{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
984 visninger | Oprettet:

Parade træning / tålmodighed - problem {{forumTopicSubject}}

Viste hvad jeg skulle skrive i overskriften. Men min pony har INGEN tålmoddighed til at stå stille. Og jeg har desværre ikke trænet det særlig meget da det ellers ødelægger en hel trænings time, fordi jeg bliver irrereteret og hesten bliver tvær og næsten umulig at arbejde med. Jeg har lært ham komandoen ''stå'' når jeg trækker med ham. Og der stopper han også. Kan også godt stoppe ham under ridning, ingen problemer, men når vi skal stå stille i en parade begynder balladen. Han skubber røven ind mod midten, og prøver at dreje sig rundt. Altså han vil ikke stå lige, han skal altid stå skævt. Han begynder at tage hovedet ned og river i tøjlen.
Han er heller ikke særlig god til at stå stille når jeg stiger op. Har pt ikke mulighed for undervisning. Men nogle der har nolge gode øvelers /råd?

/JK


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Parade træning / tålmodighed - problem
  • #1   26. feb 2008 Bliv ved med at sige: ståå. ?

  • #2   26. feb 2008 Det har jeg prøvet. Han drejer sig stadigvæk!
    Men det hjælper da lidt på det.


  • #3   26. feb 2008 Maloor gør det samme :s
    Jeg når han rygger sig med bagparten, ligger jeg mit ben lidt tilbage og rygger hans bagpart ind, og bliver ved og ved, det kan hjælpe lidt hvis du gør det hvor der er noget hegn, så den kun kan rygge bagparten til en side?


  • #4   26. feb 2008 Jeg ridder i ridehuset, og bruger væggen der inde. Har også forsøgt at skubbe hans bagpart på plads igen, men han drejer sig alligevel, eller bliver helt vildt sur .

  • #5   26. feb 2008 min veninde har næsten samme problem med hendens.. men hun er bare blevet ved la den gør det den ha lydt til bare side stille uden og sige noget.. også når den står skal du give den masser af ros.. hehe..
    det er lige som hvis man bliver drillet af nogle ander så skal man bare lade som ingen ting også bliver de trætte af og drille.. hehe..
    prøv.. jeg låver ikke noget..


  • #6   26. feb 2008 Det kan være jeg skal prøve det smiley

  • #7   26. feb 2008 hehe.. det krever tålmodighed.. hehe..

  • #8   26. feb 2008 rid en tur ud i naturen med en veninde, og så sig i skal øve i tålmodighed... og når det går godt derudaf i skridt så stopper i op, og lader være med at koncentrere jer om hestene, i skal kigge på naturen og snakke, og stå stille, de første mange gange, gør det ikke noget at hestene tripper en smule, eller stiller sig skævt, de skal bare stå stille... og så efter flere og flere ture, kræver i mere og mere af hestene, og til sidst kan de stå stille i en parade, og slappe af imens,... har to ungheste der har været for urolige og utålmodige, til at de kunne stå stille, men efter at have stoppet for at snakke, kan de bedre og bedre, og der er da også en grund til at jeg til sidste stævne fik 8 for min parade. fordi hesten slappede af... det kræver en masse træning, men det er hyggeligt når man gør det med en veninde...

  • #9   26. feb 2008 I den stald jeg står, er der ingen udover mig der rider tur /;

  • #10   26. feb 2008 Der er noget mere irreterende end når hesten vader rundt når man står op eller vil stå i parade!

    Det mest enkelte er, at lave en anholdning i hesten indtil den står stille, hvorefter man giver efter på tøjlen.

    Altså - bed hesten om at gå et par skridt, lav en anholdning (begge tøjler) til hesten står HELT stille. Det er ligemeget hvor hestens hals og hovedet er i starten, faktum er at alle fire ben skal være plantet i jorden. Det andet kan man altid træne bagefter.

    Når hesten står stille, giver du efter på tøjlen (Begge tøjler løftes op over halsen, så de bliver slappe) på den måde viser du hesten, at når den står stille - for den fred.

    Går hesten frem, er det bare anholdning igen indtil den står stille.

    HUSK ikke at forlang at hesten skal stå stille i for lang tid i starten, og slet ikke i en perfekt parade. Står den stille i 2sek og du kan få lov til at give efter på tøjlen uden hesten går - så ros den og rid straks fremad igen. Derefter kan man forlænge tiden..

    Det bedste ville være, hvis du trænede din hest i at stå stille fra jorden af først, for det er jo allerede her problemet opstår - ikke underligt, at den ikke vil stå stille fra ryggen også, når den heller ikke har lært det fra jorden.

    Jeg ville gå efter det samme udgangspunkt som ved ridningen, anholdning i tøjlen til hesten står stille - derefter eftergivenhed og forlang ikke at den står stille i for lang tid i starten.

    Hvis det var min hest, ville jeg ikke sætte mig op på den, før den havde lært at stå BOM stille.

    Du kan også kombinere din træning med godbidder evt. klikkertræning - så når hesten står stille for den en godbid. Men jeg ville nu stadigvæk starte fra jorden af.

    Det kan kræve <b>MANGE</b> gentagelser - men det er sådan hesten lærer, man må bare have tålmodighed.


  • #11   26. feb 2008 Zandra - søger underviser! .

    Tak for de gode råd smiley
    Men han kan godt stå stille når man arbejde med ham fra jorden. Der er ingen problemer. Og han kan også godt stå stille i 2-3 sek, men så heller ikke mere før han begynder at sakbe sig


  • #12   26. feb 2008 Husker du at give efter når han stopper, eller sidder du og hænger på tøjlen?

  • #13   26. feb 2008 Jeg giver efter. Da han skal vide at når han står stille er det godt smiley

  • #14   27. feb 2008 andre råd?

Kommentér på:
Parade træning / tålmodighed - problem

Annonce