{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.375 visninger | Oprettet:

min hest nægter at gå til bidet. :( {{forumTopicSubject}}

ja... jeg har bare været træt af at thilde ikk kan gå til biddet, jeg vil ikk bruge hårdere bid, jeg har prøvet at gøre hende mere blød, men nej... hun er lidt hård i munden men hun har aldrig kunne gå til biddet....
har i nogle forslag til en go' måde at få hesten ned på?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  min hest nægter at gå til bidet. :(
  • #1   27. mar 2008 Hvorfor skal den gå til biddet =)

  • #2   27. mar 2008 Få undervisning smiley

  • #3   27. mar 2008 for det første gåer den ikke til biddet men rides til biddet... har den fået tjekket tænder??? det vigtigste er at den sører frem og ned

  • #4   27. mar 2008 Undervisning. Det er sådan set mit bedste råd :b. Lemon ville heller ikke gå ned med hovedet da jeg startede med at ride ham, men undervisning. Dét fik mig også til at indse, at det ikke er alle heste man bare kan sætte sig op på og så går den perfekt. Man skal selv ville, tro på det og kæmpe for det. Heste kræver tålmodighed, men få noget undervisning og så tag det derfra =)

  • #5   27. mar 2008 jeg går bare udfra at alle får undervisning da det er meget nødvendigt

  • #6   27. mar 2008 Hej.
    Din Thilde er sød og chamerende at se på, men hun er desværre ikke bygget til at gå til bidet, det er ikke din skyld, eller hendes, det er hendes bygning det er galt med.

    Anita W


  • #7   27. mar 2008 Nej det er ikke fordi din hest nægter, det er fordi du ikke kan få den til det..
    Og egentlig er det ligemeget hvordan munden er, man skal jo ikke have den til bidet gennem munden..


  • #8   27. mar 2008 anita team Ahorn W: Alle heste kan da gå til bidet.. det er bare ikke alle heste der går korrekt med hoved i lod.. nogle skal have det lidt foran.. men det er jo ikke kun bidet når hoved er i lod..

  • #9   27. mar 2008 Som anita team Ahorn W siger, gør din hests bygning det svært for den, at gå til biddet. Pga. hendes kraftige hals, og hovedet placering på halsen, har hun sværere ved at bøje i nakken end andre heste. Men selvfølgelig er det muligt, hvis du arbejder korrekt med den. Mit bedste råd er at få noget dressur undervisning.

  • #10   27. mar 2008 Der er mange andre racer der har store halse, nogle friesere, showhestene har også ofte. Med massere af trænning kan de sagtens lade sig gøre.

  • #11   27. mar 2008 Mato
    Det handler ikke bare om halsen, men mere om nakken, og om hesten og rytteren formå at ride bagfra.

    Anita W


  • #12   27. mar 2008 Anita: Med ordentligt undervisning, kan den sagtens komme til at gå pænt. Ingen siger at det er nemt at være rytter. :o)

  • #13   27. mar 2008 Anita

    Kender du hesten? Siden du kan udtale dig så konkret om den.

    Fjordheste kan sagtens gå pænt og bukke nakken som så mange andre heste. Den skal bare være smidig altså trænet og blive redet frem og ned og have ryggen med. Ligesom andre heste racer.


  • #14   27. mar 2008 Nej, jeg kender ikke hesten, gør i?? men når jeg ser på billederne, som jo det eneste vi kan forholde os til, ser jeg en dejlig fjolle, men med en meget kraftig hals, og en ret kort nakke, der gør det meget svært at få den til at gå til biddet, når man taler om dressur, men selvfølgelig kan det da sikkert lykkes, men tror næppe den vil syndes det er sjovt.
    jeg kritesire ikke hesten, men forsøger at forklare hvorfor det er svært for pigen og for hesten.

    Anita W


  • #15   27. mar 2008 Næh jeg kender den ikke, men generelt er det et spørgsmål om træning og smidighed, samt dygtighed fra rytterens side.
    Hesten er fra 1995. Man er betydelig mere opmærksom på at avle en mere sportspræget fjordhest i dag. Så ja denne fjordhest kan godt have sværere ved det end en fra 2005.


  • #16   27. mar 2008 At gå til biddet, er jo ikke bare et spørgsmål om, at heste bøjer nakken, eller halsen, men et samarbejde gennem hele hestens og rytteren krop, at hesten bøjer hovedet ned, det kan vi alle få den til via tvang, men resten skal også være på plads, ellers er det bare falsk, mange bliver så glade, ihh og åhh, min hest går ned med nakken, men sådan hænger det altså ikke sammen, grundridning, og bygning, og rytteren er nøgle ord, nå ja selvfølgelig også undervisning, af god kvalitet.

    Anita W


  • #17   27. mar 2008 Anita

    det er jo også det jeg skriver, bare med færre ord.


  • #18   27. mar 2008 karina B

    Jeg har jo ikke sagt at fjorheste ikke kan gå pænt, kun at denne her, kan have meget svært ved at gå som dressur ryttere ønsker, ud over det, syndes jeg den er rigtig sød at se på, men når næppe op på højt plan, men det skal de jo heller ikke alle sammen.

    Anita W


  • #19   27. mar 2008 Signe

    Nej, alle heste kan og skal ikke gå til biddet, menge er jo slet ikke bygget/avlet til det ,der er forskellen.

    Anita


  • #20   28. mar 2008 anita team Ahorn W: Det er jeg absolut ikke enig i.. alle heste kan gå til bidet.. ikke alle kan gå i høj dressur samling, eller stå med hoved i lod.. men selve det at gå til bidet dækker jo blot over at de bruger sig korrekt og det kan alle heste..

  • #21   28. mar 2008 okay Signe

    Giv mig lige en god forklaring på, hvordan du mener hesten går til biddet ??

    Anita W


  • #22   28. mar 2008 Selvfølgelig kan en fjordhest gå til biddet! Undervisning og træning er vejen frem...

    Må jeg i øvrigt rose dig?? Fuck din hest ser godt ud! Det billede til dyrskue (tror jeg det er) med føllet ved siden- MUMS en hest- skide flot! Klipper du hende selv??

    Og så ser det ud til at du og din hest er glade for hinanden- det er sgu mere værd end at den bøjer nakken!


  • #23   28. mar 2008 hej, min pony ville heller ikke gå til bidet, og jeg fik skam os undervisning, det var ren stædighed også ville kun bare se hvor hun gik. hun var en lidt hidsig type og hvis der var noget hun ikke ville var hun stædig.

  • #24   28. mar 2008 anita team Ahorn W: Læs mit sidste indlæg igen.. at gå til bidet (som efter min mening er en forkert betegnelse) betyder jo at de bruger deres krop korrekt hvorved hoved falder på plads.. det optimale er i lod men det kan ikke alle heste (ikke kun fjordheste) nogle går optimalt lidt foran lod.. men hvis de bruger sig korrekt er de stadig til bidet..

  • #25   28. mar 2008 få ordnet tænder, få ordnet sadel ved en sadelmager, få en ny trense og vigtigst af alt, få noget undervisning hos en rigtig berider, og bed personen om at ride den et par gange om ugen til at starte med og lad ingen andre ride den...

  • #26   28. mar 2008 Er ret enig med anita smiley
    Den er ikke bygget til det .

    Og til jer andre, der ingen i dette indlæg der siger fjordheste ikke kan gå til biddet ?
    Hun siger blot den der hest ikke kan, da den ikke er bygget til det,


  • #27   28. mar 2008 Shella . •Team Bal• : Jeg vil da gerne vide hvorfor denne hest ikke skulle gå til bidet ? Hvorfor skulle den dog ikke være istand til at bruge sin krop korrekt og være under hjælperne ?


  • #28   28. mar 2008 ja... jeg har bare været træt af at thilde ikk kan gå til biddet, jeg vil ikk bruge hårdere bid, jeg har prøvet at gøre hende mere blød, men nej... hun er lidt hård i munden men hun har aldrig kunne gå til biddet....
    har i nogle forslag til en go' måde at få hesten ned på?

    En hest går ikke til bidet når den har bukket nakke - hele kroppen skal være med. Så når hesten har bukket nakken er det altså ikke ens betydning med at den går i den rigtige form - og den kan sagtens gå korrekt med sin krop uden at bukke nakken. En fjordhest har tit ikke genasche frihed nok til at kunne sættes sig højt i nakken, men det betyder ikke at den ikke kan bruge bagparten ordentlig og gå ind under sig selv - så det er også en ting man skal tænke på når man træner, så man ikke forlanger noget urimeligt at hesten, som den rent faktisk ikke er istand til.

    Når hesten sætter sig bagtil - vil den automatisk søge ind i den rigtige form. Men det er altså ikke noget der kommer på en dag og det er heller ikke sikkert din pony har muskulaturen til at kunne gøre det. Måske skal de først opbygges. Det kan du gøre ved fx at ride overgange, sidebævegelser, skridt arbejde, bomarbejde, versader og halveparader -måske først for forholdsvis løse tøjler og for en stille hånd. Husk også at give hesten lov til at strække sig frem og ned.






  • #29   28. mar 2008 ja, mange tror, at udtrykket, at gå til biddet, betyder at hesten bøjer nakken, men det passer ikke.
    og alle heste kan ikke gå korekt til biddet, som man opfatter det i dressurverdenen da, de er ikke bygget til det, og det vil i mine øjne og mange andres, være synd at tvinge dem.

    Anita W


Kommentér på:
min hest nægter at gå til bidet. :(

Annonce