{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.341 visninger | Oprettet:

Part på hest - hvem betaler for dyrelæge ved skade? {{forumTopicSubject}}

Min datter på 14 år har part på en hest to gange om ugen. Hun var ude at ride en tur i dag sammen med to andre piger. Sagen er den, at hesten glider på bagbenene, da min datter trækker den hen over en lille bro. Det var helt sikkert en dårlig beslutning, men det er det jo ofte når man ikke følger sin intuition men bukker under for det sociale.
Nå men hesten får åbenbart en rift, og halter i trav. Ejeren får derfor dyrelæge ud, så hesten kan få smertestillende og antibiotika. Både vi og vores datter har så dårlig samvittighed, og har derfor bare betalt hvad det kostede for dyrelægen uden for alm. tid. Jeg sidder dog alligevel og tænker på, om hvad der er rimeligt her?

Den skal jo også have dyrelæge igen om en uges tid, og hvad så der, og hvad hvis den fortsat er halt? Jeg vil selvfølgelig tjekke op på om vi har en forsikring der kan dække, og jeg kan selvfølgelig godt se, at vi skulle havde haft disse ting på plads inden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Part på hest - hvem betaler for dyrelæge ved skade?
  • #1   15. maj 2023 Pyh den er faktisk ret svær. Først da jeg så overskriften tænkte jeg svaret var klart: Ejer betaler for dyrlæge ved part(sådan generel regel). Nu hvor jeg så har læst teksten bliver det noget mere usikkert. Betaler I for parten? For bliver der betalt for leje af hesten, må det vel også dække i hvert fald noget ved uforudsete udgifter?
    Sætter jeg mig selv i ejers sted, ville jeg selv være ærgelig over at skulle betale en dyr dyrlægeregning, som en anden har haft med skyld i, men samtidig kunne det jo også have været sket for en selv.
    Jeg ville nok starte med at undersøge om jeg ikke har noget ansvarsforsikring som dækker og derefter, hvis mit forhold til ejer er godt, tage snakken om hvordan udgifterne skal dækkes.
    Omvendt vil jeg sige at er ejer ikke en som man har et godt forhold til eller man mærker det her godt kunne ændre forholdet til det negative, så vil jeg nok overveje nøje om de x antal 1000kr skal være det som gør at min datter ikke længere kan have sin part fordi ejer er blevet sur/fornærmet/ærgerlig over at I muligvis ikke mener at I skal dække hele regningen. Uheld sker, også må man se det lidt ligesom hvis ens vaskemaskine gik i stykker, ja det er trælse penge at komme af med, men ordnes det skal det, så man må bide i det sure æble og bare tænke positiv, at hesten i det mindste ikke kom alvorligt til skade.


  • #2   16. maj 2023 jeg siger til mine parter at gør de noget groft uforsvarligt så det deres regning

    er det noget der kunne ske for mig så det min regning

    det er lidt løst men som du siger når man bukker under for det sociale = i har jo tænk nej dum ide


  • #3   16. maj 2023 jeg vil kræve hvis det så er en skade som kunne ske for mig så i det mindste man hjælper med at behandle det selvom det mig der betaler

    så hvis det fx er at tilsætte pasta til maden jamen så skiftes man

    eller gå 30 minutter hver dag så skiftes man


  • #4   16. maj 2023 Når det er en part, så bør ejer betale. Medmindre partrytteren har gjort noget virkelig dumt. Men en lille rift? Der bør ejer sgu betale, det er trods alt dem der ejer hesten og har ansvaret for den smiley

  • #5   16. maj 2023 Som ejer af en hest, der også har en part, ville jeg i denne situation betale som ejer. Det er min hest og mit ansvar. Afhængig af broens opbygning ville jeg ikke kalde det groft uansvarligt at krydse den. Jeg har før måttet betale dyrlægeregninger for skader der er sket, mens min part har redet, men uheld sker og det er jo i sidste ende som sagt min hest.

  • #6   17. maj 2023 Jeg kunne ALDRIG finde på et bede min part om at betale en dyrlæge regning på MIN hest. Aldrig. Ejer står for dyrlægeregningen.

  • #7   17. maj 2023 Maja

    Så hvis din part efterlader greb og skovl inde i boksen selv efter et par gentagende beskeder om vedkommende skal stop med at efterlade det i boksen
    så æder du den også selv?

    Eller hvis du finder ud af parten springer på din hest selvom den ikke må springe
    og derfor bryder op i en skade?
    så betaler du også bare med glæde?


  • #8   17. maj 2023 Lige præcis i den beskrevne situation, synes jeg faktisk det er okay at I har dækket det akutte dyrlæge besøg. Det er i hvertfald god stil at I har gjort det.
    Udelukkende fordi det er så konkret en episode der førte til et uheld.

    Havde det været en helt normal tur og hesten pludselig haltede på vej hjem uden nogen umiddelbar grund, ville jeg mene det var ejers ansvar. Og det evt. videre forløb med dyrlæge nu, vil jeg også mene bør være på ejers regning.


  • #9   17. maj 2023 det er jo sådan noget der bør aftales ved start af køb af part

    nu har jeg en lånehest, og her er aftalen ved normalt dyrlægebrug er det mit ansvar. ved større ja så er det ejer



  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #10   18. maj 2023 Her er tale om 2 ting. En skade dyrlægen behandler, og en skade der gør hesten halt. Hvis dyrlægen mener at haltheden hænger sammen med uheldet, vil haltheden igen fortage sig. så er alt godt. Hvis dyrlægen derimod mener at haltheden skyldes opbrud af en gammel skade, kan det være nødvendig at gå tilbage til tidligere ejer, for at få købet ophævet. Ved uenighed her, kan I få sagen vurderet af en voldgift.

  • #11   20. maj 2023 Ina

    Jeg har mig heldigvis en part, som jeg ved ikke gør dumme og uforsvarlige ting. Ikke dummere end jeg selv, kunne have gjort. Hvis det skulle være sagen, så var de ikke part hér.

    Så må indrømme at det scenarie du stiller op, aldrig har faldet mig ind. Men jeg holder som udgangspunkt fast i, at jeg som ejer afholder dyrlægeregningerne, hvis parten selv pådrager hesten skaden, så er det vel god stil at de betaler, men bestemt ikke en forventning jeg har. Ulykker kan ske, og jeg har bestemt tiltro til at min part, ikke udsætter min hest for bevidst fare eller skade. smiley


  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #12   20. maj 2023 Hej Ina. Jeg er ikke uenig med dig. Men jeg forsøger et foreslå nogle løsninger, på et for mig spinkelt grundlag.
    Rytteren har ansvaret for uheldet, da det er hende der har redet. Har hun undersøgt sin (Forældrenes) lovpligtige ansvarsforsikring, om de vil betale?


  • #13   20. maj 2023 Maja jeg tror da heller ikke som udgangspunkt at mine parter vil min hest noget ondt og forhåbentlig kan huske at få ting ud fra fx boksen men man ved jo aldrig.


    Jeg har haft en part der blev bange for at ride pony fordi pony havde gledet med bagbenet i anslag fra trav til gallop og da det sker (pony havde fundet sporet igen)

    Så hiver pigebarnet i nødbremsen og klemmer på speederen. (hun fik et chok)

    Ponyen standser på stedet og drejer røven lidt til siden for "hvad fuck laver du kvindemenneske"

    Så blev pigen bange for at sidde på pony og pony var nu farlig pony.

    (Ved ikke om du har set min sidste statusopsatering men pony er riiimelig chill)

    Den episode har lært mig jeg meget grundigt fortæller.
    Pony er pony, hun er hoppe men hun er en god hoppe. Hun løber ikke hun stopper, stivner, drejer til siden.

    Og hun reagere altså på hendes signaler det ikke en døv øddelagt rideskolepony
    så det skal man altså lige huske.
    Og husker man det ikke så dasker jeg lige så hårdt mod parten som parten gør mod ponyen så man bestemmer slev.

    Det lyder voldsomt men det erfaring jeg har støvet op gennem tiden.

    Alt efter hvor meget betaling der er på at have part på ponyen
    Så siger jeg også at ponyen har x udstyr og smider man fx gamacher på på folden og de er fuldstændig smadret når de kommer ind igen, så skal man ikke erstatte med helt nye men til tilsvarende stand før de gik i stykker, eller beløb som jeg kunne have solgt dem for før de gik i stykker.

    (Parten betaler oftest ikke penge der for at have ponyen og har oftest fri adgang til den alternativet vil være jeg så tager 150- 200 kr i måneden for at de har part)

    Knækker et træktov derimod hvis ponyen står bundet og den får et chok pga et eller andet så det jo bare noget slidt gammelt lort jeg har haft wupti der var et nyt/lidt mere frisk end det gamle tov.


Kommentér på:
Part på hest - hvem betaler for dyrelæge ved skade?

Annonce