{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
664 visninger | Oprettet:

DK kunne lære lidt af Norge {{forumTopicSubject}}

Da jeg jo nok snart skal ud og starte heroppe i det norske, er ejg naturigvis ved, at pløje de norske reglementer igennem indenfor dressur, spring og distance. Samt selvfølgelig de almindelige bestemmelser. Og her falder jeg så over en ting, som DRF kunne lære meget af fra NORY. HEROPPE ER SPORER OG PISK VALGFRIT I ALLE DRESSURKLASSER FRA BEGYNDER TIL LA5! Og man må ride med pisk i valgfri længde... Wauw min evige kæphest! I år blev jeg virkelig irriteret på DRF da de sendte BEGYNDERPROGRAMMER ud og så gjorde sådan, at man faktisk SKAL ride med sporer i de programmer. Da jeg kun red skridt/trav programmer kunne jeg altså IKKE styre et par sporer endnu!!

Nå først til hvad NORY siger:

"2. Sporer må være av metall og ikke konstruert slik at de kan skade hesten. De skal ha en rett eller bøyd sporespiss som peker rett bakover fra midten av sporebøylen når denne er plassert på rytterens støvel. Sporebøylen må være glatt. På hjulsporer skal hjulene være glatte og kunne rotere fritt. En rund, hard plastknott på metallsporer er tillatt. Sporer uten sporespiss er tillatt.
I alle klasser der trinse er tillatt, er det valgfritt å bruke sporer. Unntatt er FEIs programmer for p/j, og FEIs programmer for junior, der sporer er påbudt i klasser for hest. I alle andre klasser er sporer påbudt.
I klasser for ponni er sporer valgfritt. Sporene må være butte, og spissen maks 1,5 cm lang. Hjulsporer er ikke tillatt. Se også KR I § 135.
Det er alltid valgfritt å bruke sporer under fremridningen.

3. Pisk. I alle klasser der trinse er tillatt, er det tillatt å bruke én pisk av valgfri lengde. Unntatt er FEIs programmer for ponni og FEIs programmer for juniorer, der pisk ikke er tillatt. I alle andre klasser er pisk forbudt. Ved fremridning kan pisk av valgfri lengde benyttes."

Link til reglementerne: (link fjernet)

Samtidig siger DRF: "441. Anvendelse af sporer/pisk
1. Ridning med pisk.
DRESSUR
2009
Side 18 af 21
www.rideforbund.dk
Dre.
Det er forbudt at ride med pisk i dressurklasser af sværhedsgrad 0 til 5,
samt i mesterskabsklasser uanset sværhedsgrad, jf. dog pkt. 441.3.
Det er tilladt i dressurklasser af sværhedsgrad 6 og 7 at ride med pisk
(max længde 110 cm, målt fra knop til og med snert).
Det er forbudt i alle ponydressurklasser at ride med pisk, jf. dog pkt. 441.3.
Under opvarmning må der kun anvendes en pisk på max længde 110 cm.
Det er ikke tilladt at anvende en pisk fra jorden.
2. Det er forbudt at ride uden sporer, jf. dog pkt. 441.3.
Hvis en rytter har gennemredet blot en del af programmet uden sporer,
bliver hun/han diskvalificeret.
3. Det er tilladt ved start af 4-års heste/ponyer at ride enten med sporer eller
med pisk (max. længde 110 cm.), men ikke begge dele på én gang og meget
gerne helt uden. Fra LD1 til og med LC3 er det tilladt at ride med pisk (max
længde 110 cm) eller sporer, men ikke begge dele på en gang og meget
gerne helt uden."

Link til DRF´s dressurreglement: (link fjernet)

Spørgsmålet er om vi skal oprette en internetunderskriftindsamling? Jeg vil mene at vi kunne foreslå DRF at man gjorde det valgfrit med sporer på D-niveau (da klubstævner i mine øjne er noget man rider for sjov og for hyggens skyld) og eventuelt at det var valgfrit i LC klasserne på distriktsniveau? Og pisk eventuelt også var noget man valgte til/fra på klubniveau?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  DK kunne lære lidt af Norge
Kommentér på:
DK kunne lære lidt af Norge

Annonce