Mærkelig adfærd ved nye heste!! HJÆLP {{forumTopicSubject}}
Her hjemme har vi en hest opstaldet(Lost) som udviser en adærd jeg simpelthent ikke forstår. Jeg skriver derfor her i håb om at nogen kan hjælpe mig med at tyde hans opførsel, da den skaber utroligt meget splid, fustrationer og kaos på gården.
Skal lige siges inden at vi har 3 heste i forvejen Sherif, Faromi og Lost(Omtalte).
For et par måneder siden fik jeg en lånehest hjem, og efter hun havde gået et par uger op ad vores 3 heste(Der iblandt Lost ) og vi ville så prøve at lukke dem sammen! Vi startede med at lukke hende sammen med den Sherif og lod dem gå sammen et par dage uden problemer. Nårrh.. Vi lukker dem så sammen med de 2 andre og Faromi og hende har ingen problemer. Men Lost derimod går fuldstændigt amok, han sparker og sparker efter hende og er helt ustyrlig, og det ender til sidst med at han rammer hende i maven så hun vælter.
Vi får så hestene skilt og ingen skade er heldigvis sket!
Hestene bliver ikke lukket sammen igen, og låne hesten er nu sendt hjem(Ikke grundet det.)
Nu har jeg så lige fået ny hest igen(En ungheste vallak jeg skal tilride, Joey), han har nu stået her en uge tæt op af de andre! Vi ville så idag lukke dem sammen, og igen er der ingen problemer med Faromi og Sherif. Men pludseligt farer Lost i flæsket på ham(Og selvfølgelig skal de lige finde rangorden). Joey underkaster sig tydeligt med det samme, men Lost fortsætter! Hans øre lå helt fladt ned, og han angreb på en mere voldsom måde end med hoppen. Og du kunne tydeligt se 'ondskaben' i hans øjne, han så virkeligt farlig ud! Vi prøver at få dem fra hinanden, men det ender til sidst med at Joey bliver så bange så han forsøger at springer over hegnet, hvilket resultere i at han lander ovenpå en 14 dia. bred stolpe som vælter, han bliver viklet ind i hegnet og paniker, han fortsætter med at løbe og ender med at knække hele lortet..
Joey fik dog ikke andet end overflade skrammer, men var fandme synd for ham! Min stakkels Joey som i forvejen er lidt nervøs anlagt er nu et nerve vrag! :s
Hvad er det da for en mærkelig adfærd? Han vil bare ikke med fremmede heste! Ingen! Og det er ikke sådan at de bare skal vende sig til hinanden. For så slår han banker han dem synder og sammen inden!
Det mest mærkelige er at han har gået og vrinsket til Joey forinden, trods Joey ikke vrinskede til ham? Og ville hele tiden snuse til ham, med ørende fremme og det hele.
Undskyld det blev så langt! Håber nogen kan hjælpe, jeg er så forvirret..
Mvh Signe
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.860
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 32 Heste: 8 Emner: 6 Svar: 206
aug 2007
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 6 Emner: 19 Svar: 133
De to heste han har "angrebet" havde de muligvis en bestemt farve eller højde til fælles..?
Jeg ved nemlig at fjordheste kan være lidt specielle overfor andre heste der måske ikke er gule eller andet..
Vi havde en fjord hoppe engang og hun kunne ikke døje andet end gule heste.. Og ved ponyer var det værst, hun brækkede engang kæben på en shætlænder..
aug 2007
Følger: 59 Følgere: 54 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 1.500
Stjernerytter - Ja, meget! Det er bare et kæmpe problem efterhånden..
Tinka - I orden
Maria - Hold da op! Hoppen var en rød islænder og Joey er en palmino farvet quarter.. Så tror ikke dette er tilfældet?
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.842
altså sådan at i tog Lost ud af flokken i et par dage...
og lod de andre vende sig til at den nye går på folden. Og at lost så først kommer ind efter en uges tid.?
så er han pillet ud af flokken, og de andre har etableret sig?
aug 2007
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 6 Emner: 19 Svar: 133
Det kan være at han er en hest der kræver en enorm trykhed, (Det lyder måske underligt..^^") og at han ikke vil lade andre fremmede heste træde ind i hans trygge omgivelser..
Der ville måske være hjælp og hente ved en heste massør, eller akuponktør(??)..
Eller også er han bare en hest der ikke kan forliges med andre..
Det er meget svært og sige..^^"
aug 2007
aug 2007
mar 2007
Følger: 130 Følgere: 128 Heste: 20 Emner: 60 Svar: 2.694
Er han evt. sidst eller nr. 2 nu???
Det lyder nemlig til han er bange for at ryge helt ned .
Det kan være en mulighed.
Så i mine øjne ville jeg lukke ham fra og sætte ham på en nabofold, så de kan snuse til hinanden over hegnet under opsyn i starten.
Du kan også vælge , hvis i har pladsen, at splitte gruppen helt op.
og lade dem gå sammen 2 og 2 til der er faldet ro over dem,.
aug 2007
De har gået i en uge overfor hinanden hvor de kunne snuse til hinanden..
Men ja, vi er nok nød til at splitte dem!!
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 32 Heste: 3 Emner: 461 Svar: 2.748
aug 2007
Mærkelig adfærd ved nye heste!! HJÆLP