opsadling af islænder {{forumTopicSubject}}
nu må i altså lige hjælpe mig!!!
har forhørt mig v flere trænere af islændere, ang hvorfor de ligger sadlen så langt tilbage... de siger alle det er for at have stører bevægelsesfrihed til skulderen.... MEN en islænders skelet (i skulderområdet) er det samme som hos alle andre ponyer... så den burde jo ikke skulle have mere plads til brug af skulderen...
min kæreste har en RIGTIG god RIGTIG dyr islænder, og den har fin bevægelsesfrihed når jeg sadler den NORMALT op... dog har en del sadler tendens til at glide fre på den...
jeg er så kommet frem til at forstå hvordan man giver töltkomando til en islænder.... blandt andet at man skal ligge vægten så langt tilbage i sadlen som muligt.... er det derfor de opsadles sådan...
jeg forstår det simpelthen bare ikke.... når sadlen ligger bag det bagerste ribben, er den ude hvor ryggen har en meget lille bærerevne... hvorfor belaste dette svage punkt på hestens ryg???
ser mange islændere som render rundt med snotten i vejret og sænket ryg.... og er overbevidst om at mange af disse heste ville bruge ryggen bedre hvis sadlen lå lidt længere fremme...
skal lige siges min kærestes islænder absolut ikke har problemer med at tölte selv om jeg ligger sadlen normalt.
håber nogle kan forklare 100% HVORFOR.
venligst jane
feb 2007
Følger: 49 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 103 Svar: 1.444
har igattaget mange islændere efterhånden... kigget på hvordan de bruger skulderen når de tölter..
det er altså løgn og latin når de siger de skal bruge mere skulderfrihed til at tölte... en islænder bruger ikke skuldermuskulaturen mere i tölt end en sportspony i fri trav...
så det er bare ikke godt nok svar for mig...
sorry
jul 2007
Følger: 29 Følgere: 25 Heste: 3 Emner: 28 Svar: 350
nov 2005
Følger: 137 Følgere: 158 Heste: 6 Emner: 269 Svar: 3.221
Men så engang en film om islændere, og der steg de op i den anden side en man normalt gør, og det sagde de at man skulle på en islænder...
feb 2007
Camilla B... tror faktisk også jeg så det på dr1 engang... det er totalt hen i vejret... har også fådet at vide at man ikke må ride en islænder som en alm hest (af en af danmarks dygtigste islænderdommere)... man skal styrer på tøjlen som hvis man kørte på cykel... og man må ikke bruge sine schenkler...
feb 2007
Følger: 90 Følgere: 84 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 752
feb 2007
lige mine ord;-)
feb 2007
www.joras.dk
hestedebat, general hestedebat, opsadling af islænder?
der er mange islænderryttere som er kommet med rigtig gode svar
opsadling af islænder