{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Den islandske hest
  • #1   12. jan 2008 De er fine nok. Har førhen ikke brudt mig specielt om dem, men nu har jeg lært at acceptere dem.

De virker som nogle utrolig dejlige og rolige ponyer.
    Og har et dejligt pjusket udseende.

• #2   12. jan 2008
    Sorriso

Hehe, meget pjusket xD

• #3   12. jan 2008 Jeg bryder mig ikke om deres psyke, hende jeg havde engang var ikke helt normal oppe i hovedet.

Syntes det er en fin pony + tølten er jo bare en fed gangart.

• #4   12. jan 2008
    Signe. Nu med pony !

Hehe smiley Enig!

*Sikke mange svar der kom xD Haha!*

• #5   12. jan 2008 de er fantastiske smiley virkelig lækker gangarter de har smiley utrolig rolig hest smiley
    dog er jeg mere til en lidt opmærkesom type smiley

• #6   12. jan 2008 Stine Bæk N:
    Jeg tænker lige, hvordan kan man udtale sig om en race, udfra kendskab med en hest fra racen?

• #7   12. jan 2008 De er søde nok, og sådan.
    Meen ville ikke vælge dem som dressur hest da de har de ekstra gangarter. Men man kan sagtens springe på dem hvis man gider :).
    Bryder mig heller ikke vildt om deres store man og pandelok, men de er søde nok.

De er sikkert finde som tur hest, eller slf. hvis man går op i islænderridning.

• #8   12. jan 2008 De få af dem der er redet ordentligt synes jeg er skønne, resten ville jeg ikke eje om så jeg fik penge for det.

Men søde er de da.

• #9   12. jan 2008
    Michelle W

Redet ordenligt ?? smiley

• #11   12. jan 2008
    Det forstår jeg intet af smiley
    Der er da mange som er redet godt, med en go' tölt. måske ikke rentaktet men behagelig alligevel! smiley

• #12   12. jan 2008 den er sikkert sød og rar...

men aldrig en hest for mig ;.-)

De er jo ikke den typiske dressur hest.

• #13   12. jan 2008
    Signe B

112 % enig smiley Kunne ikk' have sagt det bedre selv xD

• #14   12. jan 2008 Lækker race, der er totalt renavlet. Og derfor ikke har alverdens sygdomme og skavanker som mange varmblodsheste.
    De hoster, kan ikke gå ude uden dækken, skal spændes ind med alverdens lorte seler osv.
    Islænderen er bare sej.

• #15   12. jan 2008 Vild med Islændere.... men de skal klart helst være femgængere, og tilredet ordentligt i alle gangarter!!
    Synes de er blevet meget dyre på det sidste... især her på sjælland....
    Dejligt ukompliceret sind, og meget sunde rubuste heste.
    Ultimative skovtursheste!!! Tølt styrer...hehe

Men ville nu helst have en frieser...hehe

• #16   12. jan 2008 Jeg elsker dem de er på en delt 1 plads med fjordhesten i min top 5 af heste

• #17   12. jan 2008 Lisa -jep. Nu skærer jeg det lige lidt firkantet ud, så tag det ikke så bogstaveligt;o)
    Men langt de fleste jeg har set/redet har været redet sådan: hovedet op og så tølter vi derud af. Skidt med at ryggen ikke lige er med når hesten går med næsen lige i vejret (ja jeg ved godt hovedet bæres højere i tølt, men den skal jo stadig suge på biddet).
    Alternativt kan man trave afsted derudaf hvor man bumper op og ned i sadlen og hesten render stadig alt andet end med bæring (ja, det så jeg så til tyske mesterskaber -og det galdt ca 80% af rytterne)
    Eller endnu bedre kan man ride pas, altimens man rundt i svinget nærmest hænger halvt nede på siden af hesten (osse tyske mesterskaber. Samme rytter red det år, eller året efter, VM i Herning)

Dressuren der osse blev redet til de tyske mesterskaber det år var chokerende. Kun EN (!!!) hest gik et program der lå over lc-lb-niveau)

Ja jeg har mange flere endnu grummere eksempler, men der var lige nogen.

Jeg har så OSSE haft fornøjelsen at ride to islændere som var virkelig velredne og som jeg som ikke-erfaren islænder rytter (har redet store heste i 20 år) kunne sætte mig på og få en behagelig tur på med lidt vejledning.
    De andre jeg har haft "fornøjelsen" af (igen, heriblandt flere konkurrence heste) har været stive æsler, der var sindssyg tunge på hånden og hårde i munden.

• #18   12. jan 2008 ""har redet store heste i 20 år"" og du er 23. Tillykke med det, du.

• #19   12. jan 2008
    Michelle W

Okay smiley Hver sin mening, og jeg respektere fuldt ud din smiley

Dem jeg har redet har været en fornøjelse smiley Min hest er ikke den store dressur stjerne, og bliver det aldrig. Men han er en fornøjelse at ride alligevel smiley

Der er os' en verden til forskel for en dansende dressurhest, og til en töltende islænder efter min mening smiley

smiley

• #20   12. jan 2008
    Kan bare ikke helt forstå det du skriver om bæring. For at få en islænder til at tölte, skal der da være en grad af bæring og samling, for at få den til det .. Så vidt JEG har forstået smiley

• #21   12. jan 2008 Den jeg rider tølter bare derud af. Kan ikke få hende i trav. Så dt må blive tølt. Hun vælger selv.

• #22   12. jan 2008
    .·•((¯`·.»izhæzt.·•((¯`·.» med Gallafilm. *

Det lyder dælme skønt x)

• #23   12. jan 2008 Lisa -har nu aldrig haft en dansende dressurhest. Axels trav føles vidst mere som en gammel puck maxi med startsvanskeligheder *GG*

Men han er rigtig fin i hånden og dejlig at ride.

Det kan da godt være at jeg har været uheldig, men jeg synes jeg har prøvet lidt af hvert lige fra hobbyrytteres skovtursheste, til de rigtig gode konkurrenceheste, og jeg synes det er et fåtal der har været behagelige at ride.

Altså self, man kan jo sætte sig på, hive hovedet op på den og så tølter den ganske sødt derud af i behageligt tmpo og en behagelig gangart, men hvis man vil have bare lidt samling (og dermed osse mere løft) så har de været frygtelige (med undtagelse af de to jeg nævnte)

Det er self ikke hestenes skyld, men rytternes. Og så tænker jeg jo -hvordan dælen bliver man anerkendt rytter, og placeret til div store stævner + VM når man sidder SÅ dårligt og ikke engang kan sidde ned på hesten (ja self ved at hesten bedømmes og ikke rytteren, og det mener jeg jo så er en fejl) -men det er jo en anden diskussion:o)

• #24   12. jan 2008
    Michelle W

Uha, ja og vi kan diskutere emnet i flere timer xD haha! Tror .. "storheste ryttere" og islænderfolket kommer fra 2 forkellige verdener xD (efter min mening)

Længe leve mangfoldigheden xD

• #25   12. jan 2008 izhæst -ja ok sorry. Har redet heste og PONYER i 20 år. Ordene "store heste" var ligesom for at understrege at det altså ikke var islændere jeg havde min erfarring med.

Jeg sad første gang på ryggen af en HEST (ja hest, ikke pony) da jeg var 2, startede med at ride flere gange ugentligt da jeg var 3, og fik pony da jeg var 4 -derefter har jeg redet mere eller mindre dagligt siden, inkl da jeg gik på efterskole.
    Da jeg var 16 flyttede jeg til Hamborg hvor jeg arbejdede i en springstald i 1½ år og derfor red 8-10 heste hver dag

Var det mere forståeligt og uddybende?

• #26   12. jan 2008 Lisa -jamen det tror jeg da du har ret i. Det er bare for mig underligt at man kan vinde f.eks. tysk mesterskab, når man halvdelen af tiden sad næsten på siden af hesten (en lille dreng sagde faktisk til sin mor "nu falder manden af mor" LOOOL)

Synes det er fascinerende heste, og det ser da hamrende godt ud, når de ræser derudaf -men det er bare så få jeg har set som faktisk er redet rigtig pænt.

• #27   12. jan 2008
    Michelle W

Hmmm .. Tjaaae ... Snakker vi om pasgang? Så ER et da bare med at lade 'skibet sejle' smiley For der ER knald på i hjørnerne, og hesten KOMMER rimelig langt ned i svingene nogle gange smiley Men jeg er sikker på at de har styr på det, og at man simpelthen bare skal koncentrere sig om at blive siddende smiley Jeg har ÈN gang redet pas. Det var på stranden, og det var noget at det fedeste jeg nogensinde har prøvet smiley

Det er bare så SJVOT det du siger med bæring xD Jeg tror VIRKELIG du har været uheldig? Men ja .. Hvis du siger det såå .. smiley

I grunden er det vel enlig ikke bare at 'hive' hovedet op når man tölter smiley Men sæde, schenkler og en let 'mur' i hånden ? .. Jeg kan godt 'nøkke' Oddi lidt op med hovedet .. Men i overgangen 'hiver' jeg ikke op smiley

• #28   13. jan 2008
    Oooog .. Bruger halve parader smiley

• #29   13. jan 2008 Lisa -jamen at hesten går pas betyder vel ikke at man skal hænge nede på siden af den:-O
    Og da slet ikke når vi snakker en mand der rider VM???
    (og bæringen var ikke med hensyn til pas)

Ang tølt er vi helt enige. Det er netop IKKE bare at hive hovedet op på den. Det er bare sådan jeg oftest har set det, sådan groft sagt;o)

Self går hestene til VM, med en vis grad af bæring ellers kunne de jo ikke vise de gangarter de gør, det er bare stadig ikke heste der er en fornøjelse at ride på, synes jeg (i de fleste tilfælde) da de bare bliver gangartstrænet og sjældent hvis overhovedet bliver redet i noget der kunne minde om dressur (smidighed osv, og det letter dælme da osse gangarterne)

• #30   13. jan 2008
    Michelle W

Haha xD Nej, hænge på siden af den ? Det ved jeg godt nok ikke ikke lige, hvad han skulle derned efter xD

Der er så mange meninger om tölt, og træning og alverdens ting smiley Tror altid man skal tage det med 1 gram salt, og gå efter hvad man selv mener er det rigtige .. Jeg ved i hvert fald, at jeg skal til at tage en masse undervisningstimer i specielt tölt på Oddi. For den er slet ikke optimal, og nu er han også gået helt ud af formen smiley Jeg håber jeg bliver klogere af noget undervisning, og får mere ud af min hest smiley

• #31   13. jan 2008
    Jennie -

Jeps .. Priserne er helt vanvittige. Men racen er jo også blevet vildt populær de sidste år smiley

• #32   13. jan 2008 Lisa -ja der er mange meninger. Er nødt til lige at fortælle en træningsmetode de kære islænderfolk på min efterskole lærte til et kursus de var på (og som vi havde en del sjov med bagefter)

Når man skal samle hesten: Hesten har en lang muskel under maven. Denne skal man presse sine hæle imod, så vil hesten trække maven sammen, og derved få ryggen op = samlet.
    Så nemt er det, så hvorfor bøvler vi andre sådan med det???

Men tror altså jeg skal have en lille pony så, for med mine 163 kan jeg altså ikke nå ned under maven på Axel -ikke engang på en 1'er pony *GG*

• #33   13. jan 2008
    Michelle W

Hahha xD Jeg er 1,64, så jeg er heller ikke høj xD

Det med musklen lød helt .. Komisk nemt xD Men alt behøver heller ikke være så svært ! smiley

• #34   13. jan 2008
    Jennie -

Ja, det er virkelig uretfærdigt!
    - Man kan blive helt gal, ikk' ? xD

• #35   13. jan 2008 Lisa -jamen altså hvis det nu var SÅ nemt. Hvad sidder vi så og kæmper med det rigtige sæde, og halve parader og alt uligt for?
    Hvor ikke bare kravle ned under hesten og prikke den lidt under maven *GG*

Tænk at nogen har betalt for sådan et kursus hehe

Men jeg tror nu nok det var et af de grelle eksempler. Er sikker på der findes undervisere, osse blandt islænderfolket der har lidt mere forstand på det;o)

• #37   13. jan 2008
    Michelle W

Haha xD Vedkommende mente nok selv at, han/hun havde fundet den fantastisk nemme løsning på bæring xD haha!

• #38   13. jan 2008 har solgt min

de siger mig ikke en skid...

vil ALDRIG finde på at købe sådan en pony igen....

min kæreste elsker og avler dem... men det er jo op til ham... jeg vil under INGEN omstendigheder have noget som helst med dem at gøre...

• #39   13. jan 2008 izhæzt

Lækker race, der er totalt renavlet. Og derfor ikke har alverdens sygdomme og skavanker som mange varmblodsheste.
    De hoster, kan ikke gå ude uden dækken, skal spændes ind med alverdens lorte seler osv.
    Islænderen er bare sej.

totalt renavlet.... sikke en gang lort... totalt INDAVLET!!!

sygdamme og skavanker.... 1/3 af alle islændere har, eller udvikler SPAT... og islænderfolk avler alligevel på dem.... det er nemlig tilladt, SOM DEN ENESTE RACE I VERDEN AT AVLE PÅ HESTE MED SPAT!!!!!

• #40   13. jan 2008 Det er nogle dejlige HESTE og ja jeg mener heste de betegnet som kold blods HESTE selv om de er unde 149.
    Bare sådan en tur i tølt det er da det bedste man kan ride. Synes også det ser lidt dumt ud når en stor mand rider stævne på en islænder, men det er jo normalt og har været det på island siden rude konge var knægt.

Det var så min mening og dise dejlige dyr

• #41   13. jan 2008 Kæmpesnob og ponyrytter : Jeg har Kun ejet en selv men har redet mange og det sted hvor jeg red og købte min daværende hest har altså omkring 100af slagsen. Så jeg mener ikke jeg udtaler mig bare på baggrund af et enkelt eksemplar.

• #42   13. jan 2008 Islænder er da de bedste heste i verden. Er selv ejer af en dejlig ismule, med masser af vinterpels, man og hale. De er så smukke og når de tølter ude på marken med deres kraftfulde man, sikke en syn. En fantastsik hest ( det er ikke en pony ) som er super i skoven og ujævnt terræn. At være til istølt og se gudernes heste gå på vandet er simpelthen fantastsik.
    Jeg kan ikke lide store heste og ponyer, med deres tynde pels, evige dækner og kortklippede man. Det ser da helt forkert ud. Fjordheste og tinker er også dejlige heste da de også har kraftig pels, men ellers så siger dressur og spring og veltilredet heste som går langt under biddet mens ejeren sidder med pisk og sporer og hidser sig mere og mere op. Grimt syn. Hvilket set alt for meget i heste og pony verden.

• #43   13. jan 2008 Signe:
    Jeg er SÅ enig!

Michelle W:
    i det du skriver, lyder det sku egentlig som om, at du udelukkende snakker om rytterne på den islandske hest og ikke hesten?
    For mig ser det ud som om, at du ikke kan lide den måde islænderne bliver redet på? (rytternes proffesionalitet..)

• #44   13. jan 2008 anitta k

der er hvist et par ting eller 3 du har misforstået omkring store heste.

jo ved at islænderen er en koldblodshest... der er jo også andre som er under 149cm, som kaldes hest.... men jeg er gammeldags... ok mest til storheste og arabere...så i mine øjne er alt under 149cm EN PONY. det er jo så min personlige mening.

og skal lige siges JEG HADER HESTE MED MEGET PELS!!!... syntes da det er pisse iriterende at groome en langhåret hest... mine er altid blevet klippet... dem med lang pels, tørre jo heller ikke når de har svedt, og ricikere derved sygdomme som blandt andet lungebetændelse...

kan godt lide en stor flot pandelok... og den lange men groomede man som arabere bør have.

• #45   13. jan 2008 Hvad har jeg misforstået? at din mening er at heste med pels er upraktiske og at du synes det hedder en pony fordi du er gammeldags og at du godt kan lide araber med pandelok?? Ja det er da en stor misforståelse fra min side...øh What....

• #46   13. jan 2008 Til camilla s, øh du skriver at de her i danmark ikke kan være voksne mennekser. Det er hvert fald det væreste shit jeg længe har hørt. Gennem år tusinde har de været redet på af granvoksne mænd og alle islænder er skruet sådan sammen af de er i stand til at bære voksne rytter. Også i danmark. Prøv at læs lidt om racen...

• #47   13. jan 2008 anitta k

men ellers så siger dressur og spring og veltilredet heste som går langt under biddet mens ejeren sidder med pisk og sporer og hidser sig mere og mere op. Grimt syn. Hvilket set alt for meget i heste og pony verden.

det er jo dem som ikke kan ride ordentligt.... dem er der altså også RIGTIG MANGE af på islændere... hovedet i vejret, sænket ryg, ingen bæring eller smidighed....

• #48   13. jan 2008 Synes bare at heste og ponyejer ofte går alt for meget op i at hesten skal nærmest brække nakken for at gå til bidet. Hvar gang jeg er i en storhestestald ser man sku så mange sure ryter som slæber rundt med deres hest, slår den når den ikke ville stå stille og råber og skælder ud konstant. Sidst jeg red på min tidligere parts fjordhest red jeg sammen med 4 storheste rytter som sad og slog løs med pisken, IKKE et eneste smil kom frem på deres læber og de var sammenbidte mens hesten gik med brækkede nakke under sig og hoppede mere end den travede. Det er så grimt. Det ser jeg bare så tit.
    Når jeg tilgengæld har været på ture med islænderrytter til fælles arrangementer eller aktivitesuger, ser man det SÅ sjældent. Der smiler folk og man pjatter sammen og ( nogle ) praler med deres smukke dyr. Det hellere er meget lettere og sjovere og gør at man får lyst til at være i det. ofte hænger der en sky af arrigskab over et ridehus på en ridehal med storehesterytter eller ponyrytter.

• #49   13. jan 2008 Ellen -tror osse jeg hen af vejen får skrevet at det jo sådan set ikke er hestens skyld, men rytterenes;o)

Jeg har såmænd ikke noget imod hvordan hestene BURDE rides. (altså at der er forskel på hvordan man rider dem, og så en "alm" hest med tre gangarter). Jeg synes bare det er sørgeligt at ryttere på så højt niveau kan sidde og se ud som om de når som helst kunne falde af, og at de heste der rides af disse "topryttere" er stive som jeg ved ikke hvad og frygtelige at ride på.
    (så langt komme man jo da ikke med store heste hvis man rider så dårligt)

Hestene er da søde, men absolut ikke noget for mig. En lille hyggetur i ny og næ siger jeg da ikke nej til, men til seriøs ridning siger jeg pænt nej tak.

• #50   13. jan 2008 Anitta -der vil jeg så sige at der jo er en verden til forskel på om man som dig, tager på tur, hygger osv, eller om man rider seriøst (som dem i hallen).
    For jeg synes nu jeg har set lige så alvrlige/sure ansigter hos islænderryttere når de træner.

Men uanset så BURDE man jo have det sjovt når man rider, ellers skulle man da finde en anden hobby (for langt de fleste af os ER det jo en hobby)

• #51   13. jan 2008 anitta k

Synes bare at heste og ponyejer ofte går alt for meget op i at hesten skal nærmest brække nakken for at gå til bidet. Hvar gang jeg er i en storhestestald ser man sku så mange sure ryter som slæber rundt med deres hest, slår den når den ikke ville stå stille og råber og skælder ud konstant. Sidst jeg red på min tidligere parts fjordhest red jeg sammen med 4 storheste rytter som sad og slog løs med pisken, IKKE et eneste smil kom frem på deres læber og de var sammenbidte mens hesten gik med brækkede nakke under sig og hoppede mere end den travede. Det er så grimt. Det ser jeg bare så tit.
    Når jeg tilgengæld har været på ture med islænderrytter til fælles arrangementer eller aktivitesuger, ser man det SÅ sjældent. Der smiler folk og man pjatter sammen og ( nogle ) praler med deres smukke dyr. Det hellere er meget lettere og sjovere og gør at man får lyst til at være i det. ofte hænger der en sky af arrigskab over et ridehus på en ridehal med storehesterytter eller ponyrytter.

jamne mange storhesteryttere på lavt plan opføre sig desværre sådan... men dermed sagt at det er LANGT fra alle.

at være på fællestur, har i mine øjne intet med ridning at gøre, det er kun hygge.... og mange især turislændere bliver ALDRIG redet korrekt, med muskulatur og smidigheds styrkende træning...

skal så også lige siges at jeg har kommet i en hel del profesionelletræningsstalde for islændere... og hvis der er nogen som får tæsk, så sker det bestemt i mange af disse stalde.... selv en af danmarsk absolut topryttere indenfor islændersporten banker sine heste... så i er ikke en skid bedre selv!

• #52   13. jan 2008 Jeg har selv redet store heste og ponyer men fandt aldrig glæden ved det og var i mange år også den sure ponyrytter som ikke kunne give et enkelt smil og altid var sur på krikken allerede inden ejg trådte ind i stalden og altid at skulle slås med sin hest er ikke sjovt for man taber altid. Men så prøvede jeg den islandske hest og rideglæden ventde tilbage. Fællesture har da abosulut noget med ridning at gøre. Man lære hesten at følges med andre, man får et samvær på en anden måde og lære sin hest bedre at kende og derved opnår man flere positive resultater i den egentlige gangarts/dressur ridning. Det at man laver noget og slapper af sammen med hesten er godt.
    Uanet hvilken hest folk har ville der altid være nogle som ikke behanlder den godt. Jeg synes bare at heste og ponyfolk burde prøve at være sammen med deres hest på en anden måde. Hvis islænder rytter så tog lidt mere fra hesteverden som feks at få en hest til at være smidig så den ikke stiver sig i ryggen og rider grisepas hele vejen, da det jo klart er bedst for islænderen at være løsgjord og ikke stive sig som mange islænder gør i tølten eller traven.
    Tag lidt fra begge verdner.

• #53   13. jan 2008 anitta

jamen så kan vi da til dels blive enige...

jeg tager hvad jeg kan bruge fra forskellige dicipliner...

jeg rider da også tur, men med distance som formål... og vil helst ride alene, da jeg rider for at vinde.... og som "ene" ikke er afhængig af om min makkers hest har en langsom dag.

kan ikke se hvad jeg skulle tage fra den islandske verden????

• #54   13. jan 2008 Jeg synes Islaenderen er helt speciel i forhold til de mange "store varmblods racer". Da jeg arbejdede paa island, var ikke 1 hest den samme.
    de har det mest fantastiske sind, for det meste ukomplicerede og hver gang man red dem, gjorde de absolut alt det de kunne for at behage rytteren.

Synes ikke man at efter at ha redet 1 islaender, kunne fortaelle noget om racen.
    De er saa vidt forskaellige.
    -Der er boerne hestene (dem med utroligt sind og en sofatoelt uden lige)
    -Saa er der hygge hesten (dem man kan saette sig op paa efter en kort pause og stadig kunne ride i et rask tempo i skoven paa)
    -Der er enmandshesten. (siger vel sig selv;)
    -konkurrencehesten
    osv osv..

og dejligt at ride dem i deres "egen natur" paa island.. de ved hvor de saetter fusserne. de er modige og passer godt paa rytteren. (no wonder vikingerne havde stor glaede af dem) haha..

Saa kan de klare den barske natur uden konstant at have dyrelaege paa eller beskyttelse her og der.

Ja, som sagt.. Islaenderne er og blir min yndlings

(og jeg som har redet alt andet en islaenderen siden jeg var 3)

• #55   13. jan 2008 Nathalie -det er jo ikke kun islænderen hvor hver hest har deres egen personlighed, fordele/ulemper osv. Det gælder skam osse for varmblods;o)

• #56   13. jan 2008 nathalie

jamen det ved jeg skam godt... men du kan heller ikke finde 2 ens storeheste, eller arabere, eller nogen anden race for den sags skyld...

og nu er danmark jo altså ikke super barsk natur...

egentligt, ja så er vi jo næsten alle "kunstige" racer... danske heste er vel faktisk næsten kun knapstruppere og frederiksborgere... nå ja og jyder....

islændere er jo populære... og godt for det... men derfor behøver jeg jo bestemt ikke at kunne li dem (og har altså redet mange GODE islændere, men ser stadig ingen mening i den slags ridning, for mig!)....

• #57   13. jan 2008 jamen kaere Jane:

jeg er ikke her for at fortaelle jer hvilken hest i skal lide;)

• #58   15. jan 2008 Jeg syntes det er meget forskelligt fra hest til hest.
    Men jeg har endnu ikke mødt en islænder, der ikke har været bedårende af udseende.
    De har for det meste nogle dejlige gangarter, især tölten til jeg påpeje (:

• #59   25. jan 2008 Katrine -det må vidst være mig du hentyder til;o)
    Jeg synes nu ikke jeg generaliserer, for jeg nævner da flere gange at jeg OSSE har set (og redet) nogen heste der var redet rigtig godt -det er bare så pokkers få af dem.
    Synes en stor fejl i islænderverdenen er at det (stort set) er hesten og ikke rytteren der bedømmes og derfor kan rytteren jo i princippet være 100% talentløs hvis bare hesten går -self skal man kunne ride til en hvis grad for at hesten viser sig ordentligt, men hold da op jeg har rytet på hovedet mange gange når jeg har fået at vide at "det er så pt en af de mes vindene ryttere bla bla..." og så sidder der en mand som så absolut ikke har begrab om rigtig ridning.

Men til hestene kan jeg sige: de siger mig ikke noget. Det er for mig bare en lille langhåret pony (vældig sød bevarres men absolut ikke noget jeg gider bruge tid på)

• #60   25. jan 2008 Katrine -spørg mig ikke hvad han hed. Det var da jeg så tyske mesterskaber sammen med en veninde, og manden var fra island og lyshåret. Nærmere kan jeg ikke lige komme det:o)
    -det er i øvrigt nogen år siden nu.

Og som jeg skrev, kræver det self en hvis kunnen for at man kan vise hesten frem og vinde, men, må indrømme at det stadig kun kan frembringe hovedrysten når man så ser en rytter der rent faktisk ikke kan sidde ned på hesten (og nej det er ikke overdrivelse, det lignede en mellemting mellem forsøg på letridning og hmm,,, ja ved ikke, og her taler vi traven self)

Det synes jeg er trist. For self kan islændere osse rides samlet og self kan de osse gå godt (mindes faktisk et par stykker med mere gangformåen end jeg nogensinde har set blandt store heste).

Og nogen af dem bliver det bestemt osse. Som jeg har skrevet længere oppe, har jeg en veninde der ridder islænder (og med ret gode resultater osse) og hendes islændere er en fornøjelse at se på når de bliver redet.

• #61   25. jan 2008 katrine R

jeg har læst artiklen, som jeg mener er skrevet af en fanatisk islænderelsker... under 149 = PONY uanset race... jeg ved nogle kalder dem anderledes.... det er jo op til dem...

desuden er islændere ikke den ældste og reneste race som der står i artiklen... det er ox araberen.... men det er en helt anden diskution.

jeg syntes du skal linke til et sted hvor vi kan se den Hvinur du omtaler, for jeg har set rigtig mange top islændere, og mener ikke nogen af dem har været mere smidige, løsgjorte og brugt sig korrekt, end en god velredet HEST (ikke islænder).

jeg syntes bestemt ikke det er spildt arbejde at simdiggøre en turhest.... det er aldrig spildt arbejde at løsgøre en hest, så den får det bedre fysisk!!!.

OG du tror så fejl.... jeg kan ikke li islændere, de er små, grimme, kortbenede, store hoveder..... jeg kunne blive ved..... det eneste jeg syntes om hos dem er deres ofte store pandelok...

OG NEJ det er ikke folk som rider islændere jeg ikke kan li.... eller jo mange af dem.... men jeg har da nogle gode veninder som rider/avler islændere... incl min kæreste.

og ang det med ridning... så kan jeg også nævne mange topryttere i jeres sport som ikke kan andet end at vise hesten frem.... de sidder forfærdeligt... og jeg kender til flere heste, som var velredet da de ryttere fik dem, som er blevet så spoleret og ødelagt af en træning og kåringsfremvisning... at det har taget mange måneder at genopbygge hesten.

Kommentér på:
Den islandske hest

Annonce