{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  spåner eller træpiller
  • #1   28. okt 2008 skulle bare se om det var billigere nu hvor andre siger det er bedre end spåner

  • #2   28. okt 2008 Spåner er forfærdeligt. Det er meget svært at holde ved lige, og bliver meget let brunt og kan ikke redes.
    Jeg mener vores heste i stalden står på hør strøelse, eller noget lignende.
    Det er rigtig godt, og støver ikke og er fint at veligeholde, hvis du tager 'pøller' ud hver dag! ;D Heh


  • #4   29. okt 2008 ja jeg bruger mange spåner da min hest ikke står særlig pænt og der bliver muget ud hver dag

  • #5   29. okt 2008 Anja, du kan med fordel bruge træpillesmuld - ikke hele træpiller, de er lidt sværere at muge i - men rent smuld. Der bruges ca. 1 ton pr. hest pr år, og du har altid en tør hest i din stald, samt en duft af træ. Et ton koster ca. 1200 kr +/-. Vi tager klatter hver dag, og fylder så en børfuld nyt smuld i boksen 1 gang i ugen. Til opstarten skal du naturligvis bruge noget mere, men en fuldstændig udmugning kan du nøjes med 1 gang i året - og er du rigtig god til at holde boksen fri for gammelt stråfoder ( ikke spist hø/wrap fjernes også hver dag ) og klatter kan du nøjes med at bundmuge hvert 2 år. Dertil kommer lidt stalosan pulver til desinfiktion.

    Sådan her ser bunden ud ( Kavan har lige rullet sig i det )

    (link fjernet)


  • #6   29. okt 2008 Ved ikke om det er billigere (:

    Men vi er super glade for det! Det er super nemt at muge i, super nemt at holde og meget lille forbrug.
    Vores får fjernet klatter hver dag & så plejer de at få en spandfuld nye træpiller, hver dag eller hver 2.dag, alt efter hvor meget de sviner.
    dem der stortset ikke sviner, kan gå ca. en uge uden nye træpiller.
    Vi plejer at tage det rene som ligger ude i kanterne, og trækker det ind over boksen , Hvis du forstår hvad jeg mener? smiley

    Et ton holder lidt over en måned hos os og vi har 14 heste på stald.
    Så vidt jeg husker, koster et ton 1300kr.

    Og vores heste er altså ikke blevet syge af dem endnu - Nogle heste kan godt finde på at spise et par stykker. Men det er vel det samme som hvis de står og bider i noget andet træ? (:
    <i> - Jette


  • #7   29. okt 2008 Med alle de spåner du bruger vil træpillesmuld være lige så billig, og meget lettere....

    Både træpiller og træpillesmuld letter arbejdet i høj grad, - det tror jeg også Jette vil give mig ret i. Spåner suger på en anden måde, og der bliver hurtigt mere "svampet" i boksen end der gør ved piller og smuld. Og piller og smuld er jo bare træ i en anden facon end dem der gror ude som hestene med glæde gumler i ... Så der ser jeg ikke forskellen..


  • #9   29. okt 2008 $ $$ Cowgirls have more fun $$ $: Ja, det vil jeg give dig helt ret i !

    Vi har også en overgang brugt spåner, men det holdt slet ikke! Synes hestene bare skubber det ud i sidderne & så står de uden strøelse, der hvor de egentlig står.
    Jeg bruger ca. 10min. pr. boks - Ved dem der sviner rigtig meget! smiley
    Ellers tager det kun et par minutter.

    Jeg skal ihvertfald aldrig tibage på halm eller spåner igen ! smiley
    Træpiller er efter mine erfaring meget nemmere at skaffe, i forhold til halm & spåner. Vi kan intet halm skaffe & skal køre ½ time for at hente spåner - Det kan ikke gå , når vi kan få 4 ton træpiller leveret gratis :o)

    <i> - Jette


  • #10   29. okt 2008 Stald Jessen,
    Jeg kommer heller ALDRIG på halm igen - det skulle da lige være i en overgang i nødstilfælde - men smuldet er jeg fuldstændig vild med, så det vil jeg altid bruge. Og det er som regel lige så let at skaffe som pillerne ( det kommer samme sted fra ) ..


  • #11   29. okt 2008 Og synes det er ret nemt at holde, SELVOM hesten sviner rigtig meget.
    Man kan bare fjerne det våde, og erstatte det med noget af det tørre & strø med lidt træpiller & så har man igen en super lækker bund (:

    Den kommer forresten nemt til at se beskidt ud - Men det snyder, for det er helt tørt hvis tager det i hånden (:

    Det er dog MEGET vigtig at man fjerner, at stråfoder som ikke er spist - For ellers kan bunden ikke 'ånde'. Det nederste ligger nemlig og tørrer (:

    <i> - Jette


  • #12   29. okt 2008 $ $$ Cowgirls have more fun $$ $:
    Nej. Halm er skod. Haha. Min hingsteplag står dog på halm, da jeg ikke altid har mulighed for at ordne boksen hos ham & så kan jeg ikke holde den /:
    Forbruget er alt for stort af halm, i forhold til træpiller.
    Nå okay, troede bare det var svært. For os er det nemmest med træpiller, da de kommer samme sted fra som vores foder ;o)


  • #13   29. okt 2008 stald Jessen
    Prøv dog at høre om de ikke også har smuld - jeg tror du vil blive glad for det, det er faktisk lettere at muge i end pillerne ... Hvor får i foderet fra ?


  • #14   29. okt 2008 eh ja. Husker ikke lige hvad stedet hedder, men det er en mølle (:


Kommentér på:
spåner eller træpiller

Annonce