig kan blive lang, så sørg seriøst for at skrive alle de forventninger du har til en opstalder ned.

    Den med at du skal ordne alt, kan nemt resultere i opstaldere der mangler et sted til deres hest og så kommer de aldrig selv. Så den er ret farlig.
    Her gjorde vi det, at vi så valgte og sige at vi gerne ville være behjælpelig med og ordne boks hvis ejer havde et stramt program og en dag kun kunne nå og ride sin hest eller helt havde brug for en "fri dag, og så gav de 50 kr ekstra for at vi denne dag tog boksen.


    Du skal os huske og skrive i kontrakten og nævne det for ejer at du forventer at hvis deres hest er syg/bliver skadet og de ikke reagere på og få dyrlæge ud, så gør du det selv på deres regning.
    Jeg synes den var grov og have med i min kontrakt, men den hjalp en hest, da ejer på 2 dagen stadigvæk ikke havde kontakten dyrlægen da hendes hest havde akut forfangenhed, der valgte jeg til sidst og ringe til dyrlægen, og det var desværre så slemt at hesten måtte aflives, hov benet havde drejet på ufattelig kort tid. Og ja ejer var rasende fordi jeg havde kontaktet dyrlægen, men hun havde fået en frist på selv og gøre det, og da hun ikke gjorde dette måtte jeg selv tage ansvar for hesten!

    Det er os som ejer stalden den hænger på, hvis en hest har det dårligt / ikke bliver tilset og nogen melder dette. Der er diverse dyre organisationer ligeglade med hvem ejer er, for der har vi som staldejer også et ansvar. Plus jeg selvfølgelig os kontaktede dyrlægen i det her tilfælde fordi jeg simpelthen ikke kunne holde ud og se den stakkels hest i smerte, hvor ejer virkede ligeglad!

    Der er mange måder og have opstaldning på idag - men pas på, for der er virkelig mange brodne kar af opstaldere derude.

    Jeg må ærlig indrømme, jeg skal aldrig ud i opstaldning igen,
    Det har jeg hverken lyst til eller kan klare psykisk!

    Vi måtte stoppe med opstaldning her i august grundet min kæreste desværre har fået konstateret uhelbredelig kræft, så selvom det er på utrolig ulykkelig omstændigheder at vi måtte stoppe plus nu skal sælges vores gård, så er jeg samtidig glad for at komme ud af det med opstaldning.

    Skriv endelig hvis du har flere spørgsmål smiley

    Og ja jeg har måske skræmt dig lidt, og tro mig der var os flere som sagde til mig da vi købte gård og ville have opstaldning: ej det skal i aldrig gøre, det er SÅ hårdt arbejde og kræver det og det...
    vi troede ærligt ikke på dem som advarede os, men her bagefter kan vi kun give dem ret...

    Igen jeg tager virkelig hatten af for dem som kan holde til og have opstaldere.

    Jeg ved i hvert fald at jeg duer ikke til det ... smiley




  • Ida
    Ida Tilmeldt:
    dec 2021

    Emner: 1 Svar: 1
    #4   4. dec 2021 Tak for jeres søde og gode svar. Det er meget brugbart!

    Ejendommen ligger 15 minutters kørsel fra Viborg. Med bus tager det 25 minutter. Vejen er en vinkestrækning, så vidt jeg kan læse, hvilket betyder at du kan blive sat af lige foran ejendommen og også vinke bussen ind smiley
    Andre opstaldningsmuligheder i nærheden tager omkring 1.000,- for fuldpas med nogenlunde samme faciliteter. Og jeg skal være ærlig at sige, at jeg forventer minimum 1.000,- pr. hest, hvis der skal være nogen "gevinst" i det for mig, da man jo for det første har fremmede rendende på ens grund hver dag, man bruger trods alt nogle timer på det og der følger sikkert en del bøvl med det også, som du Therese skriver smiley

    Hvis jeg så vælger at gå med, at opstalderne selv sørger for foder samt stråfoder, men jeg stadig sørger for at fodre morgen/aften og bundstrøelse - hvad kan jeg tage for det så?

    Vh. Ida


  • #5   4. dec 2021 Tanken ER tillokkende og man tror man tjener penge på det, men det gør man sjældent og husk, i bliver nemt første fravalg når regningen skal betales og selvom det er ski.. uretfærdigt, så hænger I på udgiften til foder, smed og dyrlæge, hvis ejer bare "parkere" og undlader, at betale for sin hest hos jer og så ser i ikke ejer igen. Det bedste i kan gøre er, at leje ud til 1, der evt tar heste i ridning og som ønsker, at leje alle 4 bokse og i så får det mindre og så fraligger jer alt ekstra arbejde. Som andre også har skrevet, så er det HÅRDT arbejde og sjældent godt nok betalt for arbejdet.
    Jeg har selv haft stald og haft 2 opstaldere, der ikke betalte, eller som hele tiden skulle ha henstand.
    Ærligt talt, det er ikke ulejligheden værd.
    Pris? kommer an på hvor i landet, offentlig transport og hvem i skal konkurrere med i nabolaget.


  • #6   4. dec 2021 Hvor i landet?
    Hvor langt er der til nærmeste by?
    Transport, hvordan er offentlig transport - hvor mange kunder kan nå dig på cykel??
    Foldene er lidt små, en halv hektar til 4 heste? Har du muddersikring?
    - Men, generelt, det lyder som ok forhold.

    Dernæst.
    Hvis du ikke har erfaring i at håndtere heste,, så er det ikke en egnet opgave at påtage sig - ikke hvis du vil levere nogen som helst service / håndtering af andres heste og deres foder.
    Man bør ikke passe andres heste uden at have rutine i at håndtere heste - simpelthen aht din sikkerhed og tryghed.

    Du skal kunne håndtere alle heste på ejendommen for at kunne klare indluk og udluk, også når de er ivrige møgdyr, som maser.
    Du skal kunne vurdere kvaliteten af det foder du sætter ud til dyrene, for selv hvis en forsikring dækker en hest død af kolik, så er det en bitter situation at stå i.
    Og så skal du håndtere mennesker, både når de er konstruktive og når der er brug for et nej.
    Lyder det svært, så er du ikke klar.

    Heste skal have 1 kg tørstof pr 100 kg hest.
    Det svarer til 1,5 kg hø eller 2 kg wrap (ekstra vægt pga vandindhold.)
    Ved ad libitum lægger man alt det ud hjertet kan begære og afhængig af om hvordan grovfoder lægges ud, kan der forventes et stort spild.
    Dvs du kan risikere en 200 wrapballe er væk på et par dage selvom der kun er et par heste. Til gengæld er der mange strå på møddingen...
    - Jeg ville nok hellere specificere at x kilo lægges i boks, x kilo på fold.
    Halm kan være godt at blande med hø/wrap, så tager det længere tid at æde. Dvs de har foder til flere tider uden at øge antallet af kalorier eller frygter hesteben i slowfeedernet.
    Normalt køber man grovfoder et sted - og hvis det er et sted med kvittering, så kan man returnere defekte baller, ligesom man kan returnere jeans og andre defekte vare man køber.
    Min leverandør af wrap leverer og sætter dem af med et smil - jeg har ikke prøvet en dårlig balle fra ham endnu, men gætter på at han hellere giver 300 kr tilbage end bytter.
    Især fordi jeg lige har fået leveret de sidste 30 han har...

    Til budget og praktisk - tænk lige over, hvordan du vil opbevare mødding og hvordan du vil komme af med møg.
    Hint hint - har du ikke råd til at støbe en mødding eller har ikke et sted med gode tilkørselsforhold, som en vognmand kan køre en vandtæt container hen og hente igen - så er du som mig bare glad for dybstrøelse....

    Regn lige ALLE jeres udgifter ved at holde opstalder, versus ingen stald.
    Det kan være en arbejdskrævende måde at bruge dine penge på...

    Husk CVR nummer og momsregnskab.
    Du er ikke momspligtig ved en omsætning under 50.000 kr pr år. Men, du kan ikke trække udgifter fra uden et momsregnskab. Og - det ER jo rart at kunne trække udgifter til etablering fra... Med cvr betaler du kun skat af overskuddet.
    Hvis du er opstalder som privat, dvs ikke har et cvr nummer gælder indtægter fra fx opstaldning som almindelig indkomst og du skal betale skat af indtægter. Som privat er det ikke overskuddet men indtægten du betaler skat af.
    Sort opstaldning er noget lort. Dine udgifter er det samme, men du kan ikke trække dem fra. Og du kan få et frygteligt bøvl, hvis de forkerte opdager det. Ø

    Jeg har haft et halvt år med opstalder fra paradis forgård - det er en særlig luksus at komme hjem, heste er vandet og fodret af, køerne tigger stadig æbler af hende og alle hygger gevaldigt.
    Men, desværre, hun købte hus 120 km væk og kopiere min opstilling til løsdrift med vandrefold hos sig selv. Nu er vi "kun" almindelige venner.
    Men - ikke alle er så nemme at omgås som Camilla. Men, det er fedt, når det lykkes.


  • #7   5. dec 2021 Hej Ida.

    Hvis opstaldere selv skal sørge for grovfoder,, så skal I have meget plads til opbevaring.

    En stabel høballer til 4 heste fylder meget mindre end 4 stabler foder,, en til hver hest.
    Det stiller også større krav til muddersikring.

    Jeg har fx planlagt, så dette års wrap er leveret af to omgange, tidspunkter valgt hvor det havde været tørt så det ikke bliver kørt så meget op.
    Opstaldere, der henter små mængder wrap eller hø med egen trailer kan næppe få levering inkluderet og må hente når de endeligt har en fridag samtidig med sælger. Så, der skal være kørefast omkring dine bygninger hele året.

    Jeg kan godt lide at have kontrol med hvad der lægges ud til dyrene, og køb af wrap er bare nemt når sælger kommer med en vogn med 30 baller og sætter af præcist hvor det er perfekt for mig.
    Jeg har givet 9000 kr inkl moms for vinterens forbrug af wrapballer - men for opstaldere er det et stort arbejde at hente wrap, læsse af uden at eje store maskiner og de kan ikke få mængderabat.
    Så, hos mig sørger jeg for grovfoder.

    Hos mig koster selve opstaldning 1250 kr pr måned, året rundt.
    Når wrap startes op, så starter vinterens fodertillæg, udregnet efter hvor meget det koster at lægge grovfoder frem pr hest.
    Hvis wrap koster 2 kr pr kilo, ca 2 kg pr 100 kilo hest, 30 dage pr måned, så er det ca 1200 kr ekstra om måneden om vinteren.
    -Så, hos mig får man løsdrift, vandrefold inspireret. Folk dosere selv krybbefoder op, jeg servere det. Jeg lægger wrap frem. Løsdriftskure er strøget med halm i dybstrøelse, og det laver jeg ikke om på. Jeg har ridebane. Der er fint lokalområde til at ride ture. Jeg bor i udkanten af en landsby, god offentlig transport.
    -Hvis folk ikke kan lide prisen, så er det ok, de kan jo prøve at finde det samme billigere et andet sted..


  • #8   5. dec 2021 Som Doktor også nævner, så er alle heste ikke lige nemme, at håndtere og hvis i ikke har særlig erfaring, så er det en farlig sport. især du og din kæreste kan komme til skade. Nogen heste er bare nogle brasere, når der er mad i farvandet.

  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #9   5. dec 2021 Enig med Dr. Who - jeg ville heller ikke gide bøvlet med individuelt stråfoder.

    Ud over udfordringerne med opbevaring og tildeling af stråfoder på fold - som du næppe undgår når foldene ikke er større - ville jeg blive fælt træt af at skulle fodre fra op til 4 forskellige baller på daglig basis...

    Og så tænker jeg faktisk at det må være vanskeligt bare at nå break even, hvis niveauet for boks incl. stråfoder er så lavt som 1000,- kr, - der bliver i hvert fald næppe tale om nogen kompensation for det arbejde du lægger i at tilbyde fuldpas. smiley


  • #10   5. dec 2021 Doktor who og Dorte H:
    Ved ikke om i referere til mit svar, angående individuelt stråfoder, i så fald har i ikke læst mit svar korrekt igennem...
    Der står tydeligt at VI stod for stråfoder til foldene og ejerne skulle selv stå for stråfoder ind til deres heste i boksene, og det har i 2 år kørt ganske fornuftigt hos os...

    Doktor who; du skriver os at der vil blive bøvl med og læsse af for opstalderne og få fat i maskiner til og gøre det med...
    Altså nu går jeg da udfra at man opstaldnings sted, har en traktor på stedet og er behjælpelig med og få læsset stråfoderet af når det ankommer... ellers er man godt nok en dårlig stald ejer... for selvfølgelig skal opstalderne ikke selv stå for dette...

    Og ja det kræver god plads når man har opstaldere og med alt deres udstyr og plads til foder og diverse, mange vil blive overrasket over hvor meget plads det rent faktisk kræver..
    en plads som vi dog har haft hos os, og derfor aldrig har haft problemer med at hver enkelt opstalder havde deres eget stråfoder ind til boksen..

    Vi synes personligt at der var alt for meget døje med og skulle stå for stråfoder, som jeg os beskrev i mit svar til TS... og det er vigtigt hun kender til dette besvær , inden hun påtager sig for meget...

    At det kører for jer med og stå for stråfoder til jeres opstalder er bare dejligt... smiley


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #11   5. dec 2021 @Theresa S: Nope, mit svar var udelukkende til TS seneste indlæg - men jeg er i øvrigt enig med dig i, at stråfoder på fold netop er en af udfordringerne, hvis der ikke er tale om fælles tildeling... smiley

  • #12   5. dec 2021 Dorte:
    Argh okay smiley

    Jeps, vi tog 200 kr pr hest ekstra om mdr for stråfoder på folden, og ja nogle mdr var der minus rent økonomisk, men andre mdr var der også overskud, så vi vil egentlig sige det gik ret meget lige på, udfra det andet år hvor vi bedst har kunne regne det økonomiske præcist ud. 1 år var lidt svært da vi lige skulle ind i det hele, og lige finde ud af hvordan det skulle gøres. Men vi synes det fungerede bedst med og sige en fast pris til stråfoder på folden smiley
    Vores opstaldere 's hest gik så os alle sammen på samme fold, hvor jeg tænker hvis hestene er delt måske 2 og 2 på forskellige folde, kan man nok bedre lave en individuelt pris smiley

    Hvor mange opstalder har du på nuværende tidspunkt ?


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #13   5. dec 2021 Vi har ikke som sådan opstaldning, men har i et par omgange taget en ind, når det helt rigtige match har været der.
    Hestene er indgået i "resten af pakken" - hvilket vil sige det management mine egne går under mht. fodring, strøelse, fold m.m. og har samtidig været en positiv tilføjelse til flokken - til gengæld har de ikke betalt for at stå her, heller ikke forbrug.

    Egentlig opstaldning gider jeg ikke - bla. af de årsager du selv fremfører... smiley





  • #14   5. dec 2021 Dorte:
    Ja okay på den måde smiley

    Nej det kan jeg virkelig godt forstå du ikke gør.. Pyha smiley
    Jeg savner det som sagt heller ikke ! Eller rettere jo hestene savner jeg smiley man får jo et forhold til de kære dyr , selvom det ikke er ens egne smiley


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #15   5. dec 2021 "man får jo et forhold til de kære dyr , selvom det ikke er ens egne"
    Netop, og derfor kan der også kun bo dyr hos mig, der håndteres efter de principper jeg kan stå inde for - dem er der helt sikkert mange der vil være uenige i, men de skal jo heldigvis heller ikke være her... smiley


  • #16   31. dec 2021 Doktor who:
    Det her er altså ikke korrekt

    Husk CVR nummer og momsregnskab.
    Du er ikke momspligtig ved en omsætning under 50.000 kr pr år. Men, du kan ikke trække udgifter fra uden et momsregnskab. Og - det ER jo rart at kunne trække udgifter til etablering fra... Med cvr betaler du kun skat af overskuddet.
    Hvis du er opstalder som privat, dvs ikke har et cvr nummer gælder indtægter fra fx opstaldning som almindelig indkomst og du skal betale skat af indtægter. Som privat er det ikke overskuddet men indtægten du betaler skat af.


    Udlejning af fast ejendom (herunder boksudlejning) er momsfritaget, så grænsen på 50 tusind har ingen betydning. Hvis man sælger strå, strøelse, foder er det momspligtig, men kun hvis det overstiger 50.

    Man kan altid fratrække sine udgifter og kun betale skat af overskuddet. Det er uanset om du kører det som b-indkoms eller I/S med eller uden moms. Det er et grundprincip i dansk skattelovgivning, at udgifter afholdt for at opnå indtægt er fradragsberettigede. Statsskattelovens første paragraffer.



  • #17   31. dec 2021 Dertil vil jeg give de andre ret i at opstaldning er benhårdt arbejde. Hesteejere forventer rigtig meget - og vil sjældent betale for den tid der skal bruges på det.

    Hvis ikke jeg selv havde heste - og derfor har stor fordel af opstaldere, der kan tage nogle vagter og opgaver - så orkede vi ikke de udfordringer, der er ved at have andres heste stående.



  • #18   31. dec 2021 #16.
    Hvis det er ren udlejning.
    Dvs - her er nogle tomme lokaler, ingen service tilknyttet. Så har du ret - fritaget for moms.
    Men - hvornår er opstaldning fritaget fra services?
    Hvis man som her tilbyder at lukke ind/ud, fodre, muge klatter mv, så er der helt klart tilknyttet services og så er man ikke fritaget for moms...

    Du er velkommen til at nærlæse vejledninger på skat.dk og ringe ind til deres rådgivning ift momsregnskab.
    Det har jeg gjort.
    Bortset fra det - momsregnskab tager under 1/2 time hvert kvartal. Det, som tager længst tid er at bygge en kop te før jeg sætter mig ved computeren. Og det er ret fedt at kunne trække vandbaljer, hegnspæle, og andet fra...


  • #19   1. jan 2022 Dr. Who: jeg er revisor og har drevet hestepension i 17 år. Og vi er momsregistreret, da vi overtog den eksisterende drift. Så jeg behøver ikke sætte mig ned og læse vejledninger. Momsregnskaber har været en del af min hverdag, så jeg ved også godt hvad det indebærer.

    Tilstødende ydelser er momspligtige, men stadig kun når du er over 50 tusind, og det holder de fleste sig ret nemt under, hvis det kun er udlukning, fodring og klatter.

    Mht at trække fra, så har det intet med moms at gøre. Du kan altid trække dine udgifter fra dine indtægter inden du skal betale skat. Du kan ganske rigtigt ikke trække momsen fra, men bliver du momsregistreret skal du til gengæld svare moms af din indtægt, så for mange giver det ikke en voldsom stor fordel.

    Vi havde fordel af det, da vi startede op og lavede en del forbedringer, men nu hvor det kører, vil det være lige så givtigt at afmelde. Vi sælger så en del wrap, så derfor rammer vi 50, men gjorde vi det ville vi ikke være cvr registreret, da det ikke kan betale sig.



  • #20   1. jan 2022 Mette B.
    Spøjst.
    Jeg har ringet ind til skat og generelt læst relativt grundigt på det. Men ja, jeg er civilist, ikke revisor.

    Den fortolkning jeg forstod på at læse skats officielle vejledning og ved at tale med deres medarbejdere var, at
    - Hvis der ikke er tilknyttet services, så er opstaldning fritaget fra moms. Dvs hvis man lejer en boks ud og intet andet.
    - Hvis der er opstaldning med services, så er opstaldning ikke fritaget fra moms.
    Anyway.
    Jeg har en erhvervskonto, så regnskabet er bare at copy paste indtægter og udgifter ind i et Excel ark. Så, det der tager mest tid er jo at lave en den kop te jeg sætter mig med...
    Bare irriterende, hvis man ringer ind og spørger meget direkte - og så må enten du eller skat jo have misforstået noget.


  • #21   4. jan 2022 Dr who: ja træls med forkert besked - eller misforståelse. Men praksis er helt klar. Boksen er momsfritaget, ydelser og foder/strøelse er ikke. Hvis du kigger på fakturaer fra større steder, så er fakturaen ofte opdelt på momsfri og momspligtigt beløb.

    Jeg gider ikke bøvle med det, så jeg opkræver moms af hele beløbet. På den måde kan jeg også forsvare at trække momsen fra på vedligehold af stalden. Det kan man jo ikke helt, hvis man udnytter reglen om momsfri udlejning af fast ejendom. (Selvom nogle helt sikkert gør det alligevel).





  • #22   4. jan 2022 Mette b.
    Det er også sådan at jeg fortolker.
    Det har også den fordel, at regnskabet er enkelt og kan laves før teen er kold eller koppen tom...


Kommentér på:
Udlejning af 4 bokse

Annonce