{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.303 visninger | Oprettet:

Nu må jeg vide, indspænding, {{forumTopicSubject}}

Jeg høre rigtig tit folk sige at de bruger indspænding, chambon, glidetøjle og lignende fordi så bruger hesten ryggen..
Er der ikke bare en der kan forklare mig hvordan det fungere ? hvordan får hesten ryggen op fordi hoved "bindes" fast til sadlen/longeringsgjord ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nu må jeg vide, indspænding,
  • #1   3. jan 2008 Jeg mener folk må da kunne forklare hvordan, når de nu er helt sikre på at de får hesten til at bruge ryggen.. jeg kan ikke i min vildeste fantasi regne ud hvordan det skulle kunne lade sig gøre.. derfor jeg spørger..

  • #2   3. jan 2008 altså når de longerer kan de nok ikke få hesten til at gå i lod, så binder de den fast og så bruger den jo ryggen mere end hvis den gik og glukkede stjerne... Men ellers kan jeg ikke se det

  • #3   3. jan 2008 Nu er det så heller ik alle der "binder" hesten fast til sadlen. Hvis jeg longerer med indspændinger, er de rimelig løse bare han giver efter, hvilket han gør lige med det samme af sig selv.. Det er så rimelig sjældent jeg longerer med indspændinger..

  • #4   3. jan 2008 Jeg longere <i>næsten</i> altid med indspænding. Den er ikke 'stram', hesten er ikke spændet ind, men finder den følelse at give efter smiley

  • #5   3. jan 2008 Præcis, Sif d:

  • #6   3. jan 2008 Enighed, Hux 8D.

  • #7   3. jan 2008 Haha year! 8)

  • #8   3. jan 2008 Signe - hehe, jeg venter også spændt på at høre det..

    Nu skriver folk deres hest giver efter - ja, men hvad laver ryggen imens? :o)


  • #9   3. jan 2008 Kan kun snakke for min egen hest .
    Og når jeg har glidetøjle på eller giver ham en tur i pessoaen, kommer hans ryg op og giver noget mere rygsving og rygmuskalatur.
    Har faet det varmt anbefalet af min dyrlæge til at gøre det et par gange om ugen .


  • #10   3. jan 2008 Min hest får bare longe torvet gennem bidringen og så hen til sadlen så giver den efter...

    Når hesten kommer ned med hovedet, løften den ryggen og får derfor en mere behagelig trav, samt opbygget muskler i ryggen, hvilket er rimelig vigtigt...

    Når en hest går oppe med hovedet og tæller stjerner, sænker den ryggen... Det gør at den ikke bruger musklerne i ryggen...

    Håber det var svar nok...


  • #11   3. jan 2008 Tinna ! : Jamen hvordan for indspændingen den til at bruge ryggen mere ?

    Hux 'og • Sif - FØL SÆLGES! : Jo alle binder hesten hoved fast til sadlen (hjælpetøjler sidder jo fra bid/nakke til sadel/gjord.. der er bare forskel på med hvor lang eller kort "snor" den bindes fast.. Du skriver hesten giver efter, ja den bøjer nakken, men det har jo ingen effekt hvis ikke den bruger ryggen.. det jeg gerne vil vide er hvordan indspænding osv får ryggen op ?

    Marianne P *: Hvordan får glidetøjlen ryggen op på hesten ? den har jo ingen kontantk til ryg eller bagpart ??
    Pessoaen, ja den kan få en hest til at træde længere ind under sig og derved løfte ryggen, da den har kontakt til bagparten.. tilgegæld giver den et tryk på over 1 ton i nakken, men det er jo en helt anden sag..

    Tanja Kjøller {Hest til salg...!! H: Mener du seriøst at bare hoved er nede bruger hesten ryggen ? Den du bruger med longetorvet som glidetøjle ville jeg aldrig bruge, det lære jo hesten at tag i tøjlen/bidet betyder buk nakken og løb videre.. sådan en hest kan blive svær at stoppe.. men det er selvfølgelig smag og behag..











  • #12   3. jan 2008 <b>Signe *spider-pig* L</b>

    Når hovedet kommer ned kommer ryggen jo op, så bruger den jo ryggen mere


  • #13   3. jan 2008 Tinna !: Kan du forklare fysiologisk (hvilke muskler og deslige) der får ryggen op når hoved tages ned ?
    Så du mener altså at bare hoved er nede, så bruges ryggen ?


  • #14   3. jan 2008 <b>Signe</b>

    Nææ så enkelt er det jo ikke... Det eneste jeg ved er at man, dengang man brugte hestene i krig, fandt ud af at ride hesten ned med hovedet så den fik ryggen op, hvilket gjorde at den bar på de store muskler og kunne holde længere... Det er hvad jeg har fået fortalt, men det er rigtig, fordi den går ned med hovedet er ikke ensbetydende med at den får ryggen op og bruger ryggen


  • #15   3. jan 2008 Tinna !: Nej det er jo det jeg mener.. at spænde hoved ned har ingen effekt på ryggen.. det er jo ikke hoved ned=ryggen op, men Ryggen op= hoved ned.. hesten kan sagtens gå med hoved i lod og ryggen hængende.. men går hesten med ryggen oppe og bagparten aktiveret, ja så falder hoved på plads af sig selv..

  • #16   3. jan 2008 Totalt - har selv nogle ganske udmærkede billeder af hesten med hovedet i lod, som smider ryggen tydeligt..

    Og det er med rytter og i longe også.


    Tanja Kjøllers bemærknign: "Når hesten kommer ned med hovedet, løften den ryggen" kan jeg så bare slet ikke tilslutte mig. Ryggen bruges ikke bare fordi hovedet er nede.. Som Signe skriver så er det omvendt - ryggen bruges korrekt, og hoved og hals sænkes..


  • #17   3. jan 2008 altså, nogen billeder med rytter, og nmogle billeder i longe bare

  • #18   3. jan 2008 har godt nok ikke set det gode ved det. Men okay, bruger ikke hjælpe milder til noget...
    Min er os spasser i sit hovdte til at finde ud a det .-. Den vil ikkegå ret hurtigt... måske 3 km i timen vis man er heldig...


  • #19   3. jan 2008 jeg longere ca 5 heste hver dag der hvor jeg arbejder.. De skal alle have indspændinger på..

    Når hesten kommer længere ned med hovedet og slapper af, begynder den automatisk at bruge ryggen lidt mere.. I kan også selv prøve at se op ad.. Svajer jeres ryg så ikke også en lille smule..? I forhold til normalt.. Når i så ser ligeud, så bliver ryggen mere 'normal' og det er bedre til at holde ud..?


  • #20   3. jan 2008 Tinna: Du kan ikke sige den INGEN effekt har, for lidt vil den altid have..

    Der er jo en grund til tøjlen er opfundet.. smiley


  • #21   3. jan 2008 glidetøjlen har kun gavn hvis man bruger den rigtig. Jeg vil ikke gi den "skylden" for at få hesten ryg op. Men den kan spare hest og rytter for mange genstridheder, fordi den siger her til og ikke længere. (skriv hvis du misforstår den sidste sætning)

  • #22   3. jan 2008 jeg rider også med indspændinger helt løse i trav...fordi min pony er ung - og springpony og derfor vil den ikke ned hvis jeg rider uden så løber den med hovedet oppe og bruger ikke sin ryg...derfor jider jeg med det min ridelære anbefaldede det til min pony fordi den skulle bruge sin ryg ordenligt før jeg tog dem af....

  • #23   3. jan 2008 Jeg bruger det ikke, da jeg har den mening at hesten skal kunne gøre det selv uden alle disse hjælpe metoder!

  • #24   3. jan 2008 Sæt dig ned på alle fire selv, og start med at stive af i nakken og hold hovedet oppe... Så vil din ryg bue nedad...

    Hvis du derimod bukker nakken og kigger ned, vil din ryg blive løftet opad... Det er det man ønsker at opnå ved at bruge indspænding...

    Prøv selv og se om du som andre skriver kan løfte hoved og ryg på en gang. Det er svært og ubehageligt...



  • #25   3. jan 2008 Team Selvadsgaard .
    Tror du selv hesten vil se konflikterne i øjene. Hvis det strammer i røven, så tvivler jeg på de fleste heste ikke prøver at udgå det. Jeg har brugt glidetøjle på Delacy fordi hun er så helveds elastisk, at jeg skal stille hende til gud ved hvilken vinkel, hvor hun bare drejer halsen, og forsøger at undgå at "bøje" i kroppen. Og hvis jeg endelig "får fat i problemet" så slår hun fra og "lægger" sig kun ned når der ikke forlanges noget af hende igen. Glidetøjlen går ind og forsøger at undgå konflikt mellem hest og rytter


    MEN BRUGES HJÆLPETØJLERNE IKK RIGTIGT. SÅ ER DET, DET SAMME SOM EN PISK DER BLIVER MISBRUGT!


  • #26   3. jan 2008 Det er da utroligt som den diskution kan blive ved... Kan I ikke bare forstå at nogen mennesker har gode erfainger med hjælpetøjler..

    Bare fordi man giver sin hest indspændninger på, er jo ikke ens betydende med at hesten for ryggen op der skal jo ligesom mere ind i longe arbejdet.. Men ligeså meget som hesten kan sænke i ryggen når man longere, kan det samme ske under ridning...

    Endnu engang kan jeg fortælle, at jeg har en hoppe, som førhen altid er redet spændt i nakken.. ergo smidt ryggen, når man red hende... man kunne IKKE.... fortælle eller lære hesten at når den skulle give efter skulle den give efter.. og hesten kunne ikke komme ned og slappe af.. det kunne du ikke fortælle hende.. hun er udover det en varm hest.. som dengang syntes mange ting var farlige... man kunne ikke bare ride hende frem.. så hun bruger bagparten... der kom hovedet altså ikke ned foran... der skulle mere arbejde til, for at det kunne lade sig gøre...

    Jeg skiftede på et tidspunkt underviser, som gik indfor at få hesten til at gå i et afslappet holdning, og bruge sig mere... men somsagt kunne du ikke fortælle den kære hest at det er rart at blive redet i en afslappet holdning... Så han forslog at longere hende for en lille tid... tro det eller ej... vupti.. så lærte hesten pludselig... at det var rart at komme ned og slappe af.... så JO.. indspændninger kan have en god gavn uanset hvad i så vil tro...

    når man longere skal man jo også have hesten til at trædde mere ind under sig selv, dette kan man sagtens i en longe... det er jo ikke bare at jage hesten rundt i en longe... for ja så smider hesten ryggen... men for man hesten til at trædde mere ind med indvendige bagben.. og komme mere ind under sig selv.. så kommer holdningen helt af sig selv.. og hesten vil bruge sig mere... indspædningen skal ikke være stram.. den skal kun lige sidde så hesten kan mærke et let tryg i biddet, jeg har aldrig indspændninger helt vildt spændt.. for det er for synd for dyret..... og ser man en hest stejler og vælte bagover, er indspædningerne allerede misbrugt....

    så ja det har hjulpet på min hest...


  • #27   3. jan 2008 Sanne K: Selvfølgelig bruger en hest med hoved oppe ikke ryggen optimalt, men det gør den heller ikke bare fordi hoved kommer ned.. den kan stadig gå lige spændt og med ryggen lige sænket..
    Du skriver når hesten kommer længere ned med hoved og slapper af sænkes hoved.. ja når den slapper af gør det (ikke bare fordi hoved kommer ned) men de færreste heste slapper ikke af i indspænding..

    Springrytteren og springponyen <: Jeg er så komplet uenig med din ridelære her.. indspændinger er slet ikke lavet til at ride med og din ridelære burde lære dig at ride ponyen så den blev afslappet og søger ned af sig selv.. bare fordi der kommer en læder rem fra bid til sadel bruger hesten ikke ryggen.. forklarede din underviser dig hvilken mekanisme ved at der sidder en løs rem fra sadel til bid der får den til at bruge ryggen ? ellers ville jeg spørge..

    Camilse - Team Nussehoved .: Nej min ryg bliver ikke løftet automatisk fordi jeg lader hoved falde ned.. jeg kan stadig spænde min ryg og sænke den.. det samme kan heste.. der er ingen mekanisme der løfter hestens ryg fordi hoved kommer ned.. så kunne man jo også bare hive hestens hoved ned mens man red og vupti så brugte den ryggen..

    Team Damgård.. Stine..:) : Nu skulle dette ikke være en diskution om hjælpetøjler eller hvor vidt nogle mener de har haft gode erfaringer med dem.. jeg vil bare gerne have en forklaring på folks standart svar, at det får ryggen op, da jeg slet ikke kan se hvordan en indspænding kan løfte hestens ryg og ingen endnu har kunnet give mig en logisk forklaring..
    Fint at det hjalp din hest til at slappe af.. jeg ville så have valgt en anden måde som gav mindre bivirkninger, men der er vi jo alle forskellige..
    Du skriver at den skal spændes så hesten får et let træk i munden.. det finder jeg jo så lidt mindre godt, da hesten jo så lære at træk i munden betyder "buk nakken og løb videre", jeg foretrækker godt nok at hesten stopper når jeg tager i tøjlen.. og i min verden bruges tøjlen ikke til at bukke hestens nakke.. men igen noget der er forskellige meninger om.. og så bryder jeg mig heller ikke om det mega ryk hesten får i munden hvis den går imod..








    Victoria & Lazall (Team Rerun) M: Jo forstår godt hvad du mener smiley






  • #28   3. jan 2008 næsten alt udstyr der er brugt forkert skader(eller har i hvert fald ikke den effekt det opfundet til at havde), det derfor der er så mange der har en dårlig opfattelse af disse redskaber, fordi der er så mange der har misforstået dets fuktion og tror det bare er til at hive hesten sammen med, hvilket det bestemt ikke er!
    hvis det bliver brugt korrekt har det også den hjælpene fuktion som det er op fundet som.
    Desværre er det flere der bruger det som ikke ved hvad dets fuktion er og bruger det derfor forkert, eller for opfattelsen af det negativ, end folk der ved hvordan det skal bruges og bruger det korrekt (i hvert fald nogle af tingene) .

    Ingen af tingene er jo opfundet for at skade hesten, det har jo ingen nytte for nogle!


  • #29   3. jan 2008 Signe.. Nej... men du kan heller ikke forvente at alle mener det samme som dig jo.. Nu kan jeg så godt høre du ikke er vant til at ride varme heste... Hvordan ville du ride en meget varm hest, til at slappe af, når hesten ikke forstår at den skal ned og slappe af.. Jeg bruger heller ikke KUN.. tøjlen til at arbejde med hesten.. men til at stille den og lede den.. Jeg rider udelukkende for ben... men uanset hvad.. så skal man ligesom have kontakt til hestens mund.. og det er netop det jeg gør med indspændning... og jeg har haft fin effekt på det ved min hest.. og hun er super dejlig at ride idag, bare pga den hjælp jeg fik dengang... Så uanset hvad du siger... så kan du ikke sige til alle at det er forkert.. når det ikke hjælper KUN.. at ride hesten.. det er ikke alle du kan ride dig ud af problemer... og sådan en hest havde jeg... Jeg longerede ikke min hoppe mere end 4 gange.... så var hun der med det samme.. og har gået godt siden.. samt søger fint ned og frem for ben, og fremad drift...

    Desuden, så longere jeg aldrig mine heste længe af gangen.. og har højst indspædningen på i 15 mins tid.. derefter tager jeg dem af.. og stadig holder rundningen på hesten.. og for hesten til at runde sig i kroppen.. og hun bliver skam´dernede.. med dejlig lang hals.. og afslappet holdning... så ja.. lad vær med at skrive at det er en dårlig løsning, når man ikke ved hvordan hestene rides... Der findes ingen heste der er ens at ride... og mange heste skal have hjælp på forskellige måder... også om det så er ved let hjælp af indspændning...


  • #30   3. jan 2008 og nej jeg skrev ikke noget med træk når den er spændt... men samme fatning.. som når man har fat i tøjlen, hvor der er en let kontakt til hestens mund..

  • #31   3. jan 2008 Team Damgård.. Stine..:) .

    Tror ikke jeg kan finde en herinde jeg er mere enig med..


  • #32   3. jan 2008 Sanne K..

    hehe jamen det er utroligt.... De folk som er imod den slags.. kan ikke sidde og sige det er en forkert hjælp når de ikke kender de heste, som har brug for en anden form for hjælp... jeg ved godt mange misbruger hjælpemidler, og det er også forkert.... Men jeg er SÅ.. træt af at høre hvordan folk kan nedrakke folk nærmest, fordi man bruger den hjælp, ens hest har brug for...

    Så man kan ikke sige at det er forkert brug på alle heste, når det nu hjælper på en hest som min feks... hun er langt mere roligere og afslaooet at ride... og er lykkelig over at jeg prøvede den hjælp, hvilket hjalp på hende.. det er så dejligt..:D


  • #33   3. jan 2008 Team Damgård.. Stine..:) : Jeg mangler bare stadig en forklaring på hvordan indspænding får ryggen op ??? fint nok at du mener det er en god ting.. men det forklare jo ikke hvordan det er du mener den får ryggen op..
    Nu er det sådan at jeg faktisk har en meget varm hest, som flere har sagt burde være solgt til en professionel fordi den ikke var avlet til en alm. hyggerytter.. men hun er afslappet under ridning (for det meste) da hun fra starten har lært præsic hvad signalerne betyder, så der er intet at stresse over.. bliver hun varm og koger over, så beder jeg om en parade og evt et par skridt tilbage, så jeg får styr over hendes ben, da benene bevægelse jo hænger sammen med produktionen af andrenalin og derved ophidselses hos hesten..
    Jo du skriver ordret at "indspædningen skal ikke være stram.. den skal kun lige sidde så hesten kan mærke et let tryg i biddet".. jeg argumentere blot for at jeg ikke ønsker at hesten skal mærke et let tryg i bidet, da det når jeg rider betyder stop.. så kan det ikke samtidigt betyde bøj nakke og gå videre..
    Alle heste kan rides/trænes ud af deres problemer uden hjælpetøjler, men det er ikke altid man formår det som rytter (og nej jeg kan bestemt heller ikke træne enhver hest ud af et hvert problem)..
    Alle har ret til deres mening.. men jeg forstår ikke at man kan holde hårdt på at noget virker uden at kunne fortælle hvordan.. og indtil nu har ingen kunnet forklare mig hvad godt fx en indspænding gør.. svaret er altid at ryggen kommer op.. men når man spørger hvordan/hvorfor ryggen kommer op, så kan de ikke svare..


  • #34   3. jan 2008 Signe *spider-pig* L

    Du skriver hvis du spænder ryggen, så kan du. Og i og med du skriver dette, giver du mig jo ret!!! Forstår ærlig talt ikke dit svar. Og det virker som om du allerede har en forudindtaget holdning til det at bruge indspænding. Hvis du sætter dig lidt ind i hvad antomi er, så ville du indse, at det mest naturlige for hele ryg søjlen at bøje sig om den samme side.

    Dit sidste svar er noget pjat... Du hidser dig op og beklager dig om at ingen giver dig klar besked. Læs tråden igen, og det er forklaret for dig.

    jeg forstår ærlig talt ikke at man stiller et spørgsmål, selv om man på forhånd har valgt ikke at lytte til de svar der skulle komme.


  • #35   3. jan 2008 <b>Camilse - Team Nussehoved .</b>

    Der hvor problematikken lidt ligger er at hesten jo godt kan gå ned med hovedet uden at have ryggen oppe... Det er da ikke mere end 3 dage siden jeg red på Tonga, hvor hun pludselig smed ryggen, og det var hovedet skam i lod, så måtte jeg lige ride hende mere bag til og løfte hende, så kom ryggen med igen


  • #36   3. jan 2008 Miss perfect 1 (Tinna) !

    Det benægter jeg vist heller intet sted. jeg skriver jo netop:

    <b>Prøv selv og se om du som andre skriver kan løfte hoved og ryg på en gang. Det er svært og ubehageligt...
    </b>


  • #37   3. jan 2008 <b>Camilse</b>

    Og jeg siger det omvendte... Se om du kan tage hovedet ned og ryggen ned, for det er dét vi mener hesten kan, ergor får den ikke ryggen mere med bare fordi hovedet er nede


  • #38   3. jan 2008 Hallo... Påstår jeg det ikke kan lade sig gøre??? lad nu være med at skrive nøjagtig det samme som jeg siger og påstå jeg ikke siger det smiley

  • #39   3. jan 2008 Der er jo netop en grund til at bl.a. "skyde" ryg øvelsen er opbygget som den er ...

  • #40   3. jan 2008 <b>Camilse</b>

    Hallo... Jeg påstår ingen steder at du siger at det ikke kan lade sig gøre... Du blev bare ved med at sige at man skulle prøve at tage hovedet op og ryggen op, og det synes jeg var lidt underligt, for det gør hesten jo ikke, i hvert fald, den tager hovedet ned og ryggen ned...

    Så er det folk mener at hesten bruger ryggen hvis de binder den i holdning, men det kan jo ikke passe, når vi på forhånd ved at hesten kan gå i holdning, men stadig smide ryggen


  • #41   3. jan 2008 <b>Camilse</b>

    Ja, der er jo klart større risiko for at hesten smider ryggen når den kigger stjerne end hvis den har hovedet nede, men der er stadig en risiko, selvom den går i holdning


  • #42   3. jan 2008 Tinna...

    Synes du skulle prøve at læse igennem hvad jeg skriver endnu engang... Det jeg kommenterer på er hvad der er den naturlige bæring af ryggen alt efter om hesten går til biddet eller om den glor stjerner...

    Signe skriver selv at hun godt kan gøre det modsatte hvis hun spænder... Og hvis hun spænder, er det jo ikke noget der er naturligt for hende...

    Jeg vil desuden påstå at en hest der har tendens til gentagende gange at smide ryggen, har en fejl i træningen et sted som der bør tages vare om...


  • #43   3. jan 2008 Tinna:

    Igen er det jeg kommenterer at det er lettere for hesten at komme i korrekt bæring hvis frem- og neddriften er det.

    Det må vel også være grunden til at Signe selv rider sine heste frem og ned på de billeder der er på hestens profil??? Netop at den skal bruge ryggen korrekt.


  • #44   3. jan 2008 <b>Camilse</b>

    Jep, man rider hesten ned og frem for at få ryggen med, hvilket er det meningen er ved indspændingerne, ned og frem og ryggen op.. MEN der er bare stadig en risiko for at hesten ikke tager ryggen med op...


  • #45   3. jan 2008 Signe:

    Inden jeg får et fur for at have skrevet at du har en forudindtaget holdning, vil jeg da lige forklare hvor jeg ser den.

    Det gør jeg netop i den sidste sætning hvori du skriver at hestens hoved skal bindes fast.

    Enten er det udtryk for en forudindtaget holdning eller manglende viden.

    Formålet med inspænding er jo ikke at "tvinge" hesten i holdning. Tror man det bør man undlade at bruge alle former for indspænding og så finde sig en kompetent person der kan hjælpe en til at få et øget kendskab til det at bruge netop det redskab.

    Alle former for indspændinger bør KUN bruges som HJÆLPEmiddel. Altså, som en metode til at hjælpe hesten i korrekt holdning.

    At hesten kan smide ryggen er selvfølgelig korrekt. Men sandheden er den at indspænding i langt de fleste tilfælde vil hjælpe hesten til at få en bedre bæring. Og bæringen er jo alfa og omega for hestens helbred... For en hest der konstant render med ryggen på unaturlig måde vil udvikle muskler m.m. på en sådan måde at den i sidste ende bliver problematisk at ride, og i værste tilfælde bliver ødelagt som ridehest.


  • #46   3. jan 2008 Miss perfect 1 (Tinna) !

    Ja.. jeg benægter stadig ikke at det kan ske... Det skriver jeg jo netop i mit første svar at det kan...

    men det der frustrere mig lidt nu, er at Signe pure benægter at frem- og neddriften er vigtig for bæringen... Især når hun tydeligt selv rider for at få det med i ridningen. Det er ihvertfald hvad billederne viser...


  • #47   3. jan 2008 Med det udstyr bruger de ikke ryggen rigtigt! De bliver jo tvunget ned?!

  • #48   3. jan 2008 vi bruger indspændingstøjler ude ved os. men dog kun i longe.
    vi spænder ikke længere ind, end hesten kan holde til.
    f.eks har vi en del 'problem' heste. og heste som er redet forkert. + heste der skyder skulder.
    f.eks denne traver som jeg nu rider og træner..
    (link fjernet)
    den havde ingen ballance i kroppen og var altid blevet holdt med en hård hånd så hovedet sad helt inde på bringen af hende. hun havde øm ryg pga. en lorte sadel.
    (nu er jeg så heldig af stå ved clauss paaske, ham healeren i måske kender fra tv) clauss healede hendes ryg, så den blev bedere, men der var stadig lang vej endnu. vi satte indspændingstøjler på hende og hun begyndte at arbejde. hun nød at have dem på, for de gav hende en slags støtte og man kunne se i hendes øjne og på hendes mule af hun nøs det.
    nu går det super godt med hende. og så sent som for et par dage siden, galoperede hun i longe for første gang.
    skriv gerne hvis du vil vide mere f.eks om de andre heste? smiley


  • #49   3. jan 2008 Juliie Møller ;x .

    Læs mit svar, og du vil vide hvad min holdning er til det du skriver... Nemlig at du har misforstået noget...


  • #50   3. jan 2008 Camilse - Team Nussehoved : Jeg hidser mig skam ikke op smiley jeg er bare typen der kræver et begrundet svar for at kunne bruge det til noget (fx ændre mening om noget) at folk skriver.. "Indspænding får hesten til at bruge ryggen", er for mig ikke et argument der beviser noget.. jeg vil vide hvordan den får hesten til at bruge ryggen..
    Der er ingen der modsiger dig i at hesten ikke kan bruge ryggen med næsen i vejret.. jeg argumentere blot for at selv om hoved er sænket eller i lod behøver ryggen ikke være med.. og ja jeg spænder når jeg sænker ryggen, men det gør heste jo også..
    Jeg har heller ingen steder skrevet at frem og neddrift ikke er vigtigt for bæringen, hvad du læser det ud af aner jeg ikke.. men jeg mer ikke at indspænding giver frem og neddrift.. da de beder hesten stoppe.. de giver ned og ind drift..
    Du mener altså ikke at hesten hoved med indspænding på er bundet til sadel/gjord ? der sidder en læder "snor" fra bid til sadel/gjord, jeg skrev jo ingen steder at den var bundet stram eller tvunget bag lod eller andet.. men fakta er da at hoved er bundet fast...
    Jeg har bare endnu til gode at se en afslappet hest der bruger sig selv korrekt og"knækker" det rigtige sted i nakken iført indspænding.. samlige jeg har set (og det er en del) har været inten spændte eller tabt ryggen totalt og alle som en har "knækket" helt forkert i nakken..
    Og nej har heller aldrig kunne få en rigtig forklaring på hvordan noget der går fra hoved til sadel/gjord får ryggen op og bagparten med.. for vi er jo enige om (så vidt jeg kan læse) at bare fordi hoved kommer ned, så kommer ryggen ikke op.. det ville jo ellers være så meget nemmere, så kunne man jo også bare hive/save hesten hoved ned under ridning op derved få ryggen op, men det er der jo heldigvis ingen der tror virker..


  • #51   3. jan 2008 Signe: Vil du ikke vise et billed hvor den "knækker det rigtige sted" uden indpænding?

  • #52   3. jan 2008 Ej ikk den her "diskusion" igen smiley

  • #53   3. jan 2008 Signe *spider-pig* L

    Læs nu det jeg skriver... Jeg skriver at jeg tolker din holdning som værende at der må være tale om tvang i og med du skriver "bindes" fast... Altså, at der er tale om en fiksering...

    Det er jo løgn... Bliver indspændingen benyttet korrekt, så vil hesten på ingen måde blive tvunget i holdning...

    Man kan ikke bare save hesten i munden... Det vil ikke give den samme effekt som indspændingstøjler og chambonen, der jo giver hjælpen i en mere nedadtrukket holdning... Desuden kan man jo ikke save hesten i munden, hvis man står på sidelinien og holder i longetovet samtidigt smiley


  • #54   3. jan 2008 Stort set samtlige heste jeg har set med indspænding på har gået korrekt i holdning og har været afslappet...

    At du ikke har set det endnu skyldes at vedkommende ikke har kunne formå at bruge sine redskaber korrekt og konsekvent...


  • #55   3. jan 2008
    Camilse - Team Nussehoved .
    giver dig helt ret, de fleste heste nyder det faktisk. smiley


  • #56   3. jan 2008 tiril: Bliver lige med mine egne billeder, da jeg ikke vil "hænge andre ud.. godt nok kun et hoved billede.. men her "knækker" hesten det rette sted i nakken
    (link fjernet) 22:36:13

    og her forkert (link fjernet) 21:12:01
    Nemlige nede midt på halsen..

    Knækket skal altid være lige bag ørene og ikke i 3-4 nakkehvirvel eller midt på halsen som man ind imellem ser.. som sagt er det jo mine egne billeder og min gør det også ind imellem hvis jeg laver fejl..

    Camilse - Team Nussehoved : Det var så bare den letteste måde at formulere det på smiley men ja jeg bryder mig ikke om indspænding, da jeg fra flere kompetente mennesker har fået forklaret den skade sådan en kan gøre.. men da jeg ønsker at udvide min viden og se alle sider spørger jeg ind til en forklaring på hvad godt den gør.. men ingen kan åbenbart forklare det.. Fakta må være at ja hvis hesten respektere indspændingen og går afslappet med den og søger frem og ned (hvilket kræver den er meget løs, så kan den få hesten til at bruge ryggen mere.. men i sig selv får den ikke hesten til at bruge sig mere.. er vi enige der ?
    Jeg ville dog stadig aldrig bruge den, da den modarbejder min måde at træne på


  • #57   3. jan 2008 Signe:

    Ingen af de to billeder viser en hest der arbejder i longen... Og det er vel netop den situation vi diskutere...

    Igen skriver du at ingen kan forklare hvad godt det gør... har du overhovedet læst det jeg har skrevet?


  • #58   3. jan 2008 Camilse - Team Nussehoved : Jeg longere ikke min hest og kan derfor ikke bidrage med longeringsbilleder og vil ikke bruge andres..
    Du har intet sted forklaret hvilke muskler og deslige som aktiveres af en indspænding og får ryggen op.. du skriver bare at hesten slapper af og går frem og ned.. og derfor bruger ryggen, men det gør en hest uden indspænding som slapper af og går frem og ned også.. og jeg har så som sagt aldrig set en hest med indspænding som går afslappet frem og ned og bruger ryggen.. men hvis du har billeder der viser det vil jeg meget gerne se smiley


  • #59   3. jan 2008 Camlse skrev længere oppe:
    "Sæt dig ned på alle fire selv, og start med at stive af i nakken og hold hovedet oppe... Så vil din ryg bue nedad...

    Hvis du derimod bukker nakken og kigger ned, vil din ryg blive løftet opad... Det er det man ønsker at opnå ved at bruge indspænding...

    Prøv selv og se om du som andre skriver kan løfte hoved og ryg på en gang. Det er svært og ubehageligt..."

    Jeg kan sagtens bukke nakken og fa hagen helt ned til brystbenet - uden at gøre en disse ved min ryg ;o)

    Men korrekt - jeg kan ikke løfte hoved og ryg på en gang ;o)



  • #60   3. jan 2008 Signe *spider-pig* L

    Nu har du jo heller aldrig bedt om en længere redegørelse...

    Havde Lukas været i live idag skulle jeg hurtigt tage nogle billeder til dig... men det er jo af logiske årsager ikke nødvendigt...

    men nu er det jo rent faktisk DIG der påstår at en hest ikke kan gå afslappet... Og ikke mig der påstår at alle heste i indspænding går afslappet...

    Og så er det vist ikke mig der beder om billeder...

    Men jeg kan da se at selv en mand som Monty Roberts benytter sig af indspænding når hesten longeres... Og han er da en af de mennesker der arbejder frem mod en afslappet hest...

    Men indspænding under longearbejdet er en nødvendighed...


  • #61   3. jan 2008 Men Signe... Du har endnu ikke forklaret mig hvorfor du rider dine heste frem og ned, hvilket medfører at de bruger ryggen, hvis du mener at det intet har på sig???

  • #62   3. jan 2008 Camilse - Team Nussehoved : Jo jeg beder faktisk om en overbevisende og begrundet forklaring.. det er ligesom det hele tråden går ud på..
    Det du skriver her forstår jeg slet ikke : men nu er det jo rent faktisk DIG der påstår at en hest ikke kan gå afslappet... Og ikke mig der påstår at alle heste i indspænding går afslappet...
    Og så er det vist ikke mig der beder om billeder...

    Jeg siger jeg aldrig har set en afslappet hest med indspænding, du siger du har set mange, derfor skriver jeg at så vil jeg da gerne se billeder hvis du har..
    Nu er jeg så heller ikke enig med Monty Roberts i ret mange ting, så at han bruger det ikke mit syn på det..
    Jeg er så meget uenig i at indspænding er en nødvendighed under longering..hvorfor i alverden skulle det dog være det ? jeg har da set mange heste gå afslappet og bruge ryggen uden.. jeg ville aldrig longere i andet end kapsun..
    Og hvorfor bliver du ved med at skrive at jeg siger frem og ned ikke virker ? det er da noget værre pjat at påstå..
    Men at ride frem og ned (hvilket jeg ikke bruger tøjlen til) og så give hesten indspænding på er altså ikke det samme..




  • #63   3. jan 2008 Jeg kan vist tale så meget for min sag som jeg vil... Det bliver alligevel drejet som det vil, og det er åbenbart op til dig at vurdere hvad der er velbegrundet...

    Måske du bare helt skulle droppe at stille spørgsmål når du ikke har tænkt dig at lytte til de svar der kommer smiley

    Synd at man ikke er åben for ny viden.


  • #64   3. jan 2008 Desuden så kan du lige så godt påstå at jeg lyver, når du åbenbart krøver beviser... Hvad med selv at lave hjemmearbejdet, når du ikke engang gider hører eller tro på hvad folk siger til dig???

  • #65   3. jan 2008 Camilise.. jeg tror ikke du KAN.. forklare signe det.. Og selvom man har en god forklaring på hvorfor det virker.. så tror signe ikke på det.. Jeg syntes det er skide ærgeligt... for hun kender hverken dig, mig eller andres måder at træne og ride deres heste på... og hvad der virker bedst for os.. og syntes det er tåbeligt man ligefrem skal bevise overfor folk at det hjælper..:S Helt ærlig....

    Og signe.. Jeg syntes sgu du skulle læse hele tråden og se hvad det er folk skriver til dig... du læser det jo ikke engang, prøver ikke engang at forstå det folk skriver til díg.. og du vil jo ikke engang tro på det folk skriver...

    Den måde som du træner din hoppe på.. KUNNE.. du ikke gøre på min da jeg fik hende.. På hende kunne du ikke bare lave en parade... så stod hesten stille.. nej.. den trippede og dansede... så den form hjalp altså ikke på MIN.. hest.. Så forstå venligst at andre kan have god gavn af indspændninger... Og mine heste har aldrig stoppet i en longe.. de har fint arbejdet under sig uden problemer...

    som jeg tidligere skrev.. når jeg arbejde med min hest fra jorden, i longe arbejde.. så for jeg HELE.. hesten til at bruge sig.. jeg for min kære hest til at trædde mere ind under sig selv med indvendige bagben.. så den trædder mere ind under sig selv.. og for den til at få i en afslappet holdning.. og bruge ryggen.. men det er jo min måde at træne på.. og virker for mig.. så det burde du accepetere.. smiley

    Vi "kritisere" heller ikke din måde at træne på..


  • #66   3. jan 2008 Camilse - Team Nussehoved : Jeg ved ikke lige hvad dit problem er.. men tråden er lavet for at få beviser.. så det har intet personligt med dig at gøre.. men nu kan folk jo bare skrive hvad som helst, derfor ændre jeg altså ikke bare mening om noget som jeg har set en masse dårlige ting med fordi nogle skriver at de syntes det er godt..

    Team Damgård.. Stine..:) : Nu kunne min hest sjovt nok heller ikke bare lige stoppe da jeg fik hende.. nok fordi hun ikke var tilredet, så det har jeg lært hende..
    Men igen tråden handlede om beviser og uomtvistelige argumenter.. at sige at hesten bruger ryggen uden at kunne forklare hvorfor er jo ingen af delene..
    Og du må for min skyld træne nøjagtigt som du vil smiley men det er jo ikke det tråden handler om..

    Alle: Folk misforstår åbenbart mit spørgsmål.. jeg er ikke interesseret i om i synes indspænding er en god eller dårlig ting.. jeg vil gerne have beviser og holdbare argumenter for at det skulle virke, og jeg tager mig den frihed at modargumentere hvis jeg mener at argumentet ikke holder..
    Sjovt at folk bliver sure og føler sig personligt forfulgt fordi man stiller spørgsmålstegn ved noget..


  • #67   3. jan 2008 jamen signe.. VI skriver jo NETOP... hvorfor hesten bruger ryggen.. du læser det åbenbart ikke..:S

  • #68   3. jan 2008 Ja, jeg har altså heller ikke læst nogle gode argumenter for hvad der skulle få hesten til at bruge ryggen?

    har læst at det er fordi den får hovedet ned, men det er jo omvendt det gælder, så hvis det er det folk mener der er det gode argument, så vil jeg meget gerne høre ngle bedre og mere saglige..


  • #69   3. jan 2008 Stine:

    Det eneste jeg synes er en skam er at folk ikke vil indse at bare fordi de ikke selv synes det er korrekt behøver det ikke være den eneste sandhed...

    Og at bare fordi ens bekendte, eller en selv for den sags skyld, ikke kan få det til at lykkes, så betyder det ikke at det er umuligt...

    Visse personer bør indse at der er mere i verden end deres nære omverden.

    <b>Eva K</b>
    Du må uddybe det du skriver, for det giver for mig ingen mening...

    Hvis ikke det at hesten bærer hesten rigtigt, så den kan bruge ryggen ordentligt og derved udvikle sine muskler korrekt, er et sagligt og godt argument for brugen af indspænding...

    Jamen så forstår jeg slet ikke at vi skal ride hesten til biddet???


  • #70   3. jan 2008 Team Damgård.. Stine..:) Hvor for jeg kan ikke se det.. ingen har skrevet andet end at det gør den fordi den får hoved ned, hvilket ikke er korrekt da den sagtens kan have hoved nede og ryggen nede samtidigt.. og så noget om at den slapper af, men det er der jo ingen garenti for med en indspænding, så derfor kan man ikke konkludere at den får hesten til at slappe af..
    Det jeg søger er konkrete "beviser" som fx at indspændingen påvirker en muskel der får ryggen op (ikke at jeg tror det) eller lignende.. Ikke en forklaring om hvorfor man mener den virker, men hvordan den reelt virker.. men det er åbenbart enormt svært at forstå hvad jeg mener..


    Camilse - Team Nussehoved : hesten behøver jo ikke at bære hoved rigtigt for at bruge ryggen.. hoved kommer på plads som følge af at bagpart og ryg aktiveres.. så hvorfor tage hoved ned først ? hesten vil også komme til at gå med hoved i lod hvis man starter bagfra med at få den aktiveret..
    Det har intet at gøre med ikke at ville tro på at det virker for andre (og intet med ikke at kunne finde ud af det.. har nemlig aldrig forsøgt).. men uden holdbare argumenter og når man aldrig har set det fungere, hvad skulle så få en til at ændre mening ? du ændre da heller ikke træningsmetoder eller mening om dem bare fordi jeg skriver noget vel ?




  • #71   3. jan 2008 Camilse - "hesten bærer hesten rigtigt" <- går ud fra det ikke skal være hest begge steder?

    Det argument jeg savner er HVAD der sker under indspænding som gør at hesten bærer sig rigtigt? Den kommer ned med hovedet - ja, men derfor kan den stadig sagtens smide ryggen=

    ride hesten til bidet - handler jo om at samle den så den bruger ryggen korrekt, ikke bare om at få hesten til at gå rigtig med hals og hovede :o)

    (siger ikke jeg kan gøre det, men kender da grundargumentationen)


  • #72   3. jan 2008 Ved hjælp af diverse hjælpetøjler leder du jo hesten i den holdning den skal gå. Du tvinger den ikke i én holdning så den ikke har frihed overhovedet. De skal jo kun være "stramme" når hesten stikker hovedet i vejret.

    Det er jo heller ikke sundt til hesten at gå og kigge stjerne, så den sænker ryggen..


  • #73   3. jan 2008 Hov fandt lige et billede af en hest uden indspænding i kapsun, der går afslappet, uden at ryggen hænger og med nakken korrekt.. det er absolut ikke perfekt men hesten er på billedet kun 2½ år og det er første gang den er i en longe.. Brugte dog kun longering 3-4 gange for at lære hende kommandoerne..
    (link fjernet)


  • #74   3. jan 2008 Hvis hesten går ned med hovedet uden at løfte ryggen er den jo redet forkert. Dvs. at den bare knækker i nakken. Hvis den er redet igennem og søger til biddet, vil den jo komme op med ryggen..

  • #75   3. jan 2008 Pernille - 1'er pony tilsalg: Nu var det stadig ikke rigtig det tråden handlede om.. men hvad skulle ideen være i at få hoved på plads, når det er ryggen og bagparten der er vigtig ?

  • #76   3. jan 2008 Pernille: Du siger jo egentligt det rette i dit andet indlæg.. selv om det nu er omvendt.. det er ikke fordi at den søger bidet at ryggen kommer op, men fordi at ryggen bruges at hoved kommer på plads..
    Men så forstår jeg ikke din holdning til indspænding, for den koncentrere sig jo om hoved og "rider" jo ikke ryggen med..


  • #77   3. jan 2008 Hvis hesten er redet korrekt igennem og er løsgjort og afslappet, så vil den søge ned og frem. Når hesten gør det kommer ryggen op, samtidig skal bagparten aktiveres. Dette gør jeg f.eks. ved hjælp at en pisk, hvor jeg lige prikker til hesten, så den løfter bagbenene mere..

    Nu er jeg ikke den store ekspert i at longere, så det vil jeg ikke komme nærmere ind på.


  • #78   3. jan 2008 Indspændningen er jo ikke til at spænde hovedet ind på hesten. Den skal jo kun lige være så stram at, når hesten søger ned hvor den skal, så er indspændingen løs.

  • #79   3. jan 2008 Ved at hesten får hovedet på plads (forstå mig ret) og kommer til at arbejde korrekt gennem ryggen, vil den med tiden få aktiveret bagparten også

  • #80   3. jan 2008 Pernille - 1'er pony tilsalg : Lyder som om du har misforstået noget lidt.. hesten bruger jo ikke absolut ryggen fordi hoved kommer ned.. det er kun omvendt den fungere.. hvis den bruger bagpart og ryg kommer hoved af sig selv på plads.. men bare fordi den får hoved ned kommer der ikke gang i ryg og bagpart..
    men går den afslappet og med hoved på plads så er det sandsynligvis fordi den bruger ryggen, men det kommer altså bagfra og ikke fra hoved..
    Ud over det mener jeg det er problematisk at tøjle (indspænding) for hesten betyder buk nakken, da jeg gerne i en nødsituation vil have at det betyder stop.. og det kan ikke betyde begge dele





  • #81   4. jan 2008 Eva K

    Hesten bærer ryggen rigtigt, skulle der vist stå...

    Det må være omtrent 5. gang jeg skriver i denne tråd...

    Jeg skriver ikke at hesten automatisk løfter ryggen fordi den har hovedet nede, men at det mest naturlige for den, er at løfte ryggen...

    Det jeg beder jer en forklaring på er HVORFOR I rider hesten frem og ned, hvis det ingen indflydelse har på hestens bæring...

    Signe:

    Vi har vist forskellige opfattelser af hvad en hest der bære ryggen rigtigt og holder nakken korrekt er...


  • #82   4. jan 2008 jeg vil da lige for god ordens skyld sige at jeg er lige glad med hvordan folk træner deres heste, bare de bliver behandlet pænt...

    Og det er da beklageligt at jeg er den eneste der føler sådan...


  • #83   4. jan 2008 Hmm - jeg rider som sagt hesten frem og ned - jeg trækker ikke hesten frem og ned med tøjlen ;o)

  • #84   4. jan 2008 Eva K
    Hjælpe-Administrator

    Du svarer stadig ikke på hvorfor du rider hesten frem og ned...


  • #85   4. jan 2008 Camilse - Team Nussehoved : Nu skrev jeg ikke at ryggen blev brugt 100% korrekt, kun at den ikke hang.. men hvis du ikke mener den står korrekt i nakken, ja så er vi ikke enige om hvad det er.. for mig er det (som i dressur bestemmelserne) at "knækket" ligger i nakken og ikke i 3-4 hvirvel..og som jeg skrev er det en 2½ års hest i longe for første gang og langfra perfekt.. men det eneste jeg har..
    Du kan ikke sammenligne frem og ned ridning med indspænding.. for det første rider man hesten frem og ned bagfra og ikke med tøjlen.. og for det andet laver indspænding ikke frem og ned, men ned og ind..
    Jeg gør det fordi min unghest ikke er klar til større samling endnu..


  • #86   4. jan 2008 Signe *spider-pig* L

    Knækket på det billeder ligger da ikke i naken på det billede...

    Og igen tror jeg du tager dig frihed til at tolke det jeg skriver som du vil...

    Igen... Du har stadig til gode at forklare hvorfor du rider din hest frem og ned...

    Og NEJ... Indspænding brugt korrekt får hesten ned... Ikke ind...

    Desuden så mener jeg når jeg skiver frem, ganske simpelt fremdrift... Det er en ganske normalt brugt term...


  • #87   4. jan 2008 Camilse - Team Nussehoved : Har du brug for briller ? for du kan da åbenbart hverken se eller læse smiley på longeringsbilledet "knækker" hesten da tydeligt i nakken ikke nede på halsen.. ved ikke hvordan du kan se andet.. og skrev forklaringen (og grunden) på frem og ned i mit sidste svar..
    Hvordan skulle en indspænding på hesten frem ? hvis den strækker hals og mule frem bliver indspændingen jo stram og ligger pres i munden, som får den til at søge ind i stedet.. hesten skal jo ikke kun ned med også søge frem for at få nogen effekt..


  • #88   4. jan 2008 Jeg er skam ikke blind... Tag dit billede, og læg en vandret streg over det højeste punkt på halsen, og det er mere end tydeligt at se at nakken er under denne streg...

    Jeg har vist ALDRIG påstået at indspænding kan få hesten frem... Det burde være logisk, når jeg lige har forklaret dig at jeg mener fremdrift når jeg skriver frem...

    Men igen, for din skyld, når jeg skriver at hesten går frem og ned, menerjeg at den søger nedad og der er fremdrft, altså at tempoet er som det skal være...

    Og jeg vil stadig gerne have din forklaring på hvorfor du rider hesten frem og ned... kender du ikke grunden til dette, forstår jeg ikke du gør det... kender du den, så har du allerede svaret på dit oprindelige spørgsmål.


  • #89   4. jan 2008 Camilse - Team Nussehoved : Jeg kan nu stadig ikke se noget desideret forkert knæk på det billede.. hun hverken knækker i 3-4 nakkehvirvel eller midt på halsen.. Men nej hun går ikke samlet eller højt med nakken.. hvilket jo heller ikke ville være smart i den alder og første gang i longe.. men nu var billedet såmænd også bare for at vise at man sagtens kan longere uden indspænding.. jeg synes ikke det ser dårligt ud når det er første gang hun prøver det..
    Jeg har stadigt svaret 2 indlæg oppe, jeg rider hende frem og ned fordi hun er ung og ikke klar til samligt.. kan også bruges til at få hesten til at slappe af og strække lidt ud efter samling.. men jeg mener stadig ikke at frem og ned ridning kan sammenlignes med longering med indspænding.. men rider jo hrsten frem og ned bagfra og ikke gennem tøjlen..
    Normalt når man snakker frem og ned har det intet med fremdrift at gøre.. det er at hesten søger både frem og ned med hals og hoved, og jeg mener at det at hals og hoved er strukket frem er esentielt for virkningen.. dette mener jeg ikke man opnår med indspænding..


  • #90   4. jan 2008 Jeg tror vi kan diskuterer i en enighed... og lige nu stor vi i en situation hvor vi begge to snakker forbi hinanden, og kun læser det vi vil... Så mon ikke det er bedst at slutte her smiley ?

  • #91   4. jan 2008 Camilse - Team Nussehoved : Jo det har du nok ret i smiley enige bliver vi vist aldrig og ingen grund til at blive "uvenner" over det..


Kommentér på:
Nu må jeg vide, indspænding,

Annonce