{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.214 visninger | Oprettet:

Majs foder?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået noget foderguf af en landmand... Jeg ved godt hvad inselager (staves?) er, men hvad er det godt for, og hvpr meget må de få??

Så har jeg fået noget majs noget til dem... Majs som er skåret i stykker, noget som bruges til køer?? Må hest få det?? hvor meget og hva er det godt for???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Majs foder??
  • #1   26. okt 2007 Der er jo noget som hedder majs-enschilage?

Vi brugte det lidt sidste år. Hestene er vilde med det - det skulle fede, og fungere godt her om vinteren. De seneste par dage har et par af vores ehste fået majs-kolber (vores landmænd har lavet et forsøg med en ny art majs - hestene elsker dem).

Køer og geder får gerne snittet majs (eller enschilage), som fungere som foder eller tilskud.

• #2   26. okt 2007 Louise: Det er majs-enschilage : ) Er det godt for dem?? Min hest er 23 år og ved at være lidt tynd : ( Hvor meget skal de have??

• #3   26. okt 2007 Det er ikke noget som du kan overfodre dem med.

Start op med en god håndfuld over 3-4 dage og så lidt mere og lidt mere.

De kan sagtens få et par liter sammen med deres foder. Det er også billigt.

• #4   26. okt 2007 HI hi Charlie kiggede mærkeligt på det i dag : ) men græsensilage eellsskker han : )

• #5   26. okt 2007 C C du skal passe MEGET på med at give MEGET lidt af det ensilage..

din hest kan få MEGET ondt i maven ved at få bare lidt for meget

• #6   26. okt 2007 OKay, så starter vi langsomt op : ) Tak

Har du prøvet det da???

• #7   26. okt 2007 Majs er altså også til høns hvis det er det jeg tænker på:)

• #8   26. okt 2007 Hmmm vi har nu ingen høns ; )

• #9   26. okt 2007 Vi har selv kørt med majs-enchilage - hvis du starter op som med andet foder, så skulle det ingen problemer give.

• #10   26. okt 2007 Ved i hvad græsensilage er godt for???

• #11   26. okt 2007 Charlie har fået ensilage før.. Han er da blevet 23 år : )
    Og nej han siger ikke muuuuuee

• #12   26. okt 2007 ligner der cornfleks?? bare lidt tykkere

• #13   26. okt 2007 TrustNo1 : Korrekt at mange ikke burde have hest, men hun spørger i dt mindste efter råd istedet for at være så evigheds-klog konstant!!

Din hest kan i hvert fald tåle majsenchilage - brug det ikke som fuldfoder med som tilskuds/opnygningsfoder. Det er blot snittet majs, og majs finder du i utrolig mange muslies, kraftfoder mm.

Alt med måde!

• #14   26. okt 2007 TrustNo1 ej prøv lige at slappe af du.... Jeg har så haft min hest i over 12 år... Mærkelig at han kan blive 23 år og aldrig er syg, hvs jeg ikke kan funde ud af at passe ham... Meget mystisk....

• #15   26. okt 2007 Louise K Tak : )

• #16   26. okt 2007 Hov funde = finde ; )

• #17   26. okt 2007 TrustNo1 har bare travlt med at fortælle jer, hvordan I skal fodre jeres heste. Typisk

• #18   26. okt 2007 TrustNo1: Egentlig utrolig så travlt du har med at spille bedrevidende end alle andre mennesker. Ingen kan noget så godt som dig. Må virkelig være lækkert at betragte sig selv som gudelig

• #19   26. okt 2007 C C: Fodr bare med det majsensilage. Min far er uddannet fodermester, og vi har også kort fodret med det. Men vores kunne ikke lide det

• #20   26. okt 2007 Grunden til heste nogle gange ikke kan tåle ensiglage er at det kan været lidt muggent, g det er grunden til at de i værste fald kan dø, men hvis du undgår muggent græs/majs og ikke ovrefodre dem kan de godt tåle det. en ko, kan heller ikke tåle alt for meget muggent ensiglage, så det fjerne man.

• #21   26. okt 2007 Liselotte*STUDENT 26 JUNI 2007* C hi hi tak tak : )

Forresten så har jeg lige tjekket på nette, og der står intet om at hesten kan dø af græsensilage...... Man skal jo bare tænke sig om..... Tag dig sammen TrustNo1 - tror ikke på dig i hvert fald!!!

• #22   26. okt 2007 Min gamle hest fik det også, og han var aldrig syg. hehe.
    men ikke ovrefodre, bare fodre din hest med måde, hehe. men sådan er det jo med alt foder nu om stunder...

• #23   26. okt 2007 Helle L Ja : ) jeg kan altså heller ikke se det farlige i det : ) han er da ikke død endnu : )

• #24   26. okt 2007 da vi var til frieser kåring i 2007 var der altså nogle af hestene der fik ensilage;D også føllene... det fik de istedet for wrap....

• #25   26. okt 2007 alstå jeg er selv opvokset på landet og har været på landbrugsskole og så videre og jeg ved altså at det eneste der er giftig i ensiglage er det der er muggent, det er ren gift, og derfor skal det smides væk. ellers kan jeg heller ikke se at der skulle være noget galt i det.bare ikke start hesten op på en dag med det, tag det stille og roligt.

• #26   26. okt 2007 emilie, ja jeg kan ikke se noget forkert i det i hvert fald. hehe. og hold kæ.... du er dygtig til at tegne

• #28   27. okt 2007 Græs ensilage er fuldstændig det samme som Wrap, eneste forskel er hvor vådt det er. Vi lavede wrap og ensilage fra samme mark sidste år, det blev wrappet/ensileret på samme tidspunkt så derfor var der absolut ingen forskel på det. Jeg har fodret med i flere perioder gennem de sidste 10 år og har aldrig haft en syg hest.
    TrustNo!: Hvad er det da også for noget pjat med at det er ulovligt at fodre med, den lov vil jeg da gerne lige have et link til....

• #29   27. okt 2007 Der er forskellige typer insilage, og majs insilage er IKKE heste foder!

Alm. græs insilage er ligesom wrap hø, men er det til køer er det mere vådt- og des mere vådt des mindre foder værdi til hest og des dårligere er det for hestens mave. Og korn insilage kan man godt give lidt af men heller ikk for meget- og det erstatter IKKE noget af hestens hø behov. Jeg ville dælme ikk give mine heste majs insilage.

• #30   27. okt 2007 Det er dog ikk ulovligt at bruge - men hesten kan blive ret syg af det. Som sagt er græs ensilage og wrap det samme, dog mugner græs insilage meget hurtigt fordi man tager hul på et stor stak og ikk en lille balle wrap. Når først det mugner spreder sporene sig i ensilagen, osse der til hvor man ikk kan se at der er muk sidder sporrene jo altså. Majs er generalt ikk sundt for hesten med mindre det er varmebehandlet. Og på trods af dette så anbefales der stadig at man maks bruger 500 g om dagen og helst mindre. Alm. insilage i baller med korn, byg halm mv. er heller ikk synderligt sundt, men med måde og små mængder pr dag kan man godt bruge det. Dog opfylder det ikk nogen værdi andet end at det feder lidt, for man kan ikk skære de kg hø fra hesten man giver i ensilagen i da byg ensilage bare er vådt halm med lidt korn i mellem.

Majs er der alt for meget stivelse i. Og i ensilage formen er det jo heldigvis ikk sukker roer man burger da det ikk er dem man fodrer køerne med. Men der er stadig stivelsen i. Her er der heller ikke kun majskernerne man får men hele planten som heller ikk er sund for en hest.

• #31   27. okt 2007 Min hest har spist en del majsensilage i hendes tid (og hun lever i bedste velgående). Så længe du starter op med en lille håndfuld og trapper stille og roligt op (og ikke giver det spandevis), ville jeg ikke være bekymret! Dog skal du være MEGET opmærksom på mug, da det er meget giftigt! Og så feder Majs, bare så du ved det;-)

Kommentér på:
Majs foder??

Annonce