til jer med tidligere forfangne heste {{forumTopicSubject}}
Hejsa, jeg vil gerne høre jeres erfaringer med tidligere forfangne heste og fold om vinteren. Min hest har gået med green guard mundkurv hele sommeren og efteråret og har nu de sidste dage ladet den gå uden. Så ser jeg på nettet at hesten ikke må komme på græsfold i frost vejr. Hmmm jamen så må det jo betyde, at han skal have mundkurv på hele vinterern, eller gå alene oppe ved stalden på lille fold. HVAD gør i? ÅÅh i gamle dage var det kun foråret der var et problem, nu er det hele året, med al den nye viden (ikke at det er dårligt med ny viden, men en kende forvirrende dog). Andre steder står der, at det kun er farligt, når der er frost Og solskin. Eller store svingninger i temp. Men generelt frostvejr, den er godt nok kedelig da. Sidder og kigger ud, der sner og er gråt og hesten er ude uden mundkurv. Tænk hvis han skal have den på i sne, så bliver den da ligesom en skovl der fanger al sneen udenpå hans stakkels mule. Jeg vil tage imod jeres historier med kyshånd. på forhånd tak herfra
apr 2008
Følger: 70 Følgere: 66 Heste: 9 Emner: 25 Svar: 235
Hun var 26 år da det startede og hun blev stiv. Hendes hove var vokset ud, og hun kan ikke beskæres helt ind, forid så bliver hun halt på alle fire hove. Så vi var næsten igang med at aflive hende.
Men vi fandt noget godt foder, hun kom på den del af marken hvor der ikke var meget gang i græsset og så fik hun ikke så meget foder, fordi de tkunne også gøre det, sagde dyrelægen. Hun bliver beskåret meget lidt, meget tit og i dag er hun 32 og det er 2 år siden hun var forfanget. Hun har aldrig haft mundkurv på, men at hun kom ug og røre sig på en fold hvor der ikke var meget gang i græsset, gjorde bare det hele, samt smed.
Vi har ingen bøvl med forfangenhed om vinteren. Der er jo kun gang i græsset for der er +10 grader, så det fungere fint her hjemme
nov 2006
Følger: 69 Følgere: 63 Heste: 4 Emner: 53 Svar: 69
Jeg måtte sende min lille pony på de evige græsmarker i sommers dels pga det....
Det der er meget vigtigt for sådan en pony er klart at have en rigtig god smed... Min pony gik med special lavede ringsko der skulle skiftes hver 5 uge, og fik kun hø og vitaminer at spise.. hun gik med mundkurv hele tiden, det er træls at se på, men hun accepterede den helt til sidst.. Hun var faktisk blevet helt frisk igen, men så blev hun ramt af en slem gang virus her i sommers og der måtte kroppen desværre sige fra.. snøft.. hun var min lille øjesten.. men havde hun stadig levet havde hun også skulle gå med mundkurv her til vinter eller kun på jordfold.... Håber du finder den rette løsning til din pony..
maj 2007
Følger: 72 Følgere: 69 Heste: 10 Emner: 16 Svar: 180
For at undgå at hun bliver forfangen tager jeg meget udgangspunkt i temperaturen. det er de store temperatursvingninger der kan få det til at gå galt. Hvis det er frost om morgenen kommer hun ikke ud før sidst på formiddagen når temperaturen er stabil. Grunden til at man skal passe på med frost, udover påvirkningen af sukker indholdet i græsset, er, at en forfangen hest ikke har godt af af at gå på en hård bund,da det kan give traumatisk forfangenhed. Er der sne er det bedre, så er underlaget ikke hårdt og hovene bliver afkølet hvilket altid er godt for en forfangen hov. Man skal bare passe på at hesten ikke spiser for meget sne, for det kan også gå galt, men en sne fold med adgang til hø, wrap eller halm er en god vinterfold for en forfangen hest. Jeg har en kæmpe grus bunke på den fold hvor min forfangne pony går, så hun altid har mulighed for at aflaste hendes hove.
Det er bestemt ikke nemt at have en forfangen hest, men med de rigtige foranstaltninger kan man sagtens holde hesten rask
mvh Rikke
okt 2006
Følger: 28 Følgere: 29 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 229
Håber du og dine klare vinteren. Et godt råd er jo ikke at lukke dem på direkte græs i frostvejr og sørge for at de har noget godt stråfoder at spise på folden så de ikke nipper for meget at det kolde og sukkerholdige græs. Vi er unægteligt bedre stillet hvis vi kunne få masser af sne som sidste år, så er problemet løst;o)
Go' jul til dig:o)
okt 2006
Følger: 18 Følgere: 34 Heste: 1 Emner: 221 Svar: 3.084
Fra den tid af sørger jeg for at hun er i form, får lav sukker/stivelse indholdigt foder. Hver sommer får hun lamigard sammen med æbleeddike. Jeg har dog også tænkt mig at supplere med ølgær.
Hun gik på døgn græs i år efter flere år på jordfold. og der har ikke været noget.
jun 2004
Følger: 30 Følgere: 29 Heste: 1 Emner: 20 Svar: 153
Jeg passer selfølgelig på ham i sommerperioden hvor han meget af tiden står på jordfold.
Smeden er super tilfreds med hans hove, han blir beskåret hver 6 uge.
Så jeg har været heldig.
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.410
Min pony var forfangen for 5-6 år siden pga. for meget græs, han var også MEGA fed. Han kom sig over det, og gik de efterfølgende år på meget sparsommelige græsfolde om sommeren. Her sidste vinter blev han så forfangen igen pga. wrap og gulerødder, så nu får han kun tørt hø og vitaminer/ mineraler i vinterperioden, og om sommeren går han med mundkurv ca. 6 ud af 7 dage.
Jeg plejer at gøre det at jeg holder øje med om der er forhøjet puls i benene og desuden trykker jeg hårdt med en finger på strålen hvis jeg har mistanke om tilbagefald....han skal nok give tegn fra sig hvis det gør ondt
Har aldrig oplevet problemer her så sent på efteråret/ først på vinteren, og han har gået uden mundkurv siden september.
apr 2010
Følger: 2 Emner: 10 Svar: 65
Også held med jeres ponyer/heste og glædelig jul derude
til jer med tidligere forfangne heste