{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.757 visninger | Oprettet:

Hvad koster det at have hest? {{forumTopicSubject}}

Hej alle hestemennesker:)

Jeg har virkelig svært ved at danne et overblik over, hvad det koster at have hest. Jeg kan næsten kun finde opslag fra 2009 eller deromkring, hvor de snakker om hvad det koster at have en hest. Med de nye priser, kan man nok ikke regne med opslagene fra 2009 længere...

Derfor tænkte jeg, at jeg kunne spørge jer. Hvad er en realistisk pris for at have hest? Altså forsikring, forder, opstaldning, hø, wrap, smed, dyrlæge osv osv...

Så kunne jeg også godt tænke mig at høre, om det er vigtigt med 100 forskellige mega dyre tilskud, eller om man kan nøjes med fx 2 forskellige slags foder og 1-3 tilskud.

Jeg gad også gerne at vide, hvad man egentlig skal bruge til sin egen hest, som man måske ikke lige høre så meget om. Jeg ved en del om heste og pleje af hesten og generelt set hvordan man har en hest, men jeg vil gerne gå lidt mere i dybden, så jeg er sikker på, om jeg er klar, og kan give den hvad den har brug for.

På forhånd tak:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad koster det at have hest?
  • #1   27. mar 2023 Jeg har en fjordhoppe på 7 år:

    1500 for opstaldning med fuldpas inkl hø
    Cirka 200 kr i foder pr måned i vinter måneder
    Ingenting til forsikring (har ansvar i indbo)
    Hun får ét tilskud til hovene som koster cirka 300 kr som holder 2 måneder cirka
    Har smed hver 6.-8. Uge til 1400 kr
    Dyrlæge 1 gang årligt (planlagt i hvert fald) til cirka 1000 kr.


  • #2   27. mar 2023 Det er meget forskelligt, hvad forskellige mennesker bruger på deres hest. Jeg bor i Nordsjælland, hvor det ikke ligefrem er billigt at have hest, og på en gennemsnitlig måned bruger jeg penge på følgende:
    Opstaldning: 2400 kr.
    Strøelse til boksen: 500 kr.
    Foder (eksklusiv hø): 500 kr.
    Smed: 500 kr.
    Diverse: 200 kr. (godbidder, tilkøb af opstaldning o.lign.)

    Derudover kommer forsikring og dyrlæge. Dyrlægen kommer en gang om året og ordner tænder og giver vaccine, og det bliver ca. 1500 kr. Forsikringen ved jeg faktisk ikke noget om, da den bliver dækket af mine forældre, der i sin tid købte min hest til mig.


  • #3   27. mar 2023 Priser afhænger utroligt meget af hvor i landet du bor og udover det afhænger prisen også af hvilket type hest du har:
    Er den nøjsom og kan nøjes med vitaminer og lidt fylde bare for smag koster den ikke meget i foder.
    Er det en hest du kan blive ved med at fylde på så er prisen på foder meget højere.

    Tilskud ja, det er langt hen ad vejen en smagssag. Tror foderbranchen tjener rigtig godt på at folk tænker det er nødvendigt med diverse tilskud. Der er helt sikkert nogen som har rigtig god gavn af det, men tror en del heste kunne klare sig ganske fint uden så længe deres krybbefoder, men især deres stråfoder er af god kvalitet.
    Jeg skal ikke spille hellig for min egen har da fået sin del af tilskud, bl.a. for gigt og slidt mave/tarmsystem.
    Det vigtigste tilskud i min verden er loppefrøskaller og gerne dem fra sandxpell. Heste kan hurtigt få spist noget sand/jord når de leder efter de små strå græs efterår/vinter og igen forår så her giver jeg 1-2 kure, men jeg er så også meget obs på det da jeg har stået med en hest som have alt alt for store mængder sand i maven som skulle renses ud af dyrlæge. For meget sand kan også udvikle sig til kolik som i værste tilfælde kan føre til tarmslyng med døden til følge.
    Så er der de faste udgifter til vaccination, ormekur og tandtjek årligt.

    Prisen afhænger også af hvilke faciliteter du ønsker af et opstaldningssted og om det er selvpas eller fuldpas.


    Kan lige skrive mit så har du måske en lille idé om hvordan økonomien ser ud for tiden, men igen det er så forskelligt at det ikke er til at give et gennemsnits svar.
    Jeg kender en som kan have to heste for ca 2000kr om måneden hvor det andre steder ingen gang ville kunne dække prisen for opstaldning

    Hest:
    Knap 20 år
    Svær at holde huld på om vinteren
    Dårlige tænder

    Opstaldning i det nordlige midt/vest Jylland.

    Månedligt
    Opstaldning m. Stråfoder strøelse og fuldpas:
    1350kr
    Krybbefoder lige pt fordi hun ikke holder huld:
    Knap 1000kr
    Tilskud for gigt og dårlig tarmfunktion: ca 300kr
    Online undervisning 99kr
    Smed 300kr

    Årligt
    2x tandtjek 4000kr
    Vaccine 300kr
    2 xOrmeprøve nok knap 1000kr
    Fysioterapeut/kropsbehandler nok 3-4000kr
    Livsforsikring 1000kr

    Jeg har efterhånden stort set alt udstyr jeg har behov for så det er kun en grime i ny og næ som skal købes

    Vil helt klart råde til at man vælger at få en sygeforsikring til sin hest det kan spare en for mange penge og gøre at man føler man har råd til de dyrere behandlinger som der desværre nogen gange er.
    Det koster alt fra 200-600kr+ om måneden

    Læg gerne omkring 500kr til siden om måneden til uforudsigelige dyrlæge regninger.

    Også ville jeg personligt vælge at få hesten handelsundersøgt inden jeg køber, en hest er en stor investering så ville til en hver tid vælge det.

    Til at starte med er der en masse udstyr som skal købes ind så det vil jeg i hvert fald forvente at skulle bruge mindst 10.000kr, men det afgænger også af om det skal være en ridehest hvor der skal købes sadel m.m.


  • #4   27. mar 2023 Kommer meget an på hvor i landet du bor. Bor du fx i KBHs området, så er det dyrere end i nordjylland eller på fyn smiley

  • #5   27. mar 2023 Tusind tak! Har allerede fået et meget bedre overblik over det. Bor i Midtjylland, til jer der skrev lidt om at det kommer an på hvor i landet man bor.

  • #6   27. mar 2023 Det er enormt forskelligt - og man kan ikke altid regne med at udgiften er den samme hver måned.

    I marts hed min hesteregning på 4500, i april hedder den 3160 og når vi engang når til maj, skulle den gerne komme ned og hedde omkring de 2800,-.
    I marts blev jeg bonnet for 2x alt fordi min pony landede midt i februar, så det havde de ikke nået at opkræve (2x 1885), 2x wrapfold (2x 375), 2x undervisning (2x 540).
    I min april regning bliver jeg tilgengæld bonnet for 450 kr til kontingent smiley

    Jeg synes det er vanvittige priser. Jeg er opvokset med at have hest hjemme på marken til langt under 2000,- om måneden. Jeg har dog måtte indse at jeg får langt mere ud af min pony nu, end jeg ville gøre herhjemme - så jeg betaler "glædeligt" smiley


  • #7   27. mar 2023 det er meget forskelligt fra person til person. hvad kræver hesten og hvor bor du? hvad forventer du af opstaldningsstedet? (fuldpas, selvpas, ridehus, store folde, tur muligheder m.m)

    bor du i kbh med en varmblod der skal have 4 sko og river dækkener i stykker 1 gang om måneden er det en del dyrere at have hest end hvis du bor på landet og har fx fjordhest der lever af vitaminer og hø.

    Jeg har heste hjemme og betaler tæt på ingen ting om sommeren, men om vinteren er vi nok oppe på 2500-3500 kr om måneden for 3 heste.... der er selvfølgelig mere arbejde og færre faciliteter i det. havde jeg dem opstaldet på den nærmeste rideskole ville det nok koste det samme pr. hest (altså 6-9000kr for alle 3)

    pr måned (om vinteren):
    hø: 250-350kr pr hest
    strøelse: hvis halm 80-100kr pr hest, hvis hør/hamp/easy strø ect 400-500kr pr hest
    foder: ca 300kr pr hest - da de kunne klare sig på vitamin ville det være ca. 100kr pr hest
    opstaldning: jeg giver intet, men det kan koste fra 1400kr - 4500kr pr hest (hvor noget af overstående måske følger med i pris)
    smed: 500kr pr hest hver anden måned, altså 250kr pr måned pr hest
    dyrlæge: årlig vaccine, ormekur, tandrasp - ca 200kr pr hest

    dertil kan der komme andre ting oven i fx stævne udgifter, ridehus kort, undervisning, forsikring, dyrlæge (jeg har været heldig ikke at have haft brug for dyrlægen meget, men der er nogle der tit har besøg af dr. dyr)


  • #8   27. mar 2023 Jeg har en Shire, så det koster noget mere
    3000kr i opstaldning
    Tilskud 200kr
    Smed klare jeg selv ellers ville det være 1000kr barefoot hver anden måned
    Opsparing til uforudsete udgifter samt vaccine 200kr pr måned

    Mindre hest med billig opstaldning
    1000kr pr måned
    200kr for uforudsete udgifter samt vaccine


  • #9   27. mar 2023 Jeg giver 1900 kr. I opstaldning med fuldpas, foder, tilskud, halm og hø, ind og udluk. i måneden.
    600 kr. for smed hver 8. uge.
    370 kr. I forsikring - sundhed og livs.
    Ca. 1600 kr 1 gang om året for vaccine og tandrasp.


  • #10   28. mar 2023 Har en stor DV stående ved Roskilde. Bruger ca. 6500 i måneden med opstaldning, wrap, foder, bund, smed, forsikring og massage.

    Han får tilskud til maven, da han er sart, e vitamin til musklerne og led tilskud.


  • #12   30. mar 2023 Vallak 17 år, New Forest

    Opstaldning (delvis selvpas, wrap ad libitum, ingen strøelse eller foder. står selv for indluk): 1300,- mdr
    Strøelse: ca 400,- mdr
    Smed: 1500,- ca hver 7-8 uge. Om sommeren hver 6. uge
    Foder: ca 500,- om sommeren. Om vinteren omkring 200,-
    Medicin: 250,- om mdr
    ATCH blodprøve 2x årligt. Plejer at time det med andre besøg, så det bliver lidt billigere.. ca 2000,- pr gang, hvis jeg ikke får ordnet andet.
    Vaccine + tandlæge: ca 1800,- inkl bedøvelse
    Forsikring: 6000,- årligt
    Sadelmager: 1-2x årligt - ca 1000-3000,- pr gang, alt efter hvad der skal ordnes.

    Ekstra behandlinger: Klarer det mest selv, så det er kun hvis jeg trænger til andre input, at jeg får andre ud.

    Og så er der alle de uforudsete udgifter ??


  • #13   30. mar 2023 Jeg besluttede mig i december måned, for at føre regnskab over hvad jeg reelt bruger på min hest, i hele 2023. Du kan få de første 3 måneder hér.

    Det vil sige, dette er præcis hvad jeg har brugt indtil nu. Jeg har bla. ikke haft tandlæge ude endnu. smiley

    Tilskud, er kun nødvendige hvis hesten har behov for det. smiley

    Januar
    Opstaldning: 1700
    Foder: 1905,5
    Smed: 0
    Dyrlæge: 25153,14
    Udstyr: 800
    Forsikring: 489

    I alt uden forsikring 30047,64
    I alt når forsikringen har ædt sin del 10450,64

    Februar
    Opstaldning: 1700
    Foder: 840
    Smed: 575,75
    Dyrlæge: 0
    Udstyr: 735
    Forsikring: 489

    I alt 4339,75

    Marts
    Opstaldning: 1700
    Foder: 657,15
    Smed: 0
    Dyrlæge: 4627,45
    Udstyr: 348,2
    Forsikring: 489

    I alt uden forsikring 7821,8
    I alt når forsikringen har ædt sin del 3657,80


  • #14   30. mar 2023 Midtjylland her smiley

    Jeg bruger pr måned:
    Opstaldning: 1000 kr
    Strøelse: 250 kr
    Foder: 240 kr
    Stråfoder: 3-600 kr
    Sygeforsikring: 166 kr

    Smed hver 3. måned: 450 kr (bruger ikke sko)
    Dyrlæge: tænder + vacc 1 gang om året: 2500 kr

    Derudover er der undervisning, stævner og udstyr, men det regulerer jeg jo bare efter tid, lyst og penge.


  • #15   30. mar 2023 Jeg har gratis opstaldning til mine to gamle drager hos mine forældre. De driver et malkekvægbrug, så der er en overflod af ressourcer: halm, hø, vand, foder, elektricitet, minilæsser og traktor. To folde og eng med græs til om sommeren.

    Jeg køber lidt foder for cirka en plovmand om måneden. Jeg køber ikke nogle tilskud, de får både kraftfoder, wrap og mineraler.

    Jeg beskærer selv.

    Dyrlægeudgifter tager papa sig af. Det er hans dyrlæge.

    Ansvarsforsikring er de dækket af indbo.

    Så det er meget billigt. Det giver til gengæld en masse arbejde.


  • #16   31. mar 2023 Jeg bor i midtjylland. Jeg står et sted som vist er forholdsvist billigt. Jeg betaler 3000 kr i opstaldning pr md. og det er med alt inclusive dvs. ind/udluk, foder, hø, strøelse og fuldpas. Derudover har jeg smed ca. hver anden md. for 900 kr.
    Så betaler jeg til vetplan: ca. 235 kr. pr. md. så er tandrasp og vaccination gratis. Samt jeg mener det er 2 gratis konsultationer og fornyelse af resepter er også gratis ligesom lidt andre småting er gratis.
    Min hest er en fjordhoppe på 23 år med ppid/cushing som jeg bruger ca. 500 kr. på pr. md. Jeg bruger ikke nogen former for tilskudsfoder.


  • #17   31. mar 2023 Maja Louise: fy for pyffer for nogle dyrlægeregninger smiley ,men det viser så lige netop hvorfor det i min optik er så vigtigt at have sygeforsikring på sine heste(dyr)

  • #18   1. apr 2023 Ja for 3 år siden kom jeg af med 40.000 for udtrækning af 2 tænder med komplikationer. Det kan hurtigt løbe op. Har ingen sygeforsikring, da hun er for gammel. Så er det godt med lidt opsparing, det er en rigtig god ide når man har dyr.

  • #19   8. apr 2023 Maria R

    Ja det har været noget af en omgang, og starter forfra igen om et par måneder.. smiley Lige præcis, den er dælme givet godt ud! Både sygeforsikring OG en god opsparing er alfa omega når man har dyr. smiley


  • hennie H
    hennie H Tilmeldt:
    apr 2023

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 8
    #20   18. apr 2023 Hej!
    Min hest chappy er rimelig dyr i drift. Men det kun fordi hun altid vil have de nyeste ting, altså hun er virkelig nemt influenced. Altså hvis chappy ser en ny form for creme så skal hun bare have den, og så min chappy hun har lært at lægge makeup så hun skal jo også have lidt af det og hun nægter simpelthen bare at bruge det billige hun skal have det dyreste af dyreste så jeg bliver altså virkelig, virkelig fattig af at have en chappy.


Kommentér på:
Hvad koster det at have hest?

Annonce