{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.081 visninger | Oprettet:

Løs mave {{forumTopicSubject}}

Min kære pony kæmper desværre rigtig meget med maven pt. Det er kommet her til venter, efter at hestenes mængde af grovfoder er blevet skåret ned (han står i løsdrift, så jeg kan ikke skrue op for hans mængde). Hestene får wrap (men det har han altså fået i 10+ år uden problemer) og halm. Derudover får han nogle vitaminpiller opblandet med lucerne, og efter ridning får han mash. Der er ikke ændret andet i foderet end at han nu får mindre wrap og hø og mere halm.

Grundet den nedsatte mængde grovfoder og dårlige mave taber han sig desværre rigtig hurtigt. Det holder ikke i længden, og jeg går da også og overvejer at flytte ham. Men han skal ikke flyttes om vinteren, så nu mangler jeg en lappe-løsning indtil da. Min ridevenindes hest har samme problem, og hendes dyrlæge anbefalede EquiGastro pHix, men det kan ikke fås i en fysisk butik heromkring, så jeg tænkte på, om der mon var nogen der kendte til et produkt med tilsvarende virkning?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løs mave
  • #1   24. jan 2022 Må jeg spørge hvorfor han ikke skal flyttes om vinteren?
    Hvis hesten ikke trives, hvilket den tydeligvis ikke gør, så skal den vel ikke blive?

    Hvorfor der er ændret i mængden af hø/wrap vs. halm ved jeg jo ikke, men hvis mine heste stod et sted hvor de ikke fik hvad de skulle have, så var de flyttet.

    Godt grovfoder i rigelige mængder er alfa og omega for hestens ve og vel.


  • #2   24. jan 2022 1) Jeg havde snakket med min dyrlæge om hvad årsagen kunne være - i stedet for at afprøve tilfældige råd.
    2) Hvis hesten taber sig pga diarré, så har den voldsom og langvarig diarré. Du skal gå direkte til noget som du har en kvalificeret ide om virker, i stedet for at gætte og afprøve en ting ad gangen.
    Eller også fejler den noget, som giver vægttab og diarré....
    3) At afprøve husråd, være i tvivl om de virker, afprøve nyt husråd osv - det koster også penge og hvert produkt du afprøver bør du give tid, måske en måneds tid, før du har udelukket at der er effekt.

    Hvis du søger husråd fordi du er flad, så ville jeg i dit sted give dem Opblødte roepiller.
    Det kan stabilisere maven.
    Selvom han tidligere har fået wrap og tålt det, så kan dette års wrap være anderledes?
    Ved at give roepiller (som egentlig bare er rent fordøjelige kostfibre) kan hesten nøjes med mindre wrap.
    Du kan også købe diverse mystimagiske tilskud for 500 kr pr mørkegrøn spand. Men, det er mit liv for kort til, og det kan blive dyrt i længden, så hellere finde årsagen.


  • #3   24. jan 2022 Det lyder som om energibalancen i dagsrationen er for lav.

    Giv den noget mere kraftfoder. Meget af det kraftfoder man kan købe til heste ligger på 0,85 FE, det er cirka det samme som godt wraphø fra et tidligt første slæt. Hvis den får lidt wrap at æde dertil og ellers halm som ædelystfoder, så ville jeg ikke være bekymret for at hæve den i kraftfoder.

    Grunden til den bliver tynd i maven er, at mikroorganismerne i stortarmen ikke får energi nok til at omsætte de cellevægge der er i grovfoderet. I dit tilfælde halm, som har et meget lavt energiindhold, modsat i hø/wrap. I hø/wrap er der både sukker/kulhydrater og protein til at få omsat cellevæggene. Når så cellevæggene ikke bliver nedbrudt/udnyttet, kommer de hele ud. Der er sikkert mange ufordøjede plantefibre i dens gødning, når du stikker næsen ned i det.

    Hvis den allerede har tabt sig, skal du ikke lade den tabe sig mere. Få fat i noget kraftfoder til den. Der ligger på 0,85 FE. Hvis man synes det skal være roepiller, så kan man gøre det. Personligt foretrækker jeg en kraftfoderpille, da den indeholder flere forskellige råvarer. Roepiller indeholder for meget jord efter min smag (prøv at smag en skefuld opblødte roepiller, de knaser som da man spiste sandkage i sandkassen som barn).


  • #4   24. jan 2022 Ann - der har før i tiden været roepiller som indeholdte jord hvor speediBeet var ren i produktet men synes de er blevet bedre til at lave billige roepiller. Jeg bruger den fra NAG og den er uden jord/sand

  • #5   24. jan 2022 AnnC.
    Umiddelbart smager roepiller ret roeagtigt uden knasen?
    Jeg køber hos Danish Agro, og har ikke fundet jord i det.

    De gode bakterier i sidste del af tarmsystemet lever af fordøjelige fibre, og roepiller er fint hakkede roer, hvor sukkeret er vasket ud, så, der er kun fordøjelige fibre tilbage.
    Kraftfoder indeholder mange ting - men, de bakterier vi vil fremelske lever af fordøjelige fibre, så, lad os fodre dem med lige præcis det.

    I tør tilstand indeholder roepiller cirka samme kalorier som meget kraftfoder - og, det er ok, dyret skal have kalorier for at tage på, gerne nogen dyret kan æde mens ejer har bundet det op, så det serveres adskilt fra flokken.


  • #6   24. jan 2022 Da vi er to fra stalden, der gerne vil flytte sammen, har vi besluttet at vente til der ikke er mulighed for hård frost længere, da min vens hest er 24 og en lidt forsigtig herre, der ikke skal stå og kæmpe om en plads i løsdriftskuret.

    Som sagt har vi snakket med en dyrlæge, der anbefalede noget tilskud, som dog vil tage noget tid for at nå os. Derfor søger jeg efter lignende alternativer.

    Jeg tror ikke, at han kun taber sig af diarre, det er en kombination af diarreen og for lidt grovfoder. Årsagen til, at der er blevet skåret ned i grovfoderet er, at en i stalden har haft problemer med kolik hos hendes heste, hvilket hendes dyrlæge mener skyldes overvægt. Det betyder, at der nu bliver vejet wrap af, men da det jo er løsdrift, får alle hestene ikke lige meget grovfoder. Jeg vil køre ud i dag og kigge efter noget kraftfoder.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   24. jan 2022 Jeg undre mig over flere ting.

    1. Hvorfor kan hestens ikke flyttes om vinteren?
    2. Hvorfor er hesten trappen ned i grovfoder?
    3. Hvad siger dyrlægen - hvis der altså er foretaget en udredning. ?

    Hvis en hest taber sig, så bør man handle ud fra en konkret plan, med størst mulig procent chance for en effekt. Det nytter ikke noget at afprøve en masse, for måske at finde noget der kan have en effekt.
    Hvis en hest taber sig, så trives den ikke, også skal man som ejer ændre på det, så hesten trives smiley


  • #8   24. jan 2022 AMT: Se ovenfor for svar på flytning og nedtrapning af grovfoder.
    Vi må ikke selv give mere grovfoder på folden, da en i stalden har problemer med overvægtige heste.

    Dyrlægen er kontaktet telefonisk, og hun anbefalede en kur med tilsætningsfoderet EquiGastro pHix før vi lavede en egentlig udredning, da der er flere heste i stalden der lider af løs mave efter nedtrapningen af grovfoderet.


  • #9   24. jan 2022 Hej Elle.
    Hvis der er plads nok (og ind/udgange nok) , så bør hestene ikke kæmpe om adgang til De Gode Hvilesteder.
    Dermed burde du sagtens kunne flytte hest i løsdrift om vinteren.

    Jeg har haft min dreng stående på et ridecenter, som næsten kun havde løsdrift - og de havde aldrig problemer med at få nye heste ind i flokkene om vinteren.

    ...
    Men, I dit tilfælde, hvis staldejer skruer ned på grovfoder til flokken, så vil de højst rangerende madglade heste jo få broderparten.
    -Hvis jeg forstår dig ret, så spørg dog om at få lov til at binde din hest op udenfor løsdriften og lad den æde wrap / roepiller / andet grovfoder mens du er der.

    Hvis de andres maver slås i stykker af foderændringen og heste taber sig, så er det ikke en velfungerende løsning staldejer har fundet på...


  • #10   24. jan 2022 Det lykkedes mig åbenbart at få fat på en dårlig balle wrap her sidst selvom den lugtede ganske fint men midt i ballen var den så ikke god, så begge heste fik tynd mave og pruttede for vildt. Jeg købte hø i stedet for at rette deres maver op og har givet dem kartoffelmel i deres roepiller, som gav fast mave. Har hørt godt om Only good horse til tynd mave som er sunde bakterier fra en rask hest der er i, men har ikke selv prøvet det eftersom jeg fik styr på deres mave.

    Kan ske at din hest har fået dårlig wrap på trods af nedtrapning. Men det lyder som om at der kun tages højde for fede heste i flokken fodringsmæssigt ( har svært ved at tro på kolik skyldes overvægt, men derimod sand i maven, for lidt vand indtagelse pga kulde) så håber i snart vil flytte derfra da der ikke tages højde for din hest har behov for af eks. antal kilo grovfoder. Du kan kigge på fodring af tandløs gammel hest som har behov for at tag på og se hvad du kan give af krybbefoder for at han tager på eller stopper med at tabe sig.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #11   24. jan 2022 i første omgang, bør man altid få en dyrlæge ud og lave en reel undersøgelse af hesten, stedet for bare at prøve sig frem med "alt muligt".

    Hvis hesten ikke trives, og der ikke er videre mulighed for ændringer der gavner hestens trivsel, så vil jeg mene at man bør flytte hesten, - for hestens skyld. Og ikke vente for en egens skyld.


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #12   31. jan 2022 Fik du prøvet EquiGastro jeg har lige bestilt det ved Danish Agro

  • #13   1. feb 2022 Syrpa: Vi har fået fat i en bøtte af det, og det virker til at have virket på min vens hest, men det har ikke rigtig haft den store effekt på min hest endnu, men det kan da godt være, at det kommer.

  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #14   1. feb 2022 De sagde til mig der godt kan gå 2-3 måneder på nogen før det har fuld effekt


Kommentér på:
Løs mave

Annonce