{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ridning efter fodring?
  • #1   18. jan 2008 Jeg rider ikke før efter en time efter den har spist, og rider aldrig hvis hesten er våd d:

• #2   18. jan 2008 Tjaeh, mine står på rideskole hvor fodringen tit koliderer med min ridning, så jeg har MANGE GANGE redet meget kort tid efter de har spist, og mine har aldrig fejlet noget i mavsen :O) Måske er de lidt tunge i maven, men altså, jeg har ikke haft erfaringer med syge heste. ;D

• #3   18. jan 2008 Vil du gerne ud og løbe lige efter du har spist?? Nej, vel?

Hesten skal lige have lov til at fordøje det smiley

Ved dog ikke om der er noget sundhedsmæssig grund til det.

• #4   18. jan 2008 Jeg plejer også at vente mindst en time...

• #5   18. jan 2008 hehe hvor sjovt merete , sad faktisk lige og tænkte på det samme sidste dag xD

tror faktisk bare at det er en myte , for har da efterhånden også redet sunzen nogle gange rigmlig hurtigt efter fodring ....

• #6   18. jan 2008 Min ridelærer siger sådan set at en hest godt må få f.eks. lidt havre inden man rider. Så har de noget at tage på når de rider. Hvis amn rider når de har tom mave producere de mavesyre, og kan derfor få ondt i maven ved at blive redet på tom mave.
    Det er ikke en nødvendighed, men det er heller ikke skadeligt at give dem lidt mad mens man strigler, og så ride dem bagefter.
    smiley

- FMJ

• #7   18. jan 2008 He he, ja har tænkt over det mange gange.. Men har bare aldrig rigtig kunne finde noget på nettet omkring det..
    Det er bare noget jeg altid har fået at vide....

• #8   18. jan 2008 Ja netop! Det har jo vist sig, at det er bedst at have lidt i maven, inden man skal svømme smiley

• #9   18. jan 2008 Merete L
    Der er mange forskellige meninger, men jeg holder bestemt fast i min. Jeg vil hellere give min hest lidt at spise, så den ikke har ondt i maven når den rider. Det er jo ikke rart at have helt tom mave. smiley Og så lytter jeg selvfølgelig til min ridelærers erfaringer. xD

- FMJ

• #10   18. jan 2008 Rider sjælent efter min hest har spist, hvis det er omkring spisetid får hun det bare senere, eller også er det fordi jeg ved jeg først vil ud og ride en gang om aftenen (mest når der blivere mere lyst)

• #11   18. jan 2008 FMJ: Ja, plejer også give min lille ponyhest en lille klat fodder, inden vi skal ud og ride.. Så får han mere når vi kommer ind igen...
    Og det har fungeret fint, indtil videre smiley

• #12   18. jan 2008 Venter også altid en times tid når hesten har spist.

Mht. at ride en våd hest, har jeg altid fået afvide at så længe den ikke er beskidt er det lige meget

• #13   18. jan 2008 Når jeg tager mine heste ind fra fold, for at ride dem, får de altid en smule foder. Det samme gælder når de skal med i traileren til undervisning, her får de også en lille smule foder med æbler og gulerødder i traileren. Jeg giver aldrig fuld foder inden, men lidt får de. For mig er det en god vane, hvilket gør det lettere at få dem med ind, samt at læsse dem, når de ved der lidt i krybben til dem.

• #14   18. jan 2008 venter 1-2 timer med at ride efter fodringen.....

• #15   18. jan 2008 Grunden til at den anbefales ikke at ride før der er gået en time fra hesten har spist.

Er fordi når hesten spiser, ligesom med mennesker, sendes der impulser til hjernen om at sende blod forsyning til maven, så man får energi til kroppen.
    Der går ca. en time før denne proces er overstået.

Hvis man rider på hesten når den lige har spist, kan der ske det at den nemt bliver dehudreret fordi den ikke får så meget ilt til hjernen som normalt, fordi blodet ligger nede i maven..

• #16   18. jan 2008 Jeg har aldrig hørt det! Men jeg henter som regel mine heste fra folden for at ride, og der har de jo spist græs.. Jeg giver dem også gerne en håndfuld eller 2 både før og efter ridning.. Jeg rider også hvis hesten er våd, medmindre den er beskidt.. Tror ikke det gør noget, medmindre man fylder den så meget at den bliver overmæt.. Så længe den er veltilpas går den også bedre, siger min erfaring..

• #17   18. jan 2008 altså jeg rider ikke lige efter min pony har fået fuldfoder;) men jeg giver ham altid noget wrap eller lucerne inden ridning, så han har lidt i maven;) med tom mave under ridning, falder Ph-værdien meget hurtigt og der dannes meget stærk syre, som kan ætse mavesækken og hesten får derved mavesår.. d+et er ikke godt for hesten;) men det er derimod heller ikke godt at ride dan med opfyldt mave;) så wrap, lucerne eller andet fiber foder er rigtig godt;)

Jeg kan godt ride når min pony er våd, men den har så dækken på, så den er kun våd på halsen og benene... det tørrer hurtigt når der ikke er så meget pels;) men det er ikke spørgsmålet om de er lidt våde når de rides, det er mere om de er beskidte eller mudret;) men det er de jo ikke hvis de strigles;) dog rider jeg uden klokker, hvis hans ben er mudrede...

• #18   18. jan 2008 Har altid fået afvide, at man skal vente en time med at ride. Men har også fået afvide, at det er ligemeget med halm osv. det er mere hvis dne har fået græs, at man skal vente. Ved egentlig ikke hvorfor :b

• #19   18. jan 2008 Hej!
    Jeg venter altid med at ride hesten en time efter den har spist. Så undgår man at hesten får mavepine.

-Henriette <33

• #20   18. jan 2008 ved faktisk ikke.. Nu rider jeg godt nok ikke wariant, men fodre altid efter træning.. (lidt som en ekstra belønnelse)

Selfølgelig kun hvis jeg træner inden wariats "spise-tid"

• #22   18. jan 2008 Altså.. Jeg rider ikke efter hun har spist, hvis hun står i stalden og spiser når jeg kommer og de andre er ude så afbryder jeg hende ikke.

Hun får en helt spand af noget der er opblødt, ved ikke lige hvad det er men det tager hende ½ time til 3 kvarter at spise det.
    Så tager en en anden hest imens, fx. Tulle og leger med hende i en halv time eller mere også er Maja normal færdig med at spise når jeg kommer ind.
    Så sætter jeg hende på fold og tager en andne hest ind og strigler så hun lige kan komme lidt ud og maven lige kan 'falde' på plads og hun kan få lov til at fordøje det.
    Så tager jeg hende ind efter jeg har striglet den hest.

Vi bryder os jo heller ikke om at motionere lige efter vi har spist, gør jeg ihvetrfald ikke :)..

• #23   18. jan 2008 Iøvrigt får hun også altid mad når jeg har været ude og ride ;).

• #24   18. jan 2008 Merete L

Ja nemlig. Jeg syntes det er det rigtige at gøre, så det gør jeg smiley men selvfølgelig er der forskellige meninger om alt.

- FMJ

Kommentér på:
Ridning efter fodring?

Annonce