{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
991 visninger | Oprettet:

Mærkelig adfærd {{forumTopicSubject}}

Hej kloge åger smiley

Jeg har et spørgsmål ang. min venindes hest/part. Vi har begge gået og undret os nemlig...
Sommetider når hun har spist sin havre (hun får ren havre, det er ejerens valg), eller når hun har spist halvdelen, så stiller hun sig lidt tilbage, strækker forbenene frem på denne måde:

http://faxiposten.files.wordpress.com/2009/05/billede_af_forfangen_hest.jpg?w=450&h=341

Står sådan i nogle sekunder, hvorefter hun vil ligge sig et par gange.. Derefter æder hun videre som om intet er hændt og hun er sig selv igen o.O

Jeg tænker at hun sluger det for hurtigt, og hun så får ondt i maven? Har forslået at blande noget lucerne i, så den tygger det ordenligt før den sluger det.

Hvad kan årsagen være?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mærkelig adfærd
  • #1   13. nov 2012 det kan være spiserørsforstoppelse den får som den løsner på denne måde, er det den hest der på billedet smiley

  • #2   13. nov 2012 Nej, det er det ikke, det er en tilfældig hest fra google, bare for at vise hvordan den gør smiley


  • #3   13. nov 2012 tror det er en mild spiserørsforstoppelse den får af at spise for hurtigt. min hoster gevaldigt når det sker drikker meget vand og spiser videre

  • #4   13. nov 2012 Mange tak for jeres svar. smiley I har nok ret i det er spiserørsforstoppelse. Tror I ikke at lucerne ville hjælpe?

  • #5   13. nov 2012 hvis det er spiserørsforstoppelse så jo så vil lucerne hjælpe det øger jo tyggetiden samt gør hesten danner mere spyt. du kan også prøve at hælde lidt lunkent vand i maden det kan nogengange også hjælpe

  • #7   13. nov 2012 Mange tak for svar. smiley Jeg ved godt ren havre slet ikke er godt - men som sagt er det ikke min hest og heller ikke mit valg.

    Jeg vil prøve at fortælle hende det råd med stenen!


  • #8   13. nov 2012 det er rigtig hvad annika skriver. jeg har to heste der får spiserørsforstoppelse af lucerne ialt hvad der er snittet,så der for lever vores heste basalt af wrap hø..

  • #9   13. nov 2012 nu har min haft spiserørsforstoppelse 4 gange og det pga lucerne som havde sat sig fast da han har tendens til at spise for hurtigt - så nix, jeg vil under ingen omstændigheder anbefale lucerne !

    Hvis den har spiserørsforstoppelse så er du ikke i tvivl, også hvis det bare er mild.
    Hesten kramper i halsen og hoster, men den læner sig ikke tilbage - som vist på det billede...og den prøver heller ikke at lægge sig.

    Jeg vil prøvet at blande fx speedy beet med i dens foder. Det er godt for maven !

    Har hesten hø/wrap på folden, så den ikke er mega sulten når den kommer ind?


  • #10   13. nov 2012 Men hvis det ikke er spiserørsforstoppelse - hvorfor udviser den så denne adfærd?

    Og ja, den har wrap på folden smiley


  • #11   13. nov 2012 det er let den sluger højst sandsygeligt sin mad i lungerne min gamle hest gjorde det for mange år siden men vis du blander noget bedfor eller vand i holder det op vis det er det jeg tror det er og det kan blive rigtig farligt vis det fortsætter smiley

  • #12   13. nov 2012 det adfærd den udviser er ikke det jeg har set de 4 gange min havde det, da de ikke læner sig tilbage, men de kramper i halsen og hoster. du er ikke i tvivl når den får spiserørsforstoppelse - meget ubehagelig oplevelse...
    men om det er fordi dens mave måske gør ondt eller noget andet ved jeg ikke...

    du kan starte med at putte en lille saltsten ned i krybben, som en anden her i tråden havde anbefalet, hvis det ikke hjælper så prøv at blande speddy beet, betfor...what ever...som bliver blandet med vand, med i dens foder og se om det hjælper.
    (speedy beet skal kun stå 10-15 min inden det må gives til hesten, det er ret praktisk smiley )


  • #13   13. nov 2012 hvor køber man speedy beet smiley

  • #14   13. nov 2012 Det kan du tit købe der hvor brogårdens/Dodsen & Horrell forhandles. smiley

    Ps: Stave fejl - det staves speddi beet smiley


Kommentér på:
Mærkelig adfærd

Annonce