{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
693 visninger | Oprettet:

knapstrupper temperament {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre jer, der har knapstrupper, hvordan er deres temperament
Jeg har selv købt en hoppe, som jeg får hjem inden ikke så længe, og jeg er selvfølgelig meget spændt. Jeg kender ikke i forvejen til racen, men nuværende ejer siger, at den er rolig og meget omgængelig, hvilket jeg bestemt også synes, da jeg så den, hvilket jeg selvfølgelig tror på. En anden fortæller mig, at de kan være lidt mærkelige, men ikke rigtig forklare hvordan, så nu vil jeg gerne høre jeres erfaringer, hvis I vil dele dem med mig
Hvordan har I oplevet deres bevægelser fra ryggen
er jeres cool måske doven eller måske det modsatte
Rider I stævner


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  knapstrupper temperament
  • #1   27. nov 2022 Hej Bettina
    Kæmpe tillykke med din snart nye hest.

    Knabstrupperen er en klar favorit herhjemme - jeg ejer selv to stk - en pony på 19 år, som jeg har kendt i 12 år, samt en vallak på 2,5 år, som jeg har kendt siden han så verdens lys.
    Jeg vil kendetegne racen som en intelligent, selvstændig og enormt kærlig race. Begge mine er enormt tillidsfulde og knytter sig enormt til deres mennesker. Især min vallak, der i sin afstamning har velafbalancerede sportsheste, er enormt cool og elsker at arbejde. Han har tendens til at være lidt skeptisk overfor fremmede, men kun indtil han har snust og sagt hej. Herefter elsker han alt menneskekontakt.
    Jeg har i gamle dage redet stævner på ponyen, det var dog da hun stadig var meget nytilredet, og hun er meget egenrådig, idet hun ikke altid har haft den fedeste opvækst. Men stoler hun på én, gør hun ALT for en. Hun var hele årsagen til, at jeg faldt for racen.

    Mit bedste råd er - lær din nye hoppe godt at kende - især fra jorden. Du får med sikkerhed en intelligent og kærlig hest, og som med tiden vil give dig så meget kærlighed og mening.
    Heste er selvfølgelig forskellige - men jeg kender en MASSE knabstruppere, unge som gamle, og fælles for dem alle er, at de har super meget personlighed, men altid er rolige, omgængelige og giver venskaber for livet.

    Kan anbefale dig at følge Eva herinde (Ingemanns knabstrupper) - hun avler racen, og har blandt andet også avlet min. Hun har også Facebook. Her kan du se alt fra ridning, til kåring, føl, miljøtræning og meget mere smiley

    Rigtig god fornøjelse med din nye hest.


  • #2   27. nov 2022 Tillykke med din nye hest smiley

    Det er meget svært at sige noget generelt om Knabstruppere. Det er jo - teknisk set - ikke nogen race, men en farveavl.
    Knabstruppere fås i mange størrelser, og kan være lavet på mange ting, lige fra Shetlændere til Trakehnere. Derfor vil temperamentet naturligvis også variere.

    Det er dog mit indtryk, at de fleste som anskaffer sig en Knabstrupper, bliver hængende ved de plettede dyr, og det betyder jo i mine øjne, at man er glade for dem smiley


  • #3   27. nov 2022 Mimre- må lige rette dig.
    Knabstruppere er IKKE en farve avl- men farven er et kæmpe plus for mange smiley
    Så vi er mange der avler efter en stor knabstrupper andel i hestene, netop for at bevare den høje intelligens, det rolige og gemytlige temperement.. samtidigt med tilpas forædling, så de kan være med på stævne banerne smiley
    Mange af knabstrupperne er enmands heste, men de er utrolig gode i hovedet.. af alle de knabstruppere jeg har haft, er det kun en af dem, som er mere utilregnelig og nervøs anlagt, hvilket tydeligt spiller igennem på hendes afkom også- men alle er utrolig skønne og kloge heste, som egentlig ik kræver meget, udover en masse omsorg og kærlighed og de fleste af vores afkom, sælges til junior ryttere, fordi de er utroligt nemme at håndtere.


  • #4   28. nov 2022 #3 Ingemann

    Sorry - min fejl smiley


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #5   28. nov 2022 Der er muligvis ikke tale om farveavl i dag - men jeg vil påstå, at der har været, citat fra Knabstrupperforeningens hjemmeside: "I 1970 blev det på generalforsamlingen bestemt, at den fremtidige knabstrupper skal være plettet. Størrelsen variabel og af ridehestetype.
    Der blev ikke stillet krav til afstamning på dette tidspunkt.
    "

    Indkrydsningslisten er også omfattende, og involverer meget forskelligartede racer, så jeg er som udgangspunkt enig med Mimre i, at det må være vanskeligt at tale om generelt "knapstrupper-temperament" - men det gælder nu i min optik for de fleste hesteracer... smiley


  • #6   28. nov 2022 Der er også sket rigtigt meget fra 70'erne til i dag.
    Og der er en klasse for både renavlsheste, sportsheste, klassiske, ponyer og minier.
    Målet er dag er netop for mange at bibeholde det temperement, som netop knabstrupperen bærer præg af.
    Grundlæggelse kan ingen racer skæres over med en kam, men der er nogle ting, som ofte skinner igennem, hos rigtig mange forskellige racer.
    Indkrydsnings listen er lang, fordi der skal være typer at bruge til både de klassiske, sportstyper, ponyer m.m
    Vi bliver nød til at indkrydse en smule, for ikke at ende i en stor gang indavl.. og vi er nød til at forædle, for at knabberene både nu og på sigt kan følge med i sporten smiley
    Farven er så et kæmpe plus, men for mange avlere, er farven ikke det vigtigste.
    Det her er jo kun mit syn på det, der er andre avlere, der smider den ene varmblod efter den anden ind i deres avl- og efter et par generationer er knab andelen så lav, at det "kendte" temperement forsvinder, andre avler udelukkende efter renavls, de møder også lidt udfordringer, fordi hestene kan have svært ved at følge med i sporten, men de kan tilgengæld nogle helt andre ting.
    Jeg forsøger at læne mig op af renavlen(uden mine føl dog alle er renavls) men bruger lidt indkrydsning, når det gavner avlen og giver endnu bedre heste til fremtiden.


  • Dorte H
    Dorte H Tilmeldt:
    apr 2019

    Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 210
    #7   28. nov 2022 Er helt med på udfordringerne i renavlsprincipper vs. en begrænset genpulje - og at der er ændret avlsstrategi i mellemtiden - det var mere for at pege på en mulig årsag til, at knabstrupperavl kan opfattes som farveavl.. smiley

    Det sagt, så er jeg selv meget begejstret for knabstruppere - stiftede bekendtskab med dem netop tilbage i 70-erne, hvor Robert Johansen på Ballerup Rideskole havde en lang række knabstruppere i stalden, alle i den "rigtige" frave.
    Langt de fleste var en fornøjelse at arbejde med, og da ikke mindst taget i betragtning af den dengang accepterede standard for maintenance - op til 12 hingste stod i spiltove i samme staldafsnit og uden foldadgang, de kom reelt kun ud af spiltovet i forbindelse med håndtering og ridning... smiley smiley

    Men prioritering af interiør fremfor eksteriør kan jeg kun bifalde! smiley


Kommentér på:
knapstrupper temperament

Annonce