{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
710 visninger | Oprettet:

Ang forstoppelse (kolik) {{forumTopicSubject}}

Hjælp mig...please.
Min fjordhest har fået konstateret forstoppelse i dag af en dyrlæge. Den smed sig....lå lige så stille...virkede meget stille og mut. Efter dyrlæge besøg og et par sprøjter, har hun det godt igen, meen.....ingen afføring endnu og ingen urin. Den er sidst kommet af med noget aff. kl ca 1600.
Den må ikke få noget at spise før i morgen tidlig, og da kun lidt hø og nogle gulerødder.
Hvordan forebygger man forstoppelse??
Hun er på mark om dagen...får foder morgen og aften ( en majsblanding m. det hele) + halm og hø + div. godter.
Er der nogen der har et godt råd, til et godt foder??
Og så trænger hun nok til motion ind imellem, hun har kun gået og slappet af på marken de sidste to måneder, men er ikke for tyk.
Jeg håber I kan gi mig nogle gode råd.
Mange hilsner fra Hanne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ang forstoppelse (kolik)
  • #1   8. jan 2005 Desvære håber at hun får det bedre!

  • #2   8. jan 2005 Barske havde forstoppelse for et par måndeder siden, der var ret alvorligt men dyrlægen sagde at vi bare havde været MEGET uheldige og at det ikke var noget vi havde gjort forkert, men han både lavdede......og tissede

  • #3   8. jan 2005 når min hest hadde kolikk, ble hun pombet med parfin ett midel som skal hjelpe mot kolikk. og jeg fikk beskjed fra min dyrlege om og leie henne 10 minutt ver halv time. så jeg gikk og gikk og da kom avføringen. det er viktig og høre på hestens mage om den lager lyd. lyden er ett godt tegn:)

  • #4   8. jan 2005 Der kan gå op til et helt døgn inden afføringen kommer efter den har fået olie... Det er meget normalt.

    Bevæg hende jævnligt og hold øje med hun drikker lidt...

    Et godt foder jeg kan anbefale er PAVO... de har en hjemmeside. Men det er generelt et godt foder, ikke kun til efter en forstoppelse.

    Du kan selv give din hest olie i sit foder, det smører tarmene godt efter forstoppelsen...

    Held og lykke med den...


  • #5   8. jan 2005 hejsa, det skyldes sikkert at hun ikke har lavet så meget på det sidste, hvis hun så får det samme i foder, ophover det sig i kroppen med kolik til følge, en anden gang, skal du huske at holde hende i gang, hun må IKKE smide sig, da der da kan komme tarmslyng, ud at gå i meget lang tid, er det bedste, margarine eller olie, kan hjælpe meget hvis man kan få dem til at spise det, nogle gange har vi brugt en gammel tomat ketchup bøtte, til at sprøjte det ned, det er lidt besværligt, og sikkert ikke særligt rart for ponyen, men sparer en del penge til dyrlæge samt sprøjter til ponyen.
    man forebygger det ved at afbalancere foderet efter hvor meget ponyen bliver brugt.
    det opstår desuden tit om fåråret, når de kommer på nyt græs, så får de alt for meget, og så har vi problemet.

    knus Anita


  • #6   8. jan 2005 jeg har læst at brændnæle skulle være godt!

  • #7   8. jan 2005 Hej......
    Tusind mange tak for alle svarene.
    Det er jeg vel nok glad for.
    Pga stormvejret var det jo desværre begrænset, hvor meget vi kunne gå med hende. Det var jo nærmest farligt at gå rundt derude.
    Nu vil jeg gå en tur over i stalden og se til hende inden vi går i seng.
    Knuuuuuuus fra Hanne


Kommentér på:
Ang forstoppelse (kolik)

Annonce