Hun kan ikke være alene... {{forumTopicSubject}}
Hej med jer.
Jeg har en hoppe på 6 år, og det eneste problem der er med hende er at hun simpelthen er for social! Når jeg trækker hende ind fra fold, vrinsker hun lige en enkelt gang som regel. Når jeg strigler hende står hun og tripper lidt og kalder på de andre heste osv.
Når jeg så kommer ud på ridebanen med hende, ter hun sig, gider ikke rigtigt noget, vrinsker, danser rundt osv. Kan ikke få nogen form for koncentration fra hende. Hvis jeg så kommer på den anden bane som ligger lige ved siden af folden er der mere ro på hende, men ingen form for koncentration heller overhovedet.
Hun har altid gået sammen med andre heste, og stået sammen med andre heste, og hun går amok hvis hun står i stalden alene (det er jo så klart nok..). Hun går ude 24/7, sammen med de andre. Når jeg så trækker min nordbagge ud fra folden, går hun også amok og vrinsker og spurter rundt i folden.
Jeg ved godt at de er et flokdyr, men bare en lille form for koncentration fra hende kunne være dejligt engang imellem.
Er der nogle der har nogle gode tips?
På forhånd tak.
mar 2006
Følger: 196 Følgere: 177 Heste: 3 Emner: 201 Svar: 1.812
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 57
- og der er selvfølgelig ikke noget galt i at hun kalder efter de andre når hun bliver trukket ind fra fold. Men det starter allerede fra dét punkt, selvom hun står kun 2 meter fra folden af.
jun 2004
Følger: 154 Følgere: 136 Heste: 7 Emner: 378 Svar: 1.525
Grunden til hun vrinsker er at du ikke er bossen.
Du skal ind og øve noget HMS eller lignende så hun lærer at se dig som bossen og at hun ønsker at være i nærheden af dig
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 57
Er der nogle bøger, film, links, et eller andet så man kan finde ud af hvad man gør, hvorfor, og hvordan?
Vil gerne sætte mig ind i det, for jeg tror faktisk det er lige det der mangler. For hun gør faktisk bare mest hvad der passer hende, og hvis hun ikke får lov giver hun sig til at skære tænder og bliver mere umulig.
Men findes der nogle bøger, film, links, andet?
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.647
Du kan træne det ved som jeg skrev ovenfor, at vende hesten stille til at blive taget væk fra flokken. I starten tage den ud fra folden, måske græsse lidt med den op til folden, og efterhånden gå længere og længere væk - men kun hvis hesten er rolig! Nus med den og beløn den evt. med godbidder. Det handler ikke om at se hvor langt man kan komme inden heste flejner ud, men at gå tilbage til folden, helst inden hesten viser angst og vil vrinske. Husk også ikke at holde hesten for længe på et sted, hvor den ikke kan se flokken. Måske bare dreje rundt om et hjørne også tilbage igen, så hesten heeele tiden ved, at når den er rolig vil den vende tilbage til flokken. Når hesten er blevet helt cool, kan du bede den om at blive der i længere tid.
Jeg ville så vælge, ikke at ride hesten/træne den på banen uden der var andre heste i nogen tid til hesten er blevet tryg, det vil gøre din træning meget lettere og ridningen/indlæringen hos hesten er størst, når hesten ikke er angst og ukoncentreret. Når hesten er rolig i stalden, ville jeg starte med at træne den fra jorden bare, også tage den derfra..
nov 2006
Følger: 123 Følgere: 123 Heste: 3 Emner: 44 Svar: 450
Det er noget han er begyndet med for han har ikke altid gjort det, før var der ikke noget når han var alene,
Hun kan ikke være alene...