{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
636 visninger | Oprettet:

Sand i tarmene {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har en hoppe, der i sommers blev indlagt på Landbohøjskolen pga. sand i tarmene. Hun fik loppefrø i sonde og blev udskrevet igen.
I november måned blev hun så indlagt igen grundet mistanke om sand igen - og det var rigtigt nok. Hun fik loppefrø gennem sonde igen og fik taget kontrol røntgen og alt var godt.
Men, jeg mistænker igen her efter 2 mdr. at hun har sand i tarmene igen. Til trods for hun har fået loppefrø i 6 ud af de 8 uger hun har været hjemme.. hun har altid stråfoder på folden samt i boksen, men går alligevel og spiser jord. Hun går på en nedbidt græsfold.

Har I nogle mirakelkure? Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre for at forebygge det, og det duer jo ikke at hun skal indlægges hver 2. måned smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sand i tarmene
  • #1   23. jan 2022 Jeg har ingen mirakelkur - men, hvorfor æder hun jord?
    Mangler hun noget at beskæftige sig med udenfor?
    Grovfoder tager tid at æde, især hvis man blander det med halm (så det skal sorteres og det kræver tid), eller serveres i slowfeeder.


  • #2   23. jan 2022 Jeg har ingen mirakelkur - men, hvorfor æder hun jord?
    Mangler hun noget at beskæftige sig med udenfor?
    Grovfoder tager tid at æde, især hvis man blander det med halm (så det skal sorteres og det kræver tid), eller serveres i slowfeeder.


  • #3   23. jan 2022 Hun skifter mellem at spise hø og nedbidt græs. De går ude fra ca. 7-19/20, og de får hø ad libitum på folden. De har flere høstationer at vælge mellem, men alligevel går hun ofte og spiser græsset.
    Jeg ved ikke om hun mangler beskæftigelse? Hvordan kan jeg beskæftige hende? Hun går sammen med en anden hoppe, og de to trives ret godt sammen smiley


  • #4   23. jan 2022 Jeg læste engang at de kunne have jernmangel hvis de slikker på jorden, det kan være det er noget i den stil, at hun skal have en jernkur.

  • #5   23. jan 2022 Overvej en blodprøve, så du kan se hvad hun mangler. Og så ville jeg overveje en anden fold, hvor der måske er mere græs (selvom jeg ved det ret svært på denne årstid).
    Spiser hun hendes loppefrø? Og får hun dem konstant nu, for det skal jo gerne være enten til vedligehold eller en kur. Jeg har 7-9-13 aldrig haft en hest med kolik, sand i tarmene eller lignende. Plejer køre kur med loppefrøskaller i pellets form cirka 1 måned ad gangen hver 3-4 måned.


  • #6   24. jan 2022 Hun har fået taget blodprøver, der alle ser fine ud smiley

    Første gang hun var indlagt, fik jeg at vide jeg skulle køre kur med loppefrø 1 mdr. ad gangen hver 3 måned. Anden gang fik jeg at vide at hun skulle have 1 mdr. loppefrø, 1 mdr. uden. Da min dyrlæge så var ude til noget andet, spurgte jeg hende hvad jeg kunne gøre, hvis jeg mistænkte det var tilbage. Og hun sagde, at ligeså snart jeg kunne se det var på vej tilbage, skulle jeg bare give igen, at pausen ikke var så vigtig i denne årstid.
    Hun spiser sine loppefrø

    Jeg har overvejer at skifte fold, men det er ikke fordi der er særlig meget mere græs på den fold, og det er hurtigt spist, og så er vi tilbage til samme problem smiley

    Ville det gøre nogen forskel at skifte loppefrø mærke? Hvis jeg kører med nyt mærke hver gang bøtten er tom? Eller er der ca. det samme i alle mærker?


  • #7   24. jan 2022 Jeg ville måske også overveje om hestene alligevel ikke gik ude for mange timer om dagen.
    Eller finde på noget mere aktivering end en slags stråfoder.


  • #8   24. jan 2022 Jeg har læst at flere som har haft syg hest pga sand i tarmen, er blevet anbefalet af dyrlægen at der tildeles dobbeltdosis loppefrø, Måske du kan bruge dette råd..
    Bruger du hele loppefrø eller de behandlede?


  • #9   24. jan 2022 Jeg bruger amequ's cococrunch, så det er behandlede loppefrø. Jeg har faktisk sat hende op på dobbelt dosis i går, så hun får fuld dosis i både aften og morgen foderet, så håber jeg det har en effekt.

    Og hestene går ude så længe, da de trives langt bedre udenfor, men der desværre ikke er mulighed for løsdrift som det ser ud lige nu. Enkelte nætter har de stået ude, og der har været en mærkbar forskel på dem og på deres bokse efterfølgende.
    De har hø og lidt halm på folden, men de spiser slet ikke halmen. Og hun kan ikke tåle wrap, så det er desværre udelukket. Jeg tænkte ellers det måske kunne afhjælpe problemet lidt, hvis hun fandt wrappen mere spændende end græsset..


  • #10   24. jan 2022 Glemte at skrive at det vil være godt at tilføre salt i din hests krybbefoder hver dag, for at den drikker mere vand dagligt for også at forhindre kolik. En anden ting jeg glemte at skrive er at din hest kan mangle kisel netop fordi den spiser/slikker jord fordi den mangler noget i sin kost. Mine heste er begyndt at slikke jord, så jeg giver mikro vital fra st.hippolyt og har skiftet vitamin/mineral piller fra salvana icelandic som jeg har været glad over til Genüse krauter fra st.hippolyt som indeholder kisel. Man kan også købe en kiselkur, mener at st.hippolyt har lavet én

  • #11   24. jan 2022 Jeg ville i dit tilfælde ikke holde pause med loppefrø, der ud over ville jeg google hvad hesten kan mangle når den indtager jord og så konsultere med dyrlægen om x tilskud er en ide.

    Jeg ville også prøve at give den noget at lave på folden, en legebold/hoppedyr, sliksten evt. forskellige.


  • #12   26. jan 2022 Jeg har ingen ide, om det er godt eller skidt, men hvad med en mundkurv på på folden, så kan den ikke komme til at slikke jord i sig

  • #13   26. jan 2022 #12 de kan SAGTENS slikke jord i sig med mundkurv på, tilgengæld frarøver man dem social adfærd med de andre heste...

Kommentér på:
Sand i tarmene

Annonce