{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
732 visninger | Oprettet:

Jay H
Jay H
Tilmeldt:
4. maj 2023
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

Fodring med rug {{forumTopicSubject}}

Er der nogen der har erfaring med fodring med rug?

Her tænker jeg på knækkede rugkerne, da jeg ved de ikke optages hele.

Jeg er opmærsom på at rug er let bittert defor ikke ligefrem en himmerigsmundfuld for en hest.

Derudover er jeg opmærksom på, at det er vigtigt at undgå ergot-svampe i rugen. Den specifikke rug jeg tænker på er "menneskemad" i plastikposer og ikke foderug, så jeg forstiller mig ikke at der er problemer på den front.

Da jeg overvejer rug, er det pga. det relativt ok proteinindhold og gode metaller og mineraler som findes i det.

Men kan det ligesom byg give hævede ben? Ligesom hvede klumpe i maven?

Jeg har set et par steder, at man anbefaler under 1/4-1/3 af kornet man fodrer med skal være rug pga. bitterheden.

Er der nogen som kan tilføje mere info end det?

- De venligste hilsener J


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fodring med rug
  • #1   31. maj 2023 Den eneste fordel man har af at fodre med rug, er prisen (det er billigere og nemmere at dyrke). Indholdet af råprotein i rug er lavere end i de andre kornarter (byg, hvede, havre). Opløseligheden af proteinet er bedre, og dermed højere optagelighed.

    Du har ret i det med smagen. Byg smager bedre, men havre smager bedst. Det siger videnskabelige forsøg. Og så er der også virkeligheden, hvor dyr har forskellige præferencer, og der er forskel på, hvad man fodrer med.



  • jens c
    jens c Tilmeldt:
    jul 2009

    Følger: 2 Svar: 131
    #2   2. jun 2023 Jeg kender ikke til problemer angående fodring med rug. Men du bør gå til kornhandleren for at købe. Men hvorfor ikke fodre med byg. Det har jeg virkelig god erfaring med. Det med hævede ben af byg, har jeg aldirig oplevet. Hvis du vil spare udgiften til knækning så foder med det hel. Der smutter nogle hele kærner med ud igen, men tabet her bliver mindre end udgiften til knækning.

Kommentér på:
Fodring med rug

Annonce