Roepiller eller Speedi beet ? {{forumTopicSubject}}
Jeg søger nogen råd til hvad der er bedst - roepiller eller speedi beet ?
Min hest skal ikke lave andet end skridtture de næste par måneder, og jeg vil derfor gerne blandt andet fodre med enten speedi beet eller roepiller da det fylder godt i maven, tilføjer godt med væske og ellers er fyldt med mange andre gode ting.
Hesten har spist roepiller den sidste uges tid, og på trods af hun til tider kan være kræsen, ryger det fint med ned. I følge en meget erfaren hestedame her nede, skulle roepiller være lige så fint som speedi beet, men der er selvfølgelig en forskel på opblødningstiden.
Min fodermand er derimod vældig begejstret for speedi beet'en, men da den også er den dyreste tænnker jeg at jeg lige ville høre til råds her inde.
Hvad har i bedst erfaring med ?
feb 2007
Følger: 132 Følgere: 128 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 88
Så ved ikke, men hvis den kun skal skridtes så måske roepiller.
Men det har jeg ikke prøvet så kan ikke fortælle dig om det !
apr 2008
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 581
apr 2008
Følger: 24 Følgere: 21 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 581
maj 2008
Følger: 16 Følgere: 43 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 78
her er et godt link tl hvad roepiller er ... http://www.foderplan.dk/2008/08/roepiller-myter-og-realiteter.html
maj 2008
maj 2008
maj 2008
maj 2008
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Katja B: Speedi beet opblødes hurtigere og har lidt mindre sukker.. men der er oftest mere sand i og så er det en del dyrere.. så har du tiden så brug alm roepiller..
Pernille A: Det er affald fra sukkerproduktionen, dvs det der er tilbage når sukkeret er udvundet.. der er selvfølgelig lidt sukker tilbage men det er ikke slemt.. der er alm roepiller (findes forskellige mærker) så er der speedi beet der er hurtigere og mindre sukker og så er der betfor som har mere sukker end alm roepiller..
- L'F -: Roepiller er gode til nøjsomme heste, da et kg (tørvægt) svare ca til et kg havre i energi og "fedt" men når det er opblødt fylder det 5-6 gange så meget og mætter derfor meget mere..
Ud over det er det enormt sundt for deres fordøjelse, derfor er det i mindre mængder faktisk også godt til heste der har svært ved at holde huld, da det hjælper dem til at optage resten af deres foder..
Roepiller eller Speedi beet ?