1.626 visninger
|
Oprettet:
Rideulykker {{forumTopicSubject}}
ja nu har jeg jo endelig fået skrevet en af mine rideulykker ind , http://www.hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=151529
, så nu tænkte jeg på, har i egentlig været ude for en rideulykke før?. fortæl fotæl kan alligevel ikke sove;)
jul 2005
Følger: 75 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 363 Svar: 2.467
jul 2005
Følger: 295 Følgere: 317 Heste: 15 Emner: 1.155 Svar: 8.774
Går rundt med et smadret knæ, som skal fornyes om nogen år:-(
Det ligner vildt meget dit knæ.
Puha ser bestemt ik rart ud.
jul 2005
Følger: 75 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 363 Svar: 2.467
puha nej de knæ er aldrig rare
hvad skal de gøre ved dit?
jul 2005
Følger: 295 Følgere: 317 Heste: 15 Emner: 1.155 Svar: 8.774
De vil gi mig et kunstigt knæ.
Jeg prøver bare at strække det så længe som overhovedet muligt
aug 2007
Følger: 97 Følgere: 86 Heste: 10 Emner: 100 Svar: 325
jeg ville lige bidrage men min rideulykke.
det skete for ca 5år siden der ver jeg 16år, jeg hade købt mig alle tiders hest(han kan ses i min profil naven don) og han var bare min drøm.. men men han ver bange for ALDT et græs strå der vente forkert, et træ der hade stået der i 100år, en fugen simpelt hend aldt. så en dag blev han meget bange for en fugen han kunne høer ca 2km væk, og den dag ver min min far i marken for ar lave hejm og min mor tog sol på marken.
så hade hesten kurs mod et dyr hejn. men noget strøm tård på den anden side i kode højde på min hest. mine forælder begynder at diskoter hvad de skal gøer men de råber fra hver sin ende af marken så hesten bliver enu mer bagen. og til sids springer han sit næsebånd. og vi ryger ind i dyrehejnet. og velter. hesten får bege hejn om sine ben og ligger oven på mig. jeg hade heldigvis smit mine bøjler over sadlen så jeg red uden bejøer. det rede mig for en brækket fod.
det der skete med mig er små ting fik jeg avide. 2 bøjet rigben, chok og så mistede jeg noget følse min min læg og en minder skub i ryggen. jeg slap billig. i dag er jeg næsten helt ok igen. jeg er lidt nærvøs for at sætte mig op igen men er bestemt ikke færdig men heste. jeg mangler 15 % følse i min læg i dag. men lægerne siger at i 20011 ville det væer ned på 5% jeg mangler.
ja det ver min rideulykke. hvad skete der men jer?
aug 2007
Følger: 97 Følgere: 86 Heste: 10 Emner: 100 Svar: 325
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
apr 2007
Jeg har haft RIGTIG mange problemer med min pony Daisi og jeg besluttede mig for at prøve med bidløs for at se om det hjalp på hendes temperament, så jeg købte en hackamore og red lidt rundt på folden i nogen uger hvilket gik over ALT forventning og jeg beslutter mig for at prøve en tur udenfor folden.. Min bror og hans kammerat kører på crosser på marken overfor og kører så op imod min pony og jeg. Min pony som er temmelig hidsig sætter farten op og jeg tager i tøjlen (refleks, selvom jeg ved at det er det værste jeg kan gøre ved dén pony) og hun bliver endnu mere hidsig og springer fremad og bukker og stejler og vælter rundt og efter 2-300 meter smider hun mig af og jeg lander oven på min arm og drejer mig rundt og holder fast i tøjlen, men hun løber fra mig.. Mine brødre kommer hen og jeg besvimer (tror jeg) for da jeg så kommer op får jeg haltet hjem og ber mine brødre sadle af hvilket de ikke vil og jeg gør det selv (hold op hvor gjorde det ondt at spænde gjorden op)
Jeg går ind og lægger mig på sofaen og min brors kammerat tager hjem, lidt efter falder jeg i søvn og min tlf ringer. min brors kammerats mor ringer og tilbyder at kigge forbi, men jeg afslår og lægger mig til at vente på mine forældre..
Da de endelig (har ingen idé om tiden, men i hvert fald flere timer senere) kommer hjem kigger de på det og kører med det samme - mod min vilje - på skadestuen.. Efter en hel nat bliver jeg røngenfotograferet og får ovenstående dianose^
apr 2007
aug 2007
Følger: 55 Følgere: 52 Heste: 4 Emner: 35 Svar: 668
Bidt i albuen for 13 - 14 år siden
Er blevet bidt i patten. AV! 11 - 12 år siden.
Har skadet min lyske pga min gamle pony ville rulle sig med mig på nakken. 12 år siden.
Styrt på en dsp jeg var ved at uddanne, kostede en lille hjernerystelse og forvreden krop. ca. 4 år siden.
Skulderskade pga. min gamle hest blev bange og gav et ordentlig ryk i armen ( trak med ham). Armen i slynge. 3 år siden.
En fod der bærer præg af en hest som virkelig fik trådt rigtigt. Man ka stadig se 3 røde mærker og det er 3 år siden, og den har stadig et ømt punkt, men var ikk brækket.
Fejlbedømmelse af spring: røg op i luften og knaldede hagen ned mellem ørene på hesten. Kæben låser indimellem og døjer med ømhed og spændinger. 1½ år siden.
Forstuvet hånd/håndled samt tommeltot, af forskellige flyveture jeg fik og en lånehyp jeg blev slæbt efter med en fod i bøjlen og håndleddet viklet ind i tøjlerne.
Det er de ting jeg er blevet udsat for gennem mine mange år,hvilket ikk er slemt, som visse andre har prøvet meget værre ting.
apr 2005
Følger: 113 Følgere: 110 Heste: 5 Emner: 341 Svar: 2.269
Jeg har kun faldet af en gang der gjorde AV. Men den døjede jeg så også med et års tid, men ellers har jeg aldig slået mig, og falder tit af
mar 2008
Følger: 73 Følgere: 69 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 200
- en 'shetter' er gået amok med mig på en fold, og smed mig ned i en 'lille' kampsten..
Græd i fem minutter, og satte mig derefter op igen og blev ved med at prøve at få styr på den, til den holdte op. (Der var jeg lige begyndt at ride)
- Også er der en anden shetter der syntes at han ville have det græs der var lidt ude for ridebanen, så han løb igennem hegnet med mig, så det knækkede, han blev bange og jordede ud mod vejen .. Fik stoppet ham rimlig hurtigt..
Ellers er jeg faldet lidt af i spring (man skal jo lige lærer det xD ) og på en mark, men ellers ikk så meget ?
Tjaa .. det var så mine ''forfærdelige'' rideullykker ;D
jan 2006
Følger: 87 Følgere: 124 Heste: 4 Emner: 144 Svar: 1.615
Min hest (Walt Disney) var skadet, og skulle gåes med i 10 min hver dag. Jeg var lige kommet hjem fra stævne, og tog disney ud fra boksen ( det skal lige siges, at han ikke gik på fold. Så eneste motion han fik var da jeg gik med ham ) - Jeg tog ham i grime og træktov og begyndte at gå. Det sidste jeg husker var at han stejlede og jeg hev nedaf og skældte ham ud. (fortæller videre fra øjnvidne) Efterfølgende havde han opført sig okay, men pludselig havde han vendt om (rideskole i den anden ende) havde lavet et bukspring, og hans bagben ramte mig i hovedet!
Jeg faldt om, men ligeså hurtig rejste jeg mig op og løb efter Disney. Det blødte helt vildt ud af hovedet, men Disney skulle jo ikke komme i kamp med de små ponyer.
Jeg blev hevet væk, og lagt ind på et bord og der blev ringet 112. Jeg blev tøret lidt i hovedet, der var jo sand alle vejne. Jeg fik en halshalløj på, de troede jeg havde brækket nakken. Jeg blev lagt i ambulancen og kørt afsted. Min mor var sikker på, at nu var jeg i det mindste hjerneskadet, og så havde jeg været heldig ! I ambulancen blev mit blodtryk pludselig MEGET lavt, og jeg var ved at gå i koma. Jeg husker svagt at de råbte og skreg.
Jeg kom ind og fik renset øret, som var blevet sparket midt over. Øret var sparket af. De gjorde mig klar til jeg skulle syes ! Jeg fik 50-60 sting midt igennem øret !
De var sikre på at det ville blive til et "blomkålsøre" det vil sige at det rådner.
Lægerne sagde at jeg skulle blive der nogle nætter, da jeg havde slået mit hoved voldsomt, og knoglen bag øret var flækket. Jeg sagde NEJ! Jeg skulle hjem ellers ville jeg aldrig få det godt igen. Så jeg tog hjem med forbinding rundt om hele hovedet, sammen med min kæreste som skulle vække mig 5 gange i løbet af natten, da jeg kunne gå i koma stadig.
Uger efter - mit øre er fuldstændig normalt idag. Jeg kan ikke huske oplevelsen, men har fået den fortalt. Min veninde som så det, gik i traumer og kunne intet sige. Jeg kan ikke huske så meget, altså min hukommelse er helt i bund. Det er nu to år siden, og jeg har stadig problemer. Min knogle bag øret var flækket, men på daværende tidspunkt ville jeg bare hjem! Hukommelsen er stadig helt i bund, og øret gør stadig rigtig ondt. For mig følelses det som når man rør ved flamingo.
Ved ikke lige om billeder er passende
jan 2006
Følger: 87 Følgere: 124 Heste: 4 Emner: 144 Svar: 1.615
Min første pony trådte mig lige i milten, og jeg har stadig problemer med den. Jeg kan fx. ikke tåle kulde.
Brækket en lillefinger. Jeg bankede den lige ned i halsen på hesten.
Lige efter sparket i hovedet, (var ikke bange for at ride) red jeg min venindes hest og blev kylet tværs igennem en barriere og ind i væggen.
Min hest stejlede og jeg blev kastet bagover og slog hovedet og ryggeb volsomt. Den gjorde det efterfølgende igen, og jeg har nu rygskade.
Blev trådt over foden, og den var voldsomt forslået. Blodindsamling, og lægen sagde jeg var mere end heldig.
Var i skoven, og hesten blev bange så jeg blev kastet ind i et træ.
Kunne blive ved, men her er nogle af dem (:
Ja, jeg har været bange for heste MANGE gange for at ride. Hver gang er jeg kommet op igen. Det har krævet blod, sved og mange tåre.
jul 2008
Følger: 73 Følgere: 64 Heste: 10 Emner: 529 Svar: 2.832
Jeg har heldighvis også været heldig, og har aldrig været ude for det store.
Jeg faldt af her igår, hvor jeg sprang uden sadel og i grime, på en hest jeg som det er over nok deromkring de 1½ år sidden jeg har reddet uden sadel på. Når men så skulle vi da lige springe lidt ;p
Det gik helt fint han sprang godt til, og det hele. Men så styrede vi over mod springet. Han satte farten lidt op og drejede skarbt ind på springet. Jeg kom lidt ud af balance, og det gjorde det ikke spor bedre da han tog og lavede et ordntelig hop over. Jeg holte mig dog fast, men så drejede han og så kunne jeg sq ikke holde mig på mere, jeg gled ned på hans side og lit ud på halsen. Jeg snorede rundt og landte under halsen på ham, lige foran benene. Heldighvis stoppede han, ellers havde han tråt ovenpå mig og jeg havde ikke sikkerhedsvest på.
Men jeg grinte bare lidt, Gille spurgte om jeg var okay og så kom jeg op og red videre ;D
mar 2004
Følger: 51 Følgere: 46 Heste: 13 Emner: 533 Svar: 2.487
23 april 2005, jeg var ude på en ridetur med mighty som var nesten ferdig genoptrenet efter en skade. han var så sødden dag at jeg valgte at trave lidt på vej hjem til stalden, det skull jeg ikke ha gjort.
han stak af med mig og jeg kune jo ikke stoppe ham, plutselig nærmer asfaldtvejen sig mere og mere. Ridestien fortsetter på den anden side af vejen, hvor der er en stor parkeringsplads, jeg for ham ike ind på en volte og han springer oer en bom som var sat op så traktorne ike skulle kre på stien.
Desværre faldt han i landingen og jeg blev sendt i bakken, fik ham over mit ben. heldigvis var der nogen som var ude i sin have som så ham galopere uden mig, så de kørte meg tilbage til skolen. jeg ringede til min mor og jeg måtte på hospitalet og at min arm hvertfald ike var gåt ud af led(kune ike bevæge den).Efter ca 5 min biltur tog min veninde imod meg(Mighty var sat i stalden,gårdsbestyeren fanget ham ind da han kom)
jeg ville ind og ha noget at drikke, men min veninde vile ha meg ud i olen d jeg var ved at gå i sjok. vel fremme på hospitalet(efter en køretur med en taximand som kørte aaaalt for langsomt) blev jeg lagt i en seng, men jeg kune ike lege meg ned pga smerter i armen, min mor kom(sammen med min stefar efter ca 45 min som det tar at køre til hospen) kom op til røngen og blev sendt ned igen. min arm var ude a led, sad mer eler mindre på min brystkasse. det var sindsygt ondt når de sule ha den på plas, først var der bare 2-3 leger derinde(eller sikkert bare 1 lege og 2 sygeplejesker) men det endte med at der var 5 stk om at få min arm på plas. Måtte gå hjemme den første måned.
1 uge efter je var kommet hjem skulle jeg på død og pine op på mighty. det ene ridebildet jeg har af mig og ham er fra da jeg var syg.
Dagen efter det skete skule jeg på hospitalet igen, der var en løs bensplint,men de vile ike fjerne den. så her i tirsdags var jeg oppe på hospitalet og få taget ny røngten af armen, da den gør ondt når jeg løfter den, så å jeg se hvad tiden viser og håpe at den en gang blir nogenlunde god
ellers er jeg faldet af ude det helt store
-Faldt af en rideskole hest og knækket en tand
-faldet på hodet den i mosen:p
- landet på hoved på en nypløjet mark:p
-fået den anden arm ud af led
-faldt af flyer og landet på mit knæ s jeg måtte gå med krykker
vil hellere sige jeg er mere uheldig med øks og kniv:p det har ført til noen fingre som måtte sys
feb 2007
Følger: 75 Følgere: 121 Heste: 5 Emner: 163 Svar: 821
Jeg har prøvet hvor jeg styrtede på en hest , hvor vi styrtede sådan at jeg lå med benene under hesten , og da jeg så kom op igen , var der ikke sket noget overhovedt , og har prøvet at styrte igennem et spring med en pony , hvor jeg fløj af , og landede langt fra den , der skete intet , også fortsætte det egentlig for mig , at jeg styrtede på heste og ponyer igénnem årende uden der skete mig noget .
MEEEEN MEEEN , så her for 2år siden , købte jeg mig en ny hest , da jeg gerne ville have en lille hest på 150 til at springe på , jeg fandt den flotteste hoppe , og var helt solgt .
Den havde været brugt til vædde løb for nogle år siden , men havde været brugt som alm. ride hest i 2år .
Jeg købte hende , og fik hende med hjem , hun var lidt stresset de første par dage , så jeg gik bare og nussede om hende , og på 10dagen , virker hun meget cool med det hele , så jeg valgte jeg gerne ville ud og ride hende . jeg longede hende først , og efter jeg havde longede hende i 20minutter , tænkte jeg at jeg ville op på hende nu , så jeg kaldte på min mor , så hun ku hjæpe mig , med at holde hende mens jeg kom op , og det var jo en ny hest . min mor kommer ud , og jeg får taget longetovet af hende , og satte min fod i stigbøjlen , og min mor sagde meget højt "Din ride hjelm" hov nåh ja (glemte jeg da jeg ikke red med hjelm på min traver) , jeg fandt ridehjelmen , og kom ud igen , også var jeg klar , jeg kom op på hende , fik den anden stig bøjle på , og lige i det jeg sku til at ligge vægt i sadlen , (med numsen) ku jeg godt mærke hun blev urolig , jeg snakkede til hende , og satte mig stille ned , og da min numse kom i sadlen , stod hun på to ben , så stædig som jeg var , ville jeg prøve at få hende ned igen , så jeg klemte godt med benene , og lænde mig frem ad , og ventede på hun gik ned , men hun mistede blanacen , og væltede hele vejen bagover , jeg fløj først selv af og ned på jorden , da jeg åbner mine øjne og kigger op , ser jeg bare en kæmpe sort plet komme lige i mod mig , det var hende , inden jeg ku gøre noget , landede hun oven på mig , min mor gik helt i chok , men fik hurtigt hesten væk , og kaldte på min far , og min kæreste , men jeg rejste mig selv op gik hen til hegnet , (kan jeg ikke selv huske , har jeg fået fortalt) jeg stod og sundene mig lidt , og kiggede på hesten , pludselig ser min far jeg får næse blod (han tænker indre hjerneblodninger) .
Jeg røg afsted på sygehuset , men jeg var alligevel lidt heldig , jeg havde ingen indre hjerneblodninger , men fik fortalt af lægen , at havde jeg ikke haft min hjelm på ku jeg have været skadet for livet , i hjerne osv . Og han så også jeg havde en lille flænke i panden , ikke noget aloverligt , men det var også pga hjelmen , for havde jeg ikke haft den på havde jeg haft åben kraninge brud , samt indre blødninger i hjerne , og ku have været hjerneskadet .
MEEEN men jeg var ikke sluppet helt uskadt , for jeg havde pådraget mig en skade i nakken , mine tre nakke hvivler var slået helt skæve . og derfor sklu jeg søge egen læge .
Jeg tog over til min egen læge , blev´sendt videre , en der vidste mere om det , jeg kom op til ham , og han tjekkede mig igennem , jeg røg videre til kiropekter (Staves) hun sku forsøge at rette op på det , men efter 7 gange ved hende ku hun ikke gøre mere , da det ikke var blevet bedre , videre til fys , de ku heller ikke gøre så meget .
Efter den ulykke har jeg døjet med hovedpine hver dag , min korttids hukommelse er svækket , samt min stave evne og mange andre ting der påvirker min daglig dag .
Men heldigvis rider jeg stadig , men er blevet meget bange for forskellige ting , så som at springe , nye heste osv .
nov 2005
Følger: 189 Følgere: 186 Heste: 7 Emner: 42 Svar: 523
Jeg rejser mig hurtigt, skynder mig over til ponyen, og tjekker at han er okay, jeg råber og skriger over at han har fået en lille flænge i hovedet og på det ene forben, men trækker ham så ned i stalden og sadler ham af selv, og vasker hans sår og putter. Alt dette gør jeg helt selv med brækket håndled, blod over det hele fra en flænge i hovedet og mega hjernerystelse. Derefter tager jeg min cykel og cykler de 4 km hjem, hvorefter min mor går fuldstændig i panik og vi kører på skadestuen. Deroppe får jeg at vide at jeg ikke må ride de næste 4 uger pga. hjernerystelsen, men yderligere 3 uger ekstra pga. det brækkede håndled. Først da jeg er blevet undersøgt og lagt til observation kommer jeg til mig selv, og kan ikke forstå hvad jeg laver der. Det var en meget slem oplevelse, men da jeg er yderst stædig, sad jeg allerede på min pony igen få dage efter. Jeg skridtede kun, men følte at det var meget vigtigt at jeg kom op på ham igen hurtigst muligt.
Oplevelsen har ikke skræmt mig, men fået mig til at tage nogle forholdsregler.
feb 2007
Følger: 100 Følgere: 104 Heste: 10 Emner: 5 Svar: 933
Han fik et Blackout i undervisning, han løb ud af ridehallen i fuldfart og buk han løb ind i et træ med mig hvor jeg mistede min balance og da jeg kunne mærke jeg ikke kunne holde mig på mere, og jeg aldrig ville kunne stoppe ham.
Ventede jeg med at falde af til jeg kom op til græsset der lå længer oppe så jeg ikke ville ramme ned i fliserne. men så kan jeg ikke huske mere.
Men min mor siger at han bukkede så jeg ramte en af et træs øverste grene og så faldt jeg af og røg ind i en kæmpe kampesten, og blive smidt 8 meter op af fliserne.. Hesten løb videre ind i et hegn, fik syet sin kode og lidt over ben da han fik tråden fra hegnet om foden, men han blev ved med at løbe så den skar han fod op,
Og jeg kan så huske at jeg vågede ved en flack læge stod over mig. Har stadig ar på maven efter sten og turen op at fliserne, og mine ribben er trygt lidt ind så hvis min puls kommer for hjøjt op kan jeg mærke at mine ribben trygger, det er også der for at jeg rider pony nu da jeg kan ikke rigtig holde til det i min ryg mere.
De sagde også hvis det ikke var fordi jeg var så tyndt og lille og min hjelm ville jeg have brækket en del ribben og nakken og være slemt hjerneskadet... Såå var bare rigtig heldig men må heller ikke ride ham mere..
feb 2007
Følger: 100 Følgere: 104 Heste: 10 Emner: 5 Svar: 933
Rideulykker