{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
801 visninger | Oprettet:

Helle A
Helle A
Tilmeldt:
7. sep 2011
Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182

Halmbund der bliver for våd {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har en ung hest som står på halm.
Der har aldrig været problemer med det og boksen var aldrig våd eller ulækker.

Men siden august/september har det været et helvede at have ham på halm. Uanset hvor meget halm der kommer ind, er halvdelen af boksen meget våd og ulækker næste dag.

Jeg overvejer at bruge træpiller i stedet for, selvom det er bedst for mig at muge i halm.

Jeg er bare lidt bekymret for, at når han gør sin boks så meget våd hver eneste dag, så bliver det også et helvede med træpiller og jeg vil gerne undgå at skal bruge en ny pose næsten dagligt.

En af årsagerne til at boksen er våd, er at når han drikker og går fra vandskoppen, så taber han vand ud af munden (der er intet med tænderne, han er for nylig blevet tjekket). Dette har han dog altid gjort, selv der hvor hans boks altid var pæn.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halmbund der bliver for våd
  • #1   1. jan 2022 1) Hvor meget halm bruger du pr dag?
    2) Hvad får han ellers af grovfoder, underforstået, hvor meget halm forsvinder ved at han æder det?

    Hvis halmen er ekstra velsmagende, eller grovfoderet ikke er, så æder han måske mere halm og strøes derfor reelt for lidt?


  • Jill C
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 25
    #2   1. jan 2022 Har I skiftet halm-sort ?
    Havde selv haft samme problem tidligere.
    Mener, at jeg i starten brugte hvede-halm, som overhovedet ikke suger vådt, hvorimod vårbyg-halm suger effektivt.
    Så måske...?


  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #3   1. jan 2022 Tror ikke der er skiftet halmsort.

    Han spiser ikke halmen og der er masser af halm i boksen, det er kun halvdelen af boksen der bliver våd og ulækker, og det passer godt med at det er der han tisser og spilder vand.

    Jeg ville egentlig bare høre om der har været gode erfaringer med, at når en hest gør sin bund meget våd, at det kan hjælpe med en anden bund.



  • #4   1. jan 2022 Kan du skrue ned for vandtrykket i vandkoppen - det har jeg gjort hos mine, da ellers så sejler boksen, da vandkoppen giver mere vand, end den langsommeste hest drikker.



  • Jill C
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 25
    #5   1. jan 2022 Svært at svare på, i lige din situation.
    Min egen erfaring med min egen hest, som for år tilbage overtissede hele boksen, hver dag, måtte skifte bund hver dag, han stod på træpiller og tror, at jeg var oppe på 16 sække pr måned.
    Og han havde ikke specielt megen bokstid og havde en tyk bund, men et problem hver dag.
    Efter et år ændrede det sig og der var kun et sted hver dag, hvor han havde tisset, så nemt og billigt at muge på og gik ned på et minimum af træpiller ?
    Det sidste år hvor jeg havde ham, flyttede jeg stald, hvor halm var boksbunden og så stor forskel på halm-sort.
    Tænker, at du må prøve dig frem, hvad der virker for din hest, det måtte jeg og fandt løsning.
    Alt er inviduelt ifht fra hest til hest og måden at holde boks på.
    Ikke noget brugbart svar, men håber, at du løser det, for kender til problemet og det er bare træls.


  • #6   1. jan 2022 Man skal ikke skrue for meget ned for vandtrykket, heste drikker x tid hver gang de er tørstige. Er vandtrykket for lavt drikker de mindre pr gang de drikker, og det siges at så risikere man de får for lidt pr dag, især hvis de kun får vand i boks.

    Hvorfor drikker den vand og tager hovedet over boksbunden mens den drypper vand ud?
    Kan du minimere den adfærd, fx ved at flytte hønet, eller lukke drikkekop og i stedet sætte en balje vand et andet sted?


  • Jill C
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 25
    #7   1. jan 2022 Jeg er helt enig i, at vandkoppen ikke skal give mindre vand, ergo ikke skrue ned for den, du risikerer bare en dehydreret hest i sidste ende.
    Men kom i tanke om min tidligere hest, en dejlig DV hoppe, som gennem alle årene, vandede sit hø/wrap, for hver mundfuld, en mundfuld hø/wrap og en mundfuld vand,.(lukkede ikke munden, men lod vand spilde ned i høet/wrappen)
    Hø/wrap var placeret direkte under vandkoppen, da hun konsekvent gjorde det hver gang på skift.
    (Prøvede også en overgang at vande grovfoder i balje på forhånd, men ingen forskel, det skulle vandes og af hende selv).
    Så, tænker, at hvis din hest gerne vil vande dit grovfoder og det er langt fra vandkoppen, ja, så slæbes der vand tværs over boksen.
    Som, sagt gjorde min hoppe dette, uden problem, da grovfoder var lige under vandkoppen, DVS aldrig vådt i boksen.


  • #8   1. jan 2022 Jeg har nu ikke oplevet at mine heste på noget tidspunkt har været dehydreret, af at hestens drikke hastighed passede til den mængde vand som der kommer ud.

    De drikker jo ikke mere vand af, at det plader oven over, hver gang hesten drikker.

    Jeg har nu haft den tilpasning i 5 år, så hvis mine var dehydreret, ville det nok på nuværende tidspunkt at vist sig.


  • #9   1. jan 2022 Jeg ville flytte hans Hø over til vandkoppen så han ikke skal gå tværs gennem boksen hver gang, hvis det ikke hjælper, fordi han måske vil kigge ud efter at have drukket, så ville jeg lukke vankoppen og stille en balje med vand der hvor han gerne vil stå.

  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #10   1. jan 2022 Tak for de råd der er kommet. Alt er dog prøvet af, og det mindsker ikke hans vane med at drikke.
    Og da han ikke har ændret vane, er det heller ikke hans måde at drikke på som er skyld i den våde boks.

    Jeg har dog fået svar på mit spørgsmål, og han fortsætter med at stå på halm.


  • Jill C
    Jill C Tilmeldt:
    okt 2020

    Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 25
    #11   1. jan 2022 Bare nysgerrig, hvad blev så løsningen, ud over at han stadig står på halm, stadig våd boks eller ?

  • Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 182
    #12   2. jan 2022 Uanset hvilken bund, så vil den blive våd. Og da det er nemmere for mig med halm, så bliver det fortsat halm.

    Så håber jeg at han på et tidspunkt er ude over denne periode smiley

    Og næste gang han skal have dyrlæge, så må jeg igen snakke om mistanken til at han tisser meget.


  • #13   2. jan 2022 kan det være muligt at han fungerer bedre i en løsdrift frem for boks?
    Jeg kender flere heste som har "uønsket" adfærd på boks men dette ses ikke i løsdrift, bare en tanke smiley

    Hvis han tisser meget og især hvis det lugter af ammoniak, så får han højest sansynligt for meget protein, det kunne godt være værd at danske med dyrlægen om og så se på hans foderplan.


  • #14   3. jan 2022 Giver du den nogle mystiske tilskud af enkeltmineraler eller vitaminer?

    Har den adgang til salt?

    For når de smadrer med vand, så er det tit enten pga. varmestress eller en ubalance i mineralerforsyningen. Har den anden stereotyp adfærd, slikker den på inventar eller æder afføring?
    Det kan faktisk også være kedsomhed.


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jan 2022

    Svar: 1
    #16   4. jan 2022 Det er en RIGTIG god ide at få dyrlægen til at undersøge om hesten her problemer med nyrerne eller andet

    Byghalm suger mere vand / tis end hvede -, rug - og havre-halm

    Byghalm, der ikke er sprøjtet mod svampe / skimmel suger bedre end halm fra kornmarker, der er sprøjtet mod svampe / skimmel

    I 2021 regnede det meget, og derfor blev kornmarker (og dermed halm) sprøjtet flere gange end på et mere tørt år

    Det er vigtigt, at halmen ikke er muggen eller støver på grund af svampesporer. Halmen skal dufte frisk

    De allerbedste hilsener A


  • #17   6. jan 2022 Min tager hø i vandkop og meget ryger ned i halm. På grund af det er vandet ved hende skruet ned. nu er hendes boks ikke så våd længere og hun står på halm. Hun kan stadig få det vand hun vil have. Der går bare ikke så meget vand til spilde


Kommentér på:
Halmbund der bliver for våd

Annonce