Fold problem (tidligere forfangen) {{forumTopicSubject}}
Godaften HG
Nu har jeg brug for nogle gode råd..=)
Sagen er den at, at jeg har en dejlig fjordhest ved navn Gnist. Hun er sendt på sommergræs sammen med sine foldkammerater, for en uge siden. Hun er selfølgelig blevet vendt til græsset 2 uger i forvejen med først 30 min så 1 time o.s.v.
Problemet er, at hun står på en stor saftig græsfold døgnet rundt og dyrlægen mener at hun måske i sit tidligere liv, har været forfangen..=(
Vi har derfor prøvet at sætte mundkurv på hende, da det jo kunne begrænse indtagelsen af græs. Det gjorde mere skade en gavn, hun fik sår af 2 forskellige modeller som var stækt anbefalet. Derfor står hun nu uden mundkurv på en stor græsfold, og spiser på livet løs.
Hun kan IKKE komme på jordfold da hun så skal stå alene, og jeg vil bestem ikke flytte min hest, da jeg mener der må være en bedre løsning..=).
Men mit spørgsmål er nu tager hun virkelig skade af græs..? Hun holder pauser med spisningen og hun får meget reglmæssigt motion.
Jeg har fået advide at der kan være noget foder som skulle formindske risikoen for forfanghed..???
undskyld længden håber at der er nogle der kan hjælpe..=)
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
apr 2006
Følger: 54 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 211 Svar: 724
Ved godt hvad der giver forfangenhed, har bogen om det. Men jeg kunne måske lave en lille indhegning på folden så hun kun har et bestemt område og græsse på..=). Tror nu ikke at bare fordi hun står på en græs mark at hun bliver forfangen bare sådan udenvidre, men risikoen er der ja. Me njeg tænker hvad gør de i naturen, der klarer de sig jo fint..
Stald Lyngdal .
Tak for rådet vil helt klart prøve at finde noget foder og æbleciderædikke
apr 2007
apr 2006
Følger: 54 Følgere: 41 Heste: 3 Emner: 211 Svar: 724
Jeg skriver at der ingen mulighed er for jordfold om sommeren, hun står på en gård et godt stykke væk fra der hvor jeg bor, det jo ikke sikkert at hun har været forfangen før overhovdet, og det er der problemet ligger
apr 2007
feb 2004
Følger: 10 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 16
Min hest var forfangen for 2 år siden nu - og sidste år løb vi risikoen ved at smide ham ud, dyrlægen mente at jeg kunne det - dog kun hvis jeg græssede ham godt ind. Der har absolut INGENTING været - og det med "de evige græsmarker", den holder altså ikke. Så skal man godt nok være blind, hvis ikke man kan hjælpe sin hest i tide..
Fold problem (tidligere forfangen)