{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
670 visninger | Oprettet:

Mærkelig adfærd :/ {{forumTopicSubject}}

Min unge part på 4,5 er begyndt at udvise en mærkelig adfærd.
Hun har aldrig været sådan suuuper glad for andre heste, men aldrig været decideret "agressiv". Hun er nemlig begyndt på, at bide og sparke ud efter de andre heste, det er i sig selv ikke mærkeligt jo, men det mærkelige er, at hun gør det, når vi rider. Jeg kan tage eksempel i dagen igår:
Jeg får holdundervisning som vi plejer, og vi rider forbi to heste, som ikke plejer at være på holdet. Den første lægger hun kun ørene ned af, men den anden forsøger hun at sparke ud efter. Pony 2 (den hun forsøge at sparke ud efter) var ikke ret tæt på, da den red forbi, og der var god plads imellem dem, hvilket også var grunden til, at hun ikke ramte :3
Anden gang pony 2 rider forbi, så sætter min part farten op og begynder at løbe efter den med ørene nede og tænderne fremme, vel og mærke med mig på ryggen. Hun får så skæld ud, og jeg stopper hende, og drejer hende væk fra den anden pony. Der er lignende problemer med nogle af to'er ponyerne på holdet, men ellers er hun ikke sådan.
Hun har også "jagtet" en lille to'er ved navn Tifani med mig på ryggen, eller i hvert fald forsøgt. Nogen der kan svare mig på, hvorfor hun gør det? For hun har aldrig været så "agressiv" i sin adfærd, og da slet ikke i ridehallen med mig på ryggen. På fold er hun lidt kællinget, men hun sparker ikke, hun er bare lidt hys. Og i løsdriften bestemmer hun sammen med en grå pony ved navn Pernod.
Den hest hun lagde ørene ned af først var oveni købet hendes mor. Men jeg er virkelig uforstående overfor hendes adfærd. Nogen der har oplevet noget lignende, eller kan fortælle mig, hvorfor hun gør det? For det er EKSTREMT ubehageligt, at man har en hest, som hvert andet øjeblik kan finde på at sparke, eller styrte efter en pony/hest, som ganske stille og roligt går forbi med god afstand smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mærkelig adfærd :/
  • #1   9. jan 2014 Det skete også fra den ene dag til den anden ved min hoppe, godt nok var hun cirka 7 år. Det er ikke stoppet igen, så har lært at acceptere hendes grænser smiley

  • #2   9. jan 2014 Kan det være noget hormonelt?
    prøv at få hende undersøgt, såvidt jeg husker havde mi mors hest noget med æggestokkene (ikke helt sikkert, men der omrking) og efter det blev ordnet er hun blevet meget sødere over for de andre heste smiley


  • #3   9. jan 2014 P(i)MP: Håber såsandelig at min stopper igen, for det duer jo ikke at hun teer sig sådan... Især ikke fordi, at hun bor på en rideskole, og også skal være rideskolehest. Der duer det jo ikke, at hun tager tøjlerne, og jagter en andens pony smiley

    Louise H: Hun er min part, så jeg kan ikke bestemme i forhold til undersøgelser smiley


  • #5   9. jan 2014 Ts: Godt nok jagter mine heller ikke de andre heste, men 3 meter er maks afstand.

    Masalo: Min er ikke alfahoppe, hun gør det alligevel. Hun ligger aller nederst i hierarkiet.. smiley


  • #6   9. jan 2014 Masalo: Hun får skam heller ikke lov til at løbe af med mig. Jeg er blevet ret god til at opfange, hvornår hun vil "te" sig, og får hende stoppet i adfærden ret hurtigt. For jeg er ikke en rytter som finder sig i hvad som helst. Jeg er dog mere bange for, at hun bliver et problem for andre ryttere, som ikke er opmærksomme på hendes adfærd.
    Hun er trods alt kun "baby", og har aldrig været en, som skulle prøve grænser af. Da hun skulle tilrides, så kunne man bare sætte sig op, og hun rørte sig ikke ud af flække. Generelt et nemt "barn".
    Men har du nogle råd til, hvad jeg kan gøre for at stoppe det? For det er trods alt uønsket adfærd. Jeg gider ikke, at hun "skaber" sig på den måde, når jeg sidder på ryggen af hende. Hvad hun gør på fold og i løsdriften er mig uvedkommende, så længe hun teer sig ordenligt under rytter smiley
    Men har som sagt forsøgt at "stoppe" adfærden ved fx at stoppe hende, når hun begynder at løbe, dreje hende væk fra den anden hest, når hun forsøger at sparke en anden hest osv., men hvad mere kan jeg gøre? For jeg har altid kunne sige, at min hest ikke sparker, og at folk og folk med heste bare kunne gå forbi, men nu er jeg ikke så sikker på den del længere smiley


  • #7   9. jan 2014 P(i)MP: Folk skal også holde afstand til min, men halvanden meters afstand ved flankerne, og to meters afstand bag hende plejer at være nok smiley

  • #8   9. jan 2014 Men hun er nok en af de ledende heste i flokken, på trods af, at hun er en af de yngste. Er bare glad for, at hun ikke har lagt sig ud med foldens leder, en stor oldenborg hoppe, som godt nok kan være hoppe, når det tager hende smiley

    Men hun har ikke "kun" jagtet pony. Hun har også forsøgt at jagte en ret nervøs varmblodshoppe med mig på ryggen. Hoppen er meget frygtsom, og blev NOGET så forskrækket over, at Glimmer pludselig kom farende. Hun fik selvfølgelig en masse skæld ud, fordi jeg ikke ville have, at hun opførte sig på den måde... smiley

    Egentlig tror jeg, at jeg førstegang opdagede det, da hun forsøgte at jagte ponyen Tifani. Der fik hun også besked på, at det måtte hun under INGEN omstændigheder gøre. Det var simpelthen ikke i orden. Som regel er hun rimelig lærenem, men lige på det punkt, så er hun altså lidt tykhovedet :3


  • #9   9. jan 2014 Hvis du ikke kan få hoppen undersøgt for eventuelle hormonelle forstyrrelser, .så findes der tilskudsfoder du kan give hende, som mange har haft god virkning af, og ellers må du jo sætte en rød sløjfe i halen på den. Du kan vel reelt set også træne det. Måske den føler sig klemt på trods af at du ser en god plads. Start evt med at sætte et spring op ved barrieren på langs, og før hesten igennem. Så kan du jo langsomt bygge på.

  • #10   9. jan 2014 Sabina Nielsen: Nu hvor jeg ikke kan få hende undersøgt, så kan jeg jo heller ikke begynde at fodre hende med alt muligt, når hun ikke er min egen vel? smiley
    Og hun har intet imod smalle stier, eller at gå forbi spring, som står næsten ude på hovslaget. Hun kunne endda gå skulder mod skulder med min søsters gamle part. Han er dog blevet solgt nu, hvilket er surt, fordi hun trivedes rigtig godt med ham :3


Kommentér på:
Mærkelig adfærd :/

Annonce