{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
658 visninger | Oprettet:

Christina R
Christina R
Tilmeldt:
22. dec 2023
Emner: 1 Svar: 1

Islænder med lav blodprocent / blodmangel {{forumTopicSubject}}

Hej

Min islandske vallak har meget lav blodprocent (omkring 100). Han har først fået jernkur fra Hippolyt i sin daglige foder, og da det ikke hjalp har han fået boosterkur med 5 injektioner af dyrlæge. Det hjalp heller ikke.
Dyrlægens konklusion er at han bare fra naturens side har meget lav blodprocent og han derfor ikke er egnet til fx konkurrenceridning. Han er som sådan ikke syg men bliver udmattet og forpustet.

Har nogen en hest med samme historik og evt. bud på hvad jeg kan gøre for at afhjælpe?

Pft
Christina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Islænder med lav blodprocent / blodmangel
  • #1   22. dec 2023
    Hvad er det du gerne vil have afhjulpet? Hans lave blodprocent, eller at han hurtigt bliver forpustet og udmattet pga. den lave blodprocent?

    Er han testet for andet end blodprocent (hæmoglobin/Hb)?
    Det er nemlig ikke altid at jernmangel er årsagen til anæmi, der er flere "stoffer" der spiller ind på blodprocenten, blandt andet B-vitamin (B12 fx), ferritin, folat ect.

    Blodmangel/anæmi kan også skyldes diverse sygdomme, som infektioner, mavesår, blodsygdomme osv. osv.

    Jeg savner måske en uddybning på hvordan dyrlægen er nået frem til konklusionen om, at det bare er sådan han er fra naturens side?
    Er han blevet tjekket for alt, så man ligesom kan udelukke, at der ikke er en underliggende årsag til den lave blodprocent - både andre værdier (B12, folat, ferritin osv) og andre potentielle årsager som nævnt ovenfor?

    Blodet transporterer jo ilt rundt i kroppen, så symptomerne hænger jo sammen.
    Jeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg tror ikke du kan finde et tilskud ect. der kan fixe problemet med at han hurtigt bliver forpustet og udmattet, desværre.

    Hvis du vil have andre inputs fra fagpersoner kan du evt. prøve at forhøre dig i facebookgruppen "Spørg hestedyrlægerne" eller "Spørg hestefagfolket"

    Mvh. bioanalytikeren



  • #2   22. dec 2023 Jeg ville heller ikke bare acceptere sådan en dom. Bed dyrlægen om at undersøge hesten ordentligt.

  • Christina R
    Christina R Tilmeldt:
    dec 2023

    Emner: 1 Svar: 1
    #3   22. dec 2023 Hej igen.

    Tak for svar.
    Han er testet begge gange med stort blodbillede (i Tyskland) og hæmogloblin er den eneste parameter som ser forkert ud.
    Han er importeret fra Island for to år siden og blev i sommer undersøgt for mavesår, hvilket han havde i grad 2. Efter behandling var det væk..


  • #4   22. dec 2023 jeg ville nok prøve at kontakte
    Lise bang Hansen

    https://alternativdyrlaege.dk/

    hun er rigtig dygtig og kan klare rigtig mange ting. Om ikke andet så prøv at send hende en mail så skal hun nok sige hvis hun ikke kan hjælpe dig

    syntes da også at der burde kunne gøres noget for ham. Om ikke andet så han kan fungere bedre i hverdagen


  • Annette Lund S
    Annette Lund S Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Svar: 5
    #5   28. dec 2023 Hej Christina r
    Jeg har selv haft en pony der har lidt af blodmangel. Min dyrlæge sagde at der er typisk ponyer der lider af blodmangel. Og han sagde videre det er fordi ponyer der er tilbøjelige til at blive overvægtige at man trækker dem i foderet, altså hø. Og min teori er at hvis ponyer går på jordfold om vinteren så får de ikke græs så de kan få C vitamin. Og C vitamin arbejder sammen med jern, og hvis C vitamin ikke er med kan den ikke optage jern. Og jeg bruger hyben granulat eller pulver om vinteren, og jeg har ikke haft problemerne siden. Jeg vil håbe du kan bruge det til noget


Kommentér på:
Islænder med lav blodprocent / blodmangel

Annonce