{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
718 visninger | Oprettet:

Ond rytter {{forumTopicSubject}}

nu er det ik nogen eller noget jeg lige har oplevet her i de sidste mange år..

men ku godt tænke mig at vide hvad folk ville gøre smiley

hvis i så en rytter være rigtig hård mod hesten de rider, her mener jeg mange/hårde slag med pisk..
overdrevet hård ansporing osv..
flår hesten i munden.

ville i sige noget til rytteren?
til ridelæren hvis det er på en rideskole?
ville i 'se den anden vej'

hvad ville i gøre?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ond rytter
  • #1   24. aug 2008 kommer an på hvem det er !

• #3   24. aug 2008 jeg ville måske spørge om vedkommende altid rider sådan eller om der er en speciel grund til det burde være nødvendig at opføre sig så voldsomt...
    Jeg kender en dygtig rytter der når hun ser det bare spørg rytteren om ikke hun lige skal prøve at ride lidt....og så kan rytteren se hvordan det kan lade sig gøre helt uden tvang blot ved at den der sidder på hesten er dygtig nok ;o))

• #4   24. aug 2008 laura.. jamen lad os sige det bare er en som har hest opstaldet der hvor din egen står..
    ik en du snakker med.. en som ind i mellem lige hilser på dig men ellers ingen kontakt

• #5   24. aug 2008 Mette K

Bare fordi rytteren er dygtig behøver hesten ikke "makke ret" (:

-
    Men jeg ville nok spørge hvad har den gjort forkert? xD

• #6   24. aug 2008 shorty.. ej da smiley
    bliver helt ked når man høre om sådan noget eller ser det selv

katrine.. hihi.. sgu da fordi de ved du har fat i noget jo smiley

mette k.. ja det er helt utroligt hvad den rette rytter kan gøre ved en 'problem' hest

• #8   24. aug 2008 Det kommer an hvor det er henne og i hvilken sitasion (:

• #9   24. aug 2008 shorty: selvfølgelig har ridesporten ikke udviklet sig til at man må opføre sig grimt overfor sin hest/pony.
    Der er nogen mennesker der ikke behandler deres dyr ordentligt, men det gør jo ikke at ridesporten er blevet sådan at alle mishandler deres heste.

Bare fordi at der er en eller anden sindssyg mand som ikke fodrer sine grise, betyder det jo ikke at alle mennesker lader vær med at fodre deres grise.

Og i øvrigt.. Svar til indlægget:
    Jeg siger det altid til folk hvis jeg ikke synes at de behandler deres dyr ordentligt!

• #10   24. aug 2008 Så ville jeg sige det pænt smiley

• #11   24. aug 2008 glæder mig at se at folk ville sige det

har selv oplevet for nogle år siden at en rytter.. jeg ville kalde det mishandlede sin hest..

ingen sagde noget, nogle forsvarede endda rytteren..

og jeg selv blev bedt om at holde min mund..

• #12   24. aug 2008 Jeg blander mig med det samme. Kommer dog en smule an på situationen, er det fx en hest, der gentagne gange har refuseret på et spring, blander jeg mig ikke i, at den får nogle i r*ven og noget spore.

• #14   24. aug 2008 Der er en der rider sådan ude ved os..... Bare ikke med pisk, da hun rider uden..

- Har ikke sagt noget til hende. Hun flipper fuldstændig ud hvis man gør det, men kan ikke være i ridehuset når hun er der.. Hesten vender det hvide ud af øjne..

• #16   24. aug 2008 sys det er skræmmende at se hvor mange vi egentligt er som har oplevet det

skal da være den første til at indrømme at jeg har sat min gl hest på plads hvor hun oz fik et par hurtige og hårde rap i røven med pisken..

men forskellen er at det gjorde jeg den ene gang og ik hver gang jeg red hende..
    sker det hver gang så sys jeg det er mishandling..

• #17   24. aug 2008 Engang da jeg var ude at se et springstævne, var det en rigtig møg tøs som var rigtig ond ved hendes pony. da hun kom ind på banen var det første hun gjorde bare at give den en ordentlig en i røven af pisken imens hun hev den i munden. - altså hun slap tøjlen med den ene hånd og så piskede hun den bare alt hvad hun overhovedet kunne. og sådan blev hun bare ved hele denne bane igennem imens hun bare hamrede alt hvad hun overhovedet kunne komme til med sporene. hendes ridelære stod ikke så langt fra mig, og hun stod fandeme bare og råbte "Pisk den din dumme tøs!" - der tænkte jeg bare, nej nej nej hvad er det dog for noget?.. da hun var færdig med at ride banen, blev hun kaldt op til dommerhuset, hvor hun RIGTIG fik skæl ud over hendes måde at behandle den stakkels hest på...

Stævnet varede over 2 dage, og jeg var der den sidste dag.. men dagen før var hun blevet diskvalifiseret(staves?) på grund af at hun havde pisken den så meget.. JEG HADER det virkeligt! det er forfærdeligt! );

• #18   24. aug 2008 freja.. ååårh nej dog smiley
    stakkels hest smiley

• #19   24. aug 2008 ja, det var et forfærdeligt syn )':

• #20   24. aug 2008 man får bare lyst til at rive rytteren af og stikke af med hesten

• #21   24. aug 2008 Ser heldigvis sjældent folk være rigtig onde ved deres hest...
    Men det er et svært emne, for hvor går grænsen...?

• #22   24. aug 2008 Jeg ville spørge personen om denne godt ved at det er et levende dyr de har med at gøre og ikke en maskine, og hvis det fortsat kunne jeg godt finde på at fx hive pisken ud af hånden på rytteren.

• #23   24. aug 2008 Det nytter ikke at banke/slå sin hest. Det gør det bare ikke!!

Jeg har selv været godt gal i skralden på min nogen gange. Men det nytter bare ikke at råbe af den, hive den i munden, slå den med pisken. Den forstår det ikke!

Med tålmodighed kommer resultater!

Jeg ville sige til vedkommende at jeg synes han/hun er ond ved sin hest, hvis jeg stod vidne til en mishandling. Jeg mener det er mishandling.
    Hvis vi mennesker pisker jo heller hinanden fordi der ikke er mere brød hos bageren. Så er det da mishandling/vold ikk? ??

En undersøgelse har vist at du har 3 sek til at rose din hest, når den har gjort noget godt. Det siger bare lidt om, hvor hurtigt den har glemt det gode den lige gjorde.
    Hvis vi så pisker løs, hiver i dem, slår den med den gale ende af pisken, så fatter de da slet ingenting. Og bliver da bange for os.

Jeg har INGEN respekt for folk der pisker løs på deres heste. Og jeg vil vædde min gamle hat på, at hvis hesten kunne tale. Så skulle vi sgu nok få nogen sandheder frem smiley

• #24   24. aug 2008 MAN MÅ RIDE SIG UD AF PROBLEMERNE.

• #26   24. aug 2008 Zorro.. kan godt se på den måde du skriver på at du er ude efter et skænderi..

glem det!

du må tolke det jeg skriver som DU vil.. smiley

• #27   24. aug 2008 Pisk skal aldrig bruges til straf, kun til en hjælp.
    Min hest har været meget schenkeldøv, og reagerede overhovdet ikke ved fremaddrivende hjælpere. Så vi begyndte at træne tryk og ophør af tryk.
    Først et lille klem med hælen, så lidt kraftigere og krafrigere og kraftigere, og hvis han så ikke reagerede, så fik han at lille rap med pisken.
    Jeg er ikke stolt af det på nogen måde, men det var det der skulle til. Det var jo ikke for at være ond ved ham, men for at lære ham at reagere på fine hjælpere. Det var ikke en straf, men en hjælp.

På den måde kan en pisk være "nyttig" men man skal virkelig tænke sig om før man tager den i brug. Og aldrig som straf..
    Nu reagere på den mindste hjælp, og det synee jeg er bedere end at jeg stadig skulle side og sparke for at få ham fremad..

Som svar på spørgsmålet, ved jeg ikke hvad jeg ville gøre. Jeg er desværre meget konfliktsky, og tror desværre bare jeg "ville se den anden vej" - desværre ):

• #28   24. aug 2008 sarah .. netop, man guider hesten ved hjælp af schenkel signalering..

jeg bruger slet ik pisk, det er overhovedet ik nødvendig på rocky.. smiley

• #29   25. aug 2008 Stinna:

Ja, men pisk skal ikke bruges til straf. Fks. hvis hesten er "fræk", så skal den ikke have en i røven. Heste tænker ikke over konsekvensen af deres handlinger, og derfor forstår de ikke straf.

Citat fra dig: "skal da være den første til at indrømme at jeg har sat min gl hest på plads hvor hun oz fik et par hurtige og hårde rap i røven med pisken"

Det er efter min mening en helt forkert og komplet misforstået måde at handle på..

• #30   25. aug 2008 Synes nu det er MEGET sjældent man ser sådan noget. Ihvertfald for mit vedkommende..

• #31   25. aug 2008 sarah.. jamen det er muligt..
    men når man har forsøgt mange mange mange gange at guide hesten og den i trods nægter, så kan det være nødvendigt..

og efter de 2 hurtige rap, så var der heller ik noget og hun gjorde ik hvad hun fik besked på fordi hun var bange eller skræmt.. heste er jo lige så forskellige som mennesker er og min hoppe var meget egenrådig..

heldigvis var det efter den trælse episode aldrig mere nødvendig igen smiley

Kommentér på:
Ond rytter

Annonce