{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.472 visninger | Oprettet:

Smed sko'er forfangen hest forkert {{forumTopicSubject}}

Det er meget langt, jeg undskylder, men jeg synes man skal have det hele med

Navnene på dyrlægen og de to smede er skjulte, da jeg ikke vil udhænge fuldstændig, men jeg er fuldstændig målløs.
Smed (1) er vores, Smed (2) er den smed, dyrlægen har anbefalet os.

Vores 21årige pony, har været voldsomt forfangen flere gange, og sidste gang blev hun røngentfotograferet.
Billederne viste, at hendes hovben var drejet 10 grader - Det er meget, og vi var helt sikre på, at hun skulle aflives. Men dyrlægen mente, at hun kunne få et godt liv, hvis hun fik specialbeslag.
Så ja, det skulle hun da have. Dyrlægen anbefalede sin egen smed (2) - Og oven i hatten var hun fræk nok til at sige, at vores smed (1) ikke var uddannet! Vi bruger så mange penge på vores heste, de får sådanset kun det bedste, så hvorfor spare på smeden? - Vi blev noget fornærmede, men ville gøre det bedste for ponyen.

Så en uge efter kørte vi op til dyrlægen, og så ville Smed (2) komme og sko hende.
Ikke nok med, at vi skulle vente flere timer, tog Smed (2) en hest før os - Selvom at han havde fået besked på, at Ponyen skulle skoes først, da hun er meget hysterisk, og skulle bedøves pga. de dårlige forben.
Men så blev det endelig lavet - Hun fik 2 ringsko på forbenene, med sål og pakning (altså en form for 'silikone' imellem hoven og sålen) og så fik hun almindelige sko og såler + pakninger på bagbenene.
Hun gik underligt - Men det var også længe siden at hun havde haft sko på sidst.

Vi får en regning på 3000,- (plus/minus) (!)
Men vi betalte glædeligt, vores hest fik det bedre og bedre for hver dag.
Men så blev hun pludseligt halt på det ene forben, og det er altid det første tegn på, at hun bliver forfangen, så vi går helt i panik, for hun får sgu næsten intet at æde, og går på jordfold.
Så hun får smertestillende, og vi troede, at vi fik taget det i opløbet.

Men skoene skulle jo lægges om efter 5-6 uger, og vi ringede til smed (2) - Vi kunne ikke få fat i ham. Og vi lagde beskeder - Han svarede ikke.
Så vi ringer til dyrlægen, og vi er noget tossede, for hesten er i behandling, og vi blev anbefalet denne - dyre - smed, så hvorfor ringer han ikke tilbage?
Vi får afvide, at smeden (2) har sagt til dyrlægen, at han har fortalt os at han 'ikke kunne tage os ind' - Og min mor springer i luften, for vi har vores egen smed! Vi skulle bare have behandlet ponyen, han skulle jo ikke blive ved med at sko hende, og desuden har han intet sagt i den retning til os.
Det bliver dyrlægen selvfølgelig informeret om - Og hun bliver noget fornærmet over smed (2).

Så vi vælger at få vores egen smed (1) til at ordne ponyen, da der er gået syv uger. Han ville først ikke røre hende med en ildtang (ham og dyrlægen er ikke skidegode venner) men så fik vi ham overtalt, og han lagde skoene om.
Ikke nok med, at skoene var lagt for langt fremme, så hendes hov ikke kunne 'rulle', så konstaterede vores smed også, at disse sko ikke var håndlavede (Det skal de være for en så forfangen hest - Der skal tages mål og det hele) Og det kunne vi sagtens konstantere var rigtigt, for vi så ham ikke tage mål, og skoene blev bare hamret på på sådan en armbold (staves?).
Men så spurgte vores smed (1) os pludseligt om, om vi kunne forklare, hvorfor hesten havde to forskellige forsko på?
Og det kunne vi jo selvfølgelig ikke - På regningen står der 2* ringsko (forben.)

Så viser det sig, at ponyen har en ringsko på venstre forben, (som jo ligger forkert) og en ægbar (staves?) på det højre - Sjovt nok det ben, hun var urent gående på!
En ringsko er til forfangne heste, og ægbar er til heste med seneskader! Der er ikke særlig meget forskel at se på skoene, men den ene er mere spids end den anden.

Heldigvis er min mor lige kørt (heldigvis fordi at hun har et stort temperament) og jeg venter med at fortælle hende det, til hun kommer hjem.
Så ringer hun straks til vores dyrlæge, som selvfølgelig bliver helt mundlam - Dyrlægen har et tæt samarbejde med denne smed (2) - Så deres rygte står jo også på spil!

Så nu er både min mor, vores smed (1), jeg og vores dyrlæge helt oppe og køre - Vores pony er voldsomt forfangen, og til et arbejde til omkring 3000,- bør det sgu være i orden!
Dyrlægen kommer forbi mandag og tjekker det hele ud - Lad os så se, hvad der kommer ud af det.

Hvad siger I så? - Og vi kan stadig ikke få fat i smeden!
Jeg er dybt målløs..
Jeg skriver ikke dette for at udhænge, men fordi at jeg er dybt målløs - Er der andre, der har prøvet noget lignende?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Smed sko'er forfangen hest forkert
  • #1   28. jun 2008 (Præmie til dem der gider at læse det hele.)

  • #2   28. jun 2008 JEG LÆSTE DET HELE !

    Og det syntes jeg ikke i skal finde jer i ö


  • #3   28. jun 2008 Hold da op :|
    Hvcor er det bare noget svineri!!


  • #4   28. jun 2008 jeg har læst det hehe...(O:
    stakkels hest , underlig smed , dyrelægen lyder heller ikke for skarp heh
    håber i kan få det til at gå iorden..(O:
    ved hvor slemt det er når en hest bliver forfanget min venindes pony blev det han blev desværre aflivet og vi savner ham hver dag men det var det bedste..(´:


  • #5   28. jun 2008 Tak for støtten - Vi vil bestemt også have pengene igen!
    Og så skal den smed (2) bare ned med nakken.
    (*Uddeler præmier* ._.)


  • #6   28. jun 2008 Ej, det lyder sindsygt træls det hele, kan godt forstå dig smiley

  • #7   28. jun 2008 Dyrlægen er der intet galt med - Hun er én af dk's bedste - Og hun tror jo på denne smed (2) så lad hende da, hun kunne jo ikke vide det. Øv, altså.

  • #8   28. jun 2008 Jeg har læst det hele :-9
    Og jeg er rystet over den behandling smed 2 giver jer og jeres gl.pony !
    Hold jer væk fra ham og gør hvad jeres mavefornemmelse siger er det rigtige,det går man aldrig fejl af !
    Måske skulle i også overveje en anden dyrlæge..?
    Jeg tager hatten af for at i vil behandle jeres gl.ponypige,men husk at hun forsat skal have et godt liv uden daglige smerter,ellers er det bedre at aflive hende og give hende fred.
    Forfangenhed er en alvorlig sygdom som kan give kroniske og smertefulde forandringer i hovene,så derfor er det vigtigt at huske på at man løbende skal vurdere situationen og stoppe når det bliver for smertefuldt for den angrebne hest / pony...


  • #9   28. jun 2008 Som jeg har skrevet, er det ikke dyrlægens fejl - Hun har aldrig oplevet det før, og er på vores side.
    Og ponyen har ikke daglige smerter, heldigvis, for så skulle hun aflives - Men det er da klart, at hun får det, når der er lagt forkerte sko på!


  • #10   28. jun 2008 ponygården: hvad hedder han?

  • #11   28. jun 2008 læst det hele..

    men kann du ik politi anmelde det for svindel


  • #12   28. jun 2008 Vi har også en rigtig god smed (1) som vi virkelig er glade for - Han har aldrig, aldrig brændt os af, og han kommer altid til tiden, og hvis ikke, skriver han lige med det samme, selv hvis det bare er 5. for sent. Han overholder alle aftaler, og laver et flot stykke arbejde, selvom at han er lidt småhysterisk. smiley

  • #13   28. jun 2008 Ja det var en længere historie :o)

    Hvis smed 2 er autoriseret eller registreret (eller hvad det nu hedder), som din dyrlæge mener han er, så ville jeg hive fat i det klagenævn, som smedene har og fremlægge min sag der. Jeg ville eventuelt også, alt efter hvor mange penge I vil bruge, ringe til en heste advokat og forhøre mig ved ham/hende.


  • #14   28. jun 2008 ' jeg har lige læst det hele, og jeg forstår fandeme godt, at I er sure, vrede og rasende! Hold kæft man! Et arbejde til 3000,- skal fandeme gøres ordentlig! Og især, når det er selve doktor dyr, der har anbefalet ham! Uj, jeg ville være sur! Jeg ville kræve alle pengene tilbage!
    Hvordan kan smeden se sig selv i øjnene, ponyen har jo smerter! Fuck, jeg var blevet rasende! Uh!


  • #15   28. jun 2008 Slet ingen der har prøvet noget i den stil?

  • #16   28. jun 2008 Vi har prøvet noget lign, med vores gamle smed.. Musse og Moska (shetlænder og frederiksborg) har gået hos tidligere ejer og hygget sig på kæmpe kløver fold, så de var også forfangne da vi fik dem.. Moske (frederiksborg) var ikke så hårdt ramt, men vores ex-smed mente at hun var nødt til at have sko på, så vi stoler da på det og får lagt sko på. Ponyen (musse) behøver i følge ham ikke sko, så hun fik lov at gå uden.. Dagen efter at smeden havde været her trak begge heste på benene og vi kunne se at ponyen gik på strålen, fordi smeden ikke havde beskåret hende rigtig. Moska kunne vi ikke se hvorfor så vi besluttede os til at vente til dagen efter hvor begge heste var direkte halt. Vi ringede og brokkede os til smeden som sagde at det var vores skyld fordi vi havde redet hestene - hvilket vi selvfølgelig ikke havde, men de havde været på fold fordi smeden sagde at det var det bedste. Vi rev skoene af og ventede til frederiksborgen igen var rengående (ca. en uge) og ringede til smeden og sagde at hesten havde tabt skoen og han var nødt til at komme. Der kig et par uger før han dukkede op og han kiggede på hesten og lagde 4 alt for store sko på. Vi gjorde opmærksom på fejlen, men han slog det hen og sagde at det var nødvendigt. Igen blev hesten halt og vi tog skoen af. I mellem tiden havde Musse fået slidt sine hove så hun gik nogenlunde på dem igen. Næste gang smeden kom bad vi om ikke at få sko på hvorefter vi fik et møjfald af smeden om ikke at have respekt for hesten og bare lade den lide. Så tænde min stedmor af og smed ham ud.. Dagen efter var Musse igen halt og vi opdagede et søm som man bruger til at slå sko fast med som var banket op i hoven.. Vi ringede til vores dyrlæge som kom ud og gav hende noget pensillin og noget smertestillende og da vi fortalte om smeden blev han rasende og anbefalede os en smed som vi har nu. Vores nye smed prøver stadig et år efter at rette op på den gamle smeds arbejde og hesten skal gå med sko om sommeren, men uden om vinteren.. Ponyen skal heldigvis ikke have sko på..

    Men det er til at blive pænt hidsig over..
    Og jeg håber da også i gider læse alt mit.. Har skam læst alt det andet..


  • #17   28. jun 2008 Den første smed vi havde har for øvrigt også beskåret vores andre heste forkert og dem sagde han at vi bare skulle ride dem et par timer på vejen hver dagg indtil det gik væk og vi måtte gerne trave på dem også..

  • #18   28. jun 2008 Smed(2) er da godt nok lidt for uegnet til at være smed.

    ved ikke engang hvad jeg skal sige.
    min veninde har prøvet at hendes ponys hove var der 1-2 cm forskel på så hesten over belastede det ene ben og blev halt. Smeden kunne selv se det og har selv rettet det op. og de bruger ham stald og nu er han blevet så omhyggelig med det at han måler alle hesten 4 hove og sikre sig at det hele er som det skal være.
    har faktisk selv oplevet det min det fandt jeg først ud af 2 uger efter smeden havde været der og så skiftede jeg smed til overstående som jeg nåede at have en gang og så blev hesten solgt.

    den nye hest jeg evt køber bruger jeg samme smed som ejer bruger lieg nu for han har kendt hesten i 7 år og skulle være rigtig god.

    (Læste det HELE)


  • #19   28. jun 2008 Læste os det hele og jeg ville forlange at få mine penge tilbage! syndes det er vildt ja ved slet ikke hvad jeg skal sige!

  • #20   29. jun 2008 Har prøvet, hvor en smed tog så meget af hoven, at hesten ikke kunne rides, bare for at tjene nogle penge!
    hesten havde rimelig pæne hove, de var pæne og runde, hverken skæve eller noget. Man kunne tydeligt se, at der ikke var blevet rettet noget, han havde bare skåret dem, så meget ned at, hesten gik på strålen.. Men det var en passer, så kunne dersværre ikke gøre så meget.. ejeren var ligeglad...

    Men har heldigvis aldrig oplevet noget i stil med det du beretter...
    Håber dælme i får pengene tilbage..


  • #21   1. jul 2008 Læste også det hele. Kan da ikke andet, den smed(2) må enten være virkelig ligeglad eller en rigtig kvaksalver.

    Håber i får ham stoppet for altid


  • #22   1. jul 2008 hej læst det hele her også.

    Kan man få navnet på den smed (2) sendt via pb, så man selv bliver sikker på at undgå ham.
    Jeg er dybt rystet over det du skriver, mere over dyrelægen ,der har svinet jeres egen smed til , og så sender jer til sådan en kvarksalver.
    Håber jeres pony kommer oven på igen, og i hiver godt fat så i får alle jeres penge tilbage.


  • #23   1. jul 2008 Er der sket noget nyt?? Det er trods alt et stykke tid siden inlægget blev oprettet...

  • #24   1. jul 2008 Ej, kræv alle jeres penge tilbage !

  • #26   8. jul 2008 Hmm, en dyrlæge der nedgøre en smed og derefter sender en endnu dårligere ud. Det er sku lige til at slå ihjel over, specielt fordi hesten betyder så meget for dig ! Ville personligt troppe op på hans adresse, eller hvis jeg havde tiden og pengene, sagsøge ham !! smiley idiot til stodder skal man lede længe efter !

  • #27   13. sep 2008 en forfangen hest behøver altså ikk at have håndsmedede sko på der findes ringsko i 100 vis af størelser der er forbrikslavede de skal jo selvfølgelig passe til hoven men det er ikke et must at di er håndsmedede...

  • #28   14. sep 2008 Jo, når hovbenet er så drejet som det er.

  • #29   14. sep 2008 nej... men chef har lavet op 2 hvor hovbenet var så drejet at det stak ud gennem sålen... og de fik fabrikslavede sko på... og idag skal man kigge rigtig godt efter hvis man vil se at der har været noget galdt med dem... men det er riktigt at de skal pesse perfækt til hoven....

  • #30   14. sep 2008 Præcis, og med en pony med voldsomt drejet hovben og enormt smalle dragter, så skal de laves specielt.

  • #31   14. sep 2008 ja det kan man os godt med fabrikssko... det kræver bare at man har en gasesse så man kan vareme skoen op hvis man vil rette en ringsko ordenligt til...

  • #32   11. mar 2010 er du også smed ?


Kommentér på:
Smed sko'er forfangen hest forkert

Annonce