{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.144 visninger | Oprettet:

Monty Roberts: Forbyd pisk i væddeløbs {{forumTopicSubject}}

Fra http://www.heste-nettet.dk/nyheder/3848/

Den internationalt anerkendte hestetræner Monty Roberts blander sig nu i debatten om væddeløbssporten i dag. Det sker på baggrund af den seneste hændelse med plagen Eight Belles ved Kentucky Derby i sidste weekend, og den række af kritikpunkter som har været rejst mod galopsporten siden hoppen brækkede begge forben.

Monty Roberts mener at en række ændringer er nødvendige for at beskytte hesten bedst muligt mod overgreb. En stort skridt i den rigtige retning kunne være at forbyde pisken i al væddeløbssport. Den er helt unødvendig i sporten, da hesten som har det rette konkurrrencegen, vil være langt at foretrække frem for hesten som skal piskes gennem det halve løb, indleder han.

Monty Roberts nævner blandt andet mønster-eksemplet, det kendte, afdøde galopikon Barbaro som aldrig følte antydningen af en pisk: "Edgar Prado rørte aldrig Barbaro med pisken og krævede aldrig mere af ham end nødvendigt." Prado har ifølge Monty Roberts udtalt: "Hvis han løber virkelig stærkt hvorfor så straffe ham ved at bruge pisken?".

Monty Roberts slutter af med at kommentere at pisken faktisk er årsag til rigtig mange diskvalifikationer og ulykker i sporten hvert år. Er det virkelig nødvendig at bruge en pisk kunne en slags blød svampepisk anvendes i stedet som netop ikke gør harme, foreslår han. At forbyde pisken i galopsporten er det første skridt i den rigtige retning for bedre hestevelfærd, angiver han i sin pressemeddelse.

Tilføjet den 08-05-2008 af Shaila

Kan kun sige jeg kan ikke være mere enig

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Monty Roberts: Forbyd pisk i væddeløbs
  • #2   8. maj 2008 Enig

• #4   8. maj 2008 Theis Jeg tror alle er klar over dit had til Monty. Ingen grund til at træde mere i det.

Men vær da lige lidt fair og sig at det er da en dejligt forslag. Der er over 1.000 andre mennesker der har sagt det samme i flere år. Men ingen har set noget indlæg på HN eller andre steder.

Monty er kendt ("Lige meget om det er godt eller skidt") og han kan da ha mere indvirkning end den ene person der står på tribunen og siger piske burde forbydes!

• #5   8. maj 2008 Er helt enig i det forslag... har ikke noget i mod at prisken bliver anvendt som hjælpemidler, men den måde de bliver brugt i galopløb er simpelthen grotesk...

• #6   8. maj 2008 Læste lige den artikkel fra ekstra bladet, og da jeg så det sidste billed, jeg fik kavlme :s

• #7   8. maj 2008 Uf for nogle billeder, der er i den Ekstrabladsartikel... puha, får helt kvalme, ondt i maven og kuldegysninger af at se på dem... stakkels, stakkels heste. smiley

Af samme årsag kan jeg ikke forstå, hvordan NOGEN kan være andet end enige i, at en reformation indenfor ridesporten generelt, men måske væddeløb i særdeleshed, er påkrævet. Jeg kan ikke med min bedste vilje forstå, at alle disse groteske hjælpemidler, som ofte skader mere, end de gavner, ikke allerede er forbudt, og hvorfor der stadig findes så mange, der sværger til dem. smiley

• #8   8. maj 2008 Monty Roberts er en genial mand :o)

• #9   8. maj 2008 Theis: Det ville da være dejligt med en kilde når du fortæller sådanne sager. Og ligemeget hvad han har gjort, så er det da helt rigtigt hvad han siger og piske burde klart forbydes i den forbindelse.

• #10   8. maj 2008 lige et par facts!

TAZ du er fuld af løgn, for galopreglementet siger at man SKAL ride med pisk.... så hun havde ALDRIG fådet lov at starte uden!

pisken i galopløb kan man jo længe diskutere.... og jo den bliver da misbrugt... men det gør spore i dressur da også!

pisken i galopløb har da i flere tilfølde været direkte sikkerhedsforanstaltning.... kender til flere tilfælde med løse hingste, som er gådet efter hopper, hvor jockey har måtte jagte hingsten væk med pisken.

desuden slår en ordentlig jockey faktisk ikke hesten halvdelen af de gange uvidende folk tror han gør... man VISER hesten pisken, ved at svinge den rundt... det får hesten til at strække sig mere, og derved øge længden på galopspringene, UDEN at blive slådet.

OG hvad er alt den her dyrevældfærds tale der kommer hvert år, når Martell Grand National løber af stablen!!!!.... hestene elsker det... og de tager rask væk resten af banen SELV OM JOCKEY ER FALDT AF!!!...
    jo der er da nogle styrt, men det er der jo også i millitary!!!!.... og jo det ser voldsomt ud, men det er faktisk ret sjældent at der sker noget volsomt...

ang. Monty.... kan jeg kun støtte Theis.... har INTET til overs for manden....

OG ang det med "skumpisk"... i steepelchase (eks. Martell grand national) må man KUN ride med en pisk hvor de nederste 40 cm er blødt, og faktisk ikke kan slå!!!... så jeg kunne måske gå med til at man besluttede dette for flatraces også... men helt at afskaffe den... det er simpelthen for farligt!

• #11   8. maj 2008 Jane S og Theis: Jeg har al respekt for jeres holdninger, omend jeg ikke p.t. har et tilstrækkeligt kendskabt til Monty Roberts til at tage stilling for eller imod ham. Ud fra mit begrænsede kendskab til ham, er min umiddelbare holdning den, at han har nogle gode holdninger og teorier, som jeg er enig med ham i, såvel som andre, jeg er dybt uenig i.

Men jeg synes egentlig ikke, dette bør være en debat om, hvorvidt man kan lide Monty Roberts eller ej, men snarere en debat om, hvordan hestenes vilkår bliver forbedret i ALLE sportsgrene. Ikke kun væddeløb.

Det handler - som jeg ser det - om at få sorteret ud i, hvilke hjælpemidler, som vitterligt ER nødvendige i sporten ud fra den viden, man har om heste i dag, og hvilke der er dybt forældede og til større skade/fare end gavn.

Personligt er jeg til et så naturligt ridt som muligt med hestens velbefindende i fokus og så få hjælpemidler, som muligt. Det er min holdning, og den står jeg ved til enhver tid. smiley

Men jeg erkender også, at i nogle sportsgrene KAN visse hjælpemidler stadig være nødvendige af f.eks. sikkerhedsmæssige årsager, som du også er inde på - jeg tror bare ikke på, at det er dem alle, og uanset hvad bør man ALTID holde sig for øje, at det er levende væsner, man benytter i ridesporten, og at disse skal behandles med respekt og omtanke. smiley

Og mht. væddeløbssporten, hvor du fremhæver, at pisken kan være et nyttigt sikkerhedsredskab... ja, så må jeg tilstå, at det eksempel du giver med hingste kontra hopper, kunne løses på andre og mere "hestevenlige" måder, som jeg ser det. F.eks. kunne man opdele i løb for hingste og løb for hopper, så de to køn ikke skal være på samme bane på samme tid (blot en idé). smiley

• #12   8. maj 2008 jeg syntes da også monty har nogle få gode ting.... men dem har vi andre da selv brugt LÆNGE før at det er HMS blev moderne... og de bliver også brugt i GALOPINDUSTRIEN!!!!... men generalt har jeg som sagt INTET til overs for manden...

med henblik på hingste/ hoppeløb.... det er en mulighed, og enkelte løb er udskrevet sådan... men med mindre det er storløb hvor der er gode penge, og derved gode heste fra udlandet... er det faktisk umuligt!!!.... de danske baner, har svært nok ved at få det til at hænge sammen, med de få løb de har udskrevet... og ofte ser man løb med kun 5 starter... dette er jo næsten meningsløst... og galoppen sætter penge til ved at holde disse løb... men gør det alligevel, for at holde sporten i live.

jeg syntes folk her i tråden taler af uvidenhed... og det er desværre ofte tilfældet, at galop rakkes ned, af ISÆR HMS folk...kig jer omkring i andre dele af hesteverden... der er mange tilfælde som er MINDST ligså uvenlige!!

MAN KAN IKKE KYSSE SIG TIL ALT HER I VERDEN!!!!

• #13   8. maj 2008 nååå ja...

TAZ det har ALTID været FRIVILLIGT om ens hest starter UDEN sko i galop... og det er gjort MANGE gange!!!

• #14   8. maj 2008 Jane: har også set at de tit bare 'vifter' med pisken og ikke slå den.
    Men det med hesten kan lide det, den tror jeg ikke helt holder, selvom jockeyen er faldet af så løber de virkere i rask galop, ja selvfølgelig gør de det, det da ikke narturligt for hesten at stoppe op fordi piloten er faldet af, nej den skal da ikke efterlads, den skal da med flokken!!

Har set videoer med heste i det der store omtalte engelske løb, der løb videre på 3 ben, tvivler på det fordi den synes det sjovt, men det fordi den ikke vil efterlades, den er jo en svagt bytte hvis den stå der alene, og så endda på 3 ben .

• #15   8. maj 2008 jeg vil til dels give dig ret... selvføldig vil flokinstinkt spille ind... men du får altså ikke en hest til at springe 160cm hvis den ikke har bare lidt lyst!

• #16   8. maj 2008 Hvis ikke manden var for rodeo, så kunne det måske være jeg ville lytte lidt mere til ham...

• #17   8. maj 2008 tvivler på det af lyst den løber videre på 3ben, og tror altså ikke en hest tænker på om den har 'lyst' til at springe over på den anden side af 160 når de 35 andre heste gør det, tror bare det ligger så meget i dens instinkt at den bare følger med flokken!

• #18   8. maj 2008 http://www.youtube.com/watch?v=QA1sOP8qHjE Grand National fra i år.

Comply or Die vinner... hesten bliver rørt af oisken 3 gange, ellers bliver den kun vist!... og hesten bliver "skubbet"....

ALLE heste som styrter, rejser sig selv, og galopere RENGÅENDE med de andre.... de springer GERNE.... dog løber 2 løse heste ind i opløbsstrækningen ved spring nr 15!.

SER ABSOLUT INGEN HESTE SOM LIDER OVERLAST HER!

• #20   8. maj 2008 Jane S: Jeg vil ikke gøre mig klog på sporten som sådan... dertil har jeg ALT for lidt interesse i sport og som sådan også ALT for lidt viden. smiley

Og jeg er også bevidst om, at MANGE konkurrencerytter, jockey'er osv. behandler deres heste godt og tager hensyn osv. Men det ændrer ikke på, at der findes hjælpemidler, som KAN bruges til mishandling og også bliver det, når de lander i de forkerte hænder. Derfor fastholder jeg, at hvis man kan undvære disse hjælpemidler i hestesporten - uanset dens form - ja så mener jeg, det vil være bedst. smiley

Jeg vil ikke angribe nogen specifik sportsgren indenfor hestesporten, men giver udtryk for en generel holdning til, at der bør ske en reformation af hele ridesporten set i hestevelfærdsøjemed. smiley

• #21   8. maj 2008 Jane: Jeg vil mene man bestemt ikke kan se om de heste der rejser sig er halte, måske ikke brækket noget, men tvivler på de rengående .

• #22   8. maj 2008 shella hvis du ikke ud fra video kan se om en hest galopere rentaktet, kan man jo ikke forklare dig noget som helst...

jeg trækker mig ud af denne diskution... gider ikke argumentere imod en 16 årig pige uden erfaring på emnet!

• #23   8. maj 2008 Jane: Hvad søren er det for noget pis at skrive? Kan en 16 årig ikke godt hav eerfaringer, og have sin menning ligesom du sidder og fortæller os om at du har ret i dit og dat? Hun har da lov til at modsige dig med hendes egne ord, og hendes holdning!

• #24   8. maj 2008 hey

det er ikke det jeg mener...

selvføldig må hun have sin egen mening... men hun giver tydeligt udtryk for at hun er IMOD galop... og jeg prøver at argumentere... lige lidt hjælper det...

det jeg hentyder til med erfaring, er erfaring fra GALOP... hun ser på det med uvidne øjne... det kan være sværet at forholde sig til den slags, når man i mange år har levet af industrien, og ved præcist hvad der foregår... og hvordan hestene, trænes / behandles...

• #25   8. maj 2008 Jane: halvdelen af de heste der fragår i det løb ser man ikke, dem man ser rejse sig, tror det var ved spring nr. 18 den ville jeg ikke sige var rengående, men vil ikke kunne side det ud fra den video, tror der er 2 af hestene man kan se ordenligt og det de 2 der drejer ved nr, 15, og de heste kan sagtens havde været halte, bare ikke så meget så det kan ses i galoppen,.
    resten af hestene løber inden i mellem andre heste og filmen er i dårlig kvalitet så dem kan du ikke se er rengåene eller ej.

• #26   8. maj 2008 Jane: Jeg er imod den form for galopløb ja.
    Men jeg har aldrig udtalt mig om selve løbet, har snakket om hvor vit hesten har lyst eller bare følger sit instinkt ved at løbe videre, omkring hvor vit hestene er halte eller ej.

Har aldrig udtalt mig om selve løbet, så synes det noget pis du siger du forlader debatten fordi jeg ikke har erfarninger som jeg udtaler mig om ?

• #27   8. maj 2008 nej men nu har jeg redet steeplechaseheste i en del år, så jeg ved rent faktisk hvad jeg taler om... om det er ganske få som faktisk får skader af styrt...

det de får skader af, er oftes når de bliver startet på for hård bund... så ryger bøjesenerne...

• #29   8. maj 2008 http://sports.espn.go.com/sports/horse/triplecrown08/news/story?id=3380100 her er en artikkel samt video om hoppen Eight Belles som blev aflivet, efter Kentucky Derby.... jeg forstår simpelthen IKKE hvordan Monty kan pålægge brug af pisk skylden????

• #30   8. maj 2008 nååå ja... desuden siger Monty at det var en plag... (det udtaler de om ikke andet på heste-nettet)... hestene skal nu altså være fyldt 3 år for at starte i derby....

• #31   9. maj 2008 CNN... muligvis, men det vil jo så sige at vi tilrider plage.... nope....

det hedder 1 års plag
    2 års plag

som 3 års får den betegnelsen HEST...

det samme gælder i det engelske sprog... en hoppe er en FILLY, altså en hoppeplag, indtil den er 3 år så er den en MARE, altså bare hoppe.

• #32   9. maj 2008 nå ja fandt lige en sød lille film om Eight Belles... HOPPEN... som brækkede begge forkoder...

http://www.youtube.com/watch?v=99chGjP6RJM

hvis i går ind og ser denne her video af opløbet (dog meget dårlig kvalitet)... kan i se at hoppen faktisk kun bliver rørt af pisken 2 gange.... så er tråden tilbage til hvor vi startede... HVORFOR FORBYDE PISKEN I GALOPLØB??????????
    http://www.youtube.com/watch?v=LMJxA2kSPm8

• #33   9. maj 2008 Jane S.

Nu kan jeg ikke svare hvorfor Monty bruger den HOPPE som eksempel.´Måske var hun bare dråben der fik bægert tii at flyde over. Personligt har jeg ikke noget imod galopløb. Men der er altid folk der ikke forstår sig på at behandle heste pænt.

Det kan godt være at 9 ud af 10 jockyer ridder pænt, men hvis den sidste rytter sidder og pisker hesten hele tiden og igen (overdrivelse, jeg ved det) Så ville det da være dejligt hvis man kunne rede den ene hest fra at få de tæsk.

Og hvis hesten løber af lyst, så er der jo heller ikke grund til at bruge pisk, Medmindre altså hestene angriber hinanden.

Det er lidt det samme som at sige man skal ha "kørerkort" til hest.
    8 ud af 10 ved da godt hvordan en hest skal rides og fodres osv. Men de sidste 2 udsulter deres hest og glemmer de vigtige ting.

• #34   9. maj 2008 Team Rerun: Jamen jeg er HELT enig med dig i, at man burde have et "kørekort" til hest... og til alle andre kæledyr, i øvrigt. For der findes desværre stadig for mange mennesker, der anskaffer sig dyr uden at vide en pind om dyrenes velfærd og behov, og som simpelthen ikke formår at påtage sig det ansvar, der følger med at anskaffe sig et levende væsen... smiley

Ja, der ramte du lige min kæphest... smiley

• #35   9. maj 2008 helt enig smiley

er bare træt af denne udtalelse fra Monty...

brugen af pisk har INTET at gørre med at Eight Belles brækkede sine forkoder!!!!

men godkendelse før man får lov at holde dyr... den er jeg 500% med på.

• #36   9. maj 2008 Jane S.

Har lige læst indlægget igen. Og tror du skal gøre det samme. Monty siger ikke at det er pisken der har skylden for ulykken. Han siger at vi skal beskytte vores heste i ´mod overgreb,. og et skridt i den retning er at fjerne pisken.

Og der står godt nok plag, men tror du ikke det er jounalisten der her skrevet forkert?

• #37   9. maj 2008 jeg har skam læst det smiley

men forstår ikke hvorfor hoppen Eight Belles skal dreges ind i hans debat om at forbyde brugen af pisk i galopsport...

hvad med om han kiggede lidt på sine egne metoder....det er i mine øjne UTILGIVELIGT at binde en hests forben op, og jagte den rundt i en roundpen....

• #38   9. maj 2008 jane: Jeg siger heller intet om løbende men altså hvis 400 heste dør hvert år alene i englang i løbene af skader, brækket ben, ryg, nakke osv. hvis det gangske få heste der for skader, så ved jeg sgu snart ikke hvad jeg skal sige .

Synes 400 heste er mere end nok .

• #39   10. maj 2008 jo det gør det I ENGLAND.... amreikansk er jo noget for sig selv smiley

• #40   11. jul 2008 Elsker galopløb og ville ikke have noget imod at pisken blev afskaffet.

• #41   11. jul 2008 .. men det med 'svampepisken' lyder faktisk som en bedre idé end at afskaffe den helt .

Kommentér på:
Monty Roberts: Forbyd pisk i væddeløbs

Annonce