ryttervant/tilridning alder? {{forumTopicSubject}}
Ja nu har der jo som folk når har opdaget været lidt "slagsmål" herinde i dag om hvornår man tilrider en hest.
Så mit spørgsmål er hvornår gjorde I jeres hest ryttervant/tilred den? Eller hvornår har I planer om det hvis I har en unghest?
Min bliver gjort ryttervant i maj, hvor han er 2 år og 10 måneder. Altså han får mig op på ryggen et par gange og så bliver jeg trukket lidt rundt i skridt, ikke andet.
Så får han pause indtil oktober hvor han er 3 år og 3 måneder hvor han bliver på begyndt i skridt og trav og så til december som 3 år og 5 måneder bliver han sendt til berider hvor galloppen bliver påbegyndt.
Hvad siger I? Hvornår tilred i jeres hest? Og hvilken typen hest var det? Min er pinto men minder mest om en trakehner
feb 2005
Følger: 136 Følgere: 152 Heste: 2 Emner: 159 Svar: 841
Aske var 3½ år da han kom igang, (i januar-bebruar-09) ham rider jeg 2-3 gange om ugen nu, og til vinter får han lidt pause, dvs. der rider jeg ham kun 1 gang om ugen, og til foråret starter vi så på seriøst ridning.
Synes det er synd hvis man har travlt med en unghest, de skal nok nå det .. det er bedre at vente til at de er klar (:
okt 2007
Følger: 30 Følgere: 31 Heste: 1 Emner: 37 Svar: 484
apr 2007
Følger: 7 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 776
jan 2007
Følger: 50 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.161
E.T. har været sen om udvikling og har derfor ikke været klar før han var 4½ ca, men så fik han noget eksem som gjorde at han var øm og sådan og derfor ikke kunne rides, så han kom først i januar det år han fyldte 5.. Han er fra februar af..
Piaffe blev påbegyndt tilridning juli det år hun fyldte 3 år, hun er først født i september, så hun skulle ikke i gang før sommerferien:)
jan 2006
Følger: 91 Følgere: 138 Heste: 6 Emner: 400 Svar: 3.368
En islænder er først udviklet når den er 5 og det respektererer islænderfolk. Hvorfor kan alm-rideheste-folk så ikke vente til hesten er bare 3½ før tilridningen begynder?
Det er da bedre at få 5 år mere i den anden ende og en hest der ikke har lidt overlast som helt ung i ben og ryg.
Med tilridning mener jeg ikke at skridte et par minutter på den med trækker.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Alle racer udvikler sig ens ang. knogler osv.
Skal gerne se om jeg kan finde link :).
aug 2007
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 6 Emner: 19 Svar: 133
Nu er det så sådan at jeg vil være heste avler når jeg bliver ældre og der har jeg så tænkt at hestene skal gøres en smule ryttervandte som 3 årige(Vænnes til saddel, hovedtøj osv.) og i tiden mellem 3 og 4 skal de så trænes mest fra jorden men også lidt med ryttet..
Når de så bliver 4 år skal de tilrides..
Jeg syntes at det er okay og tilride en hest som 3 årig men så heller ikke tidligere.. Der er en del beviser for at en hest holder længere hvis den bliver tilredet som 4 eller 5 årig end den gør hvis den bliver det som 3 årig..
Men alle har jo sin mening jeg ved bare hvordan jeg vil gøre det..:)
maj 2005
Følger: 49 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 584
Nu er jeg så i gang med tilridningen af ham, han er blevet 4 år her i marts.
mar 2008
Følger: 31 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 37 Svar: 895
Jeg synes det er helt fjollet at nogen siger man skal vente til hesten er fem år, jo ældre en hest er jo sværere bliver den at tilride plus at det ikke er mega hensigtsmæssig hvis man gerne vil ride konkurrencer.
» Sabine (: . det er kun islændere man tilrider så sent, galopheste bliver f.eks. tilredet som 2 års...
maj 2006
Følger: 75 Følgere: 72 Heste: 7 Emner: 63 Svar: 263
Jeg har selv en pinto som bliver 3 til maj. Hende har jeg tænkt mig at gøre ridevant til sommer, dvs vænne hende til at have mig på ryggen og ikke andet. Hun bliver bedækket til juni og så får hun lov til at gå med sit føl, til det skal vænnes fra og først derefter påbegynder jeg den rigtige tilridning. Dermed får hun også tid til at blive ordenlig moden mentalt, inden jeg begynder at forlange en masse af hende. Indtil da arbejder jeg med hende fra jorden, dvs lærer hende at gå løsgjort, bøjet og stillet. Og lærer hende overgangene i longen. Dermed kender hun også alle de sekundære hjælpere den dag jeg skal til at ride hende.
Det skal lige siges at jeg er akademisk rytter og dermed nok gør tingene lidt anderledes end traditionelle ryttere.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
ryttervant/tilridning alder?